Kata beach Thailand
Fra : Felix

Dato : 17-01-03 12:29

Hej NG !

Engang i Juni tager jeg ned til Kata Beach i Thailand.
Er der nogen der har erfaringer med dykkercentrene der ?

Turen går videre til Phi-Phi hvad med centrene på øen der ?

bagefter tage jeg et smut til Koh-Tao samme spørgsmål ?

hvad med similan island ?

Felix

Fra : Nicolai

Dato : 17-01-03 13:47

> Engang i Juni tager jeg ned til Kata Beach i Thailand.
> Er der nogen der har erfaringer med dykkercentrene der ?
Ja.

> hvad med similan island ?

Similan skulle være STEDET at dykke... phi phi er udemærket...

Fra : Lars

Dato : 17-01-03 15:20

> bagefter tage jeg et smut til Koh-Tao samme spørgsmål ?

Black Tip på Ko tao har rigtig godt, eneste minus er at det ligger på den
østlige side af øen, så man kommer ikke så tit til "byen", men det er nu
også maget godt for så kan man jo holde rigtig ferie uden alle de gale
thaier som vil sælge alt muligt.

lars

Fra : Alf

Dato : 17-01-03 16:53

Tjaeee, hvad angår Thailandske Phi Phi Island og Similanøerne, vil jeg
da gerne give mine varme anbefalinger.

Jeg var på Phi Phi for en del år siden og dykkede med et lille
dykkercenter (Aquanautes). Det var helt udmærket, selvom dykningen på
Phi Phi ikke er i verdensklasse. Sigten kan være lidt halvdårlig (ned
til ca. 15m), korallerne fås bedre og de store dyr er der ikke så
mange af. Der er dog mange harmløse leopardhajer, skildpadder mv., og
tag endelig ud at snorkle på Long Beach en tidlig morgen, så vil du se
adskillige sorttippede revhajer jage. Phi Phi er et hyggeligt sted at
hænge ud, når man ikke dykker, omend det er noget rygsæk-turistet.

Nogle år senere var jeg der igen og dykkede med Phi Phi Scuba Diving
Center http://www.phiphi-scuba.com. Egentlig syntes jeg at det var
lidt plat at dykke med det største dykkercenter på øen, med
skandinaviske divemasters osv. men servicen var jo nok alligevel lidt
bedre her (man skulle være hurtig hvis man ville nå at skylle sit
udstyr selv inden de gjorde det for én) og prisen var den samme over
hele øen. Det er bestemt værd at betale lidt ekstra og tage deres "Bat
boat" som går til revene Hin Daeng og Hin Muang. Her er der
dykkerforhold som næsten nærmer sig toppen af hvad man kan få. Om
foråret er revene et godt sted til hvalhajer og mantaer - har jeg
hørt. Man kan også tage på vragdyk på Kingfisher – en færge som
angiveligt blev udsat for forsikringssvindel (og sank).

Det eneste man kan sige om Similan er: fedt! Men det koster
selvfølgelig også lidt knapper. Jeg var på 2x4 dages liveaboard med
http://www.scandinavian-divers.com. Andre dykkercentre er muligvis
ligeså gode, måske endda bedre hvis ikke man gider for mange
skandinaver. På Similan finder man de rigtige oceaniske dykkerforhold
med sigtbarhed på op til 35m og alt hvad dertil hører – helt på niveau
med Rødehavet og andre godt steder (eller måske lidt bedre). Vragdyk
findes ikke på Similan – kun naturdyk. Til gengæld har man som oftest
dykkerstederne for sig selv og øgruppen består kun af næsten øde øer.

/Alf

Fra : Tigergutt1

Dato : 19-01-03 12:36

"Felix" <f_chinmart@yahoo.dk> skrev i melding
> Hej NG !
>
> Engang i Juni tager jeg ned til Kata Beach i Thailand.
> Er der nogen der har erfaringer med dykkercentrene der ?
>
> Turen går videre til Phi-Phi hvad med centrene på øen der ?

Phi Pih = festing strand snorkling.
Hvis man liker denslaks så er du kommet til rette sted. Hvis ikke styr unna.
Dykkingen er forholdsvis dyr, for prisene er fixed. Det er simpelthen for
mange centre på øya til an de kan overleve alle sammen hvis de måtte
konkurere.

Hvis man vil reise mer som backpacker så dra til øya litt lenger sør, Koh
Lanta.
Alle centrene fra Phuket og sørovert vil nesten uten untak ta deg til de
samme divecsightene i Krabiområdet, hvis det er her du vil dykke.

> bagefter tage jeg et smut til Koh-Tao samme spørgsmål ?
Billigste dykkingen(les kursing) i Thailand, dykkingen er også av ypperste
klasse.
http://www.buddhaview-diving.com/newbuild/kt/ktindex.htm#
http://www.crystaldive.com/diving.html

> hvad med similan island ?
Her finner du den beste dykkingen i Thailan. den er oso den dyreste
ettersom du nesten er nødt til åkøpe en liveaboard-pakke for et par
dager(det går å køre 2t hver vei i speedboat fra Khao Lac, for en dagstur,
men dettte er slitsomt)

da jeg og mi samboer var der i desember 02 hadde vi +40 "vissibillity"

For beskrivelse av de vanligste dykkestedene langs sørvestkysten inl Similan
http://www.panunee.com/dive_andaman.htm

(Alle linken over er kun for info. Jeg kjenner ikke til deres virksomhet.)

Jeg dykket med AoNang Scubascenter Langs hele sørvestkysten og bestilte
Liveaboard til Similan gjennom dem. Alt rimlogt og bra. (men de holder
altså til i AoNang) http://www.geocities.com/aonangscuba/1stpageE.htm

Vær oppmerksom på at i Thailand så er det mange dykkere på dykkestedene og
det er en STOR fordel å ha med sin egen komputer eller dykkerur slik at man
kan logge sine egne dykk.

Se forøvrig diskusjonen på dykkesiden.com
http://www.dykkesiden.com/forum/index.php?board=4;action=display;threadid=77
6

Klipp og lim

Fra : Tigergutt1

Dato : 19-01-03 12:40

> [...]

det er en STOR fordel å ha med sin egen komputer eller dykkerur slik at man

Se forøvrig diskusjonen om Thailand på dykkesiden.com

Fra : Tigergutt1

Dato : 19-01-03 12:40

Fra : Tigergutt1

Dato : 19-01-03 12:41

Fra : Tigergutt1

Dato : 19-01-03 12:44

sorrry

Fra : Jørgen Elholm

Dato : 13-02-03 18:53

Hej Felix!
Jeg er selv lige kommet hjem fra Thailand og fra mange gode dyk.

Phi Phi er OK men ikke ligefremt det fedeste sted man kan dykke, men dyk fra
longtail båd rimelig sigt 15+ er OK
Kata beach: prøv Phuket scuba shop som kan anbefales, til et stranddyk på
klipper, til en pris på 700 bt inkl. udstyr.
Similan efter sigende OK, hvis du vil dykke sammen med 1000 andre dykkere,
alle sammen på samme eftertragtede sted, jeg sprang over!
Prøv Hin Daeng ,Hin Muang ned syd på istedet. Væsentlig billigere og mindst
lige så godt som Similan, næsten garanti for Manta ray´s og hvalhaj i
sæsonen.
Prøv også at dykke på vraget King cruiser eller shark point (uden hajer) og
den lille ø Koh Mai alle tre dyk tages på samme tur.
Jørgen