Netscape og background-color
Fra : Titanium

Dato : 17-01-03 10:46

Hej
Når jeg laver en spalte og angiver baggrundsfarve:
#spalte1 { background-color: #9ff; padding: 6pt; position: absolute; top:
10px; left: 10px; width: 125px; visibility: visible }
oplever jeg at Explorer laver en box på 125px i bredden med farve, mens
Netscape kun farver under teksten (ligesom når man markerer tekst med en gul
markerpen).
Kan man komme omkring det i Netscape??

Morten

Fra : CWS-webservice.dk

Dato : 17-01-03 12:03

--
"Titanium" <titanium@titanium.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplever jeg at Explorer laver en box på 125px i bredden med farve, mens
> Netscape kun farver under teksten (ligesom når man markerer tekst med en

Du kan snyde NN med en tynd border i samme farve som din background-color.

Ret din spalte til

#spalte1 { background-color: #9ff; padding: 6pt; position: absolute; top:
10px; left: 10px; width: 125px; visibility: visible;border:solid 0.1px
#9ff}

Du kan bare kopiere denne kode og indsætte den i dit stylesheet.

MVH

CWS-webservice / Ved Claus Pryds

http://www.cws-webservice.dk
cws@cws-webservice.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-01-03 14:13

Subjekt: lad os først lige være enige om at problemet kun er til stede i
Netscape 4-serien, Netscape 6+ har ingen problemer i denne retning...

CWS-webservice.dk wrote:
> "Titanium" <titanium@titanium.dk> skrev i en meddelelse

[snip: baggrundsfarven vises i NN4 kun bagved teksten og ikke i resten
af feltet]

> Du kan snyde NN med en tynd border i samme farve som din background-color.

Det er smart - og det har (som al css i den browser) nogle begrænsninger

jeg prøvede:

border-right: 0.1px solid #eae9e1;

det virkede fint, til gengæld kneb det med:

border-top: 2px solid #006633;
border-bottom: 2px solid #006633;
border-right: 0.1px solid #eae9e1;

- så hoppede NN4 tilbage til kun at lave baggrundsfarve under teksten.
Til gengæld kunne det lade sig gøre med:

border-width: 2px 0.1px 2px 0.1px;
border-color: #006633;
border-style: solid;

Det virkede!
Det var jo lovende, så jeg ville lige have sidste detalje med igen:
forskellig farve på top og bund:

border-width: 2px 0.1px 2px 0.1px;
border-color: #006633 #eae9e1 #006633 #eae9e1;
border-style: solid;

Men nej - den sætter baggrunden fuldt ud, den viser alle fire borders,
men top og bund som burde være en slags grøn er blevet blå!! (det skal i
øvrigt siges at det er fuldt valid css).

Løsningen blev:

border-width: 2px 0px 2px 0px;
border-color: #006633;
border-style: solid;

- og det virker

Det hele foregik øverst på http://garion.dk

DERUDOVER har jeg en standard-løsning på problemet som hedder at hvis
man i stedet for at sætte baggrunds-farve sætter en baggrunds-billede
(med farven), og så sætter margin-right: 0px; så virker det også.

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-01-03 22:54

Titanium wrote:

> [...]
> Netscape kun farver under teksten (ligesom når man markerer tekst med en gul

Hvis spalten liger i en tabel, kan du farve feltet med HTML koden.

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-01-03 00:59

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev:

> Hvis spalten liger i en tabel, kan du farve feltet med HTML
> koden.

Hvilken html-kode tænker du på?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-01-03 01:45

Allan Vebel wrote:

> Hvilken html-kode tænker du på?

<TD BGCOLOR="#FFFFFF"></TD>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-01-03 02:00

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev :

><TD BGCOLOR="#FFFFFF"></TD>

Man bør ikke bruge html til udseende nu om dage, kun til indhold,
så der bør bruges css til det.