Repair af harddisk
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 17-01-03 01:07

Min ene harddisk meldte pludselig om I/O fejl da jeg forsøgte at læse en fil
fra den. Jeg unmounted den, og ville lige køre en fsck.ext2 på den. Det
væltede op med fejl. Jeg stoppede efter 1000 y-er, og prøvede en -p for
automatisk repair. Det ville den ikke. Så prøvede jeg med -y for assume yes
til alle spørgsmål. Den kørte disken igennem, og rettede MANGE dtime fejl og
inode fejl. Da den var slut, startede den forfra, og fandt igen mange fejl.
Efter 10-15 "runder" afbrød jeg programmet.

Er min disk bare dø, eller findes der en lille mulighed for at få liv i
dyret, og eventuelt kopiere lidt data ud* ?

*Nej, jeg har ikke backup

Jørn (en grændende mand).

Fra : Bruun

Dato : 17-01-03 14:56

Hejsa,
"Jørn Hundebøll" <news1@dblue.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er min disk bare dø, eller findes der en lille mulighed for at få liv i
> dyret, og eventuelt kopiere lidt data ud* ?

Har du prøvet fysisk at flytte disken fra controller 1 til controller 2??
Tjekke kabler mm. Bare for at være sikker på at det ikke er disken. Ellers
er du sgu nok på skideren :o|

/ Kim

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-01-03 01:56

Jørn Hundebøll skrev Fredag den 17. januar 2003 01:06 i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> rettede MANGE dtime fejl og inode fejl. Da den var slut, startede den
> forfra, og fandt igen mange fejl. Efter 10-15 "runder" afbrød jeg

Det vil sige at du ikke får en returkode?

Ivar Madsen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 19-01-03 21:18

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> wrote in message
> Jørn Hundebøll skrev Fredag den 17. januar 2003 01:06 i
> dk.edb.system.unix:

> Det vil sige at du ikke får en returkode?

Nej ikke en, nærmere en tusind stykker pr. minut. Inode fejl, bad
block/dublicate block, data som skulle være noget andet.

Jeg fik kørt en e2fsck færdig, og kunne herefter mounte disken. Den lignede
resultatet af en tilfædighedsgenerator. Filer som var flere hundrede tera
bytes store, tusinde af direktorier navngivet med et nr (lige som alle
filerne) og det hele placeret i lost+found. Kort sagt et totalt korrupt
system. Men disken virkede ikke defekt, og jeg har ikke haft kikket på /
rørt ved det fysiske. Jeg prøvede herefter (da jeg måtte erkende at der nok
ikke var mange af filerne som kunne bruges alligevel) at formattere disken -
ingen problem. Derefter kopierede jeg et par GB over - ingen problem, og så
vil jeg prøve de næste par dage at overvåge disken. Indtil videre virker den
upåklageligt. Det tyder derfor på at der var tale om en software bug - mere
end et mekanisk/elektrisk problem. Jeg er derfor interesseret i at vide om
det er min kerne som er "for gammel". Men det starter jeg i en ny tråd.

Disken er i luften, data er tabt - slut prut.

--
Jørn

http://www.dblue.dk - Home of the Gnu.

Fra : frank damgaard

Dato : 20-01-03 11:57

> [...]
> det er min kerne som er "for gammel". Men det starter jeg i en ny tråd.

Brug "badblocks" over en weekend på disken.
skal den alligevel overskrives med ny installation,
så kør badblocks med skrivetest "-w".

Jeg ville ikke være tryg ved en disk som kun måske virker.

--
no signature :)

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 20-01-03 23:58

frank damgaard <frank_tmp4@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]

> så kør badblocks med skrivetest "-w".
>
> Jeg ville ikke være tryg ved en disk som kun måske virker.

Jeg har startet badblocks med -wv, og den har nu skrevet det første pattern
i 30 minutter. Hvor lang tid tager en "kørsel" på en 40 GB disk ?

Jørn

Fra : frank damgaard

Dato : 21-01-03 10:20

> Jeg har startet badblocks med -wv, og den har nu skrevet det første pattern
> i 30 minutter. Hvor lang tid tager en "kørsel" på en 40 GB disk ?

Du kunne tilføje et ekstra "v", dvs. -vvw så viser den hvor langt
den er kommet. Desuden bør en sådan test køre nogle dage, det er ikke
nok med at komme en gang igennem.

Check med hdparm også at disken ikke er for langsom.
Derudover er diske ofte meget langsommere ved skrivning end læsning
specielt hvis write-cache er slået fra (default på de fleste diske).

--
no signature :)

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 21-01-03 17:13

> Du kunne tilføje et ekstra "v", dvs. -vvw så viser den hvor langt
> den er kommet. Desuden bør en sådan test køre nogle dage, det er ikke
> nok med at komme en gang igennem.

Den kørte i et par timer, stadig på første pattern, også frøs maskinen. Jeg
sad godt nok og arbejdede på den imens med noget andet, men det var med
noget jeg har arbejdet med flere gange før. Jeg tænker derfor på om disken
og BIOS ikke kan lide hinanden, således at hardwaren fryser maskinen når et
program nærmer sig "kanten" ? Det er en 45GB Seagate Barrakuda og en ældre
GigaByte bundkort med K6-2 350 MHz (clocket til 400 MHz).

> Check med hdparm også at disken ikke er for langsom.
> Derudover er diske ofte meget langsommere ved skrivning end læsning
> specielt hvis write-cache er slået fra (default på de fleste diske).

Hvordan/hvad mere præcist - venligst ??

Jeg overvejer lidt at tage disken ud og checke den på min win98 maskine. Den
er ikke så følsom/kritisk, hvis maskinen fryser. Men er det BIOS og disken i
kombination, hjælper dette jo ikke, men så finder jeg ud af om disken virker
eller ej (sådan da).

Fra : frank damgaard

Dato : 21-01-03 20:00

> [...]
> program nærmer sig "kanten" ? Det er en 45GB Seagate Barrakuda og en ældre
> GigaByte bundkort med K6-2 350 MHz (clocket til 400 MHz).

du kunne prøve:
1) angiv "block count" og "start_block" sådan at du tester
"ud over kanten". Hvis det går galt så er årsagen adressering.

2) måske det er stabilitet eller overophedning af bundkort/CPU
så clock CPU ned til 350.

3) måske der er mange fejl på disken i et givet område, prøv
som 1) at angive en test men nu kun i det dårlige område og se om
det øger fejlene/frysninger.

Skift evt. til en virtuel konsol hvor du kan se log meddeleser/fejl
(f.eks. hvis man anvender en installations/rescue CD)

> Hvordan/hvad mere præcist - venligst ??

hdparm -t /dev/hdX # viser hastighed ved læsning af 64M

write-cache kan være mere kompliceret, jeg plejer at anvende
hdbench fra www.heise.de/ct der kan/skal installeres på en DOS boot
diskette uden drivere.
Er det IBM diske så har IBM også et program man kan downloade
til at ændre write-cache.

--
Frank Damgaard |

Fra : Kent Friis

Dato : 21-01-03 17:27

Den Mon, 20 Jan 2003 23:57:40 +0100 skrev Jørn Hundebøll:

>frank damgaard <frank_tmp4@post.cybercity.dk> wrote in message

>Jeg har startet badblocks med -wv, og den har nu skrevet det første pattern
>i 30 minutter. Hvor lang tid tager en "kørsel" på en 40 GB disk ?

En write-test på min 30GB disk kørte i et sted mellem 12 og 24 timer.

Jeg er ikke helt sikker på om den stoppede af sig selv, eller jeg ikke
gad vente længere.

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.