Isolationsmanifold
Fra : Jack Nissen

Dato : 17-01-03 00:42

Hej med jer

Et par spørgsmål vedr. isolationsmanifold...

1. Hvad er egentlig praksis/holdningen m.h.t. ventilen mellem flaskerne ?

Dykker man med den åben eller lukket ?

Lukket... så bruger man vel "1/3-regelen" og skifter mellem sine
regulatorer...
har man så et freeflow fra en af regulatorerne/flaskeventilerne, er
forbindelsen mellem flaskerne lukket (og man opnår (måske) mindre "spild"
fra den "raske" flaske), man lukker for den "syge" regulator/flaskeventil,
og kan herefter åbne for ventilen mellem flaskerne... eller hvad ?

Åben... ja så har man selvfølgelig samme problematik som før, men her lukker
man vel bare for den "syge" regulator/flaskeventil, og lukker kun den
midterste ventil hvis o-ringen mellem en af flaskerne og flaskeventil
springer ... eller hvad ?

2. Hvordan forløber en nedlukningsprocedure og hvor hurtigt skal den
foretages ?

Med venlig hilsen

Jack Nissen

Fra : Gryndahl

Dato : 17-01-03 07:44

Mon ikke det smarteste ville være at dykke med den åben ! Hvis nu at den
flaske der er ikke bliver brugt pludselig eller ubemærket mister alt sin
luft og du er nået til et punkt i dit dyk - måske langt nede om med deko
foran dig - og skal til at skifte flaske fra din ret så tomme flaske ?
Hvis du påtænker at have den lukket skal du også bruge extra manometer =
taskload - extra ting der kan gå i stykker - fejlaflæsning.....

Jeg ville holde den åben - og som altid kontrollere mit luftforbrug
kontunuerligt...

Nedlukningsprocedure... Prøv at læse den gode artikel DYK havde ang
dette for et par måneder siden... ( de råder til Ca 10 sek.)
- Gryn -
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-01-03 09:28

Jack Nissen wrote:
> 2. Hvordan forløber en nedlukningsprocedure og hvor hurtigt skal
> den foretages ?

Først lukker du iso ventilen, så skifter du til din anden automat og lukker
den "syge" post ned.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-01-03 09:29

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-01-03 09:30

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]

Hov glemte et link..

http://www.divernet.com/technique/0102twins.htm

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 17-01-03 18:08

Hej Jonas

>Først lukker du iso ventilen, så skifter du til din anden automat og lukker
>den "syge" post ned.

Jeg er ikke ening med dig. Se mit indlæg til Jack.

Iso'en skal ikke lukkes som det første.

/Rene B. Laursen

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 17-01-03 18:06

Hej Jack

Advarsel dette indlæg blev lidt lang

>1. Hvad er egentlig praksis/holdningen m.h.t. ventilen mellem flaskerne ?
>
>Dykker man med den åben eller lukket ?

Jeg vil starte med at brskrive hvilke problemer der kan opstå under
vand og hvordan de kan løses. Derefter mine anbefalinger vedr.
isolationmanifoldens position og procedure for nedlukning af ventiler
og manifold.

1. Problem - en regulator freeflower
Dette problem kan stoppes ved at lukke for den ventil regulatoren
sidder på. Her er det altså ikke nørvendig at lukke for
isolationsmanifolden.

At en regulator freeflower forekommer som en af de hyppigere fejl man
oplever - selv om det ikke er tit.

2. Problem - en ventil-o-ring springer
Her fiser gassen ud mellem flaskens gevind og ventilens gevind. Dette
kan ikke stoppes og den gas der kan komme til utætheden vil forsvinde.
Derfor er eneste mulighed at lukke manifolden og afbryde dykket på den
gas der er tilbage i den "tætte" flaske.

Jeg har endnu ikke hørt om en flaske-o-ring der springer under vand,
men man ved aldrig.

3. problem - et førstetrin slås af ventilen
Her er problemer det samme som i 1. problem - nemlig at når ventilen
bliver lukket stopper gastabet - omend gassen forsvinder hurtigere ved
dette problem end ved et andettrin der freeflower - det er jo ikke
noget førstetrin til at lave en reduktion af gastrykket.

Denne situation er heller ikke lige den man har hørt flest historier
om

4. problem - "roll-off" på ventilernes knobber
Forestil dig at du svømmer ind i et vrag og at du rammer noget hårdt
med dine ventilknobber, således de vil rulle (som om du åbner eller
lukker ventilerne). Så vil din venstre ventil rulle mod lukket
position og den højre mod åben position. Dette er ikke et problem i
sig selv, hvis konfigurationen er rigtig (læs DIR) og du ånder den
regulator der sidder på højre ventil. Den vil jo altid åbne... Men
hvis nu at ventilknobben samtidig bliver smædret og ikke kan bruges
mere så er den venstre ventil perminænt lukket og vil forblive lukket.

5. problem - en slange bliver revet over/går i stykker
Løses på samme måde som 1. problem.

6. problem - en o-ring i manifolden springer
Dette løses som 2. problem.

Som det ses er der to problemstillinger der medføre at isolationen
skal lukkes og de to problemer opstår sjældent under vand. Der med
ikke sagt at man skal dykke _uden_ isolation - for det skal man
ikke..!

De to problmer kan opstå og derfor skal man også kunne isolerer sine
flasker fra hinanden.

At dykke med lukket manifold er overkill for de to problemer og giver
en del mere "taskloading" og betyder også at der skal et manometer på
hvert førstetrin.

Altså isolationen skal være åben.

>2. Hvordan forløber en nedlukningsprocedure og hvor hurtigt skal den
>foretages ?

Jeg vil beskrive den procedure GUE underviser og derefter hvordan det
sker in real life.

Proceduren:

Der dykkes med DIR setup - dvs. primær regulator på lang slange fra
den højre post og backup regulator placeret under hagen fra den
venstre post. Spørg hvis det skal uddybes mere eller kig på
www.tekdyk.dk/4, hvor Peter Fjelsten beskriver setup'et under
dobbeltflasker.

1. Test backup regulatoren via purge-knappen
2. Luk højre ventil
3. Ånd den primære slange tom
4. Skift til backup regulatoren
5. Åben højre post
6. Luk isolationen
7. Åben isolationen
8. Test primær regulator via purge-knappen
9. Luk venstre post
10. Ånd backup regulatoren tom
11. Skift til primær regulator
12. Åben venstre post
13. Test backup regulatoren via purge-knappen
14. Giv OK.

Denne øvelse skal kunne laves hurtigst mulig mens man ligger vandret i
vandet og ikke ændre dybde og ikke svømmer fra sit startpunkt. Øvelsen
gøres mens makkeren kigger på.

I en rigtig nødsituation laves denne procedure selvfølgelig ikke.
Normalt kan man se hvis et af andettrinnene freeflower og så ved man
jo hvilken ventil der skal lukkes. Hvis det er et
førstetrin/flaske-o-ring kan man typisk høre hvad side der er
problemer med og så lukker man den ventil. Fortsætter problemerne
efter man har lukket en ventil så lukkes isolationen.

In Real Life vil jeg altså først lukke den ventil jeg tror der er
problemt og hjælper det ikke vil jeg lukke isolationen.

Jeg håber dette har kastet lidt lys over emnet. Indlægget vil sikkert
indlede en god debat omkring lukning af ventiler

God weekend

Rene B. Laursen

Fra : kasper elsborg

Dato : 18-01-03 09:04

Hej Rene. Der er lige et spørgsmål ang dobbelt config. jeg har. Problemet er
at jeg ikke kan nå iso+ venstre ventil, da jeg er skadet i skuldrene.
Jeg har så set at man kan vende hele flaske sættet om, og det ville gøre det
noget nemmere at nå ventilerne. men hvad er ulemperne her?

MVh. Kasper

Fra : kasper elsborg

Dato : 18-01-03 09:14

....ok jeg har lige set svaret i en anden tråd..

\Kasper

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 18-01-03 13:17

Hej Kasper

> [...]
>Jeg har så set at man kan vende hele flaske sættet om, og det ville gøre det
>noget nemmere at nå ventilerne. men hvad er ulemperne her?

Jeg har ikke rigtig nogle kommentar til det. Jeg er DIR-dykker og der
har vi et setup som vi forholder os til.

Jeg vil dog sige at med et korrekt DIR-setup er ventilerne absolut
lette at nå, men hvis din mobilitet i venstre skulder er væk pga. en
skadet skulder kan jeg godt se dit problem.

Hvad består skaden af? Har du arvæv i skulderen? Du skal huske på at
arvæv er mere udsat med hensyn til Deco-syge, da væven ikke er lige så
godt til at afgasse som almindelig væv. Dette er dog meget forskelligt
fra person til person og fra væv til væv. Man det er noget man skal
være opmærksom på.

Jeg vil ikke anbefale at vende flaskerne pga af følgende:

1) ventilerne er meget udsatte når flaskerne skal tages af og på. Så
kam man selvfølgelig sætte et "stativ" på, men det giver en
"i-hængnings-fare".

2) jeg kan ikke lige forestille mig hvordan slangeføringen kan laves
fornuftig

/Rene B. Laursen

PS: Er der andre der kan komme med info/input?

Fra : S.Arnvig

Dato : 18-01-03 14:10

> [...]
> "i-hængnings-fare".
>
> 2) jeg kan ikke lige forestille mig hvordan slangeføringen kan laves

En interessant problemstilling.

DIR konfigurationen er lavet efter en "standard" dykker, men hvad gør
man i forbindelse med ikke-standard dykker, f.eks dykkere med nedsat
mobilitet, som er forhindret i at betjene udstyret som beskrevet.

Hvordan kan Kasper blive DIR dykker, når han ikke kan betjene
standard DIR konfigurationen ?

Søren Arnvig

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 18-01-03 15:29

Hej Søren

Jeg kommer med et par hårde bemærkninger her. De er ikke personlige,
men beskriver DIR's holdning til spørgsmålene.

>En interessant problemstilling.

hmmm.... ikke i forhold til DIR. Måske i forhold til dykning med sin
makker...

> [...]
>mobilitet, som er forhindret i at betjene udstyret som beskrevet.
>
>Hvordan kan Kasper blive DIR dykker, når han ikke kan betjene

Kasper bliver aldrig DIR-dykker! En af de meget vigtige punkter i DIR
er at _alle_ dykker med den samme konfiguration og kan betjene
udstyret korrekt. En dykker som Kasper kan ikke opfylde dette og vil
derfor ikke blive DIR.

Netop setup'et omkring flaskerne, bagpladen, vingen og slangerne er
centrum i DIR konfigurationen og kan derfor under alle omstændigheder
ikke ændres.

Derfor kan Kasper jo godt være en god dykker som mange gerne vil dykke
med, men DIR bliver han ikke.

/Rene B. Laursen

Fra : S.Arnvig

Dato : 18-01-03 19:42

> Derfor kan Kasper jo godt være en god dykker som mange gerne vil dykke
> med, men DIR bliver han ikke.

Det tænkte jeg nok

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-01-03 09:12

S.Arnvig:

> Hvordan kan Kasper blive DIR dykker, når han ikke kan betjene
> standard DIR konfigurationen ?

Det kan han heller ikke.

Der er ingen menneskeret at dykke. Holdningen ved DIR ville være at
siden man ikke kan dykke på den mest hensigtsmæssige måde, må man lade
være.

Derfor kan man sagtens dykke med enkeltflaske. Her er nedlukning af
ventil ikke en faktor.

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Allan Hansen

Dato : 18-01-03 18:19

"Rene B. Laursen" <diver@net-point.dk> skrev i en meddelelse
> PS: Er der andre der kan komme med info/input?

Du har fint beskrevet de minimale statiske sandsynligheder for at skulle
lukke for sin iso-ventil. I må som DIR også have forholdt jer til hvad i vil
gøre hvis det er iso-ventilen der ved et sammenstød bliver slået utæt og
ikke kan lukkes ned.

Allan Hansen, klar til et hurtigt dyk i morgen formiddag

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 19-01-03 12:18

Hej Allan

> [...]
>gøre hvis det er iso-ventilen der ved et sammenstød bliver slået utæt og

De fleste DIR dykkere har ikke deres isolationsmanifold skruet fast,
men monteret således den kan give sig mindst en ½ omgang til hver side
fra udgangspunktet.

Hvis Isolationen bliver ødelagt og man derefter får brug for den så
har Murphy virklig været på spil og så er det hvis bare over til
makkeren og låne den lange slange og komme op.

/Rene B. Laursen

Fra : S.Arnvig

Dato : 23-01-03 08:33

> Hej Allan

> De fleste DIR dykkere har ikke deres isolationsmanifold skruet fast,
> men monteret således den kan give sig mindst en ½ omgang til hver side
> fra udgangspunktet.

Du mener selvfølgelig _alle_ DIR dykkere.

Søren Arnvig

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 23-01-03 18:36

Søren

>Du mener selvfølgelig _alle_ DIR dykkere.

Nja.... Dette er faktisk et af de punkter er diskuteres lidt i
DIR-kredsene.

DIR er ikke 100% sort/hvid

/Rene

Fra : S.Arnvig

Dato : 23-01-03 19:51

> Søren

> Nja.... Dette er faktisk et af de punkter er diskuteres lidt i
> DIR-kredsene.
>
> DIR er ikke 100% sort/hvid

F*ck, hvorfor skal man altid have punkteret sine fordomme.
Det næste du fortæller er vel at der heller ikke er enighed om
hvor man har et kamera placeret ?

Søren Arnvig

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 23-01-03 22:48

Søren
>F*ck, hvorfor skal man altid have punkteret sine fordomme.

Beklager...

>Det næste du fortæller er vel at der heller ikke er enighed om
>hvor man har et kamera placeret ?

Rigth on spot...

Jeg begynder så småt at gøre lidt i uv-video og tror nok at huset skal
være en _lille_ smule positiv og ellers monteres som en uv-scooter.
Dette er tanker gjort på land og som ikke har været prøvet i vand.

Gode råd fra dig modtages gerne.

/Rene

Fra : Henrik Manley

Dato : 23-01-03 23:21

> Jeg begynder så småt at gøre lidt i uv-video og tror nok at huset skal
> være en _lille_ smule positiv og ellers monteres som en uv-scooter.
> Dette er tanker gjort på land og som ikke har været prøvet i vand.

Heller en smule negativt, så ved man hvor det er hvis man taber det.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : S.Arnvig

Dato : 23-01-03 23:58

> [...]
> være en _lille_ smule positiv og ellers monteres som en uv-scooter.
> Dette er tanker gjort på land og som ikke har været prøvet i vand.

Jeg har mit kamera fastgjort med ca. 50 cm bungie til venstre håndled.
Det giver fordelen at kameraet er lige ved hånden, hvad det skal være
når ma fotograferer. Ulempen er at det er lige ved hånden, også når man
ikke fotograferer.
Jeg ville også gerne have en bedre løsning, jeg kan bare ikke finde en .
Kameraet er en ganske lille smule negativt. Hvis man taber det, må det hellere
lægge sig på bunden, der har man som regel en chance for at finde det igen.

Søren Arnvig

Fra : Einar Hagen

Dato : 23-01-03 04:05

"Rene B. Laursen" <diver@net-point.dk> wrote in message

> [...]
> fornuftig
>
> /Rene B. Laursen
>
> PS: Er der andre der kan komme med info/input?

En av mine buddyer har en 2x15 snudd opp/ned som ser helt
ok ut. Han har laget en syrefast L-formet vinkel som er skrudd
fast rundt flaskehalsene og som beskytter kraner og ventiler på
land. Hans oppsett ser ikke ut som om det fanger mer line enn
mitt (som er "DIR-ish"), men han brukte mye tid på å lage
slanger som er i rett lengde til sin nye rigg. (Det ble også mye
å forklare når han kom med dette på et hulekurs...)

Einar

Fra : Th. Larsen

Dato : 18-01-03 19:30

Hej Kasper

Man skal være meget handicappet, hvis tid og træning ikke åbner mulighed for
at kunne lukke ventilerne på konventionel vis. Jeg taler undtagelsesvis af
erfaring
Er det bare 100% udelukket, at oparbejde muskler og bevægelighed over
skulderleddet, kan en "Detachable Remote Valve Knob Assembly" være
løsningen. Bestemt ikke anbefalelsesværdigt, men måske en nødvendighed i
særlige tilfælde?
OMS laver en udgave http://www.omsdive.com/valve-access.html. Det er en
fleksibel forlænger der kan sættes på en vilkårlig
ventil...højre/venstre/isolator. Jeg aner ikke hvad den koster eller hvor
den kan købes.

/Thomas

Fra : Allan Hansen

Dato : 18-01-03 14:50

> [...]
> problemer med og så lukker man den ventil. Fortsætter problemerne
> efter man har lukket en ventil så lukkes isolationen.

Jeg skal ikke blande mig i hvordan i vil anvende jeres evt. iso-ventil. Men
at man typisk kan høre hvilken side der er problemer med tror jeg næppe. Om
der så er en supertanker på vej lige mod dig kan du ikke under vand afgøre
fra hvilken retning den kommer.

Allan Hansen

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 18-01-03 15:20

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i melding

> [...]
Om
> der så er en supertanker på vej lige mod dig kan du ikke under vand afgøre

Du sa det jeg (og sikkert mange flere) tenkte...

Hallgeir

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 18-01-03 15:40

Hej Allan

> [...]
>der så er en supertanker på vej lige mod dig kan du ikke under vand afgøre

Hvor tit dykker du hvor der sejler supertankere hen over dig?

Hvor tit er det at problemet til nedlukning sker bag dig hoved? Hvis
det sker hvor er du henne. Man slår i hvertfald ikke et førstetrin af
i åbenvand. Ergo er man inde i et vrag eller hule og der sejler der
ikke skibe.... De ligger stille hvis der er et skib

Man ødelægger heller ikke en ventilknob i åbenvand og så er der hvis
kun to problemer tilbage hvor problemet er bag hovedet og det er en
flaske-o-ring der springer eller en o-ring i manifolden. Hvis det sker
er trykket stort nok til at lave larm nok til at du kan høre det.

Næste gang du og en makker skal have et lille hygge dyk så lav
følgende øvelse:

Hver dykker her en feederslange som er monteret med en af disse
"air-guns" - du ved dem der giver luft når man knækker dem. Lav så en
aftalen om at I skiftes til at give den anden et "problem" baghovedet
og gerne således at I ikke ved den kommer.

Når I har gjort det nogle gange skal du ikke komme og sige at du ikke
kan høre hvilken side der har problemet.

Generelt:

Problemer på andentrin og feederslanger og ses/mærkes mens problemer
baghovedet typisk kan høres.

/Rene B. Laursen

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 18-01-03 15:51

"Rene B. Laursen" <diver@net-point.dk> skrev i melding
> kan høre hvilken side der har problemet.
>
> Generelt:
>
> Problemer på andentrin og feederslanger og ses/mærkes mens problemer
> baghovedet typisk kan høres.
>
> /Rene B. Laursen

Du og din makker har gode ører Rene...!

JEG klarer det ikke.

Hallgeir

Fra : Jens Didriksen

Dato : 18-01-03 20:50

> Du og din makker har gode ører Rene...!
>
> JEG klarer det ikke.
>

> Hallgeir

Jeg må erklærer mig 100% enig: når en regulator/1. trin free-flower kommer
det normalt (men ikke altid) som et chock. Derfor kan man godt være lidt
forvirret over hvor lyden kommer fra. Desuden bruger man ikke dyrbar gas-tid
på at lige og analyserer hvilket 1.trin der måske skaber sig.

Min personlige procedurer er at dykke med åben iso for minimerer taskloading
og medbragt udstyr. Ved free-flowing fra et 1.trin lukker jeg simpelthen
_begge_ ventiler og derefter åbner jeg en af gangen. Metoden har _ jeg_
ingen problemer med og den er afprøvet på 104 m uden problemer.

Min personlige mening er at nødprocedurer er mere et spørgsmål om at _kunne_
gøre det end lige præcis hvordan man gør.

Hellere gøre det forkert (jvf. DIR) end slet ikke at gøre noget. Og her er
vi fremme ved spørgsmålet: hvor smart mener man selv det er at dykke med en
skade som gør at man ikke kan betjene sit udstyr...?

Jeg føler trang til at citerer diverse sladderblade: "Ulykken som i går
kostede XXX livet er uforklarlig da han var en erfaren dykker og alle
sikkerhedskrav var opfyldt. Politiet står uforstående overfor hvad der gik
galt osv., osv".

Didrik

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 19-01-03 12:21

Hej Jens

Endelig på banen - du plejer ikke være så længe om at melde dig...

> [...]
>_begge_ ventiler og derefter åbner jeg en af gangen. Metoden har _ jeg_
>ingen problemer med og den er afprøvet på 104 m uden problemer.

Blot et enkelt spørgsmål:

Hvad ånder du hvis begge ventiler er lukket?

/Rene B. Laursen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-01-03 09:20

Rene B. Laursen:

> Hvad ånder du hvis begge ventiler er lukket?

Ved du ikke jeg kan have en stor det gas fanget i sit overskæg? :)

Fra : Allan Hansen

Dato : 18-01-03 20:24

> [...]
> kan høre hvilken side der har problemet.
> Problemer på andentrin og feederslanger og ses/mærkes mens problemer

Supertankeren er blot en illustration at selv ved en høj "stor" lyd kan man
ikke retningsbestemme den under vand. Hvis din makker har en "tankbanger"
kan du heller ikke retningsbestemme hvor lyden kommer fra men må orientere
dig rundt. Ligeledes er det med flow fra flaskeventilen/1.trinnet. Du kan jo
sagtens høre at der er noget der blæser men grundet lydens høje hastighed i
vand kan det ikke retningsbestemmes. Når i blæser med "air-gunnen" sørger i
så for at luften ikke blæses på hætten. Jeg skal på næste dyk lege lidt med
purge-knappen på min reserve-automat.

Allan Hansen

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 19-01-03 12:24

Allan,

>Når i blæser med "air-gunnen" sørger i
>så for at luften ikke blæses på hætten. Jeg skal på næste dyk lege lidt med
>purge-knappen på min reserve-automat.

Jeps, air-gun'en placeres lige bag ventilens gevind til førstetrinnet
eller lige på ydersiden af førstetrinnet

Husk det skal komme som en overraskelse, så det er lettest at lave
øvelsen i et tre-mands team

/Rene

Fra : Allan Hansen

Dato : 20-01-03 11:09

Rene B. Laursen <diver@net-point.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2a8a58.4125111@news.tele.dk...
> Jeps, air-gun'en placeres lige bag ventilens gevind til førstetrinnet
> eller lige på ydersiden af førstetrinnet
> Husk det skal komme som en overraskelse, så det er lettest at lave
> øvelsen i et tre-mands team.

Jeg legede lidt med purge-knappen på gårstagens dyk. Min subjektive
iagttagelse var at jeg sagtens kunne mærke hvilken side bag hovedet
automaten blæste. Lydmæssigt oplevede jeg det bare som en lyd. Jeg skal
prøve at tage en automat med i svømmenhallen i aften og gentage det evt. som
en overraskelse.Temperaturen her er også mere human end temperaturen i
overfladevandet i Øresund.

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-01-03 09:18

Allan Hansen:

> [...]
> problemer med tror jeg næppe. Om der så er en supertanker på vej
> lige mod dig kan du ikke under vand afgøre fra hvilken retning den

Jeg tror René mener at du kan _se_ hvilke ventil der freeflower.

Derudover vil din makker hjælpe dig.

Fra : Jens Didriksen

Dato : 27-01-03 13:41

Peter Fjelsten wrote:
> Allan Hansen:

> Jeg tror René mener at du kan _se_ hvilke ventil der freeflower.

Det vil jeg nok mene er lidt svært - men selvfølgelig ikke umiligt.

> Derudover vil din makker hjælpe dig.

Fint nok, men dykker man typisk ikke foran og bagved hinanden i grotter...?

Didrik
- der er ked af hen ikke hørte dit foredrag på djævleøen.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-01-03 14:03

Jens Didriksen:

> Fint nok, men dykker man typisk ikke foran og bagved hinanden i
> grotter...?

Nogle gange, jo, men så vil man signallere og makkere vil vende sig om.

Fra : Jens Didriksen

Dato : 27-01-03 22:31

Peter Fjelsten wrote:
> Jens Didriksen:

> Nogle gange, jo, men så vil man signallere og makkere vil vende sig
> om.

Jow, jow - men _kan_ man altid det i disse grotter? Jeg kan ikke se
problemet i store grotter, men man dykker vel også af og til i meget snævre
passager hvor en meget stor del af sikkerheden vel hviler på den enkelte
dykker - right?

Didrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-01-03 10:12

Jens Didriksen:

> [...]
> se problemet i store grotter, men man dykker vel også af og til i
> meget snævre passager hvor en meget stor del af sikkerheden vel

Jo. Men så må man lukke den man tror det er. Hvis dette ikke hjælper må
man også tage isolatoren og prøve sig frem.

Derefter er det nok tid at kommer ud relativt hurtigt.

Tredjedelsreglen er den _mest_ uforsigtige gassikkerhed man benytter i
en hule.

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-01-03 00:26

> [...]
> Derfor er eneste mulighed at lukke manifolden og afbryde dykket på den
> gas der er tilbage i den "tætte" flaske.

Man kan da lige så godt bare lukke for den ventil der er utæt når man jo
alligevel kan høre i hvilken side der er utæt.

> 6. problem - en o-ring i manifolden springer
> Dette løses som 2. problem.

Da man kan løse problem 2 med at lukke for den utætte flaske/ventil kan man
løse problem 6 ved ikke at have iso-manifold overhovedet. Det giver også
færre fejlmuligheder og et simplere system.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-01-03 09:21

Henrik Manley:

> [...]
> flaske/ventil kan man løse problem 6 ved ikke at have iso-manifold
> overhovedet. Det giver også færre fejlmuligheder og et simplere

Er du fuld?

Fra : Jens Didriksen

Dato : 27-01-03 13:39

Peter Fjelsten wrote:
> Henrik Manley:

> Er du fuld?

Snarer hjerneskadet af alt det luftdykning...

Didrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-01-03 09:16

Rene B. Laursen:

> [...]
> 4. problem - "roll-off" på ventilernes knobber
> 5. problem - en slange bliver revet over/går i stykker
> 6. problem - en o-ring i manifolden springer

.... og den egentlige årsag til isolatoren (+ "burst disc" problemer som
er irrelevante i Europa):
7. problem - din venstre post rulles åben og ventilhåndtaget på venstre
post ødelægges (vi bruger gummiknopper for at undgå dette):

I dette tilfælde ville en freeflow på venstre regulator tømme
flaskesættet totalt. De forhindrer isolatoren

Fra : Th. Larsen

Dato : 17-01-03 20:45

JN> 1. Hvad er egentlig praksis/holdningen m.h.t. ventilen mellem flaskerne
?
JN> Dykker man med den åben eller lukket ?

Langt de fleste er enige om at man dykker med isolationen åben. Den
egentlige diskution er nok nærmere om der overhovedet skal være en isolator
eller ej. Isolatoren anvendes i det tilfælde en "gas tab"-situation på én af
flaskerne ikke kan kontrolleres ved at lukke ventilen i respektive side.
Sansynligheden for et sådant problem er meget lille, men da Murphy ikke har
levet forgæves, dykker mange alligevel med en isolator. Man skal være
opmærksom på, at der ved introducering af en isolator også tilføres nye
potentielle fejlkilder. Det er en overvejelse man skal igennem.

> [...]
regulator/flaskeventil,
JN> og kan herefter åbne for ventilen mellem flaskerne... eller hvad ?

Vælger man at dykke med isolator, skal man være opmærksom på, at i de fleste
situationer hvor den har en berettigelse, har den udelukkende effekt, hvis
den opereres meget hurtigt. Derfor vil jeg anbefale kun at åbne den
minimalt, idet trykudligningen mellem flaskerne ved alm. forbrug foregår
langsomt. I praksis sker dette ved, at du lukker isolatoren i bund, og
herefter åbner den med 1½ omdrejning. Denne praksis sikrer, at isolatoren
kan lukkes hurtigt såfremt behovet opstår.

JN> 2. Hvordan forløber en nedlukningsprocedure og hvor hurtigt skal den
JN> foretages ?

Skift til backup regulator og luk ventilen for hovedregulatoren (normalt
højre side), hvilket vil klare de fleste problemer. Dette skal kunne
foretages indenfor 5 - 8 sek. Taber du stadig gas, så luk isolatoren.

/Thomas