Regnskabsafslutning
Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 16-01-03 18:31

Hej til alle og et lidt forsinket godt nytår!

Jeg har et (meget) lille enkeltmandsfirma, der dog har formået at skabe et
overskud i 2002. Alt er nu afsluttet i regnskabet og jeg står tilbage med
overskuddet.

Så skal jeg til at oprette et nyt regnskab for 2003. Det skal vel starte på
0 eftersom jeg jo bliver beskattet af overskuddet fra 2002 og det indgår i
min personlige indkomst. Er dette korrekt? (Det skal lige nævnes at jeg ikke
ønsker at spare op i virksomheden eller hvad der ellers er muligt med
virksomhedsordning og hvad det ellers hedder...)

Et andet problem der melder sig er at jeg har nogle varer som jeg har købt i
2002, men ikke solgt videre endnu. Hvad gør jeg regnskabs- og skattemæssigt
med disse??

Nu ved jeg at der sikkert er nogle der vil foreslå mig en revisor, men
firmaet er pt. så småt at det ikke er en mulighed... Jeres venlige hjælp og
evt. et par links ville være mægtigt!

På forhånd tak!

Nikolaj Hommelgaard

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-01-03 19:40

Nikolaj Berliner Hommelgaard wrote:

> Nu ved jeg at der sikkert er nogle der vil foreslå mig en revisor, men
> firmaet er pt. så småt at det ikke er en mulighed... Jeres venlige hjælp og
> evt. et par links ville være mægtigt!

Hm, det er IKKE muligt,
uden at genere dig, eller kræve noget urimeligt.

Men ellers må du gå på ministerierne,
det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre uden hjælp,

men ellers prøv http://www.ToldSkat.dk,
det er starter - siden.

NB. Småt, en del kan måles i penge,
mindste gebyr her er ca 2 kkr, blot for gennemsyn, uden arbejde,
men kan du selv gennemskue forskellen,
evt. incl. SU eller andet ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jimmy

Dato : 16-01-03 20:30

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> det er starter - siden.
>
> NB. Småt, en del kan måles i penge,
> mindste gebyr her er ca 2 kkr, blot for gennemsyn, uden arbejde,

Erik, med al respekt, hvad er det egentligt du har skrevet?

Jeg fatter *ingenting* af dine indlæg generelt.

Jeg kan da ikke være den eneste som ingenting fatter af indlæggene.
Det er ikke ondt ment, jeg vil virkeligt gerne forstå dem, da du er ret
aktiv herinde.

Jeg har det lidt som om du skriver hvad du tænker men springer halvdelen
over eller forudsætter at man har en eller anden stor viden.

Hvordan afkodes de?

Mvh
Jimmy

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-01-03 20:39

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message
> Erik, med al respekt, hvad er det egentligt du har skrevet?
>
> Jeg fatter *ingenting* af dine indlæg generelt.

Generelt er han mere forståelig, men det her indlæg var dog det rene
vås. Hvis han opfatter sine indlæg her i gruppen som lidt skjult reklame
(hvilket er helt OK med mig), så skal han nok overveje en mere tydelig
formulering.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-01-03 21:09

Uffe Kousgaard wrote:

Ok, jeg vil da ikke støde nogen, så
OED herfra.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-01-03 21:10

Uffe Kousgaard wrote:

Og du har ellers bidraget med ?

Her ?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-01-03 21:51

> Og du har ellers bidraget med ?

I denne gruppe: Mest hjælp omkring moms. Ganske ofte endda.

Hilsen
Uffe

Fra : Timo Jensen

Dato : 16-01-03 23:09

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Og du har ellers bidraget med ?
Det handler vel ikke så meget om folk har bidraget med noget, som om det de
har bidraget med, er anvendeligt??
Hvis ikke man bidrager positivt, så er det vel bedre ikke at bidrage
overhovedet.

Måske skulle man bare have ignoreret dette, for "man" er jo ikke selv
bidrager nu

--
Timo Jensen
Vil du have disse rabatter?: 350 kr/1000 l fyringsolie; 85 øre/l Diesel,

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-01-03 21:08

Jimmy wrote:
> [...]

> Jeg har det lidt som om du skriver hvad du tænker men springer halvdelen
> over eller forudsætter at man har en eller anden stor viden.

Jeg beklager, at jeg på den ene side forsøger at være pådagogisk,
og på den anden side at være direkte og ligefrem,

men din melding giver mig da en del til overvejelse,
så'n generelt,
problemet opstår vel ved, at din opfattelse af DIT problem, ikke
lige er hvad der in i den verden, de samme ting drøftes i,

så det kræver vist mere end god vilje af begge parter, hvis der
skal udveksles reel viden,
men skal der ?

Hm, stadig for bøvlet, men så konkret tilbage..

Fra : Jimmy

Dato : 16-01-03 21:18

> Jeg beklager, at jeg på den ene side forsøger at være pådagogisk,
> og på den anden side at være direkte og ligefrem,

Det behøver du ikke at beklage.
Pædagogik og talen rent ud af posen er to fine egenskaber efter min mening.

> men din melding giver mig da en del til overvejelse,
> så'n generelt,
> problemet opstår vel ved, at din opfattelse af DIT problem, ikke
> lige er hvad der in i den verden, de samme ting drøftes i,

Ikke forstået.
Siger du at problemet med at jeg ikke forstår dine indlæg skyldes, at jeg
lægger min egen forudfattede mening i munden på dig og derfor kategorisk
mistolker dem?

> så det kræver vist mere end god vilje af begge parter, hvis der
> skal udveksles reel viden,
> men skal der ?

Jeg ser det som en god ide at udveksle viden i denne gruppe.

> Hm, stadig for bøvlet, men så konkret tilbage..

Hvordan skal "men så konkret tilbage.." forstås?

Mvh
Jimmy

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-01-03 20:43

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020909@hommelgaard.com> wrote in
message news:3e26ebd5$0$183$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
købt i
> 2002, men ikke solgt videre endnu. Hvad gør jeg regnskabs- og

Du prøver at afskrive dem i 2002 (det vil sige tage hele udgiften) og så
håbe på at få dem solgt næste år. Måske vil skattevæsenet brokke sig,
men i så fald må du bare rette efterfølgende. Det er ret sikkert ikke
noget du får bøde for, da det så absolut er i småtingsafdelingen.

Hilsen
Uffe

Fra : Bo

Dato : 16-01-03 23:56

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
med flere ...

I stedet for at "hakke" på hinanden, skulle I hellere tage og hjælpe Nikolaj Berliner
Hommelgaard

se her hvad jeg fandt for dig ved at søge på Google
http://www.naeskom.dk/webdatabaser/servicebasen.nsf/7f05dca8732c01f84125684e00369ebe/4d560
c5d7f880bde412569cf00488f8b?OpenDocument

Nystartede virksomheder
Denne kortfattede vejledning beskriver de vigtigste regler omkring nyetablerede
virksomheders forhold til skattevæsenet. Det drejer sig om forskudsregistrering og
regnskabskrav m.m.

Revisor
Der er ikke krav om, at en personligt drevet virksomhed skal have en revisor tilknyttet.
Det skal dog anbefales, at De anvender en revisor, hvis De ikke selv har indgående
kendskab til bogføring, regnskabsaflæggelse, skatte- og afgiftsregler m.m. Det er en god
idé med en revisor fra starten. Det koster lidt ekstra, men pengene kan være givet godt
ud.

Det skal understreges, at det udelukkende er Deres ansvar, at alt er i orden, uanset
hvilken revisor De vælger.

Regnskabskrav
Skattemyndighederne stiller en række krav til en virksomheds bogholderi og regnskab.
Tilrettelæggelsen af bogføringen skal modvirke fejl og misbrug, og sikre materialet mod
ødelæggelse og tyveri.

De vigtigste moms- og skattemæssige krav til regnskab og regnskabsførelse er:

a.. Der skal føres kasseregnskab, hvoraf alle ind- og udbetalinger skal fremgå.
b.. Kasseregnskabet skal så vidt muligt føres hver dag.
c.. Private hævninger skal fremgå af kasseregnskabet.
d.. Kassebeholdningen skal, oftest dagligt, afstemmes med kasseregnskabet.
e.. Kassedifferencer skal bogføres med det samme.
f.. Samtlige indtægter, udgifter og køb af aktiver skal kunne dokumenteres.
g.. Der skal udarbejdes et årsregnskab.
h.. Der skal ved regnskabsårets udløb laves optælling af varelager.
i.. Der skal ved regnskabsårets udløb laves lister over debitorer og kreditorer.
j.. Regnskabsmateriale skal opbevares i fem år.
k.. Ved salg / køb skal der altid udstedes en faktura i mindst to eksemplarer, som skal
indeholde: Fakturanummer
Dato for udstedelsen
Sælgers navn og adresse
Sælgerens SE/CVR-nummer
Kundens navn og adresse
Varens art, mængde og pris
Momsbeløbet

Det er den erhvervsdrivende selv, der har ansvaret for , at regnskab m.v. udarbejdes i
overensstemmelse med lovgivningens krav.

Myndighederne har ret til at kontrollere virksomhedens bogholderi og regnskab.

De skal derfor - eventuelt i samarbejde med revisor - sikre, at regnskabsførelsen er i
orden. I modsat fald kan De risikere, at regnskabet ikke godkendes, og at den
skattepligtige indkomst ansættes skønsmæssigt.

Forskudsregistreringen skal ændres
En lønmodtager betaler skat (A-skat) og arbejdsmarkedsbidrag ved, at en del af lønnen
tilbageholdes af arbejdsgiveren og indbetales til staten. Når man starter selvstændig
virksomhed, skal man selv sørge for at indbetale skat (B-skat) og arbejdsmarkedsbidrag,
som forfalder i 10 rater.

Ved start af egen virksomhed sker der derfor en ændring af den skattemæssige status, og
forskudsregistreringen skal ændres.

En ny selvstændig erhvervsdrivende skal selv henvende sig til skattevæsenet i
bopælskommunen for at få ændret sin forskudsregistrering, når virksomheden startes.

Hvis det viser sig, at det forventede virksomhedsresultat bliver væsentligt anderledes end
forudsat, bedes De rette henvendelse til skatteforvaltningen, for at få ændret/justeret
Deres forskudsopgørelse. Dette gælder, uanset resultatet bliver bedre eller dårligere end
oprindeligt forventet.

Selvangivelse
Som selvstændig erhvervsdrivende skal De selv udfylde og indsende en udvidet
selvangivelse. Virksomhedens regnskab skal vedlægges sammen med en samlet
kapitalforklaring for hele Deres og Deres ægtefælles samlede formue. I forbindelse med
udarbejdelse af selvangivelsen kan De eventuelt drøfte anvendelse af virksomheds- eller
kapitalafkastordning med Deres revisor.

Fristen for indsendelse af selvangivelsen er den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.

Indeholdelsespligt
Er der ansatte i virksomheden ?

Der skal indeholdes, angives og betales A-skat og arbejdsmarkedsbidrag ved udbetaling af
løn til ansatte. Nærmere beskrivelse af reglerne findes i en vejledning "Skattetræk", som
kan fås hos Told- og Skatteregionerne.

Pjecer og vejledninger
Pjecer og vejledninger om moms, energiafgifter og om indeholdelse, angivelse og betaling
af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for ansatte med videre, kan fås hos Told og Skatteregion
Næstved, Toldbuen 2, 4700 Næstved, telefon 5575 7300.

Har De spørgsmål vedrørende Deres skatteansættelse, er De velkommen til at rette
henvendelse til Næstved Kommune, Rådmandshaven 20, 4700 Næstved, Skatte- og
Serviceforvaltningen, på telefon 5578 4700, e-mail: skat@naeskom.dk

Andre nyttige adresser:
Erhvervsfremmestyrelsen, Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh. Ø, telefon 3546
6000, Internetadresse : www.efs.dk
Told og Skattestyrelsen, Østbanegade 123, 2100 Kbh. Ø, telefon 3529 7300, internetadresse:
www.toldskat.dk.

Fra : Per H

Dato : 18-01-03 01:16

On Thu, 16 Jan 2003 23:56:02 +0100, "Bo" <bolten@Xofir.dk> skrev:

>Det skal understreges, at det udelukkende er Deres ansvar, at alt er i orden, uanset
>hvilken revisor De vælger.

tja man kan så undre sig hvorfor man skal tage ansvaret for revisoren.

hvis jeg bygger for en revisor, så er det jo også mit ansvar.

Vh Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-01-03 02:35

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> hvis jeg bygger for en revisor, så er det jo også mit ansvar.

Er det nu også helt korrekt...er det ikke bygherre som bærer ansvaret..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per H

Dato : 18-01-03 09:45

On Sat, 18 Jan 2003 02:35:01 +0100, "Bjørn Jørvad" <ursus*_
FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev:

>"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Er det nu også helt korrekt...er det ikke bygherre som bærer ansvaret..?

nejda . det er mig der er ansvarlig for det arbejde jeg udfører.
jeg er personlig ansvarlig. F.eks, hvis jeg brænder tagpap på, og
huset brænder, så må jeg gå fra hus og hjem.

Vh Per

Fra : Mogens

Dato : 18-01-03 12:39

On Sat, 18 Jan 2003 09:44:49 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>nejda . det er mig der er ansvarlig for det arbejde jeg udfører.

Bygherren har ansvaret og sørger derfor for, at hans rådgivere og
udførende mm. har en rimelig ansvarsforsikring således, at bygherren
ikke hænger på den, når det går galt, men kan anlægge erstatningssag.

/MK

Fra : alexbo

Dato : 18-01-03 13:32

"Mogens" <oo300024vNO@SPAMe-mail.dk> skrev

> Bygherren har ansvaret

Jeg tror du forveksler bygherre med bygmester.

Bygherren er ham/hende der betaler for opførelsen.

Bygmester er ham/henne der leder, og er ansvarlig for opførelsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 18-01-03 13:42

On Sat, 18 Jan 2003 13:31:47 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Jeg tror du forveksler bygherre med bygmester.

Nope

>Bygherren er ham/hende der betaler for opførelsen.

Det er jeg klar over

>Bygmester er ham/henne der leder, og er ansvarlig for opførelsen.

Men ikke ansvaret for byggeriet som helhed. Bygmesteren/entreprenøren
forestår arbejdet, men har IKKE ansvaret, samlket set.

Tidligere kunne man skrive sig ud af det (overdrage), men den "trafik"
stoppede i 2001. Ikke mindst indenfor sikkerhed og miljø. Mange er
slet ikke klar over deres forpligtigelser som Bygherre - og de er ret
store, skal jeg hilse at sige !

/MK

Fra : alexbo

Dato : 18-01-03 16:24

"Mogens" <oo300024vNO@SPAMe-mail.dk> skrev

> Ikke mindst indenfor sikkerhed og miljø. Mange er
> slet ikke klar over deres forpligtigelser som Bygherre - og de er ret
> store, skal jeg hilse at sige !

Mener du at man kan drage en bygherre til ansvar for sikkerheden på
arbejdpladsen?

Hvis jeg bestiller en murermester til at lave en tilbygning til mit hus, så
er det mit ansvar at hans folk ikke kommer til skade?

En bygherre er jo som regel temmelig uvidende,
hvordan i alverden skulle han kunne gennemskue om bygmesteren bruger de
korrekte materialer, overholder alle mulige byggeregler, miljølove,
sikkerhedskrav, o.s.v.

Men jeg kan jo ikke nægte at du har ret, jeg ved ikke ret meget om det,
men hvis jeg en dag bliver bygherre må jeg kigge på det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens

Dato : 18-01-03 17:37

On Sat, 18 Jan 2003 16:23:37 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Mener du at man kan drage en bygherre til ansvar for sikkerheden på
>arbejdpladsen?

Citat - f.eks. sikkerhed og sundhed:
Dansk arbejdsmiljølovgivning har i mere end 25 år omfattet et
bygherreansvar. Det har betydet, at bygherren har kunnet overdrage
sine pligter til en anden person. Arbejdsmiljøloven er i 2001 blevet
strammet, så bygherren ikke længere kan overdrage sine pligter til en
anden. Pligterne er nu samlet hos den aktør, der kan gennemtvinge, at
de gennemføres.

Bygherrens pligter ved bygge- og anlægsvirksomhed, som udføres af mere
end 10 personer, omfatter bl.a., at bygherren skal udarbejde en plan
for sikkerhed og sundhed, koordinere byggepladsens sikkerhedsarbejde
og indgå aftaler med byggepladsens arbejdsgivere om at etablere og
vedligeholde sikkerhedsforanstaltninger i fællesområderne.

Samtidig er koordineringen samlet hos én person. Bygherren skal udpege
en koordinator, som skal koordinere sikkerhedsarbejdet på
byggepladsen. Endelig har bygherren pligt til at medvirke til, at
bygge- og anlægsarbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt. Pligten gælder uanset størrelsen på bygge- og
anlægsarbejdet.

>Hvis jeg bestiller en murermester til at lave en tilbygning til mit hus, så
>er det mit ansvar at hans folk ikke kommer til skade?

Ved større arbejder:
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 11. oktober
1999, foretages følgende ændringer:
§ 33 a. Den, der udbyder en tjenesteydelse, skal ved udarbejdelsen af
sit udbudsmateriale i forbindelse med udbudet påse, at der er taget
hensyn til sikkerheden og sundheden ved opgavens udførelse.

> [...]
>hvordan i alverden skulle han kunne gennemskue om bygmesteren bruger de
>korrekte materialer, overholder alle mulige byggeregler, miljølove,

Så må han inddrage den nødvendige hjælp.

>Men jeg kan jo ikke nægte at du har ret, jeg ved ikke ret meget om det,
>men hvis jeg en dag bliver bygherre må jeg kigge på det.

Jeg har været bygherre i mange år og mærket stramningerne hen af
vejen. Vi taler ikke om lysthuse i baghaven, men store ejendomme,
arealer og anlæg.

/MK

Fra : alexbo

Dato : 19-01-03 02:56

"Mogens" <oo300024vNO@SPAMe-mail.dk> skrev

> Jeg har været bygherre i mange år og mærket stramningerne hen af
> vejen. Vi taler ikke om lysthuse i baghaven, men store ejendomme,
> arealer og anlæg.

Tak for den uddybene forklaring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per H

Dato : 18-01-03 15:26

On Sat, 18 Jan 2003 12:38:39 +0100, Mogens <oo300024vNO@SPAMe-mail.dk>
skrev:

>Bygherren har ansvaret og sørger derfor for, at hans rådgivere og
>udførende mm. har en rimelig ansvarsforsikring således, at bygherren
>ikke hænger på den, når det går galt, men kan anlægge erstatningssag.

og i mange tilfælde vil ansvarsforsikringen ikke betale, Hvis de
endelig betaler, er der en selvrisiko på 10.000 kr, ved varmrtarmejde.

Dog betaler de kun hvis jeg har sørget for de sikringer, f.eks
brandslukker, osv osv. på pladsen.

I tilfælde at forsikringen ikke betaler, er der kun 1 til det, og det
er mig. Kunden kan jo ikke hænges op på de skader jeg forvolder,
eller hvis jeg f. eks underdimisionerer matrialer, og det ikke kan
bære et .tryk.

Ved en tilbygning, kan kunden lave en byggeforsikring, der dækker,
hvis der feks, kommer en vandskade på det ext. hus i forbindelse med
byggeriet.

Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det..

Vh Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-01-03 18:20

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ved en tilbygning, kan kunden lave en byggeforsikring, der dækker,
> hvis der feks, kommer en vandskade på det ext. hus i forbindelse med
> byggeriet.

Korrekt inkl.. stormskade.

Blot for god ordens skyld kan ovennævnte ikke tegnes for udførsel af sort
arbejde.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per H

Dato : 18-01-03 18:43

On Sat, 18 Jan 2003 18:20:14 +0100, "Bjørn Jørvad" <ursus*_
> [...]

>Korrekt inkl.. stormskade.
>
>Blot for god ordens skyld kan ovennævnte ikke tegnes for udførsel af sort

Hehe nej heldigvis...

Men hvis jeg lægger et gulv, og det derefter knirker, eller hænger i
den ene side, så er det vel mit ansvar at udbedre skaden?

Eller hvis jeg limer en køkkenbordsplade sammen, som flækker efter 14
dage, så kan det vel kun være mig der er ansvarlig,

jeg går ikke ud fra at min firma ansvarsforsikring, dækker sådanne.

og min samvittighed ville forbyde mig ikke at udbedre skade.

Vh Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-01-03 18:49

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men hvis jeg lægger et gulv, og det derefter knirker, eller hænger i
> den ene side, så er det vel mit ansvar at udbedre skaden?

Naturligvis ... overfor "bygherre".

> [...]

Naturligvis ... overfor "bygherre".

> jeg går ikke ud fra at min firma ansvarsforsikring, dækker sådanne.

Det vil jeg heller ikke tro .... men har du fået køkkenbordpladen fra en
underleverandør ... går jeg stærkt ud fra du ønsker kompensation mv.

> og min samvittighed ville forbyde mig ikke at udbedre skade.

Nææeeehh ... du skal vel overholde købeloven som alle os andre.

Hvis min revisor laver en fejl som komme til at koste mig penge .... skal
jeg såmen også nok komme efter ham/hende...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per H

Dato : 18-01-03 19:22

On Sat, 18 Jan 2003 18:48:38 +0100, "Bjørn Jørvad" <ursus*_
FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev:

>Hvis min revisor laver en fejl som komme til at koste mig penge .... skal
>jeg såmen også nok komme efter ham/hende...

det er det jeg mener. Men anden skrev man at man selv var ansvarlig.
for så er det vel ensbetydende med at en revisor ikke kan stilles
ansvarlig, for sine fejl.

Vh Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-01-03 19:32

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> det er det jeg mener. Men anden skrev man at man selv var ansvarlig.
> for så er det vel ensbetydende med at en revisor ikke kan stilles
> ansvarlig, for sine fejl.

Om en revisor er ansvarlig for sine fejl afhænger vel af fejlens grovhed.

Medvirker en revisor aktivt til lovovertrædelser, vil jeg bestemt mene
han/hun kan stilles til ansvar.

Glemmer en revisor et fradrag hos klienten ellers evt. anviser for lidt
forskudsskat til betaling som dernæst resulterer i "strafrente", tror jeg
ikke du/jeg skal gøre os om forhåbninger om erstatning.

Det er vel som med andre "dårlige" leverandører...kan de ikke leve op til
forventningerne ... eller give kompensation for "lortearbejde/leverance"...
så ud af porten..og det *med det vons*.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Mogens

Dato : 18-01-03 20:50

On Sat, 18 Jan 2003 19:22:27 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> [...]
>forskudsskat til betaling som dernæst resulterer i "strafrente", tror jeg
>ikke du/jeg skal gøre os om forhåbninger om erstatning.

En revisor har på samme måde en forsikring - der er endvidere talrige
eksempler på, at de bliver hevet i retten på grund af deres dårlige
eller mangelfulde arbejde. Jeg har checket op på det.

/MK

Fra : Per H

Dato : 18-01-03 21:51

On Sat, 18 Jan 2003 20:50:23 +0100, Mogens <oo300024vNO@SPAMe-mail.dk>
skrev:

>En revisor har på samme måde en forsikring - der er endvidere talrige
>eksempler på, at de bliver hevet i retten på grund af deres dårlige
>eller mangelfulde arbejde. Jeg har checket op på det.

Det kunne vel heller ikke være rigtigt, at uvidne kunder skal betale
for en revisors fejl, Hun /han må jo føre sig ajur, med de gældende
regler.

Jeg har haft en revisor, som lavede fejl, som jeg opdagede, men det er
jo ikke rigtigt at vi skal tjekke deres arbejde. Man må have tiltro
til dem.

Vh Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-01-03 21:55

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-01-03 21:57

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
KLIP

>.... Man må have tiltro
> til dem.

Tjaeee ... det samme gælder vel for andre "håndværkere" også...spørgsmålet
er så blot og disse er ligeså tiltrosskabende.....?...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Per H

Dato : 18-01-03 22:16

On Sat, 18 Jan 2003 21:56:34 +0100, "Bjørn Jørvad" <ursus*_

Det vil jeg da sandelig håbe.

Vh Per

Fra : alexbo

Dato : 18-01-03 13:09

"Bo" <bolten@Xofir.dk> skrev

> se her hvad jeg fandt for dig ved at søge på Google

Herefter følger en liste, som for et personligt ejet firma er næsten
unødvendig.

> a.. Der skal føres kasseregnskab, hvoraf alle ind- og udbetalinger skal
fremgå.
Uden betydning, firmaets og indehaverens kasse er den samme.

> b.. Kasseregnskabet skal så vidt muligt føres hver dag.
Uden betydning, firmaets og indehaverens kasse er den samme.

> c.. Private hævninger skal fremgå af kasseregnskabet.
Uden betydning.

> [...]

Uden betydning.

> f.. Samtlige indtægter, udgifter og køb af aktiver skal kunne
Korrekt, man skal gemme sine bilag, og lave/ føre et regnskab.

> h.. Der skal ved regnskabsårets udløb laves optælling af varelager.
Mindre betydning, afhængig af størrelsen af varelager.

> i.. Der skal ved regnskabsårets udløb laves lister over debitorer og
kreditorer.
Uden betydning, om du har betalt dine indkøb,
og om dine kunder har betalt dig, er uden betydning for årets resultat.
Når fakturaen er modtaget/skrevet tæller den med.

> j.. Regnskabsmateriale skal opbevares i fem år.
Korrekt.

> k.. Ved salg / køb skal der altid udstedes en faktura i mindst to
eksemplarer, som skal
> indeholde: Fakturanummer
> Dato for udstedelsen
> Sælgers navn og adresse
> Sælgerens SE/CVR-nummer
> Kundens navn og adresse
> Varens art, mængde og pris
> Momsbeløbet

Delvis korrekt, hvis sælgeren udskriver en faktura/bon eller lign.,
skal den indeholde sælgeres data, men det er ligemeget med kundens.

Når jeg køber mig en ny nederdel, er der ikke nogen der spørger om hvad jeg
hedder, i Brugsen er de også ligeglade.

I bund og grund handler det hele om, at Told/skat skal kunne se et
retvisende billede af virksomheden, og dens resultat, så er de ikke særlig
bekymrede om, at du smider det hele ned i en skuffe, og lader det ligge der
indtil regnskabets time slår.

Det vigtigste er årsregnskabet, hvis det er korrekt bliver der ikke
problemer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 18-01-03 15:06

> [...]
der
> indtil regnskabets time slår.
>
> Det vigtigste er årsregnskabet, hvis det er korrekt bliver der ikke

Mægtigt! Dine kommentarer gjorde jo at der er en del mindre at holde styr
på.
Det ser lige pludselig helt overskueligt ud.

Tak.

Nikolaj Hommelgaard

Fra : alexbo

Dato : 19-01-03 02:51

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020909@hommelgaard.com> skrev

> Mægtigt! Dine kommentarer gjorde jo at der er en del mindre at holde styr
> på.
> Det ser lige pludselig helt overskueligt ud.

Det glæder mig hvis du synes jeg har været til hjælp, men både mine og
andres indlæg skal du tage med forebehold.
Du står med ansvaret, du vælger hvad du synes lyder fornuftigt og rimeligt,
og handler ud fra det.

Men det ikke så vanskeligt at være selvstændig som det nogle gange bliver
gjort til.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 19-01-03 13:25

> [...]
> andres indlæg skal du tage med forebehold.
> Du står med ansvaret, du vælger hvad du synes lyder fornuftigt og

Det er klart - I mit tilfælde tror jeg at jeg roligt kan gøre det som nævnt.
Hvis jeg lige pludseligt får mange penge til at svømme rundt kan det være at
jeg skal kontakte fagkundskaben, men i år tror jeg at jeg klarer det selv.

MVH

Nikolaj Hommelgaard

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-01-03 13:20

> [...]

> 0 eftersom jeg jo bliver beskattet af overskuddet fra 2002 og det indgår i
> min personlige indkomst. Er dette korrekt?

Umiddelbart ja. I dit tilfælde tror jeg kun der kan være en evt.
lagerbeholdning, der ikke er nul.

> Et andet problem der melder sig er at jeg har nogle varer som jeg har købt i
> 2002, men ikke solgt videre endnu. Hvad gør jeg regnskabs- og skattemæssigt
> med disse??

Du trækker momsen fra i 2002, men resten af prisen bliver først en udgift, når
du sælger varen. Lige nu har du bare x kroner i varer i stedet for at have dem
kontant eller på en bankkonto.
Hvis 2002 er dit første regnskabsår, skal du trække lager-værdien fra dine
udgifter. Hvis du f.eks har købt varer for 100.000 kr og har varer for 10.000 kr
på lager, så er dine udgifter reelt 90.000 kr.
Til næste år bliver det en lille smule mere besværligt, for så skal du lige
korrigere for lager-værdien da året startede, men den tid din glæde.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : The BMA man

Dato : 17-01-03 16:22

On Thu, 16 Jan 2003 18:31:28 +0100, "Nikolaj Berliner Hommelgaard"
> [...]

>ønsker at spare op i virksomheden eller hvad der ellers er muligt med
>virksomhedsordning og hvad det ellers hedder...)

Overskuddet fra 2002 overføres under EK primo i 2003. Så kan du starte
med en primopostering, hvor du hæver denne.

>Et andet problem der melder sig er at jeg har nogle varer som jeg har købt i
>2002, men ikke solgt videre endnu. Hvad gør jeg regnskabs- og skattemæssigt
>med disse??

De står vel som aktiver i dit regnskab? Og er modsvaret af nogle
passiver (højst sansynligt EK her)?
Så gør du ikke noget ved dem. Når du så sælger dem (i 2003), så
trækker du dem fra lager, og fører dem på forbrugskonto.

--

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 17-01-03 23:19

On Fri, 17 Jan 2003 15:21:36 GMT, bmadsen@NOSPAM.image.dk
(The BMA man) wrote:

> [...]
>Så gør du ikke noget ved dem. Når du så sælger dem (i 2003), så
>trækker du dem fra lager, og fører dem på forbrugskonto.

Hvis de står som aktiver, hvad de jo gør når det er et
varelager, så vil det påvirke driftresultatet og dermed også
skatten.
Hvis varelageret var 0 ved årets start og 50.000 ved slut,
så skal denne ændring modsvares i varekøb.

Salg 200.000(K)
Køb 150.000 (D)
Ændr 50.000 (K)= 100.000 (D)

Total 100.000 (K)

Fra : alexbo

Dato : 17-01-03 18:39

> [...]

> Et andet problem der melder sig er at jeg har nogle varer som jeg har købt
> 2002, men ikke solgt videre endnu. Hvad gør jeg regnskabs- og

Hvis dit regnskab i det store hele lyder som følger.

Udgifter: varekøb, husleje ,osv. xx.xxx kr.
Indtægt: xxx.xxx kr,.
overskud xx kr.

Så starter du bare pr 1/1, med et nyt.
De varer du har på lager sælger du så i 2003, det giver et større overskud
i dette år, bortset fra det varelager der er når året er gået.

Det er ikke helt regnskabsmæssigt korrekt, men så længe det er nede i mindre
procenter af omsætningen, er der ikke en sjæl der bekymrer sig om det.
Som årene går udligner det sig af sig selv, hvis du ender med at smide noget
ud, behøver du heller ikke at bekymre sig om det, det er jo udgiftført.

Jeg er nogle gange af Told/skat blevet spurgt om mit varelager
(autoværksted), jeg har hver gang svaret " jeg regner ikke med varelager"

Det har fungeret i 30 år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 17-01-03 23:55

Hej Allesammen

Denne tråd har jo udviklet sig lidt sjovt, men jeg tror at jeg har fået lidt
mere styr på det. Alt i alt drejer det sig om så små beløb at jeg gør som
Uffe og Alex foreslår - Jeg kan ikke forestille mig at nogen ville brokke
sig over det..

Tak for alle indlæggene og god weekend!

MVH

Nikolaj Hommelgaard