Rapsolie på motorsaven
Fra : Thïngmand

Dato : 16-01-03 09:13

Jeg hælder det her dyre Husqvarna 100% vegetabilske olie på min el-sav og
jeg tænkte på om ganske alm. rapsolie, ikke ville være lige så godt?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-01-03 09:18

"Thïngmand" wrote:

> Jeg hælder det her dyre Husqvarna 100% vegetabilske olie på min el-sav og
> jeg tænkte på om ganske alm. rapsolie, ikke ville være lige så godt?

Ja hvorfor ikke, det holder rimeligt til varmen og så lugter det af
grillbar :)

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

Draco Dormiens Nunquam Titillandus

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 16-01-03 09:45

Hej

Thïngmand wrote:
> Jeg hælder det her dyre Husqvarna 100% vegetabilske olie på min el-sav og
> jeg tænkte på om ganske alm. rapsolie, ikke ville være lige så godt?

Om det er min plæneklipper, motorsav eller hækklipper, så få de den olie
jeg lige har stående. Det eneste jeg tænker lidt på, det er om den
eventuelt er for tynd.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-01-03 13:10

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> skrev i en
> [...]
> eventuelt er for tynd.
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Du vil nok få et øget slid på motorsav ved at bruge rapsolie, men ved
lettere opgaver går det sikkert fint, du kan se om der opstår blåfarvning,
så koster det. Det koster nok også en ny plæneklipper hvis du bruger det der
som motorolie.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-01-03 13:20

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> [...]
> så koster det. Det koster nok også en ny plæneklipper hvis du bruger det der

Nu va det jo bare til at smøre kæden med.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 16-01-03 18:25

Hej

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> så koster det. Det koster nok også en ny plæneklipper hvis du bruger det der

Jeg skylder nok lige at tilføje at mine apperater er af ældre dato.
Specielt min plæneklipper trænger til udskiftning, men så længe den
holder, så holder den og den dag den bryder sammen, glæder jeg mig over
at have en grund til at købe en ny .

Mit indlæg må endelig ikke opfattes som en opfordring til at hente
madolien i køleskabet.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Pia J

Dato : 16-01-03 10:51

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
> Jeg hælder det her dyre Husqvarna 100% vegetabilske olie på min el-sav og
> jeg tænkte på om ganske alm. rapsolie, ikke ville være lige så godt?

Det prøvede jeg en gang i min grønne ungdom på en skiftenøgle tror jeg det
var, som var lidt rusten. Resultat: Et stykke tid efter var olien størknet
til en gang klister, som var umulig at rense af...

:Pia

Fra : zigge

Dato : 19-01-03 19:27

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:b05v97$3r5$1@sunsite.dk...
> Det prøvede jeg en gang i min grønne ungdom på en skiftenøgle tror jeg det
> var, som var lidt rusten. Resultat: Et stykke tid efter var olien størknet
> til en gang klister, som var umulig at rense af...

Det er sjovt (læs ikke sjovt) det gør olien også på min emhætte og komfur,
hvis jeg ikke får det tørret af øjblikkeligt når jeg er færdig med at lave
mad. Det må være noget der sker når olien bliver varmet op (der)... Gad vide
hvad man kan rense det af med, det eneste jeg har haft held med indtil
videre er lampeolie. Jeg har prøvet alt andet i skabet

//zigge

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 19-01-03 21:36

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in

> Gad vide
> hvad man kan rense det af med, det eneste jeg har haft held med indtil
> videre er lampeolie. Jeg har prøvet alt andet i skabet

Prøv motorrens fra tankstationen.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Mikkel

Dato : 18-05-06 14:00

Hej

Brug BioTex,
En del cykkelkædesmørelse er efterhånden baseret på rapsolie og det er også
fint nok, men med tiden bliver olien hård og lægger sig på alt med en hård
(ala. linolie) og ultraklæbrig konsistens.
Jeg lægger kæden i en BioTexopløsning nogle timer og skyller/børster den
derefter med vand og vupti kæden er ren. Det svarer fuldt ud til hvis man
havde brugt lampeolie og knofedt, det her er mare noget venligere ved
hænderne. (og miljøer tror jeg)
Prøv, men husk sluttelig massere af rent vand og ny smørelse på kæden når
den er helt tør for vand.

mvh.
Mikkel

Fra : Lars Bækgaard

Dato : 16-01-03 13:03

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
> Jeg hælder det her dyre Husqvarna 100% vegetabilske olie på min el-sav og
> jeg tænkte på om ganske alm. rapsolie, ikke ville være lige så godt?

De professionelle, vi havde til at fælde vores 3 birketræer i november
brugte i hvert fald ganske almindelig mad-rapsolie.
Så mon ikke du med sindsro kan gøre det samme.

Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-01-03 22:47

In article <3e26698b$0$71648$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Thïngmand wrote:
> Jeg hælder det her dyre Husqvarna 100% vegetabilske olie på min el-sav og
> jeg tænkte på om ganske alm. rapsolie, ikke ville være lige så godt?

Majsolie er bedre, det lugter af popcorn i stedet for billig grillbar :)

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 17-01-03 20:26

> Majsolie er bedre, det lugter af popcorn i stedet for billig grillbar :)

Jeg har lært at kædesavs olie er mere sej end alm. olie og den bruges
fordi den holder kæden bedre smurt end andre olie'er kan. Hvis en kæde
ikke får den olie den skal, vil den ikke bare slide sværdet mere(lidt
dyrere i længden, men ok). Men kædens led vil blive slidt
hurtigere(det indvendige i leddet som man ikke kan se) med meget
større risiko for kædebrud. En kæde er jo designet til at holde til
den ikke kan slibes mere, hvis du bruger rapsolie vil du ikke kunne
bruge din kæde til den ikke kan slibes mere, eller det kan du godt
hvis du tør!!(det er meget gimme ar man får af en kæde på afveje).

Så hvis du som alm. brugere skifter kæde efter en 20-30 slibninger,
fordi den er slebet så skævt at den laver cirkler i træet. Så kan jeg
ikke se noget i vejen for at bruge f.eks. rapsolie.

Men kan rapsolien ikke finde på at størkner i pumpen, hvis det nu kun
er et par gange om året saven bruges?

Hvis du dypper fingrene i kædeolie og holder tommel- og pegefingeren
sammen og langsomt bevæger dem fra hinanden vil du erfarere at olien
vil danne lange tråde, det er det jeg mener med sej. Hvis du gør det
samme med alm. olie vil du opleve at olien slipper hurtigere.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-01-03 19:40

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse news:3e26698b$0$71648$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg hælder det her dyre Husqvarna 100% vegetabilske olie på min el-sav og
> jeg tænkte på om ganske alm. rapsolie, ikke ville være lige så godt?

Nej. Raps har et ret stort indhold af svovl, der i motoren
omdannes til svovlsyrling/svovlsyre, der ikke ligefrem er
livstidsforlængende på en motor. Omdannelsen sker efter en
iltning og påfølgende reaktion med vand.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-01-03 19:54

On Fri, 17 Jan 2003 19:39:41 +0100, "Per A. Hansen"
<xxper.hansen@get2net.dk> wrote:

>Nej. Raps har et ret stort indhold af svovl, der i motoren
>omdannes til svovlsyrling/svovlsyre, der ikke ligefrem er
>livstidsforlængende på en motor. Omdannelsen sker efter en
>iltning og påfølgende reaktion med vand.

Øhm.. olien på en _el_-kædesav kommer da slet ikke i forbindelse med
motoren?

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-01-03 20:02

> On Fri, 17 Jan 2003 19:39:41 +0100, "Per A. Hansen"
>
> Øhm.. olien på en _el_-kædesav kommer da slet ikke i forbindelse med
> motoren?

Åh - ENDELIG én, der så lyset!

Hilsen Inger

Fra : Jens Larsen

Dato : 17-01-03 20:19

Jeg har brugt linolie til min motorsav KÆDE i længere tid uden
lugtsener/haveri hilsen Jens

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-01-03 22:14

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Åh - ENDELIG én, der så lyset!

Jamen der gik lidt tid. Bortsset fra det er den go' nok, kædesavskæde olie
er noget klisteret satds for at det ikke skal bliv SLYNGET af. Så den med
Raps,Majsolie tror jeg ikk holde i Byretten :/..

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-01-03 22:14

On Fri, 17 Jan 2003 20:01:37 +0100, "Inger Pedersen"
<inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Åh - ENDELIG én, der så lyset!

Nåe.. .-)

Jeg er faktisk i tvivl om hvad Per egentlig mener - det lyder som om at
den svovlsyre der dannes sker når olien forbrænder, men på den anden
side står der ikke direkte at det er derfor.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-03 22:43

> [...]
> den svovlsyre der dannes sker når olien forbrænder, men på den anden
> side står der ikke direkte at det er derfor.

Lad ham bare sidde og ose....Jeg er sikker på at kæden kan klare sig med
rapsolie til alm. brug = lettere opgaver. Kan den ikke, bliver den blå.
KÆDEN!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thïngmand

Dato : 18-01-03 20:19

> Lad ham bare sidde og ose....Jeg er sikker på at kæden kan klare sig med
> rapsolie til alm. brug = lettere opgaver.

Læs: Engangspaller Men tak for alle forslagne - jeg vil studere min olie
lidt nærmere...

Fra : zigge

Dato : 19-01-03 15:30

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
> Jeg hælder det her dyre Husqvarna 100% vegetabilske olie på min el-sav og
> jeg tænkte på om ganske alm. rapsolie, ikke ville være lige så godt?

Det tror jeg ikke er så godt. Hvis du prøver at tage lidt af det dyre
kædeolie mellem tommel og pegefinger, og så lukker og åbner dem, vil du se
at du kan trække en masse fine lange olietråde mellem fingerne. Det kan du
ikke med rapsolien. Den egenskab den "rigtige" olie har, er at den giver en
stor klæbning til kæden imens den køre, også selv om den er varm.

Ud over det så er smøreevnen ikke særlig god i den rene rapsolie, det har
noget med molekylerne at gøre... Hvis du alligevel vil bruge en anden olie,
så brug en billig motorolie. F.eks. Aldi har altid motorolie til 20.-
literen, virker fint på min (ældre) bil og plæneklipperen
Jeg køber også kædesavsolie til omkring en 20'er ltr'en hos Hjallerup
Maskinforretning, men så skal man også tage en STOR dunk. Prøv evt. også i
en forderstof eller anden "landmandsforretning".

Mvh.
//zigge