lykkekastajne
Fra : René

Dato : 15-01-03 15:21

hejsa gruppe
jeg har et spørgsmål om en plante jeg har fået i føsdags gave og som ikke
helt er sikker på hvordan jeg bedst sørger for optimale betingelser for den.
Det drejer sig om en lykkekastajne ( dem hvor stammen er snoet)
Skal jeg bare vande og gøde den eller hva??

--
Med Venlig Hilsen
mette

Fra : Zoëga

Dato : 16-01-03 01:54

"René" <rene.k@e-box.dk> wrote in message
> [...]
den.
> Det drejer sig om en lykkekastajne ( dem hvor stammen er snoet)
> Skal jeg bare vande og gøde den eller hva??

Lykkekastanie ( Pachira Aquatica )
Tåler halvskygge men kan også stå lyst - min står helt ude ved vinduet i
vinterhaven.
Må ikke få for meget vand, det er vigtigt at planten tørrer ud mellem
vandingerne.
Især i vinterperioden skal man passe på med ikke at give den for meget vand.
Gødes moderat i sommer ( vækst perioden ).
Kan fint skæres tilbage når den bliver for stor.

mvh

Søren

Fra : René

Dato : 15-01-03 17:08

> [...]
vand.
> Gødes moderat i sommer ( vækst perioden ).
> Kan fint skæres tilbage når den bliver for stor.

Skære tilbage?, hvad betyder det mon?

René

Fra : Zoëga

Dato : 16-01-03 02:15

"René" <rene.k@e-box.dk> wrote in message

> Skære tilbage?, hvad betyder det mon?
>
> René

Skære tilbage = beskære. Den kan blive pænt stor, så hvis den trives kommer
du til at skulle klippe den ned på et tidspunkt.

mvh

Søren

Fra : Pia J

Dato : 15-01-03 18:35

Du kan klippe alle blade af så der kun står et par pinde tilbage, efter et
par måneder er den ligeså stor som før. Skal næsten aldrig have vand, får
den for meget, drypper det fra bladene.

:Pia

Fra : René

Dato : 15-01-03 20:30

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message news:b04636$g86$1@sunsite.dk...
> Du kan klippe alle blade af så der kun står et par pinde tilbage, efter et
> par måneder er den ligeså stor som før. Skal næsten aldrig have vand, får
> den for meget, drypper det fra bladene.

hej pia
hvis jeg klipper alle bladene af den, skal jeg så gøre noget ved stammen?
mvh mette

Fra : Pia J

Dato : 16-01-03 07:50

"René" <rene.k@e-box.dk> wrote in message news:3e25b6dc$0$83830

> hej pia
> hvis jeg klipper alle bladene af den, skal jeg så gøre noget ved stammen?
> mvh mette

Næ, bare give den en smule vand om måneden eller mindre (min er ca. 120 cm i
stammen, altså uden blade, jeg ved jo ikke med din). Jeg har et rør i potten
som går ned i bunden, der hælder jeg vel en liter i ca. hveranden måned,
højst. Og den vokser flittigt.

:Pia

Fra : René

Dato : 16-01-03 08:27

> [...]
potten
> som går ned i bunden, der hælder jeg vel en liter i ca. hveranden måned,
jeg synes ikke selve stammen er vokset i den tid jeg har haft den( den er
lidt over 1 meter høj) men den skyder nye blade hele tiden så jeg går ud fra
den har det godt.
Du skrev tidligere at jeg kunne "klippe alle blade af så der kun står et par
pinde tilbage". Med det mener du vel ikke så det kun er stammen der er
tilbage eller hva?
mvh mette

Fra : Pia J

Dato : 16-01-03 08:49

"René" <rene.k@e-box.dk> wrote in message news:3e265eb4$0$83825

> Du skrev tidligere at jeg kunne "klippe alle blade af så der kun står et
par
> pinde tilbage". Med det mener du vel ikke så det kun er stammen der er
> tilbage eller hva?

Jo, det mener jeg. Min stamme vokser heller ikke, det er faktisk 4 stammer
flettet sammen. På et tidspunkt blev den meget stor og bladene lidt slatne
og plettede. Vi skulle tilmed flytte snart, så jeg klippede ALT af helt inde
ved stammen, gav den en tår vand og efter kort tid piblede der skud frem
igen, det var vist i juni og den er nu lige så stor som før.

Jeg ved at min mor, som jeg arvede den fra, har gjort det samme tidligere.

:Pia