Rettigheder til port ?
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-03 13:01

Jeg forsøger at installere gnokii-0.4.3 for at connecte min mobilos 6310
til en gammel Compaq Presario 1260 laptop som kører RH 7.2

Kablet går i USB porten på laptoppen så jeg har en forestilling om, at
at det er /dev/usb/ttyUSB0 der skal snakkes til.

lsmod siger, at usbserial, usb-ohci og usbcore er tilstede men jeg så
forsøger, at fyre op under gnokii siger den straks:
Please check permission on lock directory.

Jeg ved hvordan man ændrer rettigheder til en fil, men hvordan skaffer
jeg mig rettigheder til en port ?

Med venlig hilsen
Bjarne Jensen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-01-03 14:21

Marilú Ebner + Bjarne Jensen wrote:
> Jeg forsøger at installere gnokii-0.4.3 for at connecte min mobilos 6310
> til en gammel Compaq Presario 1260 laptop som kører RH 7.2
> Please check permission on lock directory.
^^^^^^^^^^^^^^

> Jeg ved hvordan man ændrer rettigheder til en fil, men hvordan skaffer
> jeg mig rettigheder til en port ?

Den skriver intet om nogen port, men om et lock-dir, default /var/lock.
Tjek rettighederne med:

ls -ld /var/lock

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-03 15:08

Lars Kongshøj wrote:
> Den skriver intet om nogen port, men om et lock-dir, default /var/lock.
> Tjek rettighederne med:
>
> ls -ld /var/lock

OK, det giver så:
drwxrwxr-x 3 root lock

skal det ændres til root.gnokii ?

--
Bjarne Jensen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-01-03 16:02

Marilú Ebner + Bjarne Jensen wrote:
> OK, det giver så:
> drwxrwxr-x 3 root lock
> skal det ændres til root.gnokii ?

Det er nok bedre at tilføje de relevante brugere til gruppen "lock". Det
kan jo være at kataloget bruges af andre programmer.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-03 18:24

Lars Kongshøj wrote:
> Det er nok bedre at tilføje de relevante brugere til gruppen "lock". Det
> kan jo være at kataloget bruges af andre programmer.

Nu har jeg tilføjet root,gnokii og migselv til lock og når jeg nu kører
gnokii siger den:

   Gnokii serial open: open: Permission denied
   Couldn't open FBUS device: permission denied
   Telephone interface init failed! Quitting.

Så er jeg vel ved at være tilbage der hvor spørgsmålet er: hvordan
skaffer jeg mig rettigheder til en port ?
(hvad er en FBUS ?)

--
Bjarne Jensen

\\\\\///
/ ^ _ \
( (o) (o) )
L-oOOO=====(_)=====OOOo===================================-L
I Bjarne B Jensen I
N US-European Air Transport Agreements: N
U http://www.flyvebranchen.dk/docs/pub_eu_us_tr.htm U
X-============Oooo.=======================================-X
.oooO ( )
( ) ) /
\ ( (_/
\_)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-01-03 23:17

> [...]
> Så er jeg vel ved at være tilbage der hvor spørgsmålet er: hvordan
> skaffer jeg mig rettigheder til en port ?

Ja, det lyder sådan. Jeg kan ikke svare på det, jeg kører selv xgnokii
over serielkabel. I dit første indlæg var du inde på noget med
/dev/usb/ttyUSB0. Hvis det er rette device kan en ls -l
"/dev/usb/ttyUSB0" måske give dig et hint. Hvis ikke det er det rette
device-navn kan strace gnokii måske give dig et hint om det rette.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-03 23:41

Lars Kongshøj wrote:

> Ja, det lyder sådan. Jeg kan ikke svare på det, jeg kører selv xgnokii
> over serielkabel.

Jeg prøver og ser - det kan vel kun eksplumdere en gang. Tak under alle
omstændigheder.

Tør man udbede sig en kopi af din .gnokiirc ?

--
Bjarne Jensen
"Linux beginners hae a hard time" (U may quote me under GPL etc)

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-01-03 07:54

Marilú Ebner + Bjarne Jensen wrote:
> Jeg prøver og ser - det kan vel kun eksplumdere en gang. Tak under alle
> omstændigheder.

Er du sikker på at gnokii understøtter usb-kabel?

> Tør man udbede sig en kopi af din .gnokiirc ?

[global]
port = /dev/ttyS0
model = 5110
initlength = default
connection = serial
bindir = /usr/sbin/

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-03 20:40

Lars Kongshøj wrote:
> Er du sikker på at gnokii understøtter usb-kabel?

Tjae... på gnokii mailinglisten har jeg set referencer til USB så mon
ikke ? Jeg kan da få lidt af det til at køre som root. xgnokii får hele
skærmen til at bryde sammen i små bidder.

Jeg synes det er nogle grove lange responstider på div kald. Ex:
gnokii ----identify virker men 21 seconds response time !
gnokii --getalarm = 15 seconds response time

Funker det OK med den 5110 ? Til en permanent installation har jeg
alligevel brug for en ny mobil + nummer så om det bliver den ene eller
anden type er vel kun et spørgsmål om pris og funktionalitet. Det er kun
SMS send+modtag jeg har brug for.

Kan du decode følgende kald
gnokii --getsms memory_type start [end] [-f file] [-F file] [-d]
jeg kan ikke finde forklaringen på "memory_type" eller for den sags
skyld nogle af de andre parametre i dokumentationen.

Tak for kopien af din .gnokiirc
--
Bjarne Jensen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-01-03 22:44

Marilú Ebner + Bjarne Jensen wrote:
> Jeg synes det er nogle grove lange responstider på div kald. Ex:
> gnokii ----identify virker men 21 seconds response time !
> gnokii --getalarm = 15 seconds response time

Ja, det lyder af lang tid. Tager 7 hhv. 6 sekunder her.

> [...]
> alligevel brug for en ny mobil + nummer så om det bliver den ene eller
> anden type er vel kun et spørgsmål om pris og funktionalitet. Det er kun

Det virker fint. Der er et par detaljer i brugergrænsefladen i xgnokii,
jeg ikke er tilfreds med, men det er næppe relevant for dig.

> [...]
> jeg kan ikke finde forklaringen på "memory_type" eller for den sags
> skyld nogle af de andre parametre i dokumentationen.

Nej. Der er nævnt nogle mulige værdier af memory_type i man-siden. Prøv
evt. at spørge på mailinglisten.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 15-01-03 23:44

Marilú Ebner + Bjarne Jensen wrote:
> Så er jeg vel ved at være tilbage der hvor spørgsmålet er: hvordan
> skaffer jeg mig rettigheder til en port ?

Har du prøvet at køre programmet som root først? Bare for at være sikker på at
det virker.

--
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-03 20:42

Ja, og gnokiid er suid.
Se iøvrigt svaret til Lars Kongshøj.