sultestrejke
Fra : Musen

Dato : 14-01-03 21:14

Hej NG
Vores søn på godt et år, vil lige pludselig ikke spise noget. Han plejer at
spise en rimelig portion grød til morgenmad (1½-2 dl), ½-1 skive rugbrød til
frokost og en rimelig portion aftensmad (1½-2 dl) Derudover får han en
flaske med 125 ml modermælkserstatning og 125 ml sødmælk at falde i søvn på
om aftenen og en igen i løbet af natten. Det hænder også at han får en
flaske vælling midt på dagen når han skal ud at sove til middag.
Udover dette spiser han lidt frugt og tykmælk alt efter om han har lyst
eller ej.
Men nu er han fuldstændig umulig at få til at tage fast føde til sig. Idag
har han f.eks. ikke fået morgenmad, han fik ca. 1/4 skive rugbrød til
frokost og ingen aftensmad. Ved 14-tiden fik han en flaske vælling. Han
ville heller ikke have sin flaske at falde i søvn på.
Det er ikke så længe siden at vi er begyndt at vænne ham fra at få
modermælkserstatning, så den vil jeg nødigt skære mere ned på, men er der
nogen der har et råd til hvordan jeg får ham til at spise, og evt. en
forklaring på hvad der kan være galt? Han har det ellers fint og opfører sig
fuldstændig som han plejer.
Håber der er nogen der kan hjælpe
Venlig hilsen Mia

Fra : Tine Andersen

Dato : 14-01-03 21:46

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> wrote in message
> [...]

> nogen der har et råd til hvordan jeg får ham til at spise, og evt. en
> forklaring på hvad der kan være galt? Han har det ellers fint og opfører

Det er vist helt almindeligt - deres appetit falder pludseligt i den alder
og de ser ud til at leve af luft. Hvis det ikke ændrer sig over 2 uger (og
han ser ud til at have det fint) så er det bare sådan det skal være.

De fleste af os har oplevet det.

Prøv at få ham til at drikke nok - f.eks. vand.

Tine

Fra : Nielsen

Dato : 14-01-03 23:23

Sådan har det også været med vores søn - også omkring 1 års alderen. Han er
nu ca. 20 måneder gammel og det har været sådan lige siden i perioder. Af og
til har han nogle perioder hvor han næsten ingenting spiser og nogle
perioder "grovæder" han nærmest. Lige nu har han en "grovæder"-periode

"Sultestrejkerne" plejer så vidt jeg husker ikke at vare så længe - nogle
dage, en uges tid måske. Så jeg vil give dig samme råd: giv det lidt tid, og
hvis du synes det har varet for længe så gå et smut til lægen med ham. Held
og lykke

mvh
Marianne Nielsen

Fra : Brian Christensen

Dato : 15-01-03 01:02

Hej Mia

Musen wrote:

[snip]
> [...]
> forklaring på hvad der kan være galt? Han har det ellers fint og opfører sig

Som Tine og Marianne har skrevet er det meget naturligt. Jeg har en søn
på 7 år, og husker kun alt for tydeligt de mange gange han har fået mig
til at tvivle på at jeg havde/har styr på alt det her forældre-ting
At der er perioder hvor man spiser mere end andre, eller mindre om man
vil, varer ved hele livet. Jeg har det stadig sådan og min søn ligeså.
Man bliver bare så frygteligt bekymret. Men en ting er HELT sikkert -
ingen børn i den alder med adgang til mad sulter sig selv ! Tine skriver
også at du bør sørge for at han får rigeligt væske f.eks. vand, og det
tilslutter jeg mig også helt.
I stedet for at blive bekymret (det ER svært jeg ved det) så tænk en
lille smule over følgende lille beretning om et forsøg omkring madvaner:
4 børn (2 er ca. 3 år og 2 ca. 6 år) fik en alt for stor portion mad
til frokost for at se hvornår de ikke gad spise mere - altså hvornår de
var mætte og dermed ikke behøvede spise mere. De små spiste langt fra
alt maden og begyndte hurtigt at miste interessen for maden selvom den
var lækker. De store spiste alt maden! Et par dage senere med de samme
børn. De fik nu en portion der var endnu større - vi snakker altså om
portioner der kunne dække en voksens behov. Der var forskellen virkelig
markant. De små spiste ca. samme mængde som sidst, hvor de store dog
ikke spiste det hele, men virkelig meget af det. Som de kloge hoveder i
forsøget mente hang det bl.a. sammen med forældre der gerne ser deres
børn spise op hvad der er på tallerkenen (husker også dette alt for
tydeligt fra egen barndom og tidligere i mit barns madvaner), og kontrol
over hvornår deres barn er mæt eller ej. Jeg synes stadig det er svært
en gang imellem. Det er ikke nemt at vurdere om det er fordi barnet ikke
har behov for mere mad, barnet ikke gider spise maden, der er nogen
andre problemer der fjerner appetitten eller noget helt fjerde.
Det jeg personligt fik ud af og se det forsøg var at sunde madvaner
hænger sammen med vores fysiske velvære, og at gamle vaner (fra f.eks.
2-års alderen) nok er rigtig svære at bryde. De to ting i sig selv er
der jo ikke noget nyt i, men jeg synes det er vigtigt at tænke på til
hverdag når man har børn.

Summa sumarum : er din søn sulten og har behov for mad spiser han -
ellers ikke. Man kan altid skifte noget af maden ud for at se om han
skulle være blevet træt af det andet F.eks. var min søn på det
tidspunkt ret vild med at spise udkogte blendede grøntsager. Det er ret
let og lave og smager faktisk ret okay

mvh
Brian

Fra : john-pilely

Dato : 15-01-03 06:31

Hejsa !
Det kunne jo også være at han ligesom så mange andre i denne tid
har fået en snert af den omtalte Roskildesyge - har lidt kvalme osv.
Vi andre kan jo også godt have det lidt små-dårligt engang imellem ik`?
Forsøg at virke upåvirket af hans problem, hvis han ellers har det godt og er
i humøret, så kommer det igen vil jeg tro !

Hilsen Sanne

Fra : LBR

Dato : 15-01-03 11:33

Hej

Jeg vil bare lige sige at det skal man ikke bekymre sig om, eftersom man
ikke spiser lige meget altid.

Men da jeg læste hvad din søn spiste, slog det mig. Godt 1 år og stadig grød
til aften og flasker at sove på og vælling???

Prøv med at give ham det sammen som i får at spise, han behøver bestemt ikke
mere at få vælling og grønd til aften.
Giv drengen nogle kartofler og sove, noget kød og grønsager. Eller noget
pasta eller ris. Han kan fint få alt hvad I spiser nu.

Bare lad ham selv komme det i munden, for så bliver det interessant.

Vores nu 3 år gamle søn begyndte at spise det sammen som os da han var
omkring 9 mdr. Og han elskede at få lov til at spise selv.

Er de sultne skal de nok give udtryk for det.

Hilsen Louise

Fra : Musen

Dato : 15-01-03 18:22

> [...]

grød
> til aften og flasker at sove på og vælling???

Altså han får grød til morgenmad, men han får nu det samme som os til
aftensmad. Det har han fået længe. Flaskerne er egentlig mest fordi han har
svært ved at falde i søvn uden, og så for at få dækket sit behov for mælk.
De består jo næsten kun af sødmælk nu.

Fra : Musen

Dato : 15-01-03 18:24

Hej alle
Tusind tak for jeres svar, det beroligede mig lidt at høre at der er mange
der har oplevet det samme. Måske kan sultestrejken også hænge sammen med en
masse rod i familien lige nu? Det nævnte dagplejen ihvertfald som en
mulighed, for hos hende spiser han en lille smule. Mon ikke, når der er
kommet lidt mere ro på herhjemme, at han igen spiser som han plejer?
Venlig hislen Mia