Løbegård, materialer m.m.
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 14-01-03 13:05

Vi skal have bygget en løbegård til vores katte og har nogle overvejelser
desangående. For det første skal den være holdbar, den skal (med den rette
vedligeholdelse) gerne kunne holde de næste 30-40 år. Den skal også være
forholdsvis pæn, da vores terrasse kommer til at ligge inde i gården .
Som materialer forestiller jeg mig kraftige stolper som bærende element i
hjørner og så lægter med jævne mellemrum til fæstning af volierenet. Men vil
man (evt. billigere) kunne anvende kraftige rafter istedet?
Det hele skal males, og det er jo lettest, før der kommer tråd på. Men hvis
jeg bruger trykimprægneret træ, skal det vel dampe af først?
Og hvordan får jeg lettest, men også mest effektivt, fastgjort de bærende
hjørnestolper? Underlaget er fliser. Skal de fjernes, derpå graves ud og
støbes omkring stolperne eller hur?

Gode ideer og tips modtages med kyshånd

MVH Mette

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 14-01-03 23:42

Hej Mette

Måske skulle du prøve i dk.fritid.dyr.kat, der er jeg sikker på at der nogle
der vil hjælpe. Så kan det være at jeg også kan bruge nogle af idéerne.

Hilsen Pia BJ

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 15-01-03 12:25

"Pia J/Kurt K" <pbkk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nogle
> der vil hjælpe. Så kan det være at jeg også kan bruge nogle af idéerne.

Hej Pia

Ja, måske har du ret. Jeg tænkte bare, at når det kom til det rent
byggetekniske, var det måske her, de kloge sad
Princippet er jo ikke meget anderledes end at bygge f.eks. en carport eller
en pergola, - som så bare bliver beklædt med net. Og så har jeg tidligere
fået god hjælp herinde til min have...

MVH Mette (der i går fik målt op og lavet tegninger til løbegården)

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 15-01-03 18:35

> Vi skal have bygget en løbegård til vores katte og har nogle overvejelser
> desangående. For det første skal den være holdbar, den skal (med den rette
> vedligeholdelse) gerne kunne holde de næste 30-40 år.

Brug trykimprægneret der er mærket AB(betyder til brug udendørs uden
kontakt til jord) iht. DS2122 eller NTR.(nogle godkendings normer).
Ellers kan trykimprægneret træ være imprægneret med hvad som
helst(bare det er grønt, er der vist nogen der tænker).
Prøv at undgå vandrette træ flader, hvis der ikke er zink, aluminium
eller ligende over(tag f.eks).

> [...]
> hjørner og så lægter med jævne mellemrum til fæstning af volierenet. Men vil
> man (evt. billigere) kunne anvende kraftige rafter istedet?

Men rafter er der jo bark på(er der ikke?), så det er vel ikke så godt
at male. Men ellers, jo det kan du sagtens, men det holder nok ikke
30-40 år.
Der er også forskel på varmtgalvaniseret net. Det har noget med
tykkelsen af galvaniseringen at gøre, jo tykkere jo bedre, hør med
sælgerne.

> Det hele skal males, og det er jo lettest, før der kommer tråd på. Men hvis
> jeg bruger trykimprægneret træ, skal det vel dampe af først?

Hvis du køber det her til vinter er træet rimeligt tørt, men her til
foråret når have-folkene går amok, får trælasterne meget ny
imprægneret træ hjem. Og det kan ikke umiddelbart males(man kan jo
knapt skære i det, så fugtigt er det).

> Og hvordan får jeg lettest, men også mest effektivt, fastgjort de bærende
> hjørnestolper? Underlaget er fliser. Skal de fjernes, derpå graves ud og
> støbes omkring stolperne eller hur?

Stolperne skal ikke graves ned og støbes omkring, hvis det skal holde
i 30-40 år. Fjern en flise og bor et hul med et jordbor,som du kan
leje for 100kr om dagen. Så støber du en klods med en stolpesko og
sætter så stolpen i den.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 15-01-03 19:28

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men rafter er der jo bark på(er der ikke?), så det er vel ikke så godt
> at male.

Jeg har da i hvert fald selv lavet en flagstang af afbarket gran (men det er
mange år siden, og vi afbarkede den selv). Den fik i øvrigt skibslak og blev
bare flottere og flottere for hvert år, men det er et sidespring.

> Hvis du køber det her til vinter er træet rimeligt tørt

Det giver mening, og det skal købes snarest.

> [...]
> i 30-40 år. Fjern en flise og bor et hul med et jordbor,som du kan
> leje for 100kr om dagen. Så støber du en klods med en stolpesko og

Men hvis jeg bruger stolpesko og dermed hæver stolperne fra jorden, hvordan
lukker jeg så _helt_ af mod jorden, så kattene ikke kan komme under? Der
skal være en form for nedre, fast kant. Her er net ikke nok, idet de med
tiden uden tvivl vil være i stand til at mase sig under. Så heller skifte
træværk med x antal års mellemrum.
Et eksempel på en virkelig lækker løbegård kan i øvrigt ses på
http://www.fribanikos.dk/hvem_er_vi.htm

MVH Mette

Sådan en vil jeg gerne ha'

Fra : Elwarth

Dato : 15-01-03 20:46

> [...]
> tiden uden tvivl vil være i stand til at mase sig under. Så heller skifte

Vores løsning på det med den nederste kant er, at vi har støbt stolperne ned
i beton (hvad det gør ved holdbarheden, tør jeg ikke sige, vores behøver
ikke holde 30-40 år . Volierenettet er så gravet ned i ca. 30 cm dybde
og bukket omkring 20 cm indad. Derudover har vi lagt herregårdssten hele
vejen rundt i kanten, der hvor nettet kommer op af jorden. (Og så har de
åndssvage kræ faktisk aldrig gravet derinde. Vi gjorde det på denne måde,
fordi vi var sikre på, at de ville forsøge at grave sig ud, typisk katte,
gør aldrig, som man regner med )

Venligst
Dorthe

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 16-01-03 07:30

> [...]
> mange år siden, og vi afbarkede den selv). Den fik i øvrigt skibslak og blev
> bare flottere og flottere for hvert år, men det er et sidespring.

Det har du jo helt ret i. Men så skal kan du jo holde stilen hele
vejen og bruge kalmar brædder og så selv imprægnere ved at lave et kar
du dypper træet ned i.

> [...]
> tiden uden tvivl vil være i stand til at mase sig under. Så heller skifte

Du behøver ikke hæve stolpeskoen mere end 2-3cm over jorden. Det hele
går ud på at stolpen ikke skal stå i jorden. Hvis du vil have et bræt
helt nede ved jorden bør du bruge klasse A men AB går da også da det
er nemt at skifte. Og du bør også vælge høvlet fremfor ru træ.

Den er sørme også pæn.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 16-01-03 09:20

> [...]
> helt nede ved jorden bør du bruge klasse A men AB går da også da det
> er nemt at skifte. Og du bør også vælge høvlet fremfor ru træ.

Du skal være opmærksom på evt. krav fra dit forsikringsselskab omkring
afstand fra jord til træ, hvis du ønsker din løbegård omfattet af din
villaforsikring.

mvh
Bendt

Fra : Jynis

Dato : 15-01-03 22:29

Det er rigtigt at tybe AB imprægnering er til ikke jordkontakt, men hvis
stolperne skal i jorden skal de være A imprægneret til jordkontakt. Der
bliver imprægneret træ hele året også om vinteren. Jeg håber sandelig ikke
at det træ , der bliver solgt om foråret er så våd som beskrevet her. Det
skal ligge i mindst en uge efter impregneringer før vi kan få udleveret
vores træ efter behandlingen.
Hvis i vælger ubehandlet træ ,så grav nogle beton ankre ned til at skrue
stolperne fast på så de ikke kommer i kontakt med jorden.
Mvh.
--
Knudlund Hegn og grovvare.
Jytte og Nis Petersen

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 16-01-03 16:29

> [...]
> at det træ , der bliver solgt om foråret er så våd som beskrevet her. Det
> skal ligge i mindst en uge efter impregneringer før vi kan få udleveret

Der er jo mange ting her i verden der ikke er som de burde være .
Men du har jo helt ret.