Re: Døde sommerfugleciklider
Fra : Lars O. Lyngsø

Dato : 09-03-01 13:58

Lad være med at hælde kemikalier i akvariet. Jeg har haft sommerfugle
cichlider, der har ynglet i ganske almindelig vand.

Mit akvarie var på 128 l. Velbeplantet med sværdplanter, cryptocoryner, og
valisneria og masse af rødder.
Jeg havde 11 rød neon, 3 ancistrus maller, 8 kileplet barber og 5-10 guppy i
samme akvarium som to han og to hun sommerfuglecichlider. Akvariet var delt
op naturligt i to halvdele ved hjælp af en stor trærod i midten. Dvs
sommerfuglecichlideparrene havde hver deres område i akvariet.

Vandskifte med omkring 1/4 hver 2. uge med rent tempereret vand. Der er ikke
nogen grund til at bruge aquasafe og lignende produkter, hvis du er koblet
på den kommunale vandforsyning. Parcelhusejere, der har varmtvandsbeholdere
skal være opmærksom på kvaliteten af det varme vand evt. kun bruge vand fra
den kolde hane.
Temperaturen blev holdt på 26 grader celcius i mit akvarium.

Jeg kan nævne at jeg bor i Bagsværd, så jeg går ud fra at vandværdierne er
nogenlunde den samme som i Holte

Hvis du opgiver sommerfuglecichlide, så prøv Apistogramma nijsseni (Panda
cichlide) eller Nannacara anomala (Nannacara cichlide).
Mvh.
Lars

--
Posted from mail.osteobio.dk [213.129.15.178]