"Thomas Andersen [9000]" <Lomme@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e231c2e$0$24705$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej!
> Håber på lidt hjælp!
> Jeg har kig på nogle forskellige ting i Hong Kong, som jeg godt kunne
tænke
> mig at importere!
> Har dog ikke den store erfaring i import. Endnu
> De fleste jeg har haft kontakt med leverer FOB hong kong havn (Free on
> board).
> Vil det sige at jeg herfra skal tage kontakt til et shipping-firma, og så
> klarer de stort set resten ?
> Og hvordan og hvorledes for med fortolding ? Sker det automatisk heropppe,
> eller skal der udfyldes nogle formularer først ? Jeg er klar over at det
> både kræver se-reg. , samt importør-reg.
>
> Gode råd / information modtages glæde
> På forhånd tak!
>
>
> --
> Med venlig hilsen / Best Regards
>
> Thomas Andersen
>
>
>
Når partiet sendes fob Hong Kong betyder det, at shipper sender det for din
regning og risiko, men du bestemmer, med hvilken linie (befragter) det skal
sendes.
Betingelserne er vel forudbetaling eller rembours. Forudbetaling skal du
ikke indlade dig på. Først beder du om en proformafaktura, der præcis
fortæller dig eksportprisen for fob Hong Kong.
Du kan naturligvis
Dernæst går du i din bank og åbner en rembours i shippers favør på det
pågældende beløb - sædvanligvis i US$. I denne rembours stipulerer du så
dine krav til shipper: Eksport-invoice, Bill of Lading (original+3-4 kopier)
duly signed of carier, forsikringspolice i det omfang shipper har en
generalpolice, hvor præmien for netop ding forsendelse vil blive debiteret
til en billigere pris, end du selv kan opnå ved en enkeltstående police.
(tal med dit forsikringsselskab, der kan være forskellige risikoklasser
afhængig af shippingport at tage i betragtning), packing-list, samt
postkvittering for de pr. recommanderet post sendte kopidokumenter, og
eventuelle andre for varens art og handelen relevante dokumeter. Endvidere
beder du om et komplet sæt kopier, måske i 2 eksemplarer sendt recommanderet
pr. luftpost som nævnt ovenfor og med postkvittering herfor. Du skal desuden
kræve en maximum tidsfrist for forsendelse. Er det lagervare, så vil 30 dage
fra remboursens åbningsdato sædvanligvis være tilstrækkelig. I modsat fald
skal shipper specificere en leveringstid, hvortil kan lægges 30 dage for at
give muligheden for at ramme næste skibsforbindelse direkte til Danmark.
Husk også at stipulere omladning ej tilladt.
Tal med din bank om de endelige betingelser.
Den på afskibningsstedet eller efter shippers anvisning korresponderende
bank frigør så pengene under forudsætning af bankens godkendelse heraf. I
det omfang der er tale om confirmed Letter of Credit (bekræftet rembours)
hæfter den korresponderende bank med beløbet for modtagelsen, samt
rigtigheden af de stipulerede dokumenter. Shipper vil i den forbindelse
sikkert bede om irrevocable Letter of Credit (uikenkaldelig rembours),
således at du ikke inden for remboursens løbetid kan tilbagekalde den fordi
du fortrød.
Når så skibet med varerne ankommer til havn i Danmark vil rederiet henvende
sig til dig med besked om partiets ankomst og spørge, hvordan du ønsker
godset leveret eller du selv afhenter. Shippingfirmaet eller en af dig valgt
speditør tager sig så af indklarering (fortoldning) af varepartiet, til
hvilken brug du oplyser dit CVR.nr.
De for indfortoldningen nødvendige papirer, såsom kopi af indkøbsfaktura og
kopi af konossement (Bill of Lading) sender du så til rederiet eller din
speditør.
Det var så lige det mest elementære om forhold i forbindelse med
udenrigshandel og shipping.
Mvh
Karsten Jensen