BCD vs bagplade til 2 flasker
Fra : Claus A. Groth

Dato : 13-01-03 17:32

Hej i glade dykkere

Det eneste jeg mangler for at have et "komplet" sæt dykkerudstyr er en BCD
og flaske/tank.

Jeg ønsker at have et set up med 2 flasker, sandsynligvis 2 x 12, da jeg
mener at det passer bedst til mig, samt mine krav til sikkerhed. (Jeg kan
godt lide at man kan lukke af for den ene hvis der er noget der "fucker up",
samt at man har rigeligt med luft med ned.)

Jeg dykker ikke specielt dybt, max 30 meter, og dykker pt. kun på luft.

Regner med at have ca. 25-50 dyk pr. år.

Mit spørgsmål er så, skal jeg vælge en BCD eller "bagplade systemet" til et
set-up med ovennævnte 2 flasker? Og hvilket mærke, producent mv ville være
et god valg for sådan en som mig? Hvor stor forskel er der på forskellige
"manifolsystemer" ?

Tak for hjælpen

mvh

Claus

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 13-01-03 18:23

du skal helt sikkert ikke bruge en traditionel BCD.....

mange vil nok anbefale dig en bagplade..... jeg dykker selv med et Dive Rite
Harness + en Dive Rite Rec wing.....

det fungerer perfekt til min 2*12l.......

Argumenterne for bagpladen kunne være at den ikke kan gå i stykker.......
men jeg har nu ikke haft problemer med mit system (ud over at blylommerne
(ekstraudstyr) var syet dårligt) .....

nøj

Fra : Morten Dall

Dato : 13-01-03 23:01

> Mit spørgsmål er så, skal jeg vælge en BCD eller "bagplade systemet" til
et
> set-up med ovennævnte 2 flasker?

der kan på ingen måde være nogle twivel, dykker man med 2x? så skal du have
bagplade, harness og vinge

> Og hvilket mærke, producent mv ville være
> et god valg for sådan en som mig?

lad os starte med bagpladen, lav den selv hvis du er finger nem, eller få
den lokale smed til det, jeg gav 3 flasker rødvin for min
hvis du vil købe så køb det samme mærke som du køber seletøj i da man nogle
gange kan få rabat hvis hvis man køber det som et sæt
det er ikke bagpladerne der er størst forskel på, heller ikke på prisen feks
koster en jj-technique bagplade 800kr og en dktechgear bagplade koster 900kr

wing, hvis du vil købe en Dive Rite så skal det være en Dive Rite Classic
Wing, ikke noget med dem med elastikker osv, for gud skyld en sådanne koster
2400kr, men efter min mening får du en meget bedre vinge ved at købe en
Halcyon Explorer 55 til 2900kr, (lidt dyre men også bedre, efter min mening
altså)

sele tøj : et dk.tech.gear DIR harness plus skridt rem koster 700kr hos
jj-technique har han to forskelige typper, et standart og et Luxus webbing
harness, de koster henholsvis 250kr og 700kr her er det et standart man har
brug for og ikke andet, det man skal være opmærksom på ved seletøjet er at
det webing det er lavet af skal helst være så stiv som overhovet muglig, og
det er det hos dktechgear , jeg ved ikke hvordan det er hos jj-technique,
hvis deres er lige så stift aå køb deres standart ellers køb dktechgear's
DIR
det skal lige siges at hvis du køber bagplade plus harness hos dktechgear så
får man rabat man får det hele til 1300kr (inc skridt rem)

så konklusjon skal det være billig og godt så gør sådaanne her :

bagplade : hjemme bygget (lokal smed) 3xrødvin ca 100dkr
harness : jj-technique standart harness
250dkr
vinge : Halcyon Explorer 55
2900dkr

i alt ---------------------------------------------------------3250dkr

se det kan du jo ikke få en ordenlig BCD vedst for ja det er knap at du
overhovet kan få en ny BCD til den pris

Hvor stor forskel er der på forskellige
> "manifolsystemer" ?

der kan være stor forskel.

håber du kunne bruge det til noget "for vi kan ikke lave det om"
mvh Mortne Dall

Fra : Claus A. Groth

Dato : 14-01-03 19:03

> Hvor stor forskel er der på forskellige
>
> der kan være stor forskel.

Ok, men fordel/ulemper ved de forskellige, kan du hjælpe mig lidt det?

mvh

Claus

Fra : Th. Larsen

Dato : 14-01-03 21:58

IMO er der ikke den store forskel i praksis på bagplade/webbing og
softharness/wing. Det er et spørgsmål om personlige præferencer...hvad giver
dig den bedste fornemmelse. Jeg ville vælge bagplade løsningen, da
flaskesættet ligger mere stabilt, setup'et er simpelt og funktionelt, det er
billigere, nemt/hurtigt at udskifte sliddele...alt efter "no
nonsens"-princippet. Man kan bruge lang tid på at tilpasse webbingen i
starten, men så er det til gengæld også gjort for altid.
Et softharness giver lidt bedre komfort (mest på overfladen), måske lidt
mere checket at se på? Hurtigt at tilpasse, uanset om du har våd eller
tørdragt på. Masser af D-ringe og QD features, hvis man til den slags.
Den mest betydningsulde forskel er måske i virkeligheden vægtfordeling. Jeg
opnår bedre trim i vandet med bagpladen frem for softharness, men det er
igen individuelt.

/Thomas

Fra : Michael Hansen

Dato : 14-01-03 21:40

Hej Morten

Hvad er det lige for en smed der vil lave en bagplade for 3 flasker
rødvin? Jeg spurgte min storebror der er smed om hvad han skulle have
for at lave en. Da han hørte prisen hos DK.techgear fik jeg at vide at
han ikke engang gad tænke på at lave det selv set i forhold til den
tid og det materiale der sku bruges.

Mvh.
Michael

Fra : Morten Dall

Dato : 14-01-03 23:32

"Michael Hansen" <michaelmoch@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at lave en. Da han hørte prisen hos DK.techgear fik jeg at vide at
> han ikke engang gad tænke på at lave det selv set i forhold til den

ved du hvad killo prisen er på rust fri stål ? jeg ved hvo den lokale hugger
her i byen er brugt prisen på ca 7 kr pr kg, han modtage en massse fra
industrien og man kan tit finde store stykker plade og altmugligt andet i
rust fri, da en bag plade vejer ca 3kg kan man altå få det stykke plade til
under 30kr (så vidt jeg har hørt er ny prisen på metal ikke ret meget højre
end brugt prisen, men det har jeg ikke under søgt) så med en matriale pris
på under 30kr er der da lidt til timeløn, hvis din bror ikke vil gøre det
for sin famielig såååååååå
hvis man endlig vil snyde lidt så kan man lade være med at lave alle di
huller i siden, dem skal man nemlig ikke bruge til noget, og de tager tid at
lave.

nå men tilbage til dit ?, hvem fik jeg til det, ja det var en af mine
kolegaer's far som er smed som lavede den til mig, så det var ikken en gang
en jeg kender direkte, og den blev lavet med alle huller og alt, for 3
flasker rød vin til 100kr, men nu havede han også lige et stykke plade
stående den lige kunne laves af osv, så han sagede at hvis jeg skulle have
lavet flere ville han have lidt mere for det, men det kommer jo ikke sagen
ved.

ud over det kan jeg fortælle at jeg har undervist et hold elever, nu her,
hvor der er 2 af den der har valgt at anskaffe sig et DIR setup, og de har
bare aflaveret tegningerne hos den lokale smed og sagt "vi skal have 2 af
den" så jeg er spændt på at se hvad de kommer til at give for dem, og det
skal jeg da nok skrive i et indlæg når de har fået regningen.

mvh Morten Dall

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 15-01-03 00:58

Morten Dall:

> hvis man endlig vil snyde lidt så kan man lade være med at lave
> alle di huller i siden, dem skal man nemlig ikke bruge til noget,
> og de tager tid at lave.

Et par af hullerne er nu rare at have.

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Morten Dall

Dato : 15-01-03 18:34

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Et par af hullerne er nu rare at have.

ja, ok men hvis det endlig skulle være kunne man nok også selv bore dem
men igen det kommer meget an på hvormeget man er gør det selv man, og nogle
vil hellere betale sig fra det, og det er også okay.

men jeg kan godt lide at man ved DIR kan gå og rode med mange ting selv i
modsætming til alt det pop udstyr folk går og køber, hvor man ikken engang
kan spænde en skruge selv hvis den bliver løs.

mvh Morten Dall

Fra : Th. Larsen

Dato : 15-01-03 16:30

Ok, tre flasker rødvin er billigt, kan du ikke sætte en produktion i gang

Er den også blevet rejfet og elektropoleret for den pris?

/Thomas

Fra : Morten Dall

Dato : 15-01-03 18:30

"Th. Larsen" <SLETthomasara@vip.cybercity.dkSLET> skrev i en meddelelse
> Ok, tre flasker rødvin er billigt, kan du ikke sætte en produktion i gang

som jeg skrev ville han ikke så og lave flere til den pris, men det er jo
også ligemeget, så nej

> Er den også blevet rejfet

ja det er klart,

>or elektropoleret

nej, den er bare almindelig poleret, (jeg ved ikke hvad elektropoleret er )

> for den pris?

mvh Morten Dall