Jord til drivus og potteplanter
Fra : Torben

Dato : 13-01-03 13:24

Hej er der nogen der ved hvor man kan købe noget godt jord/muld i sække,
evt. noget der er blandet med perler eller noget. Det skal være af en god
kvalitet.

Mvh.
Torben

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 13-01-03 14:54

"Torben" <trp@(nospam)hajq.dk> wrote in

> Hej er der nogen der ved hvor man kan købe noget godt jord/muld i sække,
> evt. noget der er blandet med perler eller noget. Det skal være af en god
> kvalitet.

I vores drivhus bruger vi udelukkende næringsberiget spagnum, som vi
skifter hvert år. Vi holder hvert år udkig efter tilbud på en ordentlig
vare, eksempelvis Pindstrup Plus. Vær opmælrksom på, at sommetider er det
ikke de store emballager, der er de billigste. Sidste år kunne vi købe det
langt billigere i 100 l sække end i 300 l baller, og andre gange er det
omvendt.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Pia J

Dato : 14-01-03 08:22

Jeg har et tillægsspørgsmål.

Jeg kunne godt tænke mig at lave nogen kasser, hvori jeg kunne så
krydderurter. Eller, mere en slags "kanter" 2 brædder høj for at afgrænse
bedene. Men der skal vel fyldes noget i op til kanten. Kan man købe muld,
pr. trailerlæs eller sådan noget? Jeg kan ikke tage havejord ved siden af,
for der er ikke langt ned til et lag stenhårdt, gult, grusagtigt ler. Skal
jeg bestille et helt vognlæs med det samme, jeg har også et stykke der
senere skal fyldes op i niveau, hvor jeg har et 30 cm "trin" ned til
græsplænen.

Jeg har også hørt om noget der hed harpet muld. Hvad er det?

:Pia

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 14-01-03 11:19

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in news:b00dq5$c8u$1@sunsite.dk:

> [...]
> gult, grusagtigt ler. Skal jeg bestille et helt vognlæs med det samme,
> jeg har også et stykke der senere skal fyldes op i niveau, hvor jeg

Her hvor jeg bor (Rønde Kommune) kan man afhente komposteret haveaffald på
den lokale genbrugsstation. Det er et fremragende produkt, de laver her,
men jeg har dog hørt, at kvaliteten kan være noget svingende afhængigt af,
hvor man bor. Der er eksempler på kompost med stort indhold af plaststumper
o.l.

> Jeg har også hørt om noget der hed harpet muld. Hvad er det?

Det er muld/kompost, der er harpet gennem et sold for at få et finere
produkt, idet alle større bestanddele bliver sorteret fra. I min barndom
var det vi børns opgave at harpe havens kompostbunker.

En lille vits:

"Man harper med et sold, og man solder med en harpe"

Fra : Pia J

Dato : 14-01-03 18:46

"Lars M. Pedersen" <Lars@NOSPAMtyf.dk> wrote in message

> [...]
> men jeg har dog hørt, at kvaliteten kan være noget svingende afhængigt af,
> hvor man bor. Der er eksempler på kompost med stort indhold af

Det har vi også her, men de skriver faktisk i deres brochure at det er for
kraftigt at bruge "rent". Meget fint, sort materiale.

:Pia