noget a'la Server.MapPath - bare ikke helt
Fra : Chrisser

Dato : 13-01-03 12:57

Hej
Jeg er ved at lave noget udsøgning på data der efterfølgende skal:
1) Flettes til word
2) Vises i Crystal Report

Til valg af flettefil til Word har jeg en <input type="file"> som brugeren
benytter til at finde den fil der ønskes flettet med. Den bruges udelukkende
til udsøgning af fil, ikke til upload. Til valg af rapport hentes alle
rapport-filer ( vises i dropdown ) der befinder sig i en mappe som er
bestemt af en sti i en tilhørende database.

Mit problem er nu at få oversat stierne korrekt, da det er en skønsom
blanding af lokale drev og netværksdrev.

Ex fra Word-fletning: Dokumentet ligger i forvejen på serveren, derfor skal
stien jo ikke hedde ex. "H:\web\flette_dok\..." ( som er resultatet af
<input type="file"> ), den korrekte vil være:
"C:\inetpub\wwwroot\web\flette_dok\..." ( set fra en ASP-side's side )

Ex fra visning i Crystal report: Stien i databasen indtastes af kunden. Den
kan altså være mange ting, men sandsynligvis igen et netværksdrev. Jeg
førsøgte mig med at fjerne drevbogstav fra stien og derefter køre den
igennem Server.MapPath(), men den smækkede bare "C:\inetpub\wwwroot\" på
foran, og den var ikke holdbar - mappen ligger ikke under inetpub.

Som sagt kan stierne være totalt forskellige, og det skulle gerne kunne
fungere på alle måder, og hos alle brugere.

Findes der en måde hvorpå jeg kan få fingre i den ( fulde ) sti som serveren
forventer, frem for den som kan ses fra en lokal pc ?
Eller er der nogle der sidder med en alternativ idé ? ( kriterierne for
fremsøgning af dokumenter kan desværre ikke rokkes )

MHV ( og med krydsede fingre )
Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-03 13:29

Chrisser skrev:

> Til valg af flettefil til Word har jeg en <input type="file">
> som brugeren benytter til at finde den fil der ønskes flettet
> med. Den bruges udelukkende til udsøgning af fil, ikke til
> upload.

Så skal (bør) du bruge noget andet end <input type="file"> - der
netop bruges til upload. Til asp.net findes der en freeware
filepicker [1] - jeg har ikke set noget tilsvarende i asp, men det
findes da muligvis. Hvis det er et begrænset udvalg kan du måske bare
bruge en dropdownliste.

> Mit problem er nu at få oversat stierne korrekt, da det er en
> skønsom blanding af lokale drev og netværksdrev.

Hvis der er en fast mapping - fx at

> "H:\web\flette_dok\..."

svarer til

> "C:\inetpub\wwwroot\web\flette_dok\..."

kan du vel blot benytte replace eller tilsvarende strengfunktioner.

> Findes der en måde hvorpå jeg kan få fingre i den ( fulde )
> sti som serveren forventer, frem for den som kan ses fra en
> lokal pc ?

Hvis du ikke kan bruge Server.Mappath sammen med din viden om
sammenhængen mellem lokalnetmappings og placering på webserveren så
tror jeg ikke du kan opnå det du vil.

> Eller er der nogle der sidder med en alternativ idé
> ? ( kriterierne for fremsøgning af dokumenter kan desværre
> ikke rokkes )

Hvad er det der gør det nødvendigt at finde dokumenterne via
indput-file? Dine brugere risikerer at vælge dokumenter som ikke er
tilgængelige på webserveren, filen vil muligvis uploades unødigt,
og du skal bruge energi på at finde et lokalt filnavn.

Hvis du vil fastholde input-file kunne du også blot acceptere at
filerne uploades, og så glemme at filerne også kan nås via
lokalnet.

Noter:
======
[1] <http://www.asp.net/ControlGallery/ControlDetail.aspx?Control=910&t
abindex=2>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 13-01-03 14:25

> [...]
> filepicker [1] - jeg har ikke set noget tilsvarende i asp, men det
> findes da muligvis. Hvis det er et begrænset udvalg kan du måske bare

Desværre - vi snakker om mellem 50 og 100 undermapper, hvori der ventes et
input på ca. 100 nye dokumenter pr måned....
Desuden er den nem og overskuelig - og så kan jeg godt overse en enkelt
"bør"

> Hvis der er en fast mapping - fx at

> svarer til

> kan du vel blot benytte replace eller tilsvarende strengfunktioner.

Nej, jeg ved ikke hvad de kalder deres drev på de enkelte maskiner, det er
ikke engang begrænset til samme kunde

> Hvis du ikke kan bruge Server.Mappath sammen med din viden om
> sammenhængen mellem lokalnetmappings og placering på webserveren så
> tror jeg ikke du kan opnå det du vil.

Jeg har jo desværre ikke den viden...

> [...]
> tilgængelige på webserveren, filen vil muligvis uploades unødigt,
> og du skal bruge energi på at finde et lokalt filnavn.

Antallet som nævnt ovenfor - og så det at det skal være overskueligt for
dem...og en åbn boks kender de. Og så vil de sg* også have friheden til selv
at skrukturere deres ting. De vil ikke nøjes med et mindre område. Tsk tsk

Ja, brugerne skal jo så vide hvad de laver...
Men den uploader vel ikke noget, hvis den ikke bliver "sat til det" ?

> Hvis du vil fastholde input-file kunne du også blot acceptere at
> filerne uploades, og så glemme at filerne også kan nås via
> lokalnet.

Jeg har tænkt på det, men er bange for at det bliver for mange data ( x
antal ansatte der fletter hele dagen...)

MEN: Jeg fandt nu ud af at hvis man har en netværkssti: "m:\xxx", så kan man
i stedet anvende: "\\Servernavn\mappe\xxx", det vil være OK, da jeg så kan
sige at den er den type sti der skal indtastes i databasen. Her kan serveren
godt finde ud af det ( hvilket jo er logisk nok ), men det giver mig en
"access denied" fejl, som jeg pt har "Crystal Report Application Server"
mistænkt for at smide i hvodet på mig.
Sådan en ting skal man nemlig bruge for at åbne en Crystal Report via web -
men det er OT her, og desværre også alle andre steder

Summa Sumarum: Jeg er måske nok kommet rundt om mit problem med stier, men
jeg fik mig bare et nyt.
- men jeg vil da gerne lige høre med den <input type="file">, hvornår vil
den uploade (eller forsøge på samme) ?

Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-03 14:55

Chrisser skrev:

> Desværre - vi snakker om mellem 50 og 100 undermapper, hvori
> der ventes et input på ca. 100 nye dokumenter pr måned....
> Desuden er den nem og overskuelig - og så kan jeg godt overse
> en enkelt "bør"

Jeg ville kigge på den filepicker jeg henviste til før (asp.net).
Upload kan disables - og så fungerer den som en nydelig filbrowser
på serversiden. Den er freeware, og du kan selv ændre i koden om
nødvendigt.

> - men jeg vil da gerne lige høre med den <input type="file">,
> hvornår vil den uploade (eller forsøge på samme) ?

Jeg ved det ikke - men jeg vil tro at en file-boks vil uploade hvis
formen ellers er sat til multipart. Hvorvidt man så bruger de
uploadede data til noget afhænger af formhandleren.
Sætter man form-encoding til noget andet vil upload sikkert ikke
ske, men så er formen næppe gyldig (den vil dog formentlig virke i
IE alligevel - det program godtager jo nærmest enhver fejl .
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 13-01-03 15:11

> [...]
> Upload kan disables - og så fungerer den som en nydelig filbrowser
> på serversiden. Den er freeware, og du kan selv ændre i koden om

Det er desværre ikke .NET, men jeg vil nu alligevel prøve at finde et
tåleligt alternativ

> [...]
> ske, men så er formen næppe gyldig (den vil dog formentlig virke i
> IE alligevel - det program godtager jo nærmest enhver fejl .

Dejligt ikke ?
- spøg til side, jeg sad faktisk og overvejede om de alligevel ikke skulle
have mulighed for at uploade deres egne flettedokumenter,
hvis vi nu siger at der sidder 10 mennesker og fletter dagen lang hver dag,
hvor meget vil du så skyde på at det belaster serveren at flettedokumenterne
skal uploades ?
Og hvad ville der så ske hvis de valgte et flettedokument der lå på serveren
?
Ville der gå ged i den, eller er det *bare* spildte ressourcer ?

Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-03 15:20

Chrisser skrev:

> Det er desværre ikke .NET, men jeg vil nu alligevel prøve at
> finde et tåleligt alternativ

Jamen .NET ligger jo lige til at installere fra <http://asp.net> -
hvis du bruger Windows2000-servere er det ganske let at lægge ind.

Aner det ikke - beklager?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-01-03 15:24

Jens Gyldenkærne Clausen wrote :

> Noter:
> ======
> [1] <http://www.asp.net/ControlGallery/ControlDetail.aspx?Control=910&t
> abindex=2>

nu ville jeg lige prøve at se lidt på denne control, men det lader til, at
deres website er nede. Du skulle vel ikke ligge inde med en kopi af den ?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
if you are competing with the darknet, you must compete on the darknet's

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-03 15:38

Jesper Stocholm skrev:

> nu ville jeg lige prøve at se lidt på denne control, men det
> lader til, at deres website er nede. Du skulle vel ikke ligge
> inde med en kopi af den ?

Jeg har version 1.0 liggende. De har netop sendt et nyhedsbrev ud
om version 1.5 (sammen med nogle andre produkter fra samme firma).
Måske er det derfor deres site er nede (overbelastning?).

Vent lige en dag og se om det ikke kommer op igen - ellers kan jeg
lægge version 1 ud.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-01-03 16:20

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jeg har version 1.0 liggende. De har netop sendt et nyhedsbrev
> ud om version 1.5 (sammen med nogle andre produkter fra samme
> firma). Måske er det derfor deres site er nede
> (overbelastning?).

Måske skulle man også _læse_ hvad der står i nyhedsbrevet...

De har en ny hjemmeside: http://www.awsystems.biz/ - den fungerer
fint.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-01-03 16:43

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote

Hvis jeg forstår dig ret har du et netværksdrev:

H:\web\flette_dok\(sti til dokument)

Som peger på nedenstående sti på en webserver:

C:\inetpub\wwwroot\web\flette_dok\(sti til dokument)

Hvorfor er det du ikke bare kan replace H:\web\flette_dok\ med
C:\inetpub\wwwroot\web\flette_dok\ ?

Hvis jeg ikke har forstået dig korrekt tror jeg du bliver nødt til at uddybe
lidt, evt. med nogle flere eksempler.

--
Jakob Andersen

Fra : Chrisser

Dato : 14-01-03 08:24

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> C:\inetpub\wwwroot\web\flette_dok\(sti til dokument)
>
> Hvorfor er det du ikke bare kan replace H:\web\flette_dok\ med

Det kan jeg også sagtens når vi snakker webserver, problemet opstod når vi
snakkede stier til sqlserveren, her kan man jo ikke regne med andet end at
stierne vil hedde noget forskelligt på forskellige servere.

> Hvis jeg ikke har forstået dig korrekt tror jeg du bliver nødt til at
uddybe
> lidt, evt. med nogle flere eksempler.

Det prøvede jeg i netop i mit første indlæg, men som jeg også har skrevet
senere er stiproblemet løst.
Problemet viste sig at ligge hos Crystal Report Application Server, den skal
åbenbart have det på en lidt anden måde når det drejer sig om dokumenter det
ikke ligger under IIS'en ( den er installeret under IIS'en ).

MVH
Chrisser