Problem med CD Brænder
Fra : Rudi Hansen

Dato : 12-01-03 21:35

Jeg har en RedHat 8.0 Maskine med en DELTA CDE6121 brænder.
Men når jeg kører cdrecord -scanbus viser den følgende.

0,0,0 0) 'CONNER ' 'CTT8000-A ' '1.07' Removable Tape
0,1,0 1) *
0,2,0 2) *
0,3,0 3) *
0,4,0 4) *
0,5,0 5) *
0,6,0 6) *
0,7,0 7) *

Dvs, den ser altså ikke brænderen, hvad gør jeg?

Jeg har kikket i dmesg og der står følgende om DELTA og CONNER

hdd: ATAPI 6X CD-ROM CD-R/RW drive, 768kB Cache
Uniform CD-ROM driver Revision: 3.12
SCSI subsystem driver Revision: 1.00
scsi0 : SCSI host adapter emulation for IDE ATAPI devices
Vendor: CONNER Model: CTT8000-A Rev: 1.07
Type: Sequential-Access ANSI SCSI revision: 02

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 12-01-03 23:46

Du skal skrive hdd=ide-scsi som parameter til din boot manager. Du har
nemlig en CD-brænder, som kører IDE, og cdrecord kræver at den kører SCSI.
Ved at starte din computer med hdd=ide-scsi, sørger den for at din brænder
(/dev/hdd) bliver emuleret til SCSI ved hjælp af en lille smart feature i
Linux-kernen, og så kan cdrecord finde den...

I /etc/grub.conf kan du sætte det op som dette:

title Red Hat Linux (2.4.18-18.8.0)
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.4.18-18.8.0 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi
initrd /initrd-2.4.18-18.8.0.img

Du skal her ikke kopiere min opsætning, men kun lægge mærke til, hvor
hdd=ide-scsi er placeret. Hvis du bruger lilo, så skal du tilføje

append="hdd=ide-scsi"

til din opsætning, så det ligner dette:

image=/boot/vmlinuz-2.4.18-14
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.4.18-14.img
read-only
append="hdd=ide-scsi root=LABEL=/"

Hilsen,

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Rudi Hansen

Dato : 13-01-03 00:17

"Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.dk> wrote in message
> Du skal skrive hdd=ide-scsi som parameter til din boot manager. Du har
> nemlig en CD-brænder, som kører IDE, og cdrecord kræver at den kører SCSI.
Det kan jeg ikke lige få til at virke.
Det skal lige siges at jeg allerede har en anden enhed som kører som SCSI.

Så der for ser min grub.conf således ud efter jeg rettede den.

title Red Hat Linux (2.4.18-19.8.0)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.4.18-19.8.0 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
hdd=ide-scsi
initrd /boot/initrd-2.4.18-19.8.0.img

Men det virker ikke rigtigt, hvis jeg kikker i min dmesg kan jeg se
følgende.

Kernel command line: auto BOOT_IMAGE=linux ro
BOOT_FILE=/boot/vmlinuz-2.4.18-18.8.0 hdc=ide-scsi root=LABEL=/

Det virker som om at systemet ikke kan håndtere mere end et device der kører
som scsi.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 13-01-03 00:22

Dit CD-ROM er hdd, ikke hdc... hvis du ændrer hdc til hdd burde det virke.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Rudi Hansen

Dato : 13-01-03 00:44

> Dit CD-ROM er hdd, ikke hdc... hvis du ændrer hdc til hdd burde det virke.
Men jeg skal bruge dem begge, både hdc og hdd.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 13-01-03 08:31

Såvidt jeg kunne se af dit oprindelige indlæg, hed din brænder hdd - og det
er kun brænderen, du skal lave ide-scsi tricket på. Almindelige harddiske
osv. skal du ikke gøre det for.

Hilsen,

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Rudi Hansen

Dato : 13-01-03 00:58

> Dit CD-ROM er hdd, ikke hdc... hvis du ændrer hdc til hdd burde det virke.

Der er noget her jeg ikke helt forstår, jeg er rimelig sikker på at jeg
bruger lilo som bootloader på maskinen, men desværre ikke helt sikker,
hvordan ser jeg det?
Men uanset hvad, så har jeg nu ændret hdc til hdd i både grub.conf og
lilo.conf, men i min dmesg står det stadig.

Kernel command line: auto BOOT_IMAGE=linux ro
BOOT_FILE=/boot/vmlinuz-2.4.18-18.8.0 hdc=ide-scsi root=LABEL=/

Hvor skal jeg så rette?

P.S. Årsagen til at jeg ikke bare kan genstarte maskinen og så se på skærmen
hvilken boot loader den bruger er at maskinen ikke står hos mig, men i mit
firma som har lukket her i weekenden.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 13-01-03 08:30

Grub læser selv opsætningen fra grub.conf, men lilo læser ikke selv
lilo.conf. Derfor tyder det på, at du kører lilo, og her skal du simpelthen
som root udføre kommandoen "lilo" for at opdatere opsætningen. Hvis du
kører "lilo" og så genstarter, burde det virke.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Rudi Hansen

Dato : 13-01-03 23:16

Det var lige det der skulle til, mange tak for hjælpen.