Uploade billede fra klient til server via ~
Fra : Torben

Dato : 12-01-03 12:40

Hej NG!

Jeg ønsker at kode en asp side, hvor det er muligt at browse sig frem til en
fil for derefter at sende filen til serveren.

Det eneste info jeg har på serveren er:
ipadressen, brugernavn og password
Så hidtil har al transport af filer til serveren foregået ved brug af en
ganske almindelig ftp-klient.

Nu vil jeg altså have dennes arbejdsopgave inkluderet i min asp side.

Kan det lade sig gøre og i givet fald hvordan? Findes der evt. et eksempel?

På forhånd tak for hjælpen.
M.v.h.
Torben Philippsen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-01-03 13:08

"Torben" <torbenph@worldonline.dk> wrote
> Jeg ønsker at kode en asp side, hvor det er muligt at browse sig frem til
en
> fil for derefter at sende filen til serveren.

<http://www.asp101.com/articles/jacob/scriptupload.asp>

Donwload zip filen fra ovenstående side, der er også inkluderet
eksempelkode.

--
Jakob Andersen

Fra : Torben

Dato : 12-01-03 13:32

Hej Jacob!

Tak for dit hurtige svar.
Det ser rigtig godt ud.

Mit eneste forbehold går på at det kræver at VBScript v.5.0 er installeret
på webserveren. Hvordan undersøger jeg om jeg har det installeret her på min
egen webserver?

Ja, det lyder nok banalt, men hvordan sikrer jeg mig at mit eksterne
webhotel understøtter det? For mange webhoteller ved jo knapt nok hvad de
selv understøtter

M.v.h.
Torben Philippsen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-01-03 13:58

> [...]
> Ja, det lyder nok banalt, men hvordan sikrer
> jeg mig at mit eksterne webhotel understøtter det?
> For mange webhoteller ved jo knapt nok hvad de

Lav et ASP dokument med nedenstående indhold og kør den på serveren, så får
du at vide hvilken version der bruges:

<%
Response.Write(ScriptEngine & " ")
Response.Write(ScriptEngineMajorVersion & ".")
Response.Write(ScriptEngineMinorVersion & ".")
Response.Write(ScriptEngineBuildVersion)
%>

--
Jakob Andersen

Fra : Jimmy

Dato : 12-01-03 14:01

"Torben" <torbenph@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> på webserveren. Hvordan undersøger jeg om jeg har det installeret her på

Jeg har testet ovenstående script og det skalerer desværre meget dårligt.
Hvis du forsøger at uploade en fil på f.eks. 1.6 mb timer det ud og intet
uploades.

Jeg vil i stedet foreslå
http://www.pstruh.cz/help/ScptUtl/library.htm

Jeg bruger selv deres gratis script på offentligt tilgængelige hjemmesider
og har ikke haft problemer med det ved selv 10 mb filer.

Mvh
Jimmy

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-01-03 14:56

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote
> Jeg har testet ovenstående script og det skalerer desværre meget dårligt.
> Hvis du forsøger at uploade en fil på f.eks. 1.6 mb timer det ud og intet
> uploades.

Dette problem kan løses ved at sætte en større timeout på siden der modtager
filen, dette kan gøres vha.

Server.ScriptTimeout = <antal sekunder før timeout>

Hvilket jeg også går udfra du har gjort i din test med PureASP da jeg har
svært ved at forestille mig at der kan overføres 10MB data på 90 sekunder
uansat brugerens forbindelse(som er defaulttimeout på de fleste servere)

--
Jakob Andersen

Fra : Jimmy

Dato : 12-01-03 17:14

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote
>

> Dette problem kan løses ved at sætte en større timeout på siden der
modtager
> filen, dette kan gøres vha.

Nej.
Dette problem kan ikke løses på din måde.
Din løsning svarer til at undlade at optimere langsom kode men istedet købe
en større CPU.

*Løsningnen* er ikke at sætte et større timeout på, når scriptet ikke
skalerer.
Løsningen er at finde et script der skalerer.
Det script jeg henviser til skalerer perfekt og timer ikke ud ved 1.6 mb
filer, som dit gør.

Dog synes jeg Torben skal prøve begge scripts og melde tilbage med
resultatet.
Måske han udelukkende har behov for små filer og derfor ikke vil begynde at
rode med mit scipt?

Mvh
Jimmy

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-01-03 17:23

Jimmy wrote :

> Løsningen er at finde et script der skalerer.

alle scripts skalerer vel på en eller anden måde ?

> Det script jeg henviser til skalerer perfekt og timer ikke ud ved 1.6
> mb filer, som dit gør.

nu har du i et par indlæg skrevet, at et eller andet script "skalerer
perfekt", men hvad mener du med det ? Perfekt skalering er i mine øjne
lineær skalering, men det har jeg faktisk aldrig set produktionskode der
vitterligt gør. Det kan komme tæt på, men lineært bliver det normalt
aldrig [1].

Vil du ikke uddybe det lidt for mig (og evt andre) ?

[1] Hvis der blot er en eneste algoritme i programmet, der ikke skalerer
strengt lineært, så påstår jeg, at så vil hele systemet heller ikke
gøre det.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Glad spampal-bruger, der pt har en succesrate på 95.0%
http://www.spampal.org.uk/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-01-03 17:56

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote
> *Løsningnen* er ikke at sætte et større timeout på, når scriptet ikke
> skalerer.

Definer skalering.

Ifølge FAQ'en til PureASP kan det ikke anbefales at bruge til filer større
end 2 MB.

> Løsningen er at finde et script der skalerer.
> Det script jeg henviser til skalerer perfekt og timer ikke ud ved 1.6 mb
> filer, som dit gør.

Nu har jeg ikke været ved at undersøge hvordan PureASP er opbygget(koden),
men jeg skal da senere nok undersøge det og vende tilbage.

Men vi kan sagtens blive enige om at det optimale ville være hvis Torben på
sit webhotel har adgang til en komponent (da de oftest er opbygget mere
effektivt), det glemte jeg at spørge om i mit svar.

--
Jakob Andersen

Fra : Torben

Dato : 12-01-03 22:11

Hej NG!

Tak for de fine svar.
Jeg skal se om jeg kan samle lidt op på dem alle.

Jeg er i den situation at jeg skal vælge et webhotel. Valget af webhotel har
betydning for mit valg teknologi. Jeg står i øjeblikket og er lidt i tvivl
om jeg skal bruge asp eller om jeg skal tage springet og få taget ordentligt
hul på asp.net - hvilket igen gør prisen på webhotel lidt højere.

Dvs at jeg i øjeblikket ikke ved hvad min kommende udbyder tilbyder. Jeg kan
dog se at de fleste udbyder ASP smartUpload. Nogen der kender noget til det?
Hvad kan jeg med det? Løser det evt. mit problem?

Ellers må jeg sige, at jeg nok vælger PureASP, hvis det altså understøttes
af min kommende udbyder. Jeg har kun brug for at uploade mindre billedfiler,
så et limit på 2 mb er rigeligt. Desuden synes jeg at beskrivelsen til
pureASP var god og nem at gå til.

Jeg kan se Jesper er på banen - hvordan ser mulighederne ud i ASP.NET m.h.t.
subject? (du og andre er velkommen til at poste et evt. svar i
dk.edb.programmering.dotnet)

Tak for hjælpen. Jeg vil gerne melde tilbage, når jeg har fået det afprøvet,
men der går nok lige lidt tid, da det er et fritidsprojekt

M.v.h.
Torben Philippsen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-01-03 22:26

> [...]
> asp eller om jeg skal tage springet og få taget ordentligt
> hul på asp.net - hvilket igen gør prisen på webhotel lidt højere.

Prisen på webhotellet behøves ikke at blive højere blot fordi der følger
ASP.NET med. Hvilket prisleje havde du regnet med?

> Dvs at jeg i øjeblikket ikke ved hvad min kommende
> udbyder tilbyder. Jeg kan dog se at de fleste udbyder
> ASP smartUpload. Nogen der kender noget til det?
> Hvad kan jeg med det? Løser det evt. mit problem?

Svjv. er ASP SmartUpload en ganske god komponent og håndterer ret store
datamængder uden problemer, har ikke selv brugt den men en af mine kollegaer
har haft arbejdet med den i forbindelse med upload af nogle større filmklip.

> Ellers må jeg sige, at jeg nok vælger PureASP,
> hvis det altså understøttes af min kommende udbyder.

PureASP er blot et stykke ASP/VBScript code, så det er understøttet.

> Jeg kan se Jesper er på banen - hvordan ser mulighederne ud i ASP.NET
m.h.t.
> subject? (du og andre er velkommen til at poste et evt. svar i
> dk.edb.programmering.dotnet)

dotnet har inbygget features til upload af filer et lille eksempel kunne
være som på:

<http://www.codeproject.com/aspnet/FileUpload.asp>

> Tak for hjælpen. Jeg vil gerne melde tilbage, når jeg
> har fået det afprøvet, men der går nok lige lidt tid,
> da det er et fritidsprojekt

Held og lykke med det.

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-01-03 22:32

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote
> dotnet har inbygget features til upload af filer et lille eksempel kunne
> være som på:
>
> <http://www.codeproject.com/aspnet/FileUpload.asp>

Og ovenstående en er faktisk ikke den nemmeste måde man kan blot bruge:

<%@ Page language="c#" %>
<script runat="server">
if( Page.Postback){
minFil.PostedFile.SaveAs( "c:\uploadedfiles\" +
minFil..PostedFile.FileName )
}
</script>
<form runat="server" enctype="multipart/form-data" method="post">
<input type="file" name="minFil" />
</form>

--
Jakob Andersen

Fra : Torben

Dato : 13-01-03 08:26

Hvad angår webhoteller, havde jeg forestillet mig noget omkring maks 50
kr/mdr.

Men jeg ved ikke om det er realistisk?
Kan du foreslå/anbefale nogle?
Jeg har et par tråde kørende i dk.edb.internet.udbydere.webhotel

M.v.h.
Torben

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-01-03 09:51

Torben wrote:
> [...]
> Men jeg ved ikke om det er realistisk?
> Kan du foreslå/anbefale nogle?
> Jeg har et par tråde kørende i dk.edb.internet.udbydere.webhotel

På webhotelmarkedet gælder det ofte at hvis man vælger de billigste
udbydere får man også kvaliteten derefter. F.eks. cliche og b-one er
kendt for at være billige men dog have meget nedetid.

Jeg vil istedet anbefale dig at betale lidt ekstra og købe et hotel hos
f.eks. http://jirty.dk/ som kører stabilt og har en god support(også om
aftenen).

--
Jakob Andersen