længde
Fra : Kai L J Rasmussen

Dato : 12-01-03 01:37

Jeg har søgt lidt grupen og på google .... men hvor lang er det et net kabel
kan være.
Hvad er en billig og lidt strømkræven løsning for at forlænge det ... lille
switsh/hub)

Hvor lang kan et trådløs netværk være ?

--
Hilsen Kai

(fremtids hjemme side .... WWW.ABOU.DK)

Fra : Arne Keller

Dato : 12-01-03 01:58

On Sun, 12 Jan 2003 01:36:30 +0100, "Kai L J Rasmussen" <klr@pc.dk>
wrote:

>Jeg har søgt lidt grupen og på google .... men hvor lang er det et net kabel
>kan være.

100 Meter

> Hvad er en billig og lidt strømkræven løsning for at forlænge det ... lille
>switsh/hub)

Ja

>Hvor lang kan et trådløs netværk være ?

Det er umuligt at svare på.
Fra 5 meter til 5 Km er vel et rimeligt bud.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Stefan

Dato : 12-01-03 10:41

> hvor lang er det et netkabel kan være.

100 meter er den officiele længde et netkabel kan være. Jeg har dog sammen
med et par af mine naboer lagt almindeligt cat-5 kabler på op til 130 meter
mellem vores huse, som også virker ved 100 mbit (dog med en smule
packetloss - men ikke noget der kan mærkes). Hvis du går ret meget højere
end det vil du være nødt til at køre 10 mbit, men det er jo til nød også
noget man kan leve med.

> Hvad er en billig og lidt strømkræven løsning for at forlænge det ...

En netværks bridge ville kunne forlænge det, men ellers er din egen ide med
en lille switch heller ikke så dårlig.

> Hvor lang kan et trådløs netværk være ?

Ikke nær så langt. 802.11b kan så vidt jeg husker gå 100 meter i teorien -
men i praksis er rækkeviden slet ikke så stor, og hastigheden bliver kun på
et par mbit. Ellers skal du ud og give mange penge for signal forstærkere
med mere.

Mvh
Stefan

Fra : Mads Bahrt

Dato : 12-01-03 12:22

Stefan wrote:

> [...]
> et par mbit. Ellers skal du ud og give mange penge for signal forstærkere
Fabrikanterne specificerer ofte 300 m ved helt frit sigte. Men det
afhænger helt af omgivelserne og antennen. Der er set eksempler på at
naborummet ikke kan nås, da der var armering i væggen, men på den anden
set er der også set forbindelser på 27 km med retningsbestemte antenner
og frit sigte. Som hovedregel skal du dog regne med at skulle kunne se
fra den ene antenne til den anden hvis du vil nå andre steder end rundt
i et normalt et-families hus.
Med hensyn til signal forstærkere vil dette sandsynligvis være ulovligt.

MVH
Mads

Fra : Stefan

Dato : 12-01-03 12:35

> [...]
> naborummet ikke kan nås, da der var armering i væggen, men på den anden
> set er der også set forbindelser på 27 km med retningsbestemte antenner

Jeg kan jo kun tale af egen erfaring. Bestilte trådløst netværk i den ikke
helt billige ende i et forsøg på at koble nabohusene sammen i et fælles
netværk. Vi fik det dog aldrig til at virke acceptabelt, heller ikke selvom
der var frit udsyn og kun 80 m i fugleflugt til den fjerneste nabo.
Forbindelsen var ustabil og hastigheden gik sjældent over 1-2 mbit når det
virkede bedst.. Vi undersøgte mulighederne for at udvide rækkeviden ved
hjælp af lovlige antenner, men det ville simpelthen blive for dyrt. Så vi
droppede hele ideen, fik pengene tilbage - og lagde netværkskabler i jorden
istedet. Det var hårdt, men vi har aldrig fortrudt det!

Mvh
Stefan

Fra : ab

Dato : 12-01-03 14:37

Yderligere info: I forbindelse med vores egen trådløse installation - der
ikke har kørt for godt på ca. 20 m - fik vi af leverandøren at vide, at det
er meget afhængig af placering af antennerne (her på den trådløse router) og
at man hos dette firma kørte problemløst med en afstand på ca. 90 m inde i 2
bygninger, idet vi både skal gå rundt på en førstesal og ned i stuen. Efter
at vi har justeret nogle gange og fjernet div. metalgenstande, så går det
meget bedre.

Efterfølgende har jeg sammen med en bekendt installeret accesspoint og 3
USB-adaptere. Alle 4 dele er placeret i samme plan - frit på væggen og det
virker med en forbindelses-procent på over 70.

Der er tale om et rimeligt billigt system mrkt. Spark-Lan (hed hvis
tidligere Gemtek).

ab

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-03 22:19

On Sun, 12 Jan 2003 10:41:26 +0100, "Stefan"
<stefan@sommer-net.dk> wrote:

> En netværks bridge ville kunne forlænge det, men ellers er din
> egen ide med en lille switch heller ikke så dårlig.

Næ, en switch er basalt set en bridge, så begge kan siges at være
lige gode.

> 802.11b kan så vidt jeg husker gå 100 meter i teorien

Der er ikke på den måde et teoretisk max for trådløst.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-01-03 19:28

<klr@pc.dk> wrote:

> Jeg har søgt lidt grupen og på google .... men hvor lang er det et net kabel
> kan være.

Det afhænger jo af, hvad det er for et kabel.
www.hojmark.net/distances.html

> Hvad er en billig og lidt strømkræven løsning for at forlænge det ... lille
> switsh/hub)

Ja, en lille hub, switch eller repeater.

> Hvor lang kan et trådløs netværk være ?

Det afhænger af udstyret og forholdene, det placeres i.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/