isolering af kølerum/fryser
Fra : tom nielsen

Dato : 11-01-03 12:43

Hejsa,

Jeg skal bruge mig en køleboks på ca 150x60x80cm og har lidt spørgsmål.
(temp. skal kunne holdes på 2-22celcius hele året - term.styret) Det er kun
boksen der er problemet i første omgang - ikke termometer og køleelement.

Jeg vil helst ikke købe en helt ny box i den størrelse, da den nok koster en
3000+

Mulighederne kunne så være at købe en gammel kummefryser og fjerne dens
kølelement, eller selv at bygge en boks i den rette størrelse.

Hvilke matrialer vil være bedst at isolere med ? er det stenuld, flamingo
eller er det noget helt tredje ?

pft
Tom

Fra : zigge

Dato : 11-01-03 17:52

"tom nielsen" <toms@sport.dk> wrote in message

> Hvilke matrialer vil være bedst at isolere med ? er det stenuld, flamingo
> eller er det noget helt tredje ?

Det nemmeste at arbejde med er nok flamingo, det kan du få i rimeligt tykke
plader til gulvisolering. Det er nemt at lime sammen med vandbaseret
kontaktlim (det andet smelter flamingoen) og holder fint.
Du kan hvis det er nødvendigt pga. fugt beklæde boksen med glasfiber
bagefter og få et flot/prof resultat.
Da det er 150x60x80cm => 720 liter du skal bruge, tvivler jeg på at du kan
finde en skrottet kummefryser, selvom det klart ville være det
nemmeste/biligste.

//zigge

Fra : Leif

Dato : 12-01-03 10:27

Målet svarer vist fint med skabsfrysere.......

Har du mulighed for at lave en udendørs / i garage/carport ?

Har selv et "hul" i et garagehjørne på 1 M3 med en konstant temp på 6-8°
når låget er på. Hullet er støbt i 100mm beton ud mod jorden - ikke
isoleret.

Mvh, Leif

Fra : tom nielsen

Dato : 12-01-03 10:42

nej det skal desvære stå indendørs på 2. sal, så jeg kan heller ikke sænke
det ned i jorden.
100mm beton - det bliver vist en tung løsning i en lejlighed

- Tom

Fra : Leif

Dato : 13-01-03 18:02

100 for ikke at få revner med tiden

Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-01-03 12:08

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev i en meddelelse
> Målet svarer vist fint med skabsfrysere.......

Skabsfrysere i 80 cm...?

Mvh - Martin

Fra : Leif

Dato : 13-01-03 18:01

Eller 60 bred - fremgår vist ikke lige af starten........

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-01-03 18:29

> Eller 60 bred - fremgår vist ikke lige af starten........

???

Mvh - Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 13-01-03 18:39

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev i en meddelelse
> Eller 60 bred - fremgår vist ikke lige af starten........

Og så 80 cm dyb..?

Man kan da ikke få skabsfrysere på 60x80 cm..?

Mvh - Martin

Fra : tom nielsen

Dato : 13-01-03 23:54

det var ca. mål

Om man kan få det som det ene eller andet betyder ikke det helt store.
Nu har jeg lige målt op og de invendige mål er mindre end først antaget.
LxDxH
100x50x70cm

men hvad med isoleringen - hvilket materiale egner sig bedst ?

Fra : zigge

Dato : 14-01-03 01:25

"tom nielsen" <toms@sport.dk> wrote in message

> men hvad med isoleringen - hvilket materiale egner sig bedst ?

Jeg vil stadig holde på at det er flamingo. Man bruger PU-skum i frysere,
men hvis du selv skummer en beholder op i en form, risikere du at den
flækker da det skum man kan købe på dåse bliver ved med at udvide sig og
giver et meget højt tryk i formen. Derforuden er der ikke den store forskel
på isoleringesevnen i flamingo, PU-skum og Glassuld. Glassuld suger vand som
en svamp og både flamingo og PU kan optage mellem 5 og 10 % vand...
Laver du beholderen som nævnt tidligere i tråden, kan du beklæde den efter
at du har limet flamingoen op, ved at skære f.eks vandfast krydsfiner,
aluplade eller plasticplade til og lime i med sætlim både indvendigt og
udvendigt. Det er nemt at sætte hængsler og låge i bagefter...
Hvis du ikke er meget dygtig med div. værktøj er jeg bage for at det nemt
bliver et skuffende resultat hvis du laver en isoleret trækasse med
Glassuld, da det udover stor præsision kræver at du får lavet en 100% tæt
dampspærre på indersiden af kassen.
Lige et spørgsmål; hvad skal du opbevare i kassen? Er det noget der er
fugtigt / fugtfølsomt? Når først du begynder at køle kassen, vil den
"tiltrække" kondens og det er derfor vigtigt at den er meget tæt (lufttæt).
Hvis du evt. kan konvatere et gammelt køle eller fryseskab til formålet er
det meget meget nemmere... Det tager under en halv time at skrælle
kompressor og køleelementer ud af et gammelt skab. Og du får et lille rum
foræret til at installere dit eget køleelement i forneden i skabet. Det er
nemt at save huller i med en stiksav eller et kopbor...

//zigge

Fra : tom nielsen

Dato : 14-01-03 18:13

> [...]
> aluplade eller plasticplade til og lime i med sætlim både indvendigt og
> udvendigt. Det er nemt at sætte hængsler og låge i bagefter...

Lyder godt - vådrums gipsplader går vel også ind under denne kategori eller
hva' ? hvad med en stor pressening (et-stykke) i realiteten skal man vel
bare sikre sig at det er vandtæt ik' ?

> Lige et spørgsmål; hvad skal du opbevare i kassen? Er det noget der er

Gær tanke, øl fustager og øl flasker. det eneste der er vigtigt er at
temperaturen kan holdes stabil uden at skulle tænde/slukke køleelementet
hele tiden. (term. styret)

> fugtigt / fugtfølsomt? Når først du begynder at køle kassen, vil den
> "tiltrække" kondens og det er derfor vigtigt at den er meget tæt
(lufttæt).

Kan vel fuge samlingerne, og så bruge gummi-lister ved lågen - ligesom alm
køle/frys ?

> [...]
> foræret til at installere dit eget køleelement i forneden i skabet. Det er
> nemt at save huller i med en stiksav eller et kopbor...

Jeps, det ville være den nemmeste løsning - hvis man kan finde et skab i
rette størrelse.
har kigget i den blå avis, men alt hvad der er værd at gå efter befinder sig
i jylland

- Tom

Fra : zigge

Dato : 14-01-03 20:15

> [...]
eller
> hva' ? hvad med en stor pressening (et-stykke) i realiteten skal man vel

Jo de kan da bruges, du skal bare huske at efterbehandle dem rigtigt. Dvs.
med gibsgrunder og vådrumsmembran, men så behøver du heller ikke at bruge
dampspærre, da membranen virker som sådan. (Det er noget man smøre på - en
slags flydende gummi på vandbasis)

> Gær tanke, øl fustager og øl flasker. det eneste der er vigtigt er at
> temperaturen kan holdes stabil uden at skulle tænde/slukke køleelementet
> hele tiden. (term. styret)

Ahh...

> Kan vel fuge samlingerne, og så bruge gummi-lister ved lågen - ligesom alm
> køle/frys ?

Jep.

> [...]
> rette størrelse.
> har kigget i den blå avis, men alt hvad der er værd at gå efter befinder

Har du cheket hos de lokale elektrikere? De tømmer også skabet for freon, så
det er ufarligt at arbejde med...

//zigge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 12-01-03 13:07

> eller selv at bygge en boks i den rette størrelse.

Du skal huske, at der i en køleboks placeret i et opvarmet rum skal
være dampspærre mod/på den varme side.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."