Varmegenindvinding (GENVEX) erfaringer søg~
Fra : Leif

Dato : 11-01-03 10:38

Har en GENVEX GP315, varmepumpe med krydsveksler.

Hvor længe kan kompressoren holde?
Hvordan opdages det, hvis den er slidt, når den ikke er utæt?

Mit problem er, at jeg synes den giver for lidt varme fra sig, men
en servicemontør siger alt over 20° over udetemp. er fint nok,
For et par år siden havde jeg en indblæs. temp. på 40-50° ned
til 6-7° udetemp. Det kan jeg ikke holde mere.

I dag, lige nu er der -1° udetemp og 22° indblæs. temp.
tidligere havde jeg nok på sådan en dag mindst 30° indblæs. temp.

Filter er skiftet, blæserne ligeså ( det er et årlig arbejde at
rense blæserhjul for støv mv.).

Luftmængde og reguleringerne skulle også være i orden.

Så jeg hælder mest til en slidt kompressor - ligesom når et
kølskab bliver for gammelt og ikke kan holde lav temp.
om sommeren................

På forhånd tak, Leif

Fra : Niels

Dato : 11-01-03 20:49

Leif skrev:
> [...]
>
> Så jeg hælder mest til en slidt kompressor - ligesom når et
> kølskab bliver for gammelt og ikke kan holde lav temp.

Hejsa, hvad med krydsvarmevekseleren, den skal også renses ca. hvert 3.
år, har du husket det?

Hvor gammel er din Genvex?

Mvh. Niels

Fra : Leif

Dato : 12-01-03 10:22

Tak for svar, Niels

For et par år siden var jeg over det hele med trykluft, så jeg mener, alt er
rent.

Installeret i efteråret 1983, ny kompressor nøjagtig 1 år efter, dagen
efter at
garantien udløb - motoren havde bare opgivet at køre. Denne nye har kørt
siden -
så i 18 år nu.

Leif

Fra : Niels

Dato : 12-01-03 23:12

Leif skrev:
> [...]
> efter at
> garantien udløb - motoren havde bare opgivet at køre. Denne nye har kørt

Jeg tror ikke at du kan nøjes med at blæse i krydsvarmeveksleren, men
jeg tjekker lige ....

Citat fra brugervejledningen:

Hvert tredje år efterses krydsvarmeveksleren.
Er den snavset, tages den ud og vaskes i lunkent sæbevand og
gennemspules i badeværelset med en håndbruser.

Og så har jeg lige tjekket temperaturerne, den blæser ind med 42 grader,
og ud med 2 grader, og udendørstem er 3 grader.

Jeg tror ikke at det pumpen der slides, snarer skal den måske
genopfyldes med Freon eller hvad det nu hedder.

Men måske du skulle kontakte Genvex, og høre hvad de mener.

Mvh. Niels

Fra : Leif

Dato : 13-01-03 18:00

> [...]
> genopfyldes med Freon eller hvad det nu hedder.
>
> Men måske du skulle kontakte Genvex, og høre hvad de mener.

Dine temp. er betydelig bedre end mine.

Hvad et dit anlægs alder & model?
Dit hus str. samt indblæsningsmængde?

Det var en Genvex montør, jeg fik oplysningerne fra.

Checker lige krydset igen i morgen.

Fra : Niels

Dato : 13-01-03 23:15

Leif skrev:

> Dine temp. er betydelig bedre end mine.
>
> Hvad et dit anlægs alder & model?
> Dit hus str. samt indblæsningsmængde?

Genvex 315 vpc og så vidt jeg husker 5 år gammel

Mit hus er 135 kvm. indblæsningsmængden husker jeg ikke, men jeg havde
en fra Genvex til at indregulere det.

http://www.genvex.dk/

Mvh. Niels