Forskel på en tømrer og en snedker
Fra : Christian

Dato : 10-01-03 21:43

Hej,

Er der en af jer der kan forklare forskellen på en tømrer og en snedker.
Sådan rent fagmæssigt går jeg ud fra, at der er nogle helt specifikke
opgaver der afgrænser de to fag.

- og jeg kender godt vitsen med, at en tømrer slår søm i, og en snedker slår
skruer i...

Fra : Calle.

Dato : 10-01-03 21:13

Christian wrote:
> [...]
> specifikke opgaver der afgrænser de to fag.
>
> - og jeg kender godt vitsen med, at en tømrer slår søm i, og en

en tømrer sætter f.eks tagspær op, og en snedker f.eks køkken & bad. groft
sagt er den ene udendørs & den anden indendørs

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 10-01-03 21:52

"Calle." wrote:

> en tømrer sætter f.eks tagspær op, og en snedker f.eks køkken & bad. groft
> sagt er den ene udendørs & den anden indendørs

Forskellen er ikke så tydelig mere.
Jeg ville have beskrevet det som at snedkeren arbejder med høvlet træ, tømreren
arbejder med uhøvlet.

Ihvertfald har jeg haft et snedkerfirma til at montere mine nye vinduer. Med
fuger osv. - Så de breder sig over i "modpartens" område.

Og det ender vist med at de dækker det samme arbejdsområde. Lidt efter lidt.

Hvis det er et spørgsmål vedr.overvejelser om din uddannelse, Christian, så
spørg på en teknisk skole. (Eller hvad de hedder nutildags.)

Nyhedsgrupper er _kun_ til underholdning/tidsfordriv.

Det er sjældent man får det helt korrekte svar.
Selv fra mig....!

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 21:49

On Fri, 10 Jan 2003 20:43:02 -0000, "Christian" <ingen@email.dk>
skrev:

>Hej,
>
>Er der en af jer der kan forklare forskellen på en tømrer og en snedker.
>Sådan rent fagmæssigt går jeg ud fra, at der er nogle helt specifikke

en tømrer går udendøres. som andre skriver, og en snedker klarer det
meste indendørs.

Derudover findes der

industrisnedker
bygningssnedker ( prroducerer b.la vinduer/ døre
møbelsnedker
skibssnedker (faktiske det samme som møbelsnedker, med visse
untagelser)

Men i mange tilfælde overlapper snedkere og tømrer hinanden.
Selvfølgelig har en snedker sikkert svært ved at lave en
tagkonstruktion, og en tømrer vil ikke lave møbler, eller sætte køkken
op.

Vh Per