Computernavn
Fra : Peder Hanghøj

Dato : 10-01-03 17:57

Et simpelt spørgsmål!
Hvordan får jeg computerens navn?

På forhånd tak.
Peder

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 10-01-03 18:12

Der er mange computernavne... hvilken slags pascal bruger du? Delphi?
Windows? Linux? Mener du computerens hostnavn, DNS navn, NT Domain computer
navn, Active Directory computer navn eller hvad?

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør
Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 10-01-03 19:09

Jeg benytter Delphi.
Jeg mener Hostname.

venlig hilsen
Peder

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 10-01-03 23:10

Nu er jeg lidt i tvivl... hostname begrebet findes ikke rigtigt i Windows og
Delphi kaldes normalt Kylix i Linux verdenen. Derfor får du begge
forklaring:

Linux: Benyt gethostname() fra Libc unit.
Windows: Benyt gethostname() fra Windows unit.

Vær opmærksom på, at på Windows er gethostname() kun er tilstede, hvis
maskinen har TCP/IP installeret, da gethostname ligger i winsock dll'en.

Hvis du programmerer på Windows platformen, så vær opmærksom på, at hverken
Microsoft eller Windows systemadministratorer generelt aldrig anvender
hostname til noget som helst, og at computerens hostname derfor ofte er
forskellig fra den samme computers navn på et Windows netværk.

Hilsen,

Lars.

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 10-01-03 23:21

Tak.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 11-01-03 17:46

> Vær opmærksom på, at på Windows er gethostname() kun er tilstede, hvis
> maskinen har TCP/IP installeret, da gethostname ligger i winsock dll'en.

Hvilket vel egentlig kræver, at man som noget helt usædvanligt skulle have
slettet den manuelt, ikke sandt? [fraset man har valgt netværk fra under
installation af win95]

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 11-01-03 22:33

Nej. Winsock er en del af Windows's TCP/IP software, så den er i princippet
fraværende, hvis TCP/IP ikke er en del af netværksopsætningen. Hvis man gør
et program afhængigt af winsock, vil man få sig en gevaldig overraskelse,
hvis man udsender den til en masse kunder. Især standalone maskiner har en
tendens til ikke at have TCP/IP installeret, men det ses faktisk også ved
nogle computere, der er på netværk.

Hilsen,

Lars Dybdahl.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 11-01-03 23:12

> Nej. Winsock er en del af Windows's TCP/IP software, så den er i
princippet
> fraværende, hvis TCP/IP ikke er en del af netværksopsætningen.

Og netværksopsætningen er uundgåelig - bliver installeret uanset hvad -
efter win95 og svjh også fra tidlige NT4'ere er det ikke engang længere
valgfrit. Det var sådan set det, jeg refererede til, fordi jeg undrede mig
over din indskudte sætning : "Vær opmærksom på...". Winsockproblemer
var/kunne være i øvrigt evigt tilbagevendende under win95...Ikke fordi den
manglede, men fordi MS/windows cyklede rundt i forskellige versioner.

> Hvis man gør
> et program afhængigt af winsock, vil man få sig en gevaldig overraskelse,
> hvis man udsender den til en masse kunder.

Tja - hvis man udsender via Internet har de den i hvert fald med garanti.

> Især standalone maskiner har en
> tendens til ikke at have TCP/IP installeret, men det ses faktisk også ved
> nogle computere, der er på netværk.

På arkaiske computere, og mht netværk i så ekstreme tilfælde at det ikke er
værd at bekymre sig om. Problemstillingen virker også lidt søgt : Hvad skal
man med hostname, hvis ikke computeren er på et netværk? Naturligvis vælger
nogle at køre *dele* af netværkstrafikken via en anden protokol, men TCP/IP
(dvs winsock-dll'en) findes i dag altid installeret. Jeg har set mange
netværk, men aldrig det problem du skitserer. Det ligger i hvert fald så
langt tilbage at jeg i så fald ikke erindrer det.

Bare lidt pedanteri fra min side...

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 11-01-03 23:45

Jeg havde en kunde, der sendte den nye version af deres program ud, og fik
sig en MEGET grim overraskelse, da de fandt ud af, at deres program krævede
winsock... hvilket betød at der måtte kobles ekstra mandskab på support
linierne samt en ny CD produktion måtte iværksættes med en udgave, der ikke
krævede winsock.

Lars Dybdahl.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 12-01-03 21:18

> [...]
> winsock... hvilket betød at der måtte kobles ekstra mandskab på support
> linierne samt en ny CD produktion måtte iværksættes med en udgave, der

Det lyder da også som et ualmindelig slet selvpåført problem, hvis det
kommer som en overraskelse at deres eget program kræver winsock, og at
kundernes maskiner ikke havde det installeret.