Undertag og tegl
Fra : Marc Friis-Møller

Dato : 10-01-03 03:39

Gruppe,

Er der nogen der ved om det er muligt at lave undertag på et gammelt
tegltag, og evt. genbruge de gamle sten ?
Er det umagen værd at tage alle stenene af, lægge undertag og putte stenene
tilbage igen ? Man kan jo ikke understryge særligt effektivt så. Men dog
overstryge.

Taget er fra 1912 og løbende understrøget, men det giver stadig problemer
med fygesne og pletvis regnindtrængen. Og så er der også områder af taget
som ikke kan understryges, som formodentligt er piv-utætte for slagregn og
sne.

Hvad er den 'fornuftige' løsning på sådan et problem ?

Al hjæl p modtages
/marc

Fra : Henrik Siiger

Dato : 10-01-03 15:20

Du kan godt anvende de gamle tegl. Jeg har været gennem samme mølle og
valgte nye tegl fordi tiden man bruger på at rense og montere de gamle tegl
er større end ved nye tegl. Nye tegl er sikkert bedre formet og derved er de
i sig selv tættere. Herved opnår tæthed fra undertag og bedre tæthed ved
anvendelse af nye tegl. De gamle tegl kan ovenikøbet sælges, den store
gevinst lægger dog i sparet containerleje.

Du skal regne med omkostninger på optil 1000,- /m2 afhængig af eget arbejde,
teglkvalitet og omfanget af træ der skal skiftes (ud over lægter + strør).

Med undertag er overstrygning irrelevant.

En anden løsning er fugning, der er et (og kun et) firma der er
specialliseret i fugning af understrøgede tegltage. Dette skulle virke og
der gives garanti, firmaet kan tilmed eksisteret i mange år - tjek
http://www.ajfuge.dk/

God arbejdslyst og vent med det store ryk til det bliver bedre vejr....

Henrik

Fra : Henrik Siiger

Dato : 10-01-03 15:20

Hej

Hvis du ikke vil ofre nyt tag med undertag så tilbydes et fint kompromi her
http://www.ajfuge.dk/
Jeg har stået i samme situation, men har valgt den forkromede løsning, da
nye tegl er nemmere at montere, samt de er som udgangspunkt tættere end
gamle (som er beregnet til understrygning).

mvh

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-03 10:24

Henrik Siiger <henriksiiger@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> nye tegl er nemmere at montere, samt de er som udgangspunkt tættere end
> gamle (som er beregnet til understrygning).

Jeg har set nye tegl, jeg hverken ville eje eller have.

Angående at genanvende/sælge de gamle: det er ti gange så besværligt at tage
dem ned når de skal forblive hele, og der revner en del alligevel, helt galt
hvis de er understrøgne. Men kan du få nogen til at tage dem ned selv, har
du gjort en god forretning. Og nedtagerne bliver også rigere, en erfaring
rigere, især når de er færdig med at fjerne mørtel og rense dem, og tælle
hvor mange der gik i stykker.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-03 10:47

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-03 10:47

Fra : Ulrik Nyeland

Dato : 16-01-03 18:46

Hej Marc,
Jeg står i samme situation, men har ´vælger nok nogle nye tegl. Jeg har
nogle gamle falsteglsten. Har du evt. nogle links på nogle leverandører som
sælger billige tegl?

Mvh. Ulrik Nyeland