Optælling af antal filer i mappe
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 08-01-03 23:53

Hej alle.

Jeg sidder med Delphi 7. Jeg har brug for at tælle antal filer der ligger i
en given mappe. Subdirs er ligemeget, og skal bare ignoreres. Findes der
nogen indbyggede funktioner der kan gøre det for mig, eller kan i råde mig
lidt på vej?

Mvh Mark
--
www.improve.dk

Fra : Harald

Dato : 10-01-03 00:43

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen indbyggede funktioner der kan gøre det for mig, eller kan i råde mig

Det her var da en måde, måske lidt fusket men det virker :), en anden
løsning er self. at bruge Findfirst og Findnext functionerne.

function GetAntalFiler(Dir : string) : integer;
begin
with TListBox.Create(nil) do
begin
width:=0; //forhindre at listboxen ses
parent:=Form1; // ændre her hvis din form hedder noget andet
result:=SendMessage(Handle, LB_DIR, DDL_ARCHIVE, LongInt(Dir))+1;
free;
end;
end;

f.eks.
var
Antal : integer;
begin
Antal:=GetAntalFiler('c:\windows\*.*');
end;

Mvh
HK

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 09-01-03 19:40

> Det her var da en måde, måske lidt fusket men det virker :), en anden
> løsning er self. at bruge Findfirst og Findnext functionerne.

Hejsa, tak for funktionen :)

Jeg har også kigget lidt på FindFirst og FindNext funktionerne før, men har
ikke rigtig været i stand til at gennemskue dem. Din metode virker
umiddelbart, selvom - som du selv siger - nok er lidt klumset :)

Mvh Mark