XP til XP netværk?
Fra : ps

Dato : 09-01-03 21:38

Jeg har 2 pcèr, med XP på begge. Den ene kan se den anden og hive filer og
lign. over. Den anden kan IKKE se den første.
Når jeg vælger netværksforbindelser, markerer Netværk, og vælger "reparer
denne forbindelse" siger den "TCI/IP er ikke aktiveret for forbindelsen. Der
kan ikke fortsættes".
Det skal siges, at øvrige netværksforbindelser er selve internetforbindelsen
samt en netværksbro. Begge disse har tcp/ip, netbeui og ipx aktiveret.
Hvad skal jeg gøre for at få 2-vejsforbindelse?
Preben

--
m.v.h.

Fra : Jens

Dato : 09-01-03 21:54

"ps" <ps@vestnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samt en netværksbro. Begge disse har tcp/ip, netbeui og ipx aktiveret.
> Hvad skal jeg gøre for at få 2-vejsforbindelse?

aktivere lanforbindelsen
(højrekliknetværkstedder/højrekliklanforbindelse-vælg aktiver)

mvh Jens

Fra : ps

Dato : 09-01-03 22:15

> aktivere lanforbindelsen
> (højrekliknetværkstedder/højrekliklanforbindelse-vælg aktiver)

Nej, så nemt var det nu ikke. "aktiver" er ikke en valgmulighed - men
"deaktiver" er. Hvilket vil sige, at den rent faktisk ER aktiveret!??
Preben
Det må vel være noget med TCP/IP protokollen, der ikke er der?
Preben

Fra : Jens

Dato : 09-01-03 22:57

> "deaktiver" er. Hvilket vil sige, at den rent faktisk ER aktiveret!??
> Det må vel være noget med TCP/IP protokollen, der ikke er der?

Ja det må det så
Så installer den ip protokol, lyder bare lidt sært når du kan kokmme på
nettet, men det er måske en anden maskine så ?

(lanforbindelsens egenskaber tilføj protokol)

mvh Jens

Fra : Stefan

Dato : 10-01-03 13:46

ps wrote:
< Det skal siges, at øvrige netværksforbindelser er selve
internetforbindelsen

Jeg tolker ovenstående som at han har en netværksforbindelse mellem de to
maskiner og at hver maskine udover det har sin egen netværksforbindelse til
internettet.

Jeg tror problemmet ligger i at den ene maskine har TCP/IP og den anden ikke
har. Uden denne protokol vil maskinerne være nødsaget til at kommunikere ved
hjælp af IPX protokolen - og det er ikke altid den er lige stabil.. Så start
med at kontroller at TCP/IP er installeret korrekt på begge maskiner og at
det er sat rigtigt op. Der findes masser af vejledninger på nettet til
hvordan man gør det, prøv f.eks. den her:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=winsetup

Mvh
Stefan

Fra : Jens

Dato : 10-01-03 14:55

"Stefan" <stefan@sommer-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ved
> hjælp af IPX protokolen - og det er ikke altid den er lige stabil..
Også min mening, men efetrsom der er netforbindelse på begge er der også ip
på begge.

>Så start
> med at kontroller at TCP/IP er installeret korrekt på begge maskiner og at
> det er sat rigtigt op. Der findes masser af vejledninger på nettet il
Man kan også bare spørge hvad hans ipèr er, og så viser det sig det er en
tdc med en switch imellem så de har ipèr på hvert sit subnet, det kan en
vejledning ikke gøre så meget ved for der står ikke "køb en router" i den og
det er den eneste måde man selv kan bestemme sine ipèr på pcèrne i et
hjemmnet

mvh Jens

Fra : ps

Dato : 10-01-03 18:44

> Så installer den ip protokol, lyder bare lidt sært når du kan kokmme på
> nettet, men det er måske en anden maskine så ?
>
> (lanforbindelsens egenskaber tilføj protokol)

Altså..jeg kan komme på nettet på begge maskiner, lad det være slået fast.
Også selvom de ikke begge er tændt, så de går altså uafhængig af hinanden på
nettet.
Dernæst: Den maskine, som IKKE kan se den anden -lad os kalde den mask 1 -
har under netværkssteder 3 "steder" nævnt: ADSL forbindelsen, LAN
forbindelsen, og så en "netværksbro".
Under Netværksbro ER der installeret TCP/IP. Under LAN forbindelsen kan jeg
ikke installere protokoller - det er måske som det skal være..? Under
fanebladet Generelt kommer den del simpelthen ikke frem, hvor man vælger
disse ting. I stedet står der jo bare, at "dette netværkskort er en del af
netværksbroen." osv.
Maskine 2 kan som nævnt godt se mask. 1. Under netværkssteder på mask. 2
nævnes kun internetforbindelsen. LAN til mask. 1 nævnes ikke. Så de kan
egentlig også undre, hvorfor den kan trække filer fra mask. 1??
(Jeg kan også nævne, at det fungerede fint da mask. 2 havde W98 og ikke XP
som nu.)
Hjælper disse oplysninger noget??
Preben

Fra : ps

Dato : 10-01-03 19:08

Jeg kan tilføje - for at belyse tilfældet - at da jeg havde W98 på mask.2 og
XP på mask. 1, var jo remset en del netværkssteder op på begge. Disse
SLETTEDE jeg på siden "netværkssteder" på mask. 1, da en del af dem ikke var
korrekte mere, efter jeg havde installeret XP på 2èren. Og derefter kørte
jeg proceduren "opret et hjemme-eller mindre kontornetværk". Men
"netværkssteder" er altså stadig blank på mask.1.
Hvis jeg vælger at prøve "opret et netværkssted", hvor man manuelt kan
henvise til f.eks. den anden pc, så får jeg aldrig mulighed for at trykke
"OK", selvom jeg peger på den anden computer (mask.2).
Sorry hvis det blev mere forvirrende af dette, men måske kan nogen se en
forklaring..?
Preben

Fra : Jens

Dato : 10-01-03 19:09

> Altså..jeg kan komme på nettet på begge maskiner, lad det være slået fast.

Ok så er der ip på dem begge.

> [...]
> ikke installere protokoller - det er måske som det skal være..? Under
> fanebladet Generelt kommer den del simpelthen ikke frem, hvor man vælger

Den kompination har jeg ikke set før.
"netværksbro" og "lanforbindelse"
Inden jeg foreslår noget som helst vil jeg godt vide hvad ipconfig /all
oplyser om ipèn på XPèn

og hvad ipèn er på win 98 som kan se xpèn

(Og det skal være når de begge er tændt og kan komme på nettet samtidigt.)

mvh Jens

Fra : ps

Dato : 10-01-03 19:43

"
> Inden jeg foreslår noget som helst vil jeg godt vide hvad ipconfig /all
> oplyser om ipèn på XPèn

Den viser en sort tom vindue, som hurtigt forsvinder igen!

> og hvad ipèn er på win 98 som kan se xpèn

Jamen jeg har jo ikke W98 mere. Det er jo blevet erstattet af XP. Der er
altså XP på begge.
Men på den, som HAVDE XP og som nu har XP, den jeg kalder mask. 2, får jeg
samme response: Sort tom vindue, forsvinder hurtigt igen.
Preben

Fra : Jens

Dato : 10-01-03 19:58

"ps" <ps@vestnet.dk> skrev i en meddelelse
> "
>
> Den viser en sort tom vindue, som hurtigt forsvinder igen!

Tryk "start/kør" skriv "cmd" og skriv ipconfig /all i dos boksen

> [...]
> Men på den, som HAVDE XP og som nu har XP, den jeg kalder mask. 2, får jeg
>samme response: Sort tom vindue, forsvinder hurtigt igen.
Samme procedure som på den anden.
Hvis du bliver smidt af dos boksen når du skriver "cmd" i start-kør, er du
ikke administrator på maskinen.!

Har du instaleret en ny xp oven i den gamle eller er der formatteret c drev
først.

Du har altså 2 xpèr og ikke noget w98 du kan boote.
er w98 opgraderet til xp eller er discene formateret først på begge ?

mvh Jens

Fra : ps

Dato : 10-01-03 20:15

> Tryk "start/kør" skriv "cmd" og skriv ipconfig /all i dos boksen

Okay, på mask. 1 siger den så: "IP blev ikke genkendt som en intern eller
ekstern kommando, at program eller en batchfil"
På mask. 2 giver den ip adressen, 131.164.186.173- samt en hel del andre
tal.

drev.

Der er formatteret og så fuld installation af XP..

Preben

Fra : ps

Dato : 10-01-03 21:14

Hm, efter at have af - og geninstalleret lidt forskelligt, og restartet
osv., så har jeg nu fået begge arbejdscomputere op på mask. 1, og
netværksstederne vises også, altså dem, den kan se på mask. 2.
MEN - når jeg klikker på èn af mapperne under netværkssteder, så svarer den
ikke. Timeglas i lang tid - ellers intet. Ctrl/alt/del for at komme videre.
Men så langt, så godt. Hullet er boret, men der svares bare ikke derover!
Preben

Fra : Lyn og Torden

Dato : 10-01-03 23:56

Hvorfor ikke bare slette alt netværksprotokol og evt disable netkortene,
genstarte maskinerne (evt. et par gange, for at være sikker på at windoze
har glemt alt), installere netværk igen - UDEN guide - sætte TCP/IP op som
din ISP siger du skal, på begge maskiner, pinger dig selv 127.0.0.1 og en
webserver på internet (der svarer), så ved du at tcp/ip fungere som den
skal, kikker på tallene ved hjælp af ipconfig /all, evt. >LPT1, og noterer
sig.

Under egenskaber for LAN-forbindelse, som er din eneste netværksforbindelse,
på begge maskiner, har du: Klientprogram til Microsoft-netværk, FIl- og
udskriftsdeling til Microsoft-netværk, Internetprotokol (TCP/IP) - og intet
andet (jo måske Qos-pakkeplanlægning).

Nu må vi antage at netværket er sundt

Hvis dine maskiner ikke kan se hinanden nu, vil jeg foreslå at tilføje en ny
netværksprotokol, under egenskaber... fanebladet generelt, ipx er jo det
eneste, hjælper det ? hvis ikke må du fortælle nærmere hvordan dit netværk
fysisk er skruet sammen og hvilken nethardware du bruger o.s.v...

AA

Fra : Jens

Dato : 11-01-03 00:37

"Lyn og Torden" <anders@andeby.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> eneste, hjælper det ? hvis ikke må du fortælle nærmere hvordan dit netværk
> fysisk er skruet sammen og hvilken nethardware du bruger o.s.v...

Det er den eneste mulighed er tilbage og det vil stadig ikke virke, men det
skal gøres alligevel da der er helt ged i den enes ip protokol.

Den ip han har, afslører et tdc adslnet med en switch imellem.
Det er derfor ikke muligt at lave et lokalnet der virker forsvarligt uden
ipx, som ikke er den største opfindelse der er gjort i branhen.
Den eneste rigtige løsning er en router .
Men afinstaller alt hvad der er af netværksforbindelser og geninstaller dem
forfra. det er første step.

mvh Jens

Fra : ps

Dato : 12-01-03 15:13

Ja, jeg ved egentlig ikke rigtigt, hvad der gjorde det, men nu virker det
altså. Jeg fjernede netværksbroen, kørte guiden på begge pc`ere igen,
genstartede, og lod det hele stå lidt - og pludselig var der forbindelse
begge veje.
Eneste problem nu er, at når man vælger en mappe på modstående computer, så
tager det ganske lang tid, før den kommer frem - men den kommer dog.
Så indtil jeg vælger at investere i en router, så bliver det nok ikke
bedre - så tak for hjælpen.
Preben

--
m.v.h.

Fra : Jens

Dato : 12-01-03 18:37

> [...]

> tager det ganske lang tid, før den kommer frem - men den kommer dog.
> Så indtil jeg vælger at investere i en router, så bliver det nok ikke

Fordi du lige søger på internettet efter den pc du vil have fat i først, og
der er god plads at søge på.
Og hvis du er som de fleste så er ipèrne ikke på samme subnet, så dine filer
tager turen over internettet fra pc1 til pc 2.

En router mangler du nu.

mvh Jens

Fra : BFC Trekanten

Dato : 14-01-03 14:31

denne øvelse har jeg ikke selv udført, men umiddelbart ser det ud til at
kunne løse ps´s problemo og alle andre der har internet / lokalnet på
tdc-adsl-facon

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

Torben