Hva´ koster en murer ?
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 09-01-03 18:54

Hej,

Jeg skal have muret en carport, ca. 4000 sten. 2 vinduer, 1 dør, 1 "søjle".

Hvad skal de ca. koste ?

mvh.

Anders

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-01-03 20:07

"Anders Jacobsen" <anders@baekkelunden [PRIK] dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg skal have muret en carport, ca. 4000 sten. 2 vinduer, 1 dør, 1
"søjle".

> Hvad skal de ca. koste ?

Ring dog til en murer og få et gratis tilbud...

John Vedsegaard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-01-03 23:46

> Ring dog til en murer og få et gratis tilbud...
>
> John Vedsegaard

Ja så bliver det vel heller ikke billigere

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-01-03 00:22

> "søjle".

> Ring dog til en murer og få et gratis tilbud...

Hmm, det er det mindste af det. Næste punkt er at få ham til at komme og
LAVE arbejdet. Prøv du lige at få en til det - i hvert fald på Sjælland. Der
kommer de end ikke til opgaver i 100.000 kr klassen.

Mvh Maria

Fra : Per H

Dato : 11-01-03 00:55

On Sat, 11 Jan 2003 00:22:07 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> skrev:

>Hmm, det er det mindste af det. Næste punkt er at få ham til at komme og
>LAVE arbejdet. Prøv du lige at få en til det - i hvert fald på Sjælland. Der
>kommer de end ikke til opgaver i 100.000 kr klassen.

ej jeg kender flere murre der ikke har så travlt .
det er været lidt stille i snart 3 måneder for en del håndværkere

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 09-01-03 23:54

On Thu, 9 Jan 2003 18:53:37 +0100, "Anders Jacobsen"
<anders@baekkelunden [PRIK] dk> skrev:

>Hej,
>
>Jeg skal have muret en carport, ca. 4000 sten. 2 vinduer, 1 dør, 1 "søjle".

Det kræver sikkert et par ting mere.

1 en murer herinde
2 en mere præsis informatiom, om dit ønske.

Men gør som andre skriver. ring efter en murer (men ikke efter 5)

Men hvis du ikke skal have en murer til at udføre det, så undlad at
ringe til ham.

Vh Per

Fra : Willy Gates

Dato : 10-01-03 01:41

> [...]
>
> Men gør som andre skriver. ring efter en murer (men ikke efter 5)
>
> Men hvis du ikke skal have en murer til at udføre det, så undlad at

Næ det er rigtigt, man må kun tage tilbud fra 2, ellers kan man jo altid
udbyde opgaven i licitation, det kræver dog en grundig spec. hvis ikke der
skal komme ekstra regninger.

Under alle omstændigheder er det en fordel at vide hvor omkring prisen
ligger, selv om den kan svinge meget..

John

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 10:02

On Fri, 10 Jan 2003 01:40:51 +0100, "Willy Gates" <taform@c.dk> skrev:

>Næ det er rigtigt, man må kun tage tilbud fra 2, ellers kan man jo altid
>udbyde opgaven i licitation, det kræver dog en grundig spec. hvis ikke der
>skal komme ekstra regninger.

Hmm den regl blev vist lavet om i september måned sidste år.

Jeg mener ikke at der er loft mere, så længe at det er privat
Men det er en uskik efter min mening at ringe rundt til for mange
også hvis man kun er ude efter matrialepriserne Grrr.

Det er ofte forbundet med stort arbejde for hver enkelt murer, uden at
de får noget ud af det.

Jeg har været ude for at være nummer 5 i rækken, og så siger jeg alså
nej til til at afgive tilbud.

Vh Per

Fra : w e b w o m a n

Dato : 10-01-03 20:50

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har været ude for at være nummer 5 i rækken, og så siger jeg alså
> nej til til at afgive tilbud.

Det fatter jeg ikke.... men jeg har også lige sagt jatak til den femte
håndværker, jeg har haft på besøg med henblik på at afgive tilbud:

Nr 1 sendte et totalt uigennemskuelige tilbud
Nr 2 sendte et tilbud, der var kanondyrt
Nr 3 vendte aldrig tilbage med et tilbud efter besøg med opmåling, snak etc.
Nr 4 virkede så useriøs og amatøragtig under sit besøg, at jeg takkede nej
til at gå videre.
Nr 5 fik opgaven.....

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 10-01-03 21:54

"w e b w o m a n" <anaeitis_nospam @pc.dk> wrote in message

> [...]
etc.
> Nr 4 virkede så useriøs og amatøragtig under sit besøg, at jeg takkede nej

Du har fuldstændigt ret, hvis de ikke er interreseret i at få arbejde kan de
jo bare blive væk.
Reglen med max 2 (som vist nok var 3) tilbud er efter min mening et forsøg
på at skrue priserne derop hvor man alligevel bliver tvunget til at bruge
sort arbejdskraft hvis man skal have lavet noget som helst.

Henrik
(som undrer sig lidt over hvem der nogensinde ville kunne kontrollere hvor
mange tilbud jeg indhenter)

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 22:21

On Fri, 10 Jan 2003 21:54:14 +0100, "Henrik B. Larsen"
<henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev:

>Reglen med max 2 (som vist nok var 3) tilbud er efter min mening et forsøg
>på at skrue priserne derop hvor man alligevel bliver tvunget til at bruge
>sort arbejdskraft hvis man skal have lavet noget som helst.

Ellers må man købe sig noget der ikke skal bygges om på.
eller have det med i overvejelserne.
men du må tage alle de tilbud du måtte ønske.

Det med sort arbejde er jo ikke så smart ved større byggerier vel.
Og forskellen er sikkert heller ikke den store mere.

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 22:22

<henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev:

>Henrik
>(som undrer sig lidt over hvem der nogensinde ville kunne kontrollere hvor
>mange tilbud jeg indhenter)

hehe Håndværker snakker måske sammen,

Vh Per

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-01-03 22:40

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev i en meddelelse

> Reglen med max 2 (som vist nok var 3) tilbud er efter min mening et forsøg
> på at skrue priserne derop hvor man alligevel bliver tvunget til at bruge

Den findes som tidligere nævnt ikke mere...

Mvh - Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-01-03 22:04

"w e b w o m a n" <anaeitis_nospam @pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
etc.
> Nr 4 virkede så useriøs og amatøragtig under sit besøg, at jeg takkede nej

Lisbeth.... Det er jo din udlægning af historien..

Det har aldrig strejfet dig at det måske var dig der var noget galt med..?

Mvh - Martin

Fra : w e b w o m a n

Dato : 10-01-03 22:19

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> Lisbeth.... Det er jo din udlægning af historien..'

ja.. *S*

Det er MIN udlægning, MIN vurdering, MIN reaktion på fem forskellige
håndværkere.

> Det har aldrig strejfet dig at det måske var dig der var noget galt med..?

Øhhh *LOL* Den må du lige forklare. For mig ER der noget galt med, men jeg
har dælme svært ved at se, at det er relevant i lige netop denne sammenhæng.
*G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-01-03 22:45

> Øhhh *LOL* Den må du lige forklare. For mig ER der noget galt med, men jeg
> har dælme svært ved at se, at det er relevant i lige netop denne
sammenhæng.
> *G*

Det kunne måske være at du ikke var i stand til, kvalificeret, at gøre rede
for hvad det egentlig var du ønskede de skulle give pris på.?

Men den diskussion har vi jo haft før..

Jeg ville nu bare "drille" dig lidt. Du må have en evne til at finde alle de
dårlige håndværkere. Men det gør heller ikke noget. Så har de dårlige
forhåbentligt ikke tid til at betjene os andre. *G*

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 22:48

On Fri, 10 Jan 2003 22:45:26 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> skrev:

>dårlige håndværkere. Men det gør heller ikke noget. Så har de dårlige
>forhåbentligt ikke tid til at betjene os andre. *G*

LOL

Vh Per

Fra : w e b w o m a n

Dato : 10-01-03 23:26

> Det kunne måske være at du ikke var i stand til, kvalificeret, at gøre
rede
> for hvad det egentlig var du ønskede de skulle give pris på.?

Ork jo. Det var såre simpelt.

Og ellers kan fagmanden jo bare åbne munden og sige: "Jeg forstår ikke, hvad
du ønsker at få pris på." Ingen af dem så meget som antydede at de havde
forståelsesproblemer.

> Jeg ville nu bare "drille" dig lidt. Du må have en evne til at finde alle
de
> dårlige håndværkere.

Du kan ikke af min historie konkludere, at der er tale om dårligere
håndværkere!
De kan jo snildt være drøngode håndværkere, selv om jeg ikke har fået
anvendelige (forståelige og gennemskuelige) tilbud ud af mere end to af dem.

Den ene af de kasserede kender jeg som en god håndværker! Han har masser af
gange udført arbejde i ejendommen jeg bor i og vi har aldrig haft grund til
at klage over hans arbejde. Men afgive et gennemskueligt tilbud på et større
projekt kan han altså ikke, har jeg erfaret. Han må derfor fremover nøjes
med småopgaver af den slags, hvor man ikke spørger om prisen på forhånd. Og
dem udfører han sikkert godt og upåklageligt som altid.

Men der er altså visse opgaver, der kræver, at man er mere end en dygtig
håndværker. Eksempelvis god til at koordinere, organisere og kommunikere.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-01-03 00:45

> Ork jo. Det var såre simpelt.

Du skriver længere nede at det var "et større projekt". Måske var det kun
for dig det var "såre simpelt"..?

> [...]
> De kan jo snildt være drøngode håndværkere, selv om jeg ikke har fået
> anvendelige (forståelige og gennemskuelige) tilbud ud af mere end to af

Fordi en håndværker kan sit fag gør det ham ikke nødvendigvis til en god
håndværker... Det kræver mange andre ting, bl.a. som du selv skrev
"koordinere, organisere og kommunikere". Herudover skal han kunne styre og
koordinere andre fag, samt være til at stole på og skal kunne planlægge sit
arbejde. Ellers vil jeg da ikke kalde ham for en god håndværker.

Jeg har i mit daglige virke kontakt med mange (og som regel
dygtige!)håndværkere, og min erfaring er at jo mere detaljeret
byggearbejderne er beskrevet og tegnet, jo færre problemer opstår der, og jo
nemmere glider tingene. Det er jo ikke en gættekonkurrence.

Mvh - Martin

- Iøvrigt held og lykke med projektet... Er du færdig med køkkenet..?

Fra : w e b w o m a n

Dato : 11-01-03 08:51

> Du skriver længere nede at det var "et større projekt". Måske var det kun
> for dig det var "såre simpelt"..?

Mit svar "såre simpelt" gik ikke på projektet og dets indhold. Men ene og
alene på, at det var såre simpelt for mig at fortælle, hvad jeg ønskede de
skulle give pris på *S*

Og i hvert fald to af dem havde ikke problemer med at forstå det. Der kom
dog to forståelige og gennemskuelige tilbud ud af de fem kontakter. De tre
øvrige gav ikke på nogen måde udtryk for, at de ikke forstod opgaven.

> [...]
sit
> arbejde. Ellers vil jeg da ikke kalde ham for en god håndværker.

Jeg er enig i, at han skal kunne det også, hvis han ikke skal nøjes med at
skifte pakning i vandhaner, sætte nyt vindue i, slibe gulv, sætte lamper op,
tilslutte en vaskemaskine etc.

Jeg kender dygtige håndværkere, der afgjort kan deres kram. Og som jeg gerne
ringer efter, når jeg har opgaver. Men de kan ikke skrive, de kan ikke
organisere, de har ikke overblikket til at styre et større projekt. Og de
vil næppe heller kunne styre økonomien i et projekt. Det er de ikke dårlige
håndværkere af. Men det er ikke dem, jeg kunne bruge i dette tilfælde.
To-tre af de fem måtte kasseres på den konto - og ikke på grund af mistanke
om, de er dårlige til deres egentlig håndværk.

> [...]
jo
> nemmere glider tingene. Det er jo ikke en gættekonkurrence.

Jeg vidste som sagt i detaljer, hvad jeg ønskede. Et par af mine ideer blev
dog afvist med henvisning til praktiske forhold.

> - Iøvrigt held og lykke med projektet... Er du færdig med køkkenet..?

Nope... både køkken og bad ligner p.t. rester fra World Trade Center *S*
Men i denne weekend skal der males i køkkenet og lægges gulv. Så begynder
det nok at ligne et eller andet *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Michael Reiche

Dato : 10-01-03 22:24

On Fri, 10 Jan 2003 22:04:14 +0100, Martin Christiansen wrote:

> Lisbeth.... Det er jo din udlægning af historien..
>
> Det har aldrig strejfet dig at det måske var dig der var noget galt med..?

Det var jo blot et eksempel på, at selvom man er nummer 5 i rækken, kan man
godt være den heldige der løber med opgaven.

/Reiche

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-01-03 22:36

"Michael Reiche" <reicheREMOVE@THISimage.dk> skrev i en meddelelse

> Det var jo blot et eksempel på, at selvom man er nummer 5 i rækken, kan
man
> godt være den heldige der løber med opgaven.

Du har aldrig overvejet hvad betyder..?

Mvh - Martin

Fra : Michael Reiche

Dato : 10-01-03 22:51

On Fri, 10 Jan 2003 22:36:17 +0100, Martin Christiansen wrote:

> "Michael Reiche" <reicheREMOVE@THISimage.dk> skrev i en meddelelse

> man
>
> Du har aldrig overvejet hvad betyder..?
>

> Mvh - Martin

Jeg må indrømme at jeg overså din smiley....

/Reiche

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-01-03 22:53

> Jeg må indrømme at jeg overså din smiley....

No hard feelings..

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 22:27

On Fri, 10 Jan 2003 20:49:57 +0100, "w e b w o m a n" <anaeitis_nospam
@pc.dk> skrev:

>Det fatter jeg ikke.... men jeg har også lige sagt jatak til den femte
>håndværker, jeg har haft på besøg med henblik på at afgive tilbud:

Fordi jeg ikke gider at trykke prisen så langt ned, så der ikk er råd
til at holde firmabil

Kunden skal også være lidt seriøs, og det virkede hun ikke,
Men hun var måske også træt af at rende rundt med håndværker og
fremvise sine ønsker. på byggeriet.

Vh Per

Fra : w e b w o m a n

Dato : 10-01-03 23:01

> Fordi jeg ikke gider at trykke prisen så langt ned, så der ikk er råd
> til at holde firmabil

Jeg havde ikke fem håndværkere på besøg for at trykke priser!
Jeg var interesseret i at få et tilbud på en løsning, der var pæn og
funktionel. Og så måtte det koste, hvad det skulle.

Det tilbud jeg endte med at tage, lå meget tæt på det andet jeg fik - fordi
der 5. gang var tale om at skrælle nogle ting ud af tilbuddet. Var de
selvsamme ting fjernet fra det dyre tilbud, lå priserne meget tæt.

At jeg valgte den 5. handlede derfor ikke om pris, men om en lang række
andre forhold.

Så min pointe er forsat, at det er dumt at melde fra bare fordi man er femte
tilbudsgiver. Men selvfølgelig, hvis du på forhånd ved, at din pris vil være
højere, end kunden vil acceptere, forstår jeg godt, at du ikke gider
arbejdet med at afgive tilbud. Men med til min historie hører også, at jeg
ender med at acceptere et tilbud, der er næsten tre gange dyrere, end jeg
som udgangspunkt forventer.

Jeg meddelte ingen af mine tilbudsgivere, hvor mange jeg forud havde haft på
besøg - ligesom jeg heller ikke nævnte pris på de tilbud, jeg forud havde
fået. Ingen af de fem jeg har haft på besøg, har kendt mit prisloft eller
deres "plads i rækken".

Havde jeg luftet min idé om prisen på forhånd, havde måske ingen af dem
gidet afgive tilbud..... for mine forventninger var urealistisk lave, fandt
jeg ud af. Kundens forventning til prisen er altså ikke nødvendig
fastlåst.... Så klø dog på.

Enden på komedien blev, at jeg tog den 5. håndværker - til en pris, der er
næsten tre gange mere, end jeg i min vildeste fantasi havde forestillet mig.

Såååå.... man skal sgu da ikke give op bare fordi man er den 5. kunden
ringer til! At ens tilbud er dyrere, end kunden forventer, behøver heller
ikke betyde, at man ikke har en chance.

> Kunden skal også være lidt seriøs, og det virkede hun ikke,

Det er muligt, at tre af de håndværkere jeg har haft på besøg har ment, at
jeg ikke har virkede seriøs. Men fakta er trods alt, at jeg VAR seriøst ude
på at bruge penge. Fire håndværkere missede en ordre - den femte i rækken
fik den.

Mvh. Lisbeth

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 23:43

On Fri, 10 Jan 2003 23:01:02 +0100, "w e b w o m a n" <anaeitis_nospam
@pc.dk> skrev:

>på at bruge penge. Fire håndværkere missede en ordre - den femte i rækken
>fik den.

Jeg syndtes at det hele virker meget rodet...

Vh Per

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 10-01-03 23:48

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

> Jeg syndtes at det hele virker meget rodet...
>

> Vh Per

Så er du måske den håndværker som Webwoman syntes ikke er så god til at
organisere og overskue at han kan give et fornuftigt tilbud

Henrik

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 23:55

On Fri, 10 Jan 2003 23:48:09 +0100, "Henrik B. Larsen"
<henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev:

>Så er du måske den håndværker som Webwoman syntes ikke er så god til at
>organisere og overskue at han kan give et fornuftigt tilbud

hmm det var nu ikke mig der opgaven om 5 gange

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 11-01-03 00:41

@pc.dk> skrev:

> [...]
>ender med at acceptere et tilbud, der er næsten tre gange dyrere, end jeg

Jeg aner da ikke noget om at jeg skulle være den dyreste der giver
bud, eller hvad max beløber er.

Vh Per

Fra : w e b w o m a n

Dato : 11-01-03 08:55

> Jeg aner da ikke noget om at jeg skulle være den dyreste der giver
> bud, eller hvad max beløber er.

Du har argumenteret for at sige nej med begrundelserne:

1) jeg vil ikke være 5. tilbudsgiver
2) jeg vil ikke trykke prisen så meget, at jeg ikke har råd til firmabil,

og så er det jeg indvender:

Hvorfor er det et problem for dig at være dem 5. tilbudsgiver ... det er
måske den 5. der får opgaven.

Og hvem siger, at du behøver trykke prisen så meget, at du ikke har råd til
firmabil? Nogle kunder er måske parate til at betale hvad du forlanger -
hvis det i øvrigt virker til at være den rigtige løsning til pengene.

Mvh. Lisbeth

Fra : HSC

Dato : 10-01-03 11:14

En lille tommelfingerregel hedder 2-3 kr. pr sten. - det er ihvertfald min
erfaring.

Fra : Mogens

Dato : 10-01-03 11:33

On Fri, 10 Jan 2003 11:13:42 +0100, "HSC" <HschytteREMOVE@mail.dk>
wrote:

>En lille tommelfingerregel hedder 2-3 kr. pr sten.

Tænkte lidt på det samme - men kendte ikke den aktuelle pris.
For 25 år siden var prisen ca. 1 kr pr. sten...

/M

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-01-03 22:02

"HSC" <HschytteREMOVE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> En lille tommelfingerregel hedder 2-3 kr. pr sten. - det er ihvertfald min
> erfaring.

Den holder slet slet ikke!

Det er hvad en billig sten alene koster i indkøb excl. moms.

Man skal nok regne med at det koster i omegnen af ca. 10 kr. (+/- moms).

Mvh - Martin

Fra : Henrik Hansen

Dato : 10-01-03 22:16

Hej,

Nej, de 2-3 kr. pr. sten er 'kun' stenes pris, så kommer alt det andet
oveni, så man regner med 10-12 kr. pr sten + moms, dertil kommer så
fundament.

/Henrik

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-01-03 22:50

"Henrik Hansen" <HenrHans@Post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Nej, de 2-3 kr. pr. sten er 'kun' stenes pris, så kommer alt det andet
> oveni, så man regner med 10-12 kr. pr sten + moms, dertil kommer så
> fundament.

Det er vel også det jeg skriver..?

Mvh - Martin

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 11-01-03 09:37

Altså alene 8-9 kr for og få lagt stenen ?

Det virker af meget...

mvh.

Anders

Fra : Henrik Hansen

Dato : 11-01-03 09:52

Hej,

Yep - men det passer meget godt. Har selv lige fået lavet en mindre
om/tilbygning - der blev brugt omkring 4000 sten, og fakturen lød på
53.000 kr incl. moms. Der skal faktisk bruges en masse andre ting end
mursten for at bygge: mørtel, murpap, murbindere, tegloverliggere,
isolering osv. dertil kommer der jo 2 mænd, en murer og en arbejdsmand,
der hver skal have omkring 250-300 kr. i timen - så det render op.

Hilsen Henrik

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-01-03 16:32

> [...]
> isolering osv. dertil kommer der jo 2 mænd, en murer og en arbejdsmand,
> der hver skal have omkring 250-300 kr. i timen - så det render op.

Og stillads, værktøj, murerbaljer, blandemaskine mv.

Og der er jo kun en til at betale alt dette.

Mvh - Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-01-03 16:28

> Altså alene 8-9 kr for og få lagt stenen ?
>
> Det virker af meget...

Næ... Det syntes jeg ikke.

Men prøv at få en pris på det.

Det er jo meget andet end blot at lægge stenen!

Mvh - Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-03 00:14

Anders Jacobsen <anders@baekkelunden [PRIK] dk> skrev i en

> Altså alene 8-9 kr for og få lagt stenen ?
>
> Det virker af meget...
>
> mvh.
>
> Anders

Rolig, rolig: han forveksler naturligvis minutløn med timeløn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : HHIST

Dato : 12-01-03 20:48

Hej
Her er da også lige et indput oven i alle de andre.
Det er ikke helt lige meget hvor i landet det er der skal mures.
Jeg bor i den nordlige del af sydjylland og skal igang med et lignende
byggeri. Jeg har fået en "sort" pris på 6, 75 pr sten alt incl.
mvh FC
Anders Jacobsen <anders@baekkelunden [PRIK] dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e1db721$0$165$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...