Børneordning ved skilsmisse
Fra : Kim Monberg

Dato : 09-01-03 16:56

Hejsa..

I en periode har jeg kørt en dialog på dk.videnskab.jura om lange rejser
osv. i forbindelse med gammelt endt forhold, og nyt forhold.

Den generelle essens i dialogen er hvad man gør når det er i barnets tarv.

Jeg ville gerne i kontakt med enlige forældre der er weekend fædre, som kan
fortælle mig hvad der er godt for barnet, og hvad der ikke er.

Jeg er selv i tvivl..

Mvh:
Kim Monberg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-03 17:19

Kim Monberg wrote:
> [...]
>
> Jeg ville gerne i kontakt med enlige forældre der er weekend fædre,
> som kan fortælle mig hvad der er godt for barnet, og hvad der ikke er.

hvad er du reel i tvivl om??
nu er jeg godt nok ikke weekend far, men jeg bor sammen med en sådan, og
deltager derfor også aktivt i forholdet til datteren...... desunden har jeg
en søn der er weekend barn hos sin far.....
og vi er erfarne med børn og lange rejser... min bonusdatter har feks rejst
5½ time hver vej i lidt over et halvt år..... og min søn rejser 2 timer hver
vej hver anden weekend....

prøv at skriv lidt mere om hvad dine tanker er, hvad alder dit barn har,
hvor lang rejsen er og sådanne esentielle ting ;) så kan det være du får
lidt flere henvendelser ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Kim Monberg

Dato : 09-01-03 18:12

Det vil jeg hermed gøre, dog henviste jeg til en tidligere tråd på en anden
gruppe, som det nok anbefales at læse.

Min søn er 2år gammel.

Min tanke gik på, om det er sundt psykisk for ham at have en biologisk far,
som han 'skal' besøge hver anden weekend.
I stedet for at jeg giver afkald på at se ham, for ikke at presse ham til
noget, så kan han senere ønske at komme op til mig i ferier og weekender.

Jeg ville ikke give 100% afkald, bare på det med at besøge, og så holde
kontakt via. tlf. mail, billeder osv.

Jeg tænker på at det må da være frustrerende at skulle have besøg af eller
besøge en mand, man kommer til at se sjældent og derfor ikke kan danne et
ordentligt forhold til, eller er jeg helt afsporet.

Det jeg tænker på er også, at det skal være nu den drastiske beslutning skal
tages, for når han bliver ældre, og lærer at tale og forstå andet end
følelser, vile det være ulideligt hårdt.

Moderen bor i Vordingborg, og jeg vil kommet il at bo i Fr.Havn (v. skagen)
hvilket vil give en urimelig lang rejse for ham, og hvilket betyder at jeg
kommer over til ham i stedet for.

Det er nogle løse tanker, og det hele kan virke lidt rodet lige nu, det hele
farer rundt i hoveet på mig for tiden.

Barnets tarv kommer først, og det syntes jeg også jeg tænker på.

Mvh:
Kim Monberg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-03 18:32

Kim Monberg wrote:
> Det vil jeg hermed gøre, dog henviste jeg til en tidligere tråd på en
> anden gruppe, som det nok anbefales at læse.

nu læser jeg ikke med i juragruppen, men jeg vil da lige give det et kik
senere når jeg har lidt mere tid ;)

> Min søn er 2år gammel.

skøn alder...

> [...]
> I stedet for at jeg giver afkald på at se ham, for ikke at presse ham
> til noget, så kan han senere ønske at komme op til mig i ferier og

hvorfor skulle det være usundt for ham?? hvad er det i din situation du
mener kan være usundt for ham at blive udsat for ( jeg siger ikke der er
noget, men der må være en grund til at du tænker som du gør... jeg prøver at
finde frem til det ;))
tror du ikke en far har lige så meget at give som en mor??

> Jeg ville ikke give 100% afkald, bare på det med at besøge, og så
> holde kontakt via. tlf. mail, billeder osv.

det er under alle omstændigheder en god ide nomatter what.... men erfaringen
siger dog at den slags ebber en smule ud efterhånden...... så jeg er
personligt mere for at holde fast i samværet ( om det er 2 dage hver anden
uge eller 4 dage en gang om måneden er i og for sig ligemeget, så længe man
holder kontakten ved lige og moderen eller samarbejder, synes jeg)

> Jeg tænker på at det må da være frustrerende at skulle have besøg af
> eller besøge en mand, man kommer til at se sjældent og derfor ikke
> kan danne et ordentligt forhold til, eller er jeg helt afsporet.

har i boet sammen indtil nu??
hvis ja, så er du jo ikke ukendt og så kan i sagtens opbygge et ordentligt
forhold....... hellere nu end senere.....
det er sværere ( synes jeg) med et ældre barn at opbygge en "weekend
tilværelse"... og hvad nu hvis du afskærer forbindelsen nu...... tror du
barnet selv vil komme og bede om noget han aldrig har haft eller savnet??

> Det jeg tænker på er også, at det skal være nu den drastiske
> beslutning skal tages, for når han bliver ældre, og lærer at tale og
> forstå andet end følelser, vile det være ulideligt hårdt.

hvorfor mener du det er hårdere senere end nu?? følelserne er jo de
samme.......

> Moderen bor i Vordingborg, og jeg vil kommet il at bo i Fr.Havn (v.
> skagen) hvilket vil give en urimelig lang rejse for ham, og hvilket
> betyder at jeg kommer over til ham i stedet for.

fair nok...... kender du evt nogen du kan være hos, i moderes lokalområde??
om ikke mere end 2 år vil han jo kunne rejse med børneguide-toget, og så
bliver det hele lidt nemmere.....

> Det er nogle løse tanker, og det hele kan virke lidt rodet lige nu,
> det hele farer rundt i hoveet på mig for tiden.

kan jeg godt forstå.....

> Barnets tarv kommer først, og det syntes jeg også jeg tænker på.

ja men du tænker (synes jeg) meget kortsigtet.... hvad med om 8 år, når din
søn er ti år og begynder at undre sig over hvorfor far ikke er på billederne
og hvorfor far glemmer at ringe eller hvorfor far ikke var der så tit da han
var lille??

hvem vil du gerne gøre det nemt for?? hvilke følelser ønsker du din søn skal
have i fremtiden??

det var lidt af de tanker jeg har gjort mig i sagen.... jeg kigger lige
nærmere på tråden i jura, og så vender jeg tilbage hvis der er mere ;)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-03 18:53

Sabina Hertzum wrote:
> det var lidt af de tanker jeg har gjort mig i sagen.... jeg kigger
> lige nærmere på tråden i jura, og så vender jeg tilbage hvis der er
> mere ;)

jeg har læst tråden i juragruppen og også svaret derinde..... ;)

Fra : Kim Monberg

Dato : 09-01-03 18:58

Hej Sabina.

> fair nok...... kender du evt nogen du kan være hos, i moderes
lokalområde??
> om ikke mere end 2 år vil han jo kunne rejse med børneguide-toget, og så
> bliver det hele lidt nemmere.....

Jeg har lige kigget hos DSB, og børneguide-toget gælder desværre kun fra 4år
til 15år.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-03 19:12

Kim Monberg wrote:
> Hej Sabina.

> Jeg har lige kigget hos DSB, og børneguide-toget gælder desværre kun
> fra 4år til 15år.

det ved jeg.... og det var det jeg skrev.... han er to år nu ikk?? dvs om to
år kan han rejse med børneguiden ;)
min søn har rejst med det(rejser stadig), og min bonusdatter har også.....
min bonusdatter rejse fra hjørring til roskilde...... min søn roskilde til
vejle.....
hvis du indtil da har nogen du kan opholde dig ved i Vordingborg evt hver
anden gang, og så hver anden gang have ham med hjem....??

Fra : Kim Monberg

Dato : 09-01-03 19:26

Hej Sabina.

> hvis du indtil da har nogen du kan opholde dig ved i Vordingborg evt hver
> anden gang, og så hver anden gang have ham med hjem....??

Jeg har desværre ikke nogen så tæt på, men der er mulighed for at jeg kan
tage ham med til mine forældre, det ville de nok sætte pris på.

Du har jo det med rejsebørn inde på livet, har de været 'delebørn' lige
siden samme alder eller yngre end min søn?

Hvordan har de selv taget det i forbindelse med deres biologiske forældre,
med at de skulle rejse så langt for dem osv.

Mvh:
Kim Monberg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-03 19:36

Kim Monberg wrote:
> Hej Sabina.

> Jeg har desværre ikke nogen så tæt på, men der er mulighed for at jeg
> kan tage ham med til mine forældre, det ville de nok sætte pris på.

det synes jeg da absolut du skal overveje..... min kæreste boede i en
periode også hos sin far i de weekender hvor han havde datteren, fordi hun
var lige ung nok ( hun var to) til den lange tur...
ellers er der jo også det Nette foreslår, med en studerende.... eller feks
en pensionist der gerne vil tilbringe timerne i toget......

> Du har jo det med rejsebørn inde på livet, har de været 'delebørn'
> lige siden samme alder eller yngre end min søn?

min søn blev delebarn da han var 4 og min bonusdatter var væsentligt
yngere... hun begyndte at komme fast på weekend hos os i fredericia ( fra
hjørring) da hun var 3.... de er henholdsvis 5 og 8 nu....

> Hvordan har de selv taget det i forbindelse med deres biologiske
> forældre, med at de skulle rejse så langt for dem osv.

det tror jeg reelt ikke de har tænkt så meget over..... især min bonusdatter
har brugt tiden i toget som kvalitetstid... tid hvor der blev leget,
pjattet, nusset, hygget, og sådan...... min søn har været meget mere optaget
af at finde legekammerarter og spille gameboy ;)
men hvad mener du helt præcist??

Fra : Nette

Dato : 09-01-03 19:25

"Kim Monberg" wrote in message
> Jeg har lige kigget hos DSB, og børneguide-toget gælder desværre kun fra
4år
> til 15år.

Hej igen
Lige et godt råd til det der med rejsen....
Min veninde bor her i østjylland, hendes eks. i København.
Hun har fået den idé at betale en studerende som alligevel skal tage turen
hjem over Storebælt hver fredag og som skal tilbage hver søndag. Hun betale
rejsen for den studerende, som så kan rejse billigere eller gratis ( Kan
ikke huske det) med barnet. Desuden får de lidt penge til slik med.
Den studerende tager jo turen alligevel og ville kun være lykkelig for at få
betalt sin rejse.
Der vil selvfølgelig være nogle enkelte weekender, hvor den studerende ikke
skal hjem på weekend, men så må man lave om på planerne i de weekender.

Nette

Fra : Kim Monberg

Dato : 09-01-03 19:34

Det var godt nok et konstruktivt foreslag.

Det kræver jo så at man finder den rette til rejsen, men jo, bestemt et
foreslag.

Mvh:
Kim Monberg

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-01-03 19:47

In an article of 9 Jan 2003 Kim Monberg wrote:

> Det var godt nok et konstruktivt foreslag.

Men så kan man jo lige så godt anvende DSB's Børneguide. Det koster også
lidt ekstra, men næppe mere end også at skulle betale for en studerende.

--
Uffe Holst

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-01-03 19:46

In an article of 9 Jan 2003 Nette wrote:

> Hun har fået den idé at betale en studerende som alligevel skal tage turen
> hjem over Storebælt hver fredag og som skal tilbage hver søndag.

Er der mange studerende, der gør det i dag? Hvordan får de råd til det? Da
jeg i sin tid læste, tog mine medstuderende med forældre vest for Storebælt
stort set kun hjem fire gange om året.

Men ellers er idéen da absolut god.

--
Uffe Holst

Fra : Nette

Dato : 10-01-03 18:15

"Uffe Holst" wrote in message news.KD.PN25JBbFsZbcehc.NR@eremitage.dk...

Er der mange studerende, der gør det i dag?

Nej, det er det ikke.

Hvordan får de råd til det?

Det er netop det de ikke har

Da jeg i sin tid læste, tog mine medstuderende med forældre vest for
Storebælt
stort set kun hjem fire gange om året.

Ja, men der ER nogle der rejser frem og tilbage hver weekend, eller hver
anden...

( Børneguidetogene er først fra 4 år

Nette

Fra : Dorthe

Dato : 09-01-03 18:03

On Thu, 9 Jan 2003 16:56:28 +0100, "Kim Monberg" <info@monberg.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg ville gerne i kontakt med enlige forældre der er weekend fædre, som kan
>fortælle mig hvad der er godt for barnet, og hvad der ikke er.

Hej Kim.
Jeg er både weekendmor og har børn der er/har været weekendbørn - og
ligeledes barn i mit nye ægteskab - så jeg kender faktisk hele turen
rundt og de fleste bekymringer og problematikker. Men det der med at
være far- kan jeg ikke klare - men du er meget velkommen, hvis du
ønsker en dialog - her eller pr. mail

Kærligst Dorthe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-03 18:25

Kim Monberg skrev:

[og jeg gentager lige mit svar fra dk.videnskab.jura]

Kim Monberg skrev i dk.videnskab.jura:

>Jeg har tænkt lidt over den 'faste' ordning med at faderen ser sit barnm
>hver 14. dag. virker det ikke på mange som tvang

Sikkert - men det er da mere tvang hvis I skulle være sammen hver
dag.

>... at skulle se en mand så sjældent, man kan jo ikke
>danne et forhold på dette, eller kan man?

Ja, det kan man godt. Det er klart at man får et tættere forhold
hvis man bor sammen hele tiden, men det skal du ikke spekulere
på. Undgå weekendfarsyndromet, og prøv at organisere en rimeligt
normal hverdag når I er sammen.

>men jeg kender ingen weekend børn/forældre,
>og ved derfor ikke om det virker i praksis

Man får ingenting forærende, men meget kan man opnå hvis man
arbejder på det.

PS. Muligvis skifter moderen kæresten ud, men du bliver jo ikke
udskiftet, så måske bliver du alligevel den faste mand i dit
barns liv.

--
Bertel

Fra : JannieogJens

Dato : 09-01-03 19:55

> Man får ingenting forærende, men meget kan man opnå hvis man
> arbejder på det.

Det gælder vel også for alm. familier.

> PS. Muligvis skifter moderen kæresten ud, men du bliver jo ikke
> udskiftet, så måske bliver du alligevel den faste mand i dit
> barns liv.

Helt enig. Jeg har været weekend far i over 3 år, der er fordele og ulemper,
men det er ikke noget at gå i panik over. Og en far vil altid være en far.
Og med de tanker faderen i denne trår gør sig, er jeg sikker på, at det
ville være et stort tab for barnet, ikke at have kontakt med sin far. Den
lange rejse er selvfølgelig en ulempe, men slet ikke nok til at det ville
være bedre for barnet, ikke at se sin far.

Jens

Fra : Kim Monberg

Dato : 09-01-03 19:58

Jeg er ved at være rimeligt afklaret med hvad man bør gøre, og hvad andre
gør med success..

Dete r dejligt at få nogle reaktioner, og jo, det er nok lidt i panik, fordi
det stadig er nyt, og det hele er gået MEGET stærkt her på det sidste.

Jeg er indtil videre kommet til den konklussion, at min søn ikke skal
undvære mig, og at jeg skal kæmpe mere for at se ham, altså i den første tid
tage over til ham, og være med ham herovre, eventuelt med min nye kæreste,
så de lærer hinanden at kende også, og så måske hver anden eller tredie gang
tage ham med hjem til fr.havn, så han bliver bekendt med mit nye hjem og
familie der.

Jeg tror det kan lykkedes, så må eg finde alternative rejsemetoder
efterhånden som tiden går, og han bliver ældre, og kan mere selv, eventuelt
rejseguide toget osv.

Kunne jo også bare købe en flyver ;)

Jeg takker mange gange for de mange råd, bliver selvfølgeligt ved med at
følge tråden, men jeg tror min beslutning er fast. Men erfarringer er gode
at lære efter.

Mvh:
Kim Monberg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-03 00:06

JannieogJens skrev:

>Det gælder vel også for alm. familier.

Absolut.

>Helt enig. Jeg har været weekend far i over 3 år, der er fordele og ulemper,
>men det er ikke noget at gå i panik over.

Nej, men forståeligt at Kim er meget usikker i den her periode.
Jeg blev selv snakket fra at bryde forbindelsen til min ældste
datter dengang hun efter et halvt års tid efter skilsmissen
virkede ubekymret og meget mere selvstændig - hvilket jeg
fejlagtigt opfattede som om hun ikke længere havde brug for mig.
Intet kunne være mere forkert.

--
Bertel

Fra : JannieogJens

Dato : 10-01-03 10:56

> Nej, men forståeligt at Kim er meget usikker i den her periode.

Helt enig.

Fra : B

Dato : 11-01-03 21:23

> [...]
> lange rejse er selvfølgelig en ulempe, men slet ikke nok til at det ville
> være bedre for barnet, ikke at se sin far.

Hej

ikke for at være ubehøvlet! , men:

Hvordan kan det ikke være noget at gå i panik over at blive weekendfar
?

At blive nedgraderet fra at være far 30 dage om måneden til at være
det 5 -6 dage om måneden ?

Ps. Jeg kæmper lige nu en KAMP for at ikke blive weekendfar, men
systemet lader ikke meget håb for fædre (heller ikke de gode af dem)

mvh
mig

Fra : Jannie og Jens

Dato : 11-01-03 22:50

> Hej
>
> ikke for at være ubehøvlet! , men:
>
> Hvordan kan det ikke være noget at gå i panik over at blive weekendfar
> ?
Det opfatter jeg ikke som værende ubehøvlet. Jeg forstår udemærket hvad du
mener, men mit indlæg skal ses i forhold til det. at tilbyde barnet _ikke_
at have kontakt med sin far overhovedet.

Jens