Laminat gulv jungle
Fra : Jan Holm

Dato : 09-01-03 13:08

Hej Alle

Jeg skal snart invistere i ca 62 kvm gulv. Jeg forestiller
mig et eller andet laminat eller lignende til max 100 kr kvm.
Det skal bruges i en stue.

Er der nogle gode tilbud derude ?

Jeg har selv fundet følgende men har svært ved at vudere
hvad der ville være bedst. Det skal være lyst, fyr, ahorn
ect.

Silvan har "pergo basic click laminat 99 kr" og "jabo fyrgulv 99 kr"

Jem og Fix "ægte dansk produceret trægulv, click og HDF kerne, 99 kr"
Vil det sige at det ikke er lanimat men et decideret slidlag ?

Bauhaus "Swiss click laminat til 89 kr"

Hvilken type skal jeg vælge, klæd mig på til januar udsalget

Mvh
Jan Holm

Fra : Per H

Dato : 09-01-03 15:29

On Thu, 09 Jan 2003 13:08:16 +0100, Jan Holm <jan@parkholm.dk> skrev:

>Silvan har "pergo basic click laminat 99 kr"

det er faktist et flot gulv.

Flotte samlinger. men du skal lige finde måden at klikke det på, for
du kan ikke slå på det, da det er mdf plade det er limet på.

Vh Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-03 17:43

In article <BA4324BE.6E950%jan@parkholm.dk>, Jan Holm wrote:
> [...]
>
> Bauhaus "Swiss click laminat til 89 kr"
>
> Hvilken type skal jeg vælge, klæd mig på til januar udsalget

Silvan og Bilka/A-Z har lige haft tilbud fra 30-60 kr/m^2, alt
med 10 års gennemslidsgaranti. Jeg har købt og skal lægge det
når jeg er færdig med loft og maling. Sat ned fra hhv 100 og 60-70
kr/m^2

Laminat er hårdere end almindeligt gulv at gå på, men lettere at
holde rent- Husk noget skum under, jeg købte noget 3mm i rulleform.
Ellers knirker det. Og det der ikke skal limes er mest praktisk. Men
det meste i dag er limfri / click.

Fra : OK

Dato : 09-01-03 18:30

Laminat gulve er af "plastik". De er meget lette at vedligeholde og meget
slidstærke. Men, hvis der kommer et hak kan det ikke repareres. derudover er
det utroligt koldt og støjende at gå på (også med underlag af plast eller
filt).

Lamel gulvet med MDF (eller andet) kerne er med rigtigt træ øverst. Varmt og
dejligt at gå på. Støjfri og hak kan udbedres næsten uden at det kan ses. Et
oliebehandlet trægulv er meget let at vedligeholde (har selv massive gulve
(bøg + fyr))i hele huset).

Massive trægulve er i mine øjne endnu skønnere, men det kræver at man kan
leve med svindrevner der kommer og går afhængig af vejret.

Jeg vil til enhver tid vælge rigtigt træ frem for plastik (laminat).

M.v.h. Ole

meddelelse news:slrnb1r9jq.1cr.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Per H

Dato : 09-01-03 18:46

On Thu, 9 Jan 2003 18:29:59 +0100, "OK" <ole_k@post10.tele.dk> skrev:

>Laminat gulve er af "plastik".
Det er så noget nyt.

Laminet ( perstof) er papir/ limforbindelse, der er udsat for extrem
hårdt pres. De findes så i forskellige tykkelser, og det der er limet
på de billigeste laminatgulve, består af det tyndeste laminat, og i
nogle tilfælde er der også en ringere garenti på.

hvorimod det man benytter på køkkenplader er meget tykkere.
Og så er der højtrykspaminat, som er endnu stærkere, og det findes
bla. hos wellmann laminat

Vh Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-03 21:36

In article <c1dr1vovbtktdn5u1c3ep2qq75pcbg3sq8@4ax.com>, Per H wrote:

> [...]
> på de billigeste laminatgulve, består af det tyndeste laminat, og i
> nogle tilfælde er der også en ringere garenti på.

Laminatgulve er typisk en MDF eller HDF kerne, som rigtig nok er
limet papirpulp. Men slidlaget er sjældent af samme type som
kernen (der er grøn i det jeg købte), men ofte en plasticforbindelse
ligesom køkkenborde.

> hvorimod det man benytter på køkkenplader er meget tykkere.
> Og så er der højtrykspaminat, som er endnu stærkere, og det findes
> bla. hos wellmann laminat

Det billige gulv jeg købte er HDF som er den hårde type. Det er IKKE
med træfiner på oversiden, men netop med 1/2 mm plastic. Det er så
til gengæld syre og fedtresistent, og cigaretskodder efterlader ingen
mærker.

Grunden til at gulvet er koldere at gå på er samme grund som et
fyrretræs-toiletbrædt er varmere, nemlig at den mindre tæthed
gør det lettere at varme op.

Fra : Per H

Dato : 09-01-03 22:51

On Thu, 9 Jan 2003 20:36:27 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev:

> [...]
>med træfiner på oversiden, men netop med 1/2 mm plastic. Det er så
>til gengæld syre og fedtresistent, og cigaretskodder efterlader ingen

Hvis det er plastik som du nævner, så er det et andet produkt end
laminat. Om de så kalder det laminat, det er så en anden historie.

laminat er også et kanske tyndt ca ½ - 1mm der er pålimet en mdf
plade eller hdf plade

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 09-01-03 23:15

On Thu, 9 Jan 2003 20:36:27 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev:

>Laminatgulve er typisk en MDF eller HDF kerne, som rigtig nok er
>limet papirpulp.

korrekt

>Men slidlaget er sjældent af samme type som
>kernen
nej det er det aldrig

>(der er grøn i det jeg købte), men ofte en plasticforbindelse
>ligesom køkkenborde.

Forkert. det er ikke plastik det er laminet,
og det er laminaten der er garanti på.
alt efter kvaliteten. Men det ligner sikkert noget plast / kunststof

Vh Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-01-03 07:52

In article <lqsr1vsqleguhobns43alk79aqb2ohpbvq@4ax.com>, Per H wrote:

> Forkert. det er ikke plastik det er laminet,
> og det er laminaten der er garanti på.
> alt efter kvaliteten. Men det ligner sikkert noget plast / kunststof

Det ses og føles som noget plastic, det har egenskaber som
træ ikke har (syrefast, cigaretskodder kan ikke lave mærker etc).

Hvis der var træ på toppen, så var det finer og ikke laminat.
Laminering betyder normalt at man pakker det ind i plastic, det
gælder med alt fra kørekort til store objekter.

Hvad mener du slidlaget på et sådant gulv / et køkkenbord er lavet
af ?

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 10-01-03 09:50

Jeg har lagt begge typer gylv ( Klik og lim) og vil fremover kun anbefale
lim. Man kan få meget finere samlinger. Det er meget nemmere at lægge og
selv med øvelse i klikfidusen, kan det ikke undgås at kanten af laminatet
beskadiges en lille smule, den bukkes/ vrides nemlig en ubetydelighed og det
ses bagefter. Hvis jeg skulle give et tilbud på at lægge et gulv, ville
limgulvet kunne lægges for den halve pris, det er nemlig dobbelt så hurtigt
( når man kan).

Thomas Strandvig

www.strandvig.dk

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 10:16

On Fri, 10 Jan 2003 09:49:50 +0100, "Thomas Strandvig"
<thomas@strandvig.dk> skrev:

>kan det ikke undgås at kanten af laminatet
>beskadiges en lille smule, den bukkes/ vrides nemlig en ubetydelighed og det
>ses bagefter. Hvis jeg skulle give et tilbud på at lægge et gulv, ville

nej der ryger hurtigt nogle kanter, og spec hvis du er i et indv
hjørne, så kan du næsten ikke få pladen af igen, uden at smadre den.

Man må faktisk ikke slå på dem,
nææ lad os få et 21 mm masivt gulve, som man kan skyde på med
sømpistol.

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 09:58

On Fri, 10 Jan 2003 06:52:03 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
> [...]

>Det ses og føles som noget plastic, det har egenskaber som
>træ ikke har (syrefast, cigaretskodder kan ikke lave mærker etc).

rigtigt

>Hvis der var træ på toppen, så var det finer og ikke laminat.

rigtigt
>Laminering betyder normalt at man pakker det ind i plastic, det
>gælder med alt fra kørekort til store objekter.

du forveksler laminering (som betyder at indbinde)
laminat er noget andet. det er et produkt.

>Hvad mener du slidlaget på et sådant gulv / et køkkenbord er lavet
>af ?

Da jeg lærte om der for ca 25 år siden på skive tekniske skole,
der var det bla. papir og nogle andre produkter der kunne gå i
forbindelse med hinanden, og under hård tryk, måske med varme,
kunne man frembringe en tynd plade, der var megetr stærk.
oven på den meget tynde plade påførte man få fotosats, som udgjorde
overfladen, enden som farvede, eller noget der skulle ligne træfiner.

Man kan så lime den plade på en spåndplade, så har du en
køkkenbordplade,

men de beklædninger der ofte bliver brugt på bagklædninger på f.eks
reoler, er sikkert ikke andet en plast. med foto, måske det samme
som man kan købe i ruller og selv klæbe på diverse flader.

Vh Per

Fra : Jan Holm

Dato : 12-01-03 22:34

Tak til alle, de religionskrigs lignende tilstande gør det
meget svært at blive klog på jer )) Hvorom alting er
skal sikkert ikke ligge mere end 5-6 år så jeg henter
sikkert et eller andet med en garanti der rækker udover
dette. Det bliver sikkert click laminat.

Mvh
Jan Holm