Problemer ved udvælgelse af data
Fra : AHR

Dato : 09-01-03 12:07

Hej

Jeg henter en tekst fra min database hvor datoen >= dags dato.

Jeg bruger følgende:

Dato<>date() order by Dato

Mit problem er så at jeg får følgende datoer ud:

10-01-2003
19-12-2002
19-12-2002
25-12-2002

Hvordan kan det ske?

Tak
AHR

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-01-03 13:50

AHR skrev:

> Jeg henter en tekst fra min database hvor datoen >= dags dato.

> Jeg bruger følgende:
>
> Dato<>date() order by Dato

Brug den operator du har angivet øverst. "<>" betyder "forskellig
fra", mens ">=" betyder "større end eller lig". Du har brugt den
helt rigtigt i din beskrivelse af forespørgslen, men forkert i
selve forespørgslen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : AHR

Dato : 09-01-03 16:07

> [...]
> fra", mens ">=" betyder "større end eller lig". Du har brugt den
> helt rigtigt i din beskrivelse af forespørgslen, men forkert i

Selvfølgelig. Jeg tænkte mig bare ikke om.

1. spg. mere:

Hvis man søger data fra en tabel og der er flere rækker med samme navn kan
man så kun få disse vist en gang.

Hvad er det man skriver for at dette lykkedes.

Tak igen
AHR

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-01-03 16:20

AHR skrev:

> Hvis man søger data fra en tabel og der er flere rækker med
> samme navn kan man så kun få disse vist en gang.

SELECT DISTINCT <feltliste>
FROM <tabeller>

- fjerner dubletrækker.

I Access kan man også bruge DISTINCTROW som ser på alle felter i
tabellen før den fjerner en dublet.

Jeg kopierer lige fra

,----
`----

(formateringen lettere ændret).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : AHR

Dato : 09-01-03 16:27

Kom selv i tanke om distinct og brugte det. Men jeg fik en fejl, derfor
spurgte jeg jer for at se om jeg huskede forkert.

Mit problem var at jeg brugt distinct på et felt i min DB der var defineret
som Notat/Memo, hvilket ikke kan lade sig gøre.

Er der en anden mulighed så. Hvis man ønsker at bruge distinct og feltet er
større end 255 tegn?

P.S jeg bruger Access 2000

Tak
AHR

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-03 10:42

AHR skrev:

> Kom selv i tanke om distinct og brugte det. Men jeg fik en
> fejl, derfor spurgte jeg jer for at se om jeg huskede forkert.

Hvis du havde fortalt at du fik fejl med DISTINCT havde vi begge
sparet lidt tid...

> Mit problem var at jeg brugt distinct på et felt i min DB der
> var defineret som Notat/Memo, hvilket ikke kan lade sig gøre.

Korrekt.

> Er der en anden mulighed så. Hvis man ønsker at bruge distinct
> og feltet er større end 255 tegn?

Ikke umiddelbart. I MSSQL-server kan man lave varchar-felter op til
8000 tegn og nvarchar-felter til 4000 tegn - men Access kan ikke
gemme mere end de 255 tegn i et søgbart felt.

Hvis du antager at to feltværdier altid vil være unikke hvis de
første 255 tegn er unikke kan du lægge dem i et almindeligt
tekstfelt. En lidt bedre (men stadig ikke perfekt) løsning kunne
være at gemme længden af teksten, de første x tegn samt de sidste y
tegn. Hvis alle disse parametre er ens er der en pæn chance for at
værdierne er ens.
--
Jens Gyldenkærne Clausen