Stadig problemer med X i debian
Fra : Kasper

Dato : 08-01-03 22:25

Hej ng.
Jeg har stadig problemer med min x i debian, jeg kan ikke køre KDE, og jeg
kan ikke køre med en farvedybde på 32 (24) bit - den siger simpelthen no
screens found hvis jeg prøver, og samtidig kommer den med en periodisk
melding om en eller anden interrupt på irq7 hvis jeg vælger 24bit
farvedybde. Dette sker ligemeget om jeg bruger nv eller vesa driveren.

Nogen der har gode forslag til hvad jeg kan gøre?

/Kasper

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 08-01-03 23:03

Kasper wrote:
> [...]
> melding om en eller anden interrupt på irq7 hvis jeg vælger 24bit
> farvedybde. Dette sker ligemeget om jeg bruger nv eller vesa driveren.

Har du været her?

http://debianguiden.dk/dists/stable/html/opsaetning-xfree86.html

http://debianguiden.dk/dists/stable/html/x.html#AEN2241

http://debianforum.dk/

Jeg er ikke en debianhaj men blot en debianbruger. Men jeg tror ikke du
har fået installeret hele din x.

Derudover mener jeg ikke vesa er så glad for 24 bit. Har du forsøgt at
sætte den til 16?

Er du sikker på du har angivet den rigtige mus, keyboard skærm ect?

Hvis du er i tvivl så gå det igennem med debianguiden en gang til.

Du skal vel også have fundet dig en nvidiadriver? det er også
velbeskrevet i debianguiden.
Hilsen Claus

Fra : Dale

Dato : 09-01-03 10:22

On Wed, 08 Jan 2003 23:03:21 +0100, Claus Christian Larsen
<tip@tophygiejne.dk> wrote:

>Har du været her?
>

>http://debianguiden.dk/dists/stable/html/opsaetning-xfree86.html
>

>http://debianguiden.dk/dists/stable/html/x.html#AEN2241
>
>http://debianforum.dk/

Har været på disse sider, og har kørt dpkg-reconfigure xserver-xfree86
masser af gange med stort set alle indstillinger i drivere og mus.

>Jeg er ikke en debianhaj men blot en debianbruger. Men jeg tror ikke du
>har fået installeret hele din x.
>
>Derudover mener jeg ikke vesa er så glad for 24 bit. Har du forsøgt at
>sætte den til 16?
Gnome kører fint med 16 bit både med vesa og nv driveren, men kde
kører ikke med nogle af dem, hverken ved 16, eller 24 bit.

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 09-01-03 10:46

Dale wrote:

> Har været på disse sider, og har kørt dpkg-reconfigure xserver-xfree86
> masser af gange med stort set alle indstillinger i drivere og mus.

Hvordan har du installeret debian? Kan det tænkes at du mangler nogle
pakker?

apt-get update && upgrade

apt-get install -f

Hilsen Claus

Fra : Kasper

Dato : 09-01-03 11:06

On Thu, 09 Jan 2003 10:45:35 +0100, Claus Christian Larsen
<tip@tophygiejne.dk> wrote:

>Hvordan har du installeret debian? Kan det tænkes at du mangler nogle
>pakker?
>
>apt-get update && upgrade
>
>apt-get install -f

hmm... -f hvad gør den?

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 09-01-03 16:05

Kasper wrote:

> hmm... -f hvad gør den?

Jeg mener den står for force. Den gør noget i retning af at
færdiginstallere pakker der af en eller anden grund ikke er installeret
komplet, hvilket egentligt sker sjældent.

Fortalt "intuitivt".

Bortset fra det tror jeg at dit problem er at du ikke er helt klar over
hvad for noget hardware du har. Derfor får du ikke installeret de
rigtige drivere.

Prøv at fortælle her i gruppen hvad du har i din maskine, så kan nogle
af de kloge hoveder hjælpe dig med at installere debian rigtigt.

Dit problem er et klassisk installationsproblem, ikke for debian men for
den som forsøger at installere debian. Sagt på en anden måde: Det er
derfor debian har et ry for at være vanskelig at installere.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-01-03 16:37

On Thu, 09 Jan 2003 16:04:30 +0100, Claus Christian Larsen wrote:

> Jeg mener den står for force.

Så må du hellere skifte mening:

" -f

--fix-broken
Fix; attempt to correct a system with broken depen­
dencies in place. This option, when used with
install/remove, can omit any packages to permit APT
to deduce a likely soltion. [...]"

- apt-get(8)

Mvh.

--
"Hmm, der er ikke særligt mange folk med Adam Sjøgren
elver-ører i denne her film!" asjo@koldfront.dk

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 09-01-03 17:28

Adam Sjøgren wrote:
> [...]

> dencies in place. This option, when used with
> install/remove, can omit any packages to permit APT

Okay. Nogengange betyder -f force

Hilsen Claus