afrensning af maling på antikt møbel til d~
Fra : Pernille og Anders

Dato : 08-01-03 21:53

HJÆÆÆLP !!

Jeg er kommet i besiddelse af en gammel brudekiste som er overmalet. Jeg har
fået oplyst at den oprindelig var almuemalet med årstal 1801 m.v. som sådan
nogle ofte er.

Jeg vil nu prøve at fjerne et lag maling og komme ind til den oprindelige
igen. Jeg har set det på tv men kan ikke huske hvad man gjorde ud over at
det var et langsommeligt projekt.

Jeg vil blive meget glad hvis en eller anden kan hjælpe.

Hilsen

Pernille

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-01-03 17:37

In article <avi3ei$lom$1@sunsite.dk>, Pernille og Anders wrote:
> [...]
> det var et langsommeligt projekt.
>
> Jeg vil blive meget glad hvis en eller anden kan hjælpe.

Brun sæbe i fast form er angiveligt en af de bedste malingeopløsere/
malingefjernere.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 09-01-03 20:17

meddelelse news:slrnb1r9a6.1cr.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Brun sæbe i fast form er angiveligt en af de bedste malingeopløsere/
> malingefjernere.

Pas på, man kan nemt fjerne for meget. Normalt er det er arbejde for en
konservator, men disse er ofte MEGET dyre. Måske kan du se hvordan kisten
oprindeligt har set ud ved sæbemetoden og derefter male kisten op se man
ikke kan se forskel! Under alle omstændigheder er det nemmest.

Ellers kan du måske finde noget anvendeligt her
http://www.sa.dk/sak/omarkiverne/omkons.htm

eller her http://raadvad.dk/

Malemester John Vedsegaard

Fra : Pernille og Anders

Dato : 09-01-03 20:48

BRUN SÆBE ... ! hvad gør jeg smører den ind eller hvad... og vasker af.

Malingen den er overmalet med ser meget skinnende ud så jeg frygter det er
svær en
MEN jeg er villig til at forsøge. Tager jeg et lille stykke af gangen ?

Pernille

Fra : Thomas

Dato : 09-01-03 22:05

tyk brun sæbe smøres på, derefter husholdnings film på, lad stå i 24 timer
hvorefter malingen skrabes af, men vær opmærksom på at den helt sikkert
fjerner alt maling også den gamle almue maling.

thomas

Fra : John Vedsegaard

Dato : 10-01-03 09:40

"Pernille og Anders" <pernille.anders@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svær en
> MEN jeg er villig til at forsøge. Tager jeg et lille stykke af gangen

Ja du tager et lille stykke af gangen lader side lidt og vasker af, prøv
først på bagsiden eller hvor det ikke ses. Du kan heller ikke være sikker på
der er lige meget maling over det hele, så det skal ikke side lige lang tid!

Hvis malingen er skinnende er det nok oliemaling, det opløses af sæbe.

Du skal IKKE anvende plastfilm, da det vil fjerne al maling helt ind til
træet, medmindre du vil fjerne det hele.

Opgaven med kun at fjerne det yderste lag er meget tidskrævende og slet ikke
nem.

Hvis det er plastmaling (findes også blankt) får du nok problemer. Sigma har
en malingopløser der kan opløse plast, men det er ikke nemt at styre - du
kan nemt komme til at tage for meget af.