Problem med kollegienetværk
Fra : Martin Orvad

Dato : 08-01-03 21:21

Hej i gruppen

Jeg er formand for et kollegie med 200 boliger = ca. 200 computere forbundet
i netværk.

Vores udstyr er ca som følger:

2 stk 2 Mbit DSLforbindelser (TeleDanmark)
2 stk Cisco 806 routere (dvs ca. 100 brugere på hver)
1 3com 1100 series switch
+ en hel del 10 Mbit hubs med ca 7 computere tilsluttet hver

Lokalnettet er af en ældre dato, men det fejler tilsyneladende ikke noget.
Det er blevet målt igennem flere gange, og selv om internettet er langsomt
virker lokalnettet fint.

Vi døjer meget med at internettet til tider er uacceptabelt langsomt, også
selv om der ikke er noget særligt download/overførsel på lokalnet. Det
hjælper at genstarte begge routere. Dette skal ske ca. to gange dagligt.

Jeg er ikke særligt netværkskyndig, men er blevet rådet til at opstille en
linuxmaskine til at styre internetforbindelsen fremfor de to routere, men da
pengene er forholdsvis små, vil vi gerne afsøge andre løsningsmuligheder
inden.

Er der mon nogen der kan hjælpe? Kender I problemet/Er det et kendt problem?
Er der noget andet udstyr der er bedre?

Alle forslag er velkomne.

Med venlig hilsen

Martin Orvad

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-03 21:50

"Martin Orvad" <martin@orvad.com> wrote in message

> Er der mon nogen der kan hjælpe? Kender I problemet/Er det et kendt
problem?
> Er der noget andet udstyr der er bedre?

Måske kan det være et software problem i routeren.. Har du prøvet at
upgradere firmware i routeren?

Men ved sådanne forholdsvis billigste routeren, er det jo nok ikke lige
lavet til at betjene 100 brugere der har flere forbindelser ud på nettet...
Måske det er dens cache eller noget i den retning der løber tør for
hukommelse..

Men det lyder da som en god ide med en computer, som vil fungere som
router... Man kan vel bygge en pc til omkring 4000 som kan styre de 2
forbindelser.... Nok mindre kan gøre det... Men så skal man vel bare have 3
netkort, der kan tage belastningen til komminikation.. Intel Pro 100/S
Server adapter skulle være rimelig god...

Flere taler om smoothwall http://www.smoothwall.org/ som er et styresystem,
som kun fungere som router, configureres via browser.. Har dog ikke selv
prøvet det...

Men måske er det en ide at lave noget load balancing af en art samtidigt, så
alle brugerene for den højeste fair hastighed.. Så ikke en enkel tåbe sidder
og belaster fuldt ud.. Det kan man nemt hvis man åber en download til en god
server med 10 connections eller flere.. Så kan selv en 4 Mbit være sløv hvis
andre også skal have mulighed til at browse hurtigt.... Har dog ikke selv
erfaringer med softwaren, desværre.

Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 09-01-03 00:10

Hvis du vil bruge smoothwall vil jeg anbefale at du sætter 2 stk. smoothwall
computer op en til hver ADSL så skal du ikke lave noget om i intallationen.
Du kan også bruge IPCop http://www.ipcop.org er bygget på smoothwall

Der er også en anden fordel du for en firewall med i prisen som er gratis.

Til at starte med kan du bruge en 200Mhz pentium 64-128 mb. ram 2-3 stk.
netkort hardisk fra 100 mb.
Hvis du bruger en hardisk på 1-3 Gb eller støre kan du også sætte proxy'en
til i smoothwall/ipcop og cahe web sider.

Hvis der ikke er nogen der har en 200Mhz stående så kan du jo altid skrive
til brugerne at de skal betale 50 kr. og vupti så har du 10000 kr. at købe
lidt udstyr for.

Hvis du vil prøve så skriv lige så skal jeg skrive lidt mere omkrig hvad der
skal gøres

Jeg køre med en ipcop installation på arbejdet der er 30 computer og vi
bruge en 200 Mhz gammel slæde køre perfekt.

Hilsen

Nicklas

Fra : Martin Orvad

Dato : 09-01-03 16:32

Bjarke Hansen wrote:
> "Martin Orvad" <martin@orvad.com> wrote in message

> Måske kan det være et software problem i routeren.. Har du prøvet at
> upgradere firmware i routeren?

Den er blevet opgraderet, og det hjalp desværre heller ikke.

Med venlig hilsen

Martin

Fra : Per

Dato : 08-01-03 22:31

Hej Martin
"Martin Orvad" <martin@orvad.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv om der ikke er noget særligt download/overførsel på lokalnet. Det
> hjælper at genstarte begge routere. Dette skal ske ca. to gange dagligt.

Det er højst sandsyneligt p.g.a. froholdet mellem antalt brugere og
routerens kapacitet.

Hver gang en bruger starter en session kommer der et entry i Cisco routerens
NAT tabel, og med 200 brugere bliver det til nogle stykker. Jo større NAT
tabel jo mere proccesor kraft skal der bruges, og derfor løser en reboot af
dine routere problemet.

Der er en commando der viseer proccesor load i IOS, kan ikke lige huske den,
anyone ???

Mit forslag er at bestille min 4 faste IP adresser til hve af forbindelserne
og sætte en Linux på indersider ( har kun erfaring med E-smith som kunne
løse det ) som klarer alt m.h.t NAT og sikkerhed.

Per
www.oncd.dk
Nem og bekvem download.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-01-03 22:40

"Per" <info@kkom.dk> wrote in message

> [...]
> og sætte en Linux på indersider ( har kun erfaring med E-smith som kunne
> løse det ) som klarer alt m.h.t NAT og sikkerhed.

Tjaa, en IP til hver bruger kunne vel også sagtens lade sig gøre....? Man
kan vel godt få tillade af Ripe til sådan noget?? Det koster jo ikke ekstra
hos Erhverv hos TDC mener jeg

Fra : Per

Dato : 08-01-03 22:46

> [...]
>
> Tjaa, en IP til hver bruger kunne vel også sagtens lade sig gøre....? Man
> kan vel godt få tillade af Ripe til sådan noget?? Det koster jo ikke

Det eneste man kunne frygte, var et boom i servere. Så ville 2 x 2 nok ikke
være nok.

Men ellers helt enig, det er jo bare at skrive nok på RIPE ansøgningen, en
½ C til hver skulle jo være nok.

Per
www.oncd.dk
Nem og bekvem download.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 08-01-03 22:40

On Wed, 8 Jan 2003 22:31:12 +0100, "Per" <info@kkom.dk> wrote:

> [...]
>og sætte en Linux på indersider ( har kun erfaring med E-smith som kunne
>løse det ) som klarer alt m.h.t NAT og sikkerhed.

Kan e-Smith klarer det så skulle Smoothwall være suplim til jobbet.
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 08-01-03 22:50

On Wed, 8 Jan 2003 22:31:12 +0100, Per wrote:
> [...]
> dine routere problemet.
>
> Der er en commando der viseer proccesor load i IOS, kan ikke lige huske den,

sh proc cpu

Og NAT statistik

sh ip nat st
sh ip nat tr

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Keld Damsbo

Dato : 08-01-03 23:02

> sh proc cpu
>
> Og NAT statistik
>
> sh ip nat st
> sh ip nat tr

Læg mærke til antal translations, det kan sagtens være kritisk.
Du kan evt prøve at cleare dem for at se om det vil hjælpe kortvarigt.
En bruger som anvender f.eks Gamespy kan sagtens generere 3000 translations
alene og så skal der ikke mange brugere til for at lægge den router død.

Jeg ved ikke om din router understøtter CEF og PXF ellers kan det være en
mulighed at aktivere dette for at lægge disse task ind i kernen.

Fra : Keld Damsbo

Dato : 08-01-03 23:05

> Jeg ved ikke om din router understøtter CEF og PXF ellers kan det være en
> mulighed at aktivere dette for at lægge disse task ind i kernen.

Ups så lige det var en 806, så det understøtter den ikke det

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-01-03 11:08

On Wed, 8 Jan 2003 23:04:50 +0100, Keld Damsbo wrote:

> Ups så lige det var en 806, så det understøtter den ikke det

Der er CEF support på alle platforme ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-03 15:19

<keld@damsbo.com> wrote:

> Ups så lige det var en 806, så det understøtter den ikke det

Der er CEF i Cisco 806 med IOS 12.2T, men jeg tror ikke, det vil
gøre en forskel her. PXF er af gode grunde ikke supporteret på
806, da PXF er en hardware-ting.

-A

Fra : Martin Orvad

Dato : 09-01-03 16:31

Mange tak for alle de gode, saglige og hurtige svar.

Løsningen bliver nok at vi sætter en Linuxmaskine op til at styre det.
Herigennem kan vi også få load balancing, som jo nok er en god ting på et
kollegie med til tider ret store downloads.
Jeg har allieret mig med en Linuxhaj...

Iøvrigt er de to Cisco 806 routere dem vi fik anbefalet af TeleDanmark som
den optimale løsning for et kollegie af vores størrelse. Det er de jo så
bestemt ikke.

Næste skridt er så at designe en pc, hvor stabiliteten er i højsædet, og som
er kompatibel med Linux.

Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på her? Hvad er vigtigst? RAM,
harddiskplads, processorhastighed eller alle tre? Netkortene skal
selvfølgelig være af en god kvalitet, men er der nogen der specielt egner
sig, eller er der nogen der ihvertfald IKKE egner sig? Skærm og så videre
har vi.

Jeg har 10.000 kr. at gøre godt med. Hvad skal jeg prioritere?

På forhånd tak

Martin

Fra : Mads Bahrt

Dato : 09-01-03 20:16

Martin Orvad wrote:
> [...]
> har vi.
>
> Jeg har 10.000 kr. at gøre godt med. Hvad skal jeg prioritere?

[For at svare lidt forbi spørgsmålet med et par kommentarer]
Uden at have anden erfaring med dette end at jeg er bruger på
Kollegienet Odense, vil jeg i hvert fald mene at når i alligevel skal
til at "bygge en router" vil jeg mene at denne også samtidig burde
sættes til at køre http-proxy. Derved vil i kunne spare en stor mængde
trafik. Her i Odense kører det således at man selv skal sætte browseren
op til at bruge proxy, men det er vidst mest pga. et ønske om
autentificering af brugeren dette er valgt. I mine øjne må det smarteste
være en transparent proxy. En proxy bliver så vidt jeg kan se mere
effektiv jo mere diskplads den har, men jeg ved ikke hvor hurtige diske
der er brug for til dette.
Ydermere mener jeg at have forstået at man i linux har mulighed for at
loadbalance over de to linjer så de bliver ligeligt belastet. Dette
ville også betyde at de eksisterende linjer blev brugt bedre.
Hvis i ikke allerede har en intern webserver kørende kan i også køre
dette på denne.

MVH
Mads Bahrt

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-01-03 23:39

On Wed, 8 Jan 2003 21:21:14 +0100, "Martin Orvad"
<martin@orvad.com> wrote:

> Vi døjer meget med at internettet til tider er uacceptabelt langsomt, også
> selv om der ikke er noget særligt download/overførsel på lokalnet. Det
> hjælper at genstarte begge routere. Dette skal ske ca. to gange dagligt.

Hvis jeg var dig, ville jeg forfølge det problem med noget mere
kvalificeret fejlsøgning end dette forum er velegnet til. Fx. er
det tænkeligt, det er langsomt, simpelthen fordi der er trafik,
også selvom du ikke kan se det. Det kan også være en softwarebug
i routeren, og den kan i givet fald løses.

Det er muligt, det kan omgå problemet at sætte nogle andre boxe
op, men hvorfor skulle man det, når man har købt nogle boxe, der
skal kunne løse opgaven?

Med andre ord: Kontakt din netværkspusher, dem du har købt
routerne af, og forklar dem problemet, og at du ikke vil finde
dig i at skulle boote routerne flere gange om dagen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Orvad

Dato : 10-01-03 13:20

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> også selvom du ikke kan se det. Det kan også være en softwarebug
> i routeren, og den kan i givet fald løses.

Vi har haft teknikerbesøg af flere omgange, både fra Semco og TeleDanmark.
Softwaren i routeren er blevet opdateret for ganske nyligt, og alt er blevet
målt igennem. Ved denne gennemgang fandt man et enkelt netkort der
forårsagede en del 'støj' på nettet.

Hvis man som os ikke har meget forstand på netværk og udstyr, hvad kan man
så gøre, når to store firmaer ikke kan finde fejlen? Man må gå ud fra at de
teknikere de sender ud ved hvad de laver. De tager sig da ihvertfald betalt
som om de har forstand på det.

> Det er muligt, det kan omgå problemet at sætte nogle andre boxe
> op, men hvorfor skulle man det, når man har købt nogle boxe, der
> skal kunne løse opgaven?

Selvfølgelig er nummer 1, at vores problem bliver løst, men så vidt jeg har
forstået, så kan en Linux/OpenBSD (eller hvad det nu ender med) maskine give
os nogle muligheder som vi ikke får med de to routere, blandt andet load
balancing og en bedre overvågning af netværket (Store downloads der dræner
linjen osv.).

De jeg har snakket med ang. problemet har samstemmende kommenteret valget af
Cisco 806 routerne som helt forkert. Åh jo, på nær TeleDanmark som vi har
købt dem af... De mener at det er den allermest optimale løsning for os.

> Med andre ord: Kontakt din netværkspusher, dem du har købt
> routerne af, og forklar dem problemet, og at du ikke vil finde
> dig i at skulle boote routerne flere gange om dagen.

Og det har jeg gjort løbende gennem det sidste halve år. Det har kostet os
mange teknikertimer at forsøge at løse problemet.

Dine råd er rigtigt gode og fornuftige, men vi har været igennem det.
Min generelle oplevelse er, at vi er på Herrens mark, hvis vi bliver ved med
at lade andre, tilsyneladende professionelle teknikere, forsøge at løse
problemerne. Nu prøver vi at gøre det selv.

Med venlig hilsen

Martin

Fra : Per

Dato : 10-01-03 19:02

Hej Martin

> [...]
> at lade andre, tilsyneladende professionelle teknikere, forsøge at løse
> problemerne. Nu prøver vi at gøre det selv.

Jeg ved at Hjortespring kollegiet har haft lignende problemer, tag evt. en
kontakt med dem.

Jeg kom lige til at tænke på, at når du bruger 806 er det Ethernet til
Ethernet, så burde du kunne fjerne routerne og køre direkte på ADSL modemmet
med det udstyr du vælger. Dermed undgår du at bestille ekstra IP adr.

Per
www.oncd.dk
Nem og bekvem download.
www.kkom.dk