Kannik
Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 08-01-03 18:32

Forresten noen som vet hvor lenge tittelen kannik var i bruk
Danmark-Norge?

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-01-03 01:27

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@NOTinUSEonline.no> skrev i en
meddelelse news:92oo1vcd4rf4e9kilf52n9v43kaior0nd4@4ax.com...
> Forresten noen som vet hvor lenge tittelen kannik var i bruk
> Danmark-Norge?
>

> Saluton, Knut

Mit skud fra hoften lyder på at den titel var i brug til Reformationen...

Anders Peter Johnsen

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 09-01-03 09:58

On Thu, 9 Jan 2003 01:26:33 +0100, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@mail.dk> wrote:

>"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@NOTinUSEonline.no> skrev i en
>meddelelse news:92oo1vcd4rf4e9kilf52n9v43kaior0nd4@4ax.com...

>Mit skud fra hoften lyder på at den titel var i brug til Reformationen...

Det var også det jeg trodde, men i Diplomatarium Norvegicum finnes det
gjengitt dokumenter som omhandler personer med tittelen kannik til
lang opp på midten 1500-tallet. Det er i alle fall 20 år, og godt og
vel det, etter reformasjonen ble innført i Danmark-Norge. At det tok
en tid før de kirkelige endringene viste seg i skillet mellom
protestantisme og katolisisme er jo kjent, men jeg skulle tro at det
første som endret seg var stillinger og institutisjoner.

Saluton, Knut
---

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-01-03 06:18

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@NOTinUSEonline.no> skrev i en
meddelelse news:j4eq1vkddrui0vri63jin09rtqss3m62bg@4ax.com...

> [...]
> protestantisme og katolisisme er jo kjent, men jeg skulle tro at det
> første som endret seg var stillinger og institutisjoner.

Dansk bureaukrati er nu engang svært at ændre!

Anders Peter Johnsen

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 11-01-03 11:31

On Sat, 11 Jan 2003 06:18:23 +0100, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@mail.dk> wrote:

>Dansk bureaukrati er nu engang svært at ændre!

Hmm, ingen regel uten unntak og reformasjonen føyer seg inn her. Imsen
har slått fast at fra 12/8 1536 og de nærmeste dagene iverksatte
Christian III sin reformasjonsplan. Og allerede i oktober ble tre
spørsmål diskutert i et møte: håndfestningen, tronfølgen og
bispespørsmålet. Bispeembetet ble avskaffet, superintendenter innført
og hokus pokus var hele den tidligere katolske kirkeordning borte
vekk. Hvorfor da norske kanniker i norske dokumenter så sent som 20 år
etter dette?

Saluton, Knut
---