At blive gift
Fra : Jacob Jensen

Dato : 08-01-03 13:31

Dav

Hvad kræves der for at blive gift i folkekirken?

Skal man være medlem af folkekirken?
Skal man være døbt?
Skal men være konfirmeret?
Andet....

På forhånd tak
Jacob

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-01-03 13:35

Jacob Jensen wrote:

> Hvad kræves der for at blive gift i folkekirken?

Den ene part skal være medlem af folkekirken (og dermed også døbt).
Ingen yderligere krav.

Vær dog opmærksom på, at man kun har *ret* til at blive viet i det sogn,
hvor medlemmet bor.

Nogle præster ser stort på denne regel og vier gerne andre par også.

Endvidere kan folkekirkepræster nægte at vie fraskilte. Denne ret bruger
dog de færreste af dem.

For at blive viet i kirken, skal I i god tid kontakte præsten og/eller
kirkekontoret. Prøvelsesattester mv. fås som normalt på rådhuset.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jacob Jensen

Dato : 08-01-03 13:53

> Den ene part skal være medlem af folkekirken (og dermed også døbt).
> Ingen yderligere krav.

tak

> Vær dog opmærksom på, at man kun har *ret* til at blive viet i det sogn,
> hvor medlemmet bor.

ok - det vidste jeg ikke - det er da også lidt underligt er det ikke? - hvis
der er en bestemt kirke der betyder meget for én så skal man flytte til det
sogn for at blive gift dér?

> Nogle præster ser stort på denne regel og vier gerne andre par også.

ok

> Endvidere kan folkekirkepræster nægte at vie fraskilte. Denne ret bruger
> dog de færreste af dem.

I dette tilfælde har ingen af parterne været gift.

> For at blive viet i kirken, skal I i god tid kontakte præsten og/eller
> kirkekontoret. Prøvelsesattester mv. fås som normalt på rådhuset.

og det er? Jeg har 0 styr på det her

Tak for hjælpen
Jacob

Fra : Niels Peter

Dato : 08-01-03 14:50

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke? - hvis
> der er en bestemt kirke der betyder meget for én så skal man flytte

Normalt er det ikke noget problem at blive gift i en anden kirke end
den, man hører til (er selv gift i en kirke i Odsherred, selv om vi bor
i Kokkedal i Nordsjælland). Men jeg kunne forestille mig m.h.t. datoer,
at de "lokale par" kommer først til ...

Prøvelsesattesten er et bevis på, at folkeregisteret er skannet for
oplysninger, der kunne have forhindret at I blev gift (at du for
eksempel havde et par koner i forvejen, eller at din forlovede viste sig
ikke at være gammel nok osv.)

Niels Peter

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 08-01-03 16:24

On Wed, 8 Jan 2003 14:50:21 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

> [...]
>den, man hører til (er selv gift i en kirke i Odsherred, selv om vi bor
>i Kokkedal i Nordsjælland). Men jeg kunne forestille mig m.h.t. datoer,

Dessuten må man kanskje betale en liten slant for leie av kirkerommet.
Slik er det her oppe hvis man velger et annet prestegjeld.

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Randy Kraufort

Dato : 08-01-03 17:23

> Dessuten må man kanskje betale en liten slant for leie av kirkerommet.
> Slik er det her oppe hvis man velger et annet prestegjeld.
>

> Saluton, Knut

Som om vi ikke betaler nok til det hø?

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 08-01-03 17:29

On Wed, 8 Jan 2003 17:23:23 +0100, "Randy Kraufort" <randykr@ufo.rt>
wrote:

>Som om vi ikke betaler nok til det hø?

Betaler nok til hva da?

Ellers synes jeg det er helt naturlig at folk som ikke vil gifte ved å
benytte de gratis kirkelige tjenester som finnes i deres respektive
prestegjeld, får finne seg i å betale en liten slant når de ønsker å
bruke en annen menighets kirkerom og kirkelige ansatte. Det er
forresten et ganske stort påtrykk akkurat her mot Nidarosdomen.

Saluton, Knut
---

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-01-03 21:27

Knut Klaveness Heidelberg <kheidelb@NOTinUSEonline.no> skrev dette i
ews:97ko1vc241h7hj01bdi1f009bpe9f98hht@4ax.com:

[ ... Bæ'en skrev noget ... ]

Lad endelig være med at svare denne troll, der flere gange tidligere
har hjemsøgt denne gruppe med et væld af offtopic indlæg, nedgørend,
hånende og latterliggørende udfald mod gruppens brugere osv.

Han er før blevet udelukket fra at bruge newsserveren Sunsite, som han
tilsyneladende endnu endgang har tiltusket sig adgang til.

Hvis han fortsætter i samme spor som tidligere vil et par klager til
staff@sunsite.dk og til hans udbyder TDC hurtigt sætte en stopper for
ham igen.

Jeg kan kun anbefale at han stoppes inden han kommer for godt igang
igen.

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : Niels Peter

Dato : 08-01-03 18:24

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@NOTinUSEonline.no> skrev i en
meddelelse news:oigo1vsskqtenajrkkb7mo2hp6u0unaklk@4ax.com...

datoer,

> Dessuten må man kanskje betale en liten slant for leie av kirkerommet.
> Slik er det her oppe hvis man velger et annet prestegjeld.

Ikke i Danmark!

Niels Peter

Fra : Knut Klaveness Heide~

Dato : 08-01-03 18:29

On Wed, 8 Jan 2003 18:23:50 +0100, "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk>
wrote:

>Ikke i Danmark!

Det overrasker meg. Har dere "problemer" med at det finnes enkelte
favorittkirker som folk ønsker å gifte seg i?

Saluton, Knut
---

Fra : Niels Peter

Dato : 08-01-03 18:47

"Knut Klaveness Heidelberg" <kheidelb@NOTinUSEonline.no> skrev i en
meddelelse news:atno1vsf0ejon6mndjaqlnhcv2rh6cl2u6@4ax.com...

> Det overrasker meg. Har dere "problemer" med at det finnes enkelte
> favorittkirker som folk ønsker å gifte seg i?

Nej, for det er i den sidste ende op til den enkelte præst, om han/hun
vil vie folk, der ikke har tilknytning til sognet.
Derfor er der nogle præster, der "rationerer" det for at undgå, deres
kirke bliver til en "modekirke".
Men normalt giver det her ikke anledning til problemer.

Niels Peter

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-01-03 00:24

Knut Klaveness Heidelberg wrote:

> Dessuten må man kanskje betale en liten slant for leie av kirkerommet.
> Slik er det her oppe hvis man velger et annet prestegjeld.

Sådan er det ikke i Danmark.

Det er desuden ikke mærkeligt, at Niels Peter er blevet gift uden
problemer i en kirke i Odsherred. Men nogle kirker er så overbebyrdede
mht bryllupper, at de er nødt til at håndhæve reglen strikst. Eksempler
på sådanne kirker er Holmens Kirke i København og Frederiksborg
Slotskirke.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Randy Kraufort

Dato : 08-01-03 16:07

> Dav
>
> Hvad kræves der for at blive gift i folkekirken?

> [...]

En kæreste

Fra : erik larsen

Dato : 08-01-03 18:43

"Randy Kraufort" <randykr@ufo.rt> skrev i en meddelelse
> "Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> En kæreste

Eller en fraskildt

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-01-03 01:59

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Dav
>
> Hvad kræves der for at blive gift i folkekirken?

> [...]

Mest "andet", for Kevin har - katolik til trods - faktisk givet dig
udmærket vejledning i Folkekirkens procedure og formalier.

Men jeg vil anbefale dig at vælge præsten med større omhu, end jeg vælger
kirken...Folkekirkepræster kan vist sagtens "gæsteoptræde" og vie folk i
andre kirker, end de normalt er tilknyttet...Ellers er det vist noget med
gammel "lokal flok, lokaler hyrder"-tankegang, der også er den
administrativt letteste.

Anders Peter Johnsen