net opgradering fra Mandrake 8.2 til 9.0
Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-01-03 06:23

Det er lykkes mig at instalere Mandrake 8.2 på min gamle NoteBook,
den det ikke kunne lade sig gøre at instalere 9.0 over nettet på.

Nu er det så, hvordan får jeg opgraderet til 9.0 over nettet?

Ivar Madsen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-01-03 12:05

Ivar Madsen wrote:
> Det er lykkes mig at instalere Mandrake 8.2 på min gamle NoteBook,
> den det ikke kunne lade sig gøre at instalere 9.0 over nettet på.
>
> Nu er det så, hvordan får jeg opgraderet til 9.0 over nettet?

Inden nogen får ideen...
Lad være med at hente pakkerne og så voldinstallere dem med "rpm -Uvh
--force *.rpm"; det bliver ikke godt.

Jeg synes at Debian (og derivater) er den eneste, der har hvad der skal
til for at du kan lave dette "nummer". Derfor kører jeg Debian nu.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-01-03 20:15

Steen Suder, privat skrev Onsdag den 8. januar 2003 12:04 i
dk.edb.system.unix:

> Jeg synes at Debian (og derivater) er den eneste, der har hvad der
> skal til for at du kan lave dette "nummer". Derfor kører jeg
> Debian nu.

OK.

Jeg ved ikke regtigt hvilket OS, og hvis Linux hvilken dist. den
skal have. Det er en gammel maskine, den er fra 96-97 mener jeg
udmilbart, den har ikke mere end 30MB RAM, så den er noget længe om
at starte programmer op, og når der er startet to programmer, så
også om at skifte mellem dem.
Mulighederne er
win95 (orginal OS medleveret maskinen)
win98SE
win XP H
OS/2 WARP 3
OS/2 WARP 4
Linux i div. gratis dist.
Som sagt en i586 m. 30MB RAM.

Ivar Madsen

Fra : René Nielsen

Dato : 11-01-03 04:54

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Mulighederne er
> win95 (orginal OS medleveret maskinen)
> win98SE
> win XP H
> OS/2 WARP 3
> OS/2 WARP 4
> Linux i div. gratis dist.
> Som sagt en i586 m. 30MB RAM.
Og for god ordens skyld, skal vi lige nævne at der også findes noget,
som hedder hhv. FreeBSD, OpenBSD, som skulle være ganske gode som
Server.. (ved godt at der også er NetBSD, men har ikke lige prøvet den -
og virker mere som noget, der skal køre på alle platforme, fremfor som
server.)

René

--
...Making less is more

Fra : Jesper Krogh

Dato : 08-01-03 12:15

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:
> Det er lykkes mig at instalere Mandrake 8.2 på min gamle NoteBook,
> den det ikke kunne lade sig gøre at instalere 9.0 over nettet på.
>
> Nu er det så, hvordan får jeg opgraderet til 9.0 over nettet?

Hent de 3 iso'er ned på maskinen og luk alle services ned og luk X så du
har en terminal som root ( jeg ved ikke om disse ting er nødvendigt men
de giver mig en god fornemmelse ).

Mount de 3 iso'er på disken;

mkdir /mnt/mandrake-9.0
mkdir /mnt/mandrake-9.0/1
mkdir /mnt/mandrake-9.0/2
mkdir /mnt/mandrake-9.0/3

mount /tmp/mandrake-9.0-1.iso /mnt/mandrake-9.0/1 -oloop
( ditto for de næste 2 ).

Lav en
urpmi.removemedia -a

og:
urpmi.addmedia mdk90-1 file://mnt/mandrake-9.0/1
( ditto for de næste 2 ).

også laver du en:
urpmi --auto-select

og krydser fingre.

NB: Det har virket for mig på denne maskine 8.1 -> 8.2 -> 9.0
og på et par andre 8.2 -> 9.0

Hold øje med output og se om den skriver noget spændende. Der kan være
noget med nogle .rpmnew filer der skal smides ind som den ikke selv gør.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-01-03 22:25

Jesper Krogh skrev Onsdag den 8. januar 2003 12:14 i
dk.edb.system.unix:

> Hent de 3 iso'er ned på maskinen og luk alle services ned og luk X
> så du har en terminal som root ( jeg ved ikke om disse ting er
> nødvendigt men de giver mig en god fornemmelse ).
> Mount de 3 iso'er på disken;

Er igang med at hente dem til min server.

> mount /tmp/mandrake-9.0-1.iso /mnt/mandrake-9.0/1 -oloop
> ( ditto for de næste 2 ).

Kan jeg lade dem ligge på min server, og hvordan skal jeg så mount'e
dem?

Nu jeg har hentet dem, så tænker jeg på, jeg skal også have
instaleret Mandake på min anden maskine, som er krafiger end den
jeg bruger nu - og som skal være min arbejdsmaskine framover - kan
jeg så ikke også udparke dem, og lave en install over net med min
server som den maskine der hentes fra, istædet for en server ude på
internettet, der er jo stor forskæld på at hente på en 0.5 Mbps
forbindelse og så en 100Mbps.

Og hvordan med at lade min server hente nyopdaterede parker fra
nettet om natten, og når jeg er på arbejde, således at når jeg skal
installere noget, eller opdatere det, så kan jeg gøre det lokalt?
Eller er flovet af nye parker så stort at det vil være
uhensigtmæssigt at hente alt?

Ivar Madsen

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 09-01-03 13:31

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message
> urpmi.addmedia mdk90-1 file://mnt/mandrake-9.0/1
> ( ditto for de næste 2 ).

Jeg står over for at lave samme trick, men lyster ikke hente iso'erne ned.
Så har du en ftp eller http adresse jeg kan bruge som media i stedet for
file://mnt/mandrake-9.0/1

/Sonni