Frossen radiatorør
Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 07-01-03 21:11

Jeg har en radiator på 1. sal som sider helt ude for enden af strengen.
I aftes var der varme på og jeg lukkede den da vi gik i seng og her til
morgen var den frosset.
Det eneste stykke rør jeg kan se er de ca. 10 cm der kommer ud af
(gips)væggen og hen til radiatoren.
Der er en ca. 7 meter lang strækning hvor rørene går inde i en forseglet
skunk.
Er der andre måder at få varme i den på end at vente på tøvejr?

Venlig Hilsen
Henrik

Fra : Peter M

Dato : 07-01-03 23:20

> Er der andre måder at få varme i den på end at vente på tøvejr?

Hej Henrik
Hvis du kan se den anden ende, og du har mulighed for at få fat i et
elektrode svejseværk kan du bare sætte ca. 200 A. til svejseværket og
forbinde det i hver sin ende.
det vil efter nogle få timer optø dit rør.
Ps. vær ikke bange, det er totalt ufarligt,
vi har brugt det mange gange i lignende situratiioner.

Mvh
Peter

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-01-03 00:56

On Tue, 7 Jan 2003 23:20:00 +0100, "Peter M" <lpm@it.dk> wrote:

> [...]
>det vil efter nogle få timer optø dit rør.
>Ps. vær ikke bange, det er totalt ufarligt,
>vi har brugt det mange gange i lignende situratiioner.

Helt ufarligt er det nu ikke. Hvis det er loddede kobberrør skal man
være forsigtig så man ikke smelter en lodning.

Og hvis det er PEX rør dur metoden ikke.

--
Jens

Arrows? Hell, I didn't even see the Indians.

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 08-01-03 09:44

> Helt ufarligt er det nu ikke. Hvis det er loddede kobberrør skal man
> være forsigtig så man ikke smelter en lodning.
>
> Og hvis det er PEX rør dur metoden ikke.
Hej
Der er en anden risiko, når rørene tøer op kan de være utætte (revnede) det
er ikke smart hvis det først er under tøvejr for så er der måske ikke nogen
der opdager det før der er vandskader.
Gunnar

Fra : krestenklit

Dato : 12-01-03 00:49

Du kan osse gøre to andre ting:
1. Sende bud efter en fagmand (f.eks.VVS-er) med speciale i frosne rør
og få ham til at tø dem op.

2. Bruge en serie batterier (1.5 V til 12 V) som (svagere)
strømforsyning. og følge ovenstående fremgangsmåde.
...Jeg har fidusen engang jeg fik en VVS-er til at tø nogle rør op (ca
500 kr for optøningen, men spørg evt. først om prisen ... iøvrigt ingen
penge for tipset, som jeg heldigvis ikke siden har haft brug for at
afprøve) .
Kresten

http://www.kandu.dk/