Asperger syndrom....? !
Fra : Niels Chr.

Dato : 07-01-03 15:37

Hej med jer.

Som ny i gruppen vil jeg tillade mig at stille nogle genrelle spørgsmål om
subj,

Min søn som netop er blevet 5 år, er under "mistanke" (skal ikke læses
negativt) for at have en meget mild Asperger....Dette kom som en stor
oveerraskelse for os - hans forældre. Men efter at have læst en del om emnet
på diverse psykiatri hjemmesider, kan vi godt genkende en del af
symptomerne.
Han går i børnehave i dag, og er en glad og meget velfungerende dreng. Hans
primære symptom er en extremt udviklet fantasi, som han nogen gange kan leve
sig så dybt ind i, at han næsten mister virkeligheds fornemmelsen. Samtidig
har han svært ved at indgå i sociale sammenhænge med andre børn og voksne -
forstået på den måde at han knytter sig meget stærkt til meget få individer,
og alle andre er ham - groft sagt - ligegyldige. Han har svært ved at
kunne/ville huske navne på selv rimelige nære familiemedlemmer - da de i
hans verden ikke er i intim sfæren.

I samråd med PPR i komunen og børnehaven, er han nu henvist til Børne
Psykiatrien i Århus - med forventet 12 mdrs ventetid. De skal så evaluere på
ham og hans "tilstand" - og komme med en diagnose.

Vores overvejelser - og det er her vi kunne have gavn af input fra
ligesindede - er hvorledes vi skal tackle situationen i relation til
børnehave/skole.

Vi betragter ham som en yderst kærlig, omgængelig dreng med nogle unikke
særpræg som vi for enhver pris ønsker at bibeholde. Vi ønsker ikke at få ham
puttet i en "kasse" hvor man SKAL behandles på en given måde, fordi det står
i lærebøgerne. Men omvendt vil vi heller ikke gøre os klogere end lægerne -
på trods af vores indbyggede skepsis overfor deres udsagn.....

Er der nogen herinde der har haft en lignende situation tæt inde på livet,
der kan komme med nogle kommentarer om hvorledes de har tacklet en eventuel
lignende situation...så ville vi sætte stor pris på det !

Med venlig hilsen
Nc

Fra : Lotte M

Dato : 07-01-03 20:40

"Niels Chr." <mnec.nospam@wanadoo.dk> skrev

> Hej med jer.

Selv hej og velkommen til!

> Vi betragter ham som en yderst kærlig, omgængelig dreng med nogle unikke
> særpræg som vi for enhver pris ønsker at bibeholde.

Det lyder som et rigtig godt udgangspunkt! Jeres søn har brug for at blive
elsket som den han er og har brug for at i "ser" ham og kan rumme ham
- akkurat som andre børn!

En diagnose kan udgøre en fin forståelsesramme, men der er en fare for,
at omgivelserne komme til at fokusere på diagnosen, frem for personen
som er udstyret med den. Professionelle (pædagoger, lærere, læger,
socialrådgivere osv) har en tendens til at være fejlfindere og jeg tror
det er vigtigt, at i som forældre udgør en modvægt, der gør opmærksom
på jeres søns styrker og ressourcer.

> [...]
lægerne -
> på trods af vores indbyggede skepsis overfor deres udsagn.....

Det er en god ide, at lytte til det relevante fagpersoner har at sige, men
ikke ukritisk, for det er ret sikkert jer, der kender jeres søn bedst. De
professionelle skal kunne holde til jeres skeptiske og måske endda
kritiske spørgsmål og de skal lytte til jeres (og jeres søns) opfattelse af
situationen. Hen ad vejen vil i sandsynligvis få et stort kendskab til
akkurat jeres søns handicap og i vil måske opleve, at i ved mere end de
professionelle.

> [...]
eventuel
> lignende situation...så ville vi sætte stor pris på det !

Jeg kan desværre ikke bidrage med personlige erfaringer, men jeg ved,
at der er et stærkt netværk blandt forældre til børn med asperger og der
findes en del hjemmesider, malinglister osv.

Her i gruppen er der sjældent indlæg om asperger, men det sker da og
hvem ved, måske får du et par smuglæsere ud af busken.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk http://www.brugeruddannelsen.dk

Fra : marialouise

Dato : 07-01-03 23:51

Hej Niels Chr.!
Jeg har en lillebror som som 3årig fik diagnosen "Infantil Autist", men
som nu skal revuderes, og nok ender med diagnosen Asperger.
Jeg ved min mor har utrolig stor glæde af denne side, som består af folk
indenfor det autistiske spektrum og deres pårørende. Her bliver alting
vendt og drejet og gode råd kommer i spandevis!
Jeg var selv til et møde med nogle af dem i går, og det var fantastisk
dejligt at tale med nogle i samme situation og med nogle som selv havde
været et barn med de problemer som vores dreng har.
De er anderledes. Det er bare noget man må acceptere - og tingene skal
gøres så det er nemmere for dem, selvom det måske kan virke besværligt
for os andre.

dk.autlist
En dansk mailingliste for folk indenfor det autistiske spektrum og
pårørende

www.autlist.dk

Jeg håber du/I kan bruge dette råd - men det er jeg absolut sikker på!

Held og lykke til jer og jeres søn

Kram Maria

http://www.kandu.dk/

Fra : marialouise

Dato : 07-01-03 23:57

Hej Niels Chr.!
[...]

Der findes også denne her, som udelukkende er for AS. Jeg kender den
ikke, men den er sikkert lige så god.

Autisme, Asperger's syndrom
Asfam er et mødested for ikke-autistiske pårørende til personer indenfor
det autistiske spektrum.
Norske og svenske medlemmer er velkomne til at skrive på deres eget
sprog. Gruppen er lukket, fortrolig og umodereret.
Medlemmerne må ikke videresende andre medlemmers mails eller dele af
andre medlemmers mails uden afsenderens udtrykkelige tilladelse.
Formålet er at udveksle råd, støtte, viden, erfaringer (såvel gode som
dårlige)samt at formidle kontakt - eller blot få luft for de
frustrationer, vi alle ved kan opstå, når autisme, herunder Aspergers
Syndrom , påvirker vores hverdag.

http://www.kandu.dk/

Fra : marialouise

Dato : 03-02-03 00:23

Hej Niels!
Hvordan er det gået med jer?
Vi mødes om mandagen, så hvis I bor i københavn, kan i altid komme
forbi!

http://www.autlist.dk/supportgruppe/

Mvh Maria

http://www.kandu.dk/