FAQ/OSS del 2
Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-01-03 14:28

Jeg faldt over en stump af et indlæg i d.e.i.webdesign, hvis besvarelse
jeg tillader mig at hente herover, for at tage emnet: skal vi ikke have
en FAQ for gruppen, op igen.

Det citerede indlæg har ID: 3e1a1e54$0$75296$bc7fd3c@news.sonofon.dk

Allan Vebel wrote:
> html-faq.dk er startet som ren og skær interesse - og slet ikke
> for at konkurrere med noget andet. I første omgang var det
> meningen at det skulle være en faq for html-gruppen, men hr
> Gyldenkærne, der lagde emnet op, har ikke reageret på sit
> eget indlæg i gruppen, så nu er det en privat hjemmeside med
> interesse i at hjælpe folk med emnet - og at have noget at
> henvise til, der ikke står andre steder på dansk.

Øøøøvvv (får vi så ikke en faq alligevel)

Jeg vil lade være med at gætte på andres motiver, og i stedet sige at
jeg nok så tumpet og naivt lænede mig tilbage og tænkte at "der nok var
nogen initiativrige sjæle i gruppen som lagde en to-do-liste frem, eller
førte debatten videre, så det var let at tilslutte sig og hjælpe med en
artikel eller fem"

snydt igen!

Jeg vil dog høre om ikke det var en ret god ting at lave en forside med
henvisning til usenet-siden for gruppen, samt skrive en lille smule om
forskellen på d.e.i.webdesign og d.e.i.w.html?

Det kunne samtidig løse problemet med asp og php, nemlig ved at henvise
til at det sådan set ikke hører til i gruppen og derfor heller ikke på
siden. Mindre indlæg under asp og php på faq-siden i retning af:
"PHP spørgsmål hører ikke til her, men i gruppen
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php.
Du kan læse en hel del om PHP på www.php.net og på www.webcafe.dk.
PHP er (ligesom ASP) en serverside-teknologi, dvs. man laver html- og
css-kode med disse sprog i en slags programmering. "
vil alligevel være smart nok .

Ligeledes kunne man passende have et topindlæg på javascript-faq-siden
som fortæller om javascript, den rigtige gruppe og evt. superlinks på
området (w3schools.com og "javakoder til enhver suppe"
<http://hjem.get2net.dk/ahome/> dukker op i mit hoved, men jeg er ikke
haj på området, så I der er det, kan måske noget bedre).

Jeg synes det er farligt at begynde at skrive en masse FAQ-svar på
områder som ikke decideret hører til i gruppen som siden er FAQ for,
uden at gøre opmærksom på at de har deres egen gruppe.

Det kan let skabe forvirring om hvad der er on-topic i gruppen.

Dernæst vil jeg foreslå en linksside med gode basis-links om html og
css, jeg tænker på de relevante sider på w3.org (html 4.01 og
xhtml-standardbeskrivelserne, css2 standard-beskrivelsen og
validatorerne - måske er der flere meget relevante som ikke er lette at
finde?), htmlhelp.com, html.dk og webcafe.dk, måske richinstyle.com, byg
selv videre.

Måske er det smart at lave et system hvor alle kan lægge links ind, men
sidens styrmand (evt siden med hjælp fra andre, udvalgte) skal godkende
linket før det kommer op som "toplink" i sin kategori.

En (rated og dermed kvalificeret) links-samling på området vil dog efter
min mening være en stærk støtte til FAQ'en...

Jeg har en stak gemte beskeder med gode svar på diverse problematikker
liggende som jeg godt vil skrive om til gode hjælpetekster og bidrage
med, men vil godt høre om ikke vi (igen?) kan gøre siden til gruppens
FAQ med dertil hørende gruppe-engagement.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-01-03 22:37

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

> skal vi ikke have en FAQ for gruppen, op igen.

Det kunne da være en god ide.

> Øøøøvvv (får vi så ikke en faq alligevel)

Det er mig der er Tordenskjolds soldater, mig der betaler
domæne og webhotel, mig der har taget initiativet til dette - og
så gik debatten pludselig i stå. Jeg har dog fået stor hjælp af Erik
Ginnerskov, der har skrevet en masse faq-svar.

> [...]
> lagde en to-do-liste frem, eller førte debatten videre, så det
> var let at tilslutte sig og hjælpe med en artikel eller fem"

Jamen, det er da godt at du bringer det på bane. Jeg ser meget
gerne mange flere skribenter og mange flere initiativrige sjæle
der kan bidrage med godt stof. Om der skal være en to-do-liste
eller ej ved jeg ikke.

> Jeg vil dog høre om ikke det var en ret god ting at lave en
> forside med henvisning til usenet-siden for gruppen, samt
> skrive en lille smule om forskellen på d.e.i.webdesign og
> d.e.i.w.html?

Så langt er jeg slet ikke nået endnu. Naturligvis skal der stå
noget fornuftigt om dette på forpladen - du må meget gerne komme
med et forslag.

> Jeg synes det er farligt at begynde at skrive en masse
> FAQ-svar på områder som ikke decideret hører til i gruppen som
> siden er FAQ for, uden at gøre opmærksom på at de har deres
> egen gruppe.

Nu er der kun et enkelt indlæg som omhandler "onmouseover", men
det er da rigtigt at der skal være en henvisning til clientside-gruppen
i dette indlæg.

> Det kan let skabe forvirring om hvad der er on-topic i gruppen.

Enig!

> [...]
> html og css, jeg tænker på de relevante sider på w3.org (html
> 4.01 og xhtml-standardbeskrivelserne, css2 standard-beskrivelsen

Det er også meningen. Hermed er bolden givet videre til dig eller
andre der gider at lave denne linksamling med en passende
beskrivelse - så skal jeg nok knalde det ind på siden.

> Måske er det smart at lave et system hvor alle kan lægge links
> ind, men sidens styrmand (evt siden med hjælp fra andre,
> udvalgte) skal godkende linket før det kommer op som "toplink"
> i sin kategori.

Alle kan i forvejen komme med forslag til links eller indlæg. Lige
nu ser jeg ikke noget formål i at lave noget automatisk.

> Jeg har en stak gemte beskeder med gode svar på diverse
> problematikker liggende som jeg godt vil skrive om til gode
> hjælpetekster og bidrage med

Du er meget velkommen til at bidrage. Du kan skrive til kontakt-
siden, så havner din henvendelse det rigtige sted.

> men vil godt høre om ikke vi (igen?) kan gøre siden til gruppens
> FAQ med dertil hørende gruppe-engagement.

Det står allerede på http://html-faq.dk at det er en faq for gruppen,
og jeg ser meget gerne meget mere engagement fra gruppens
deltagere - flere skribenter, flere ideer, flere indlæg og...

Indtil videre har jeg brugt tiden på at banke en design på bordet.
Om det er godt nok, vil jeg lade andre vurdere - der er ingen der
har reageret endnu.

Er der ikke flere bidragydere forbliver siden som den er og bliver
opdateret i mit tempo, så kom ud af starthullerne!

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 09-01-03 09:00

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> og jeg ser meget gerne meget mere engagement fra gruppens
> deltagere - flere skribenter, flere ideer, flere indlæg og...

Ønske/forslag:
Der er mange spørgsmål om hvordan man lægger videoklip ind i html, men få
svar. Det ville være rart finde noget om dette emne i en html-FAQ.

> Indtil videre har jeg brugt tiden på at banke en design på bordet.
> Om det er godt nok, vil jeg lade andre vurdere - der er ingen der
> har reageret endnu.

Det ser meget fint ud, god struktur, pæne enkle farver og nem navigering.
En ting der godt kunne ændres er titlen, den hedder bare FAQ. Jeg har
mange bookmarks til html FAQ'er, godt de ikke alle kun hedder FAQ Kan
du ikke udvide titlen til html-faq.dk ?

Godt initiativ forøvrigt !

Charlotte

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-01-03 11:39

Charlotte Gørtz <cgoertzdk@yahoo.dk> skrev:

> Ønske/forslag:
> Der er mange spørgsmål om hvordan man lægger videoklip
> ind i html, men få svar. Det ville være rart finde noget om dette
> emne i en html-FAQ.

Har du et forslag til en artikel om emnet, så vil jeg meget gerne
kigge på det.

> Det ser meget fint ud, god struktur, pæne enkle farver og nem
> navigering.

Det er det jeg har tilstræbt efter at have cylket rundt på tusindvis
at forvirrende og farvestrålende sider.

> godt kunne ændres er titlen, den hedder bare FAQ.

Ja, på faq-listen. Andre sider har deres egen titel.

> Jeg har mange bookmarks til html FAQ'er, godt de ikke alle kun
> hedder FAQ Kan du ikke udvide titlen til html-faq.dk?

Tak for dit forslag - det er allerede ændret så der på alle sider står:
"html-faq.dk - <title>", hvilket skulle afspejle sig i din bookmark.

> Godt initiativ for øvrigt!

Tak!

--
Allan