Hvor står det skrevet ??
Fra : Snakster

Dato : 07-01-03 14:05

Hvor står det skrevet : Du skal være mod andre som du ønsker de skal
være mod dig

http://www.kandu.dk/

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-01-03 15:46

Snakster wrote:
> Hvor står det skrevet : Du skal være mod andre som du ønsker de skal
> være mod dig

"Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I
også gøre mod dem." Matthæus 7, 12

Kaldes også "Den gyldne regel".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jimmi W.

Dato : 07-01-03 16:10

man skal elske sin næste som man elsker sig selv.

Går det ikke også ind under der!?

jimmi

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-01-03 16:17

Jimmi W. wrote:

> man skal elske sin næste som man elsker sig selv.
>
> Går det ikke også ind under der!?

Hmm.. Skriftstederne er relaterede, men meningen er nu en anden. Det ene
vender sig mod ens behov i forhold til næsten, det andet mod ens behov i
forhold til sig selv.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-01-03 01:34

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm.. Skriftstederne er relaterede, men meningen er nu en anden. Det ene
> vender sig mod ens behov i forhold til næsten, det andet mod ens behov i
> forhold til sig selv.

Okay, der er jeg så tilbøjelig til at give Jimmi ret i at det er temmelig
forbundet: Jeg kan ikke helt forstå din skelnen? Det er da - i begge
tilfælde - næstens behov, der tæller?

Det er "bare" en "skærpelse" eller "absolut sammenkobling" at man ligefrem
skal ELSKE næsten, men budskabet er vel grundlæggende det samme?

Anders Peter Johnsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 09-01-03 01:40

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]

> Det er "bare" en "skærpelse" eller "absolut sammenkobling" at man
> ligefrem skal ELSKE næsten, men budskabet er vel grundlæggende det

Forskellen er ikke stor praktisk, men sproglig. Det er
argumenterne/lignelserne for næstekærligheden, der er forskelligt.

Men du har da helt ret i, at de begge handler om, at man skal behandle
sin næste godt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 19-01-03 19:42

"Snakster" <Snakster.news@kandu.dk> wrote in message
> Hvor står det skrevet : Du skal være mod andre som du ønsker de skal
> være mod dig

> http://www.kandu.dk/

I Platons Lover; Så sant jeg er tilregnelig, skal jeg forholde mig til andre
slig jeg forventer ay andre skal forholde sig til mig. (427-343 før vår
tidsregning)

I Kon fu-tses' The analects of Confucius: Gjør ikke mot andre hvad du ikke
vil at andre skal gjøre mot dig. (551- 479 før vår tidsregning)

Kjellemann