Hvad betyder "ltr"
Fra : Michael Sørensen

Dato : 07-01-03 11:54

For eksempel i Word2000 kan man vælge fanen "Breve & Fax", hvorunder man
bl.a. kan finde flg. skabeloner:

Elegant brev ltr
Standard brev ltr
Professionelt brev ltr.

Jeg har også set "ltr" i andre sammenhænge, jeg dog ikke kan huske.

Kender nogen en forklaring på disse 3 bogstaver?

På forhånd tak.

/MS

Fra : hcma

Dato : 07-01-03 12:00

"Michael Sørensen" <m-s@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har også set "ltr" i andre sammenhænge, jeg dog ikke kan huske.
>
> Kender nogen en forklaring på disse 3 bogstaver?

Jeg gætterpå at forkortelsen "ltr" står for letter = brev
m v h
HC

Fra : Michael Sørensen

Dato : 07-01-03 12:12

> Jeg gætterpå at forkortelsen "ltr" står for letter = brev
> m v h
> HC

Jeg havde tankerne i samme retning (og det passer sikkert også, at det er
der betydningen ligger), men jeg tvivlede alligevel, da skabelonen

Guiden brev

ikke hed "ltr" til sidst. Desuden fandt jeg det mærkeligt, at der stod "ltr"
efter skabelonerne, dels fordi det er danske skabelon-navne, hvorfor "ltr"
burde være fjernet, da hele office-pakken jo alligevel er ændret til dansk.

Men også fordi det ingen mening giver at kalde en skabelon for "Standard
brev ltr" men meget mere mening at udelade "ltr".

Men du har nok ret alligevel.

Fra : Leo Heuser

Dato : 07-01-03 13:55

Michael

Letter forkortes normalt lt (LT) (på dansk
Ltr er en forkortelse for Litra, som bruges i forbindelse
med nummerering fx Afsnit 2, litra b. Meget brugt
ved DSB's tog. Prøv at søge på "litra" i Google.
Jeg kan dog ikke rigtig se, hvordan det hænger sammen
med

Elegant brev ltr
Standard brev ltr
Professionelt brev ltr

Leo Heuser

Fra : ..::jmj::..

Dato : 07-01-03 13:38

"hcma" <hcma@has.dk> skrev i en meddelelse

> "Michael Sørensen" <m-s@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

SNIP
> /MS
> >

> Jeg gætterpå at forkortelsen "ltr" står for letter = brev
> m v h
> HC

Det står ikke for betydningen "brev" men for en papirstørrelse, en anelse
længere en vores A4

--
...::jmj::..
Her lades alt håb ude...

Fra : Claus Sørensen

Dato : 07-01-03 23:41

"..::jmj::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| > >
| SNIP

| Det står ikke for betydningen "brev" men for en papirstørrelse, en anelse

Ja, lige præcis - det står for letter, altså for papirstørrelsen.
Letter-formatet er 21,59 x 27,94 cm og er med andre ord lidt bredere og lidt
kortere end A4, der er 21, 0 x 29,7 cm.

Et andet format, som hedder Legal, er 21,59 x 35,56 cm, men det er en helt
anden historie.

Med venlig hilsen
Claus Sørensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 07-01-03 23:58

> Ja, lige præcis - det står for letter, altså for papirstørrelsen.
> Letter-formatet er 21,59 x 27,94 cm og er med andre ord lidt bredere og
lidt
> kortere end A4, der er 21, 0 x 29,7 cm.

Men det pudsige er, at uanset hvad ltr betyder, bliver dokumenter baseret på
den alligevel som standard til A4. Det kan man jo så undre sig over.

Jan

Fra : pre

Dato : 08-01-03 09:09

Med mindre "man" har pillet ved Words indstillinger så er der en
"accept" af at Word kan omstille til A4.

© pre 2002

"Jan Kronsell" <kronsell(spam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
:
[...]
: >