MySql startet, men kan ikke connecte
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-01-03 09:35

Jeg har installeret apache 2.0.43, php 4.3.0 og seneste mysql *.54 på
winxp pro.

Jeg har det kørende uden problemer på en win2000pro maskine, og har haft
det igennem flere år.

Mit problem på winxp maskinen er at mysql *er* startet med
tilsyneladende alle korrekte settings (der er jo ikke umiddelbart
mange), men man kan ikke connecte til mysql serveren.

Nu har jeg revet mig selv i håret i en hel dag over dette, og er nødt
til at have noget ekspertise
Går man ind i WinMysqlAdmin så kan se at tjenesten *er* kørende, men den
kan ikke finde nogen databaser, og der er ikke udfyldt noget
serverinformation under enviroment.

Har uden held forsøgt at afinstallere og slette alt for derefter at
geninstallere, men det hjalp ikke.

Hvad pokker overser jeg?
Altså mysql kører, men den kan tilsyneladende ikke se databaserne og man
kan ikke connecte ... måske fordi den ikke kan se databaserne??

M.v.h.
Peter Fischer

Fra : PA

Dato : 07-01-03 15:50

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVE_THISfischer.as> skrev i en meddelelse

> Mit problem på winxp maskinen er at mysql *er* startet med
> tilsyneladende alle korrekte settings (der er jo ikke umiddelbart
> mange), men man kan ikke connecte til mysql serveren.

Har du slået XP's firewall fra for at se om det kan være der den hænger?
--
PA

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-01-03 16:14

PA <box5000@post1.tele.dk> skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVE_THISfischer.as> skrev i en meddelelse

> Har du slået XP's firewall fra for at se om det kan være der den
> hænger?

Ja

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk
Anonyme usenet brugere opfattes useriøst indtil det modsatte er bevist

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-01-03 17:01

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVE_THISfischer.as> wrote in message

> Ja

Og du har selvfølgelig startet Apache?

mvh
Preben

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-01-03 17:57

Preben Andersen <pran@privat.dk> skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVE_THISfischer.as> wrote in message

> Og du har selvfølgelig startet Apache?

Ja. Har gennemtjekket alt igen igen.

Tilsyneladende er mysql fint kørende.
Den står og lytter på port 3306 i.h.t. netstat -a

Men man kan dæleme ikke connecte til localhost.
Uanset, hvordan man forsøger at connecte.

Dvs. mysql er startet og lytter på 3306, men man kan ikke connecte til
den. Weird.

--

Fra : Jimmy

Dato : 07-01-03 18:05

> Men man kan dæleme ikke connecte til localhost.
> Uanset, hvordan man forsøger at connecte.
>
> Dvs. mysql er startet og lytter på 3306, men man kan ikke connecte til
> den. Weird.

Hvilken kode forsøger du at oprette forbindelse med?
Hvilken fejl får du, når du forsøger?

/Jimmy

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-01-03 18:48

Jimmy <spoerg@efter.den> skrev:

> "Fischer & Døssing" <tmp@REMOVE_THISfischer.as> wrote in message

> Hvilken kode forsøger du at oprette forbindelse med?
> Hvilken fejl får du, når du forsøger?

PHP eller direkte fra c:\mysql\bin

Uanset hvorhenne/hvordan jeg forsøger at connecte så vil den ikke
connecte til localhost.
Heller ikke LAN IP eller 127.0.0.1

Det er den klassiske fejlkode 10061 ved connect via c:\mysql\bin.
Dvs. samme fejl som en masse andre får når de ikke kan få startet
serveren.
Men serveren *er* startet.

--

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-01-03 18:23

On Tue, 7 Jan 2003 17:57:29 +0100, "Fischer & Døssing"
<tmp@REMOVE_THISfischer.as> wrote:

>Tilsyneladende er mysql fint kørende.
>Den står og lytter på port 3306 i.h.t. netstat -a

Prøv med "netstat -an" - så kan du se om den lytter på port 3306 for
localhost, for netkortet, eller for alle interfaces.

Du kan evt. prøve at forbinde til din IP-adresse, fremfor localhost,
såfremt mysql ikke lytter på localhost-interfacet.

--
- Peter Brodersen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-01-03 18:48

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev:

> Prøv med "netstat -an" - så kan du se om den lytter på port 3306 for
> localhost, for netkortet, eller for alle interfaces.

Den skal jeg lige have forklaret.

> Du kan evt. prøve at forbinde til din IP-adresse, fremfor localhost,
> såfremt mysql ikke lytter på localhost-interfacet.

Er forsøgt.
Hjalp ikke.

--

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-01-03 19:02

On Tue, 7 Jan 2003 18:48:13 +0100, "Fischer & Døssing"

netstat -a skriver fx:

TCP servernavn:3306 servernavn:0 LISTENING

Problemet er, at servernavnet vil fremtræde, uanset om der lyttes på
"localhost"-interfacet, på netkort-interfacet eller på alle
interfaces.

netstat -an skriver derimod fx:

TCP 0.0.0.0:3306 0.0.0.0:0 LISTENING

Hvis IP-adressen er "0.0.0.0", lyttes der som udgangspunkt på alle
interfaces. Hvis den derimod er "127.0.0.1", lyttes der kun på
localhost-interfacet, og hvis den er IP-adressen for dit netkort,
lyttes der kun for netkortet.

--
- Peter Brodersen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 08-01-03 17:12

> [...]

> interfaces. Hvis den derimod er "127.0.0.1", lyttes der kun på
> localhost-interfacet, og hvis den er IP-adressen for dit netkort,

Det ser ud til at den lytter på alle interfaces.

Proto, Local Address, Foreign Address, State
TCP, 0.0.0.0:3306, 0.0.0.0:0, Listening

Men samtidig er der dog:
TCP, 127.0.0.1:3306, 127.0.0.1: 1182, Established
Hvem eller rettere hvad??

--