Radiator ventil - fjernvarme?
Fra : SHN

Dato : 07-01-03 07:58

Hej.
Tiden er kommet, hvor et par radiator ventiler er blevet "trætte". Som følge
deraf tænkte jeg straks: udskiftning, evt. til de nye smarte Danfoss RA+,
som har mulighed for natsænkning.

Jeg kiggede lidt på Danfoss´ hjemmeside og det er vist ikke noget man bare
gør, når man altså har fjernvarme. Ventilen sidder på afgangen af radiatoren
og er åbenbart en speciel "returventil" Det virker som om man skal bruge en
"fjvr" returføler. Er det rigtigt?

vh
Søren H. Nielsen

Fra : Bent E.

Dato : 07-01-03 11:49

> [...]
radiatoren
> og er åbenbart en speciel "returventil" Det virker som om man skal

Hej Søren
Du har åbenbart ikke ventiler i dine fremløb (foroven),
men kun i returen.
Jeg gætter derfor på at du har fjernvarme, hvor disse ventilers
formål er at hindre returtemp. i at blive før høj.
Det er de udmærkede til.
Men hvis du ønsker komfort (dvs. konstant rumtemp.), så er disse
returtermostater ikke særlig velegnede.
Du skal så have monteret nye termostater i fremløbet, såkaldte
rumtermostater.
De holder rumtemperaturen konstant, i modsætning til dem du har i
returen, som holder vandtemp. konstant på returløbet.
Men lad blot de gamle sidde hvor de sidder, de gør i hvert
fald ingen skade, hvis de ellers er tætte osv.

Om du så vil vælge den forkromede model med natsænkning, er
et spørgsmål om prisen.
Du sparer jo noget på varmeregningen ved natsænkning, groft sagt
spares der 5% for hver grad man sænker temperaturen.
Den bør dog aldrig blive lavere end 14 gr.C i beboelsesrum.

Se iøvrigt www.okf.dk, der er flere gode tips

Mvh
Bent E.

Fra : SHN

Dato : 07-01-03 12:24

Tak Bent.
Jeg har gravet lidt til på Danfoss´ side.
Jeg har nu fundet en ventil "RA-UR" som de siger kan erstatte alm
returløbsventiler. På den kan der monteres termostater med rumtemperatur
føler. Bla. RA+.
Vil det være et problem at måle temperaturen 25 cm over gulvet i stedet for
80 cm over gulvet (som det vil blive hvis jeg monterer ventiler i
fremløbet)?

Søren H. Nielsen

Fra : Calle.

Dato : 07-01-03 12:38

SHN wrote:
> [...]
> Vil det være et problem at måle temperaturen 25 cm over gulvet i
> stedet for 80 cm over gulvet (som det vil blive hvis jeg monterer

Nej, du skal jo bare indstille din ventil så temp. i rummet passer.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Bent E.

Dato : 07-01-03 14:13

..
> [...]
stedet for
> 80 cm over gulvet (som det vil blive hvis jeg monterer ventiler i

Søren
Da det er et kredsløb, så er det ligegyldigt hvor ventilen sidder.
Det vigtige er at føleren måler rumtemp., og da Danfoss åbenbart
har sådan en, er det naturligvis ok.
Nogle Danfoss-ventiler fås med fjernføler, dvs. at du kan montere
selve føle-"dimsen" der hvor du helst vil have den.
Men ellers er det da ok med de 25 cm over gulvet.
Calle her i tråden skriver omtrent det samme, så vi er altså enige.
Og så er det jo nok ikke helt galt .

Mvh
Bent E.

Fra : SHN