Undertag under gl. tegl
Fra : Marc Friis-Møller

Dato : 06-01-03 20:23

Gruppe,

Er der nogen som kan fortælle mig om det er muligt at lave et funklende nyt
undertag under et gammelt tegltag ? Plast, alukraft eller hvad det nu ender
med.
Jeg er ved at være lidt træt af under/overstrygningsproblemer, men på den
anden side vil jeg helst benytte de gamle teglsten på det 'nye' tag.
Er det eks. muligt at:
1) Tage stenene af
2) Lægge undertag
3) Lægge stenene tilbage (helst uden alt for meget mørtel involveret)

PS: ja, det er snestorm - og jeg har lige ryddet sne .... på loftet

Mvh.
Marc

Fra : Per H

Dato : 06-01-03 20:32

On Mon, 6 Jan 2003 19:23:17 +0000 (UTC), "Marc Friis-Møller"
<marc_fm@hot*REMOVETHIS*mail.com> skrev:

>Er der nogen som kan fortælle mig om det er muligt at lave et funklende nyt
>undertag under et gammelt tegltag ? Plast, alukraft eller hvad det nu ender
>med.

Skulle der ikke være noget i vejen for, men vent til foråret.
dine lægter skal også af.

Tjek om du stadig kan få de tegl der sidder på taget.

Vh Per

Fra : Kurt Nielsen

Dato : 06-01-03 21:41

> 1) Tage stenene af
> 2) Lægge undertag
> 3) Lægge stenene tilbage (helst uden alt for meget mørtel involveret)

Hej Marc.
Hvis ellers understrygningen er udfødt rigtigt, kan punkterne 1 - 2 - 3
sagtens lader sig gøre.
Mvh. Kurt Nielsen

Fra : Marc Friis-Møller

Dato : 10-01-03 03:39

> Hej Marc.
> Hvis ellers understrygningen er udfødt rigtigt, kan punkterne 1 - 2 - 3
> sagtens lader sig gøre.
> Mvh. Kurt Nielsen

Kurt,

Hvordan understryger jeg et tag med undertag under ? Eneste mulighed må vil
være at lægge stenene i noget mørtel?

Mvh.
Marc

Fra : Tømreren

Dato : 09-01-03 20:05

> [...]
nyt
> undertag under et gammelt tegltag ? Plast, alukraft eller hvad det nu

Vælg en difutionsåben.
Det er bedre for dit træværk.....jeg går ud fra du har et "ikke helt nyt
hus"

> [...]
> 1) Tage stenene af
> 2) Lægge undertag
> 3) Lægge stenene tilbage (helst uden alt for meget mørtel involveret)

Det kan snilt lade sig gøre.
Du skal dog huske nogen 25x50 cm. klemmelister der skal ligge og holde
undertaget ned til dine spær.
Du skal også udskifte dine lægter til T1 lægter,og de 2 øverste og 2
nederste skal være trykimpræneret.

Mvh
Tømreren

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-01-03 22:11

On Thu, 9 Jan 2003 19:04:46 +0000 (UTC), "Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk>
wrote:

>Du skal dog huske nogen 25x50 cm. klemmelister der skal ligge og holde
>undertaget ned til dine spær.

Bliver det ikke lidt voldsomt med så store lister?

--
Jens

I'll let you have the last word if you guarantee it will BE your last!

Fra : Tømreren

Dato : 10-01-03 18:09

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Bliver det ikke lidt voldsomt med så store lister?

UPS,,, 25x50mm..

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-01-03 22:16

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> UPS,,, 25x50mm..

Det kommer helt an på hvilke tegl der er tale om. I dag skal der på mange
typer være min. 34 mm underlister.

Mvh - Martin

Fra : Tømreren

Dato : 11-01-03 00:07

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> "Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer helt an på hvilke tegl der er tale om. I dag skal der på mange
> typer være min. 34 mm underlister.

Hvilke tegl skulle det være?
Klemmelisten har ikke den store betydning for bæreevnen i
tagkonstruktionen,de fleste bruger faktisk 19x50 lister.
Mvh
Tømreren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-01-03 01:28

> Hvilke tegl skulle det være?

Ved bl.a. alle falstegl (lertegl) skal der i dag anvendes 34 mm underlister,
da samlingerne er så tætte at der ingen ventilation er her.

> Klemmelisten har ikke den store betydning for bæreevnen i
> tagkonstruktionen,de fleste bruger faktisk 19x50 lister.

Det har intet med bæreevne at gøre. Det er for at sikre tilstrækkelig
ventilation under teglet. Hvis denne ikke er tilstede kan teglet ikke tørre
ordentligt ud.

Vingetegl kan f.eks. lægges med 25 mm underlister fordi der ikke er fals i
disse og de er meget åbne i samlingerne, så der er ventilation her.

Se krav her: http://www.dansktag.dk/oplaegning/framesets/subpage-in.html

Under "Dantegl" --> "Oplægningsvejledning"

19 mm underlister har man ikke brugt i ca. "100 år".

Jeg håber ikke du har lavet for mange tage de sidste år, da tagfabrikanten
ikke yder garanti medmindre det er udført med de korrekte underlister.

Mvh - Martin

Fra : Tømreren

Dato : 11-01-03 02:57

> "Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ved bl.a. alle falstegl (lertegl) skal der i dag anvendes 34 mm
underlister,
> da samlingerne er så tætte at der ingen ventilation er her.

Der må jeg sq give dig ret,,,, jeg har godt nok aldrig set/brugt en 34 mm.
klemmeliste.

> 19 mm underlister har man ikke brugt i ca. "100 år".

Jeg ved det er forkasteligt,,men det bliver brugt i stor stil.

> Jeg håber ikke du har lavet for mange tage de sidste år, da tagfabrikanten
> ikke yder garanti medmindre det er udført med de korrekte underlister.

Jeg laver mange tage,,, bare ikke med falstegl,de er alt for dyre for de
fleste mennesker,jeg mener at have set at en udluftnings-hætte koster ca.
1000,-.
Jeg lægger en del B&C-betontegl og benders,og bruger ALTID 25x50 lister.

Mvh
Tømreren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-01-03 17:30

> Jeg lægger en del B&C-betontegl og benders,og bruger ALTID 25x50 lister.

Det er vist også det de anbefaler ved betontagsten.

Betontagsten suger ikke så meget vand til sig, så de kræver ikke den samme
ventilation under sig.

Mvh - Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-01-03 03:39

> [...]
> 3) Lægge stenene tilbage (helst uden alt for meget mørtel involveret)
>
> PS: ja, det er snestorm - og jeg har lige ryddet sne .... på loftet

Også du - så er vi to.

Men ja, det kan man godt. Hvis det er tegltag, så skal du regne med at ca 15
% af stenene bliver ødelagt i forbindelse med nedtagningen - hvis du passer
godt på. Taber du en stak, så kommer de oven i. Så sørg for at finde nogle
sten inden du går i gang, så du ikke lige mangler det sidste, når taget skal
læggges igen.

Mvh Maria

Fra : Tømreren

Dato : 10-01-03 18:14

> [...]
> sten inden du går i gang, så du ikke lige mangler det sidste, når taget

Hvis du bor nær Kbh. kan du tage ud på Amager hos Jakobsen & sønner,de har
en del gl. tegl.
Ellers er der Kalk og mørtelværkerne.
Du kan jo også lægge helt nye betontegl,de koster kun ca. 40 kr. m2 charmen
ryger,men din vurdering stiger.

Mvh
Tømreren

Fra : Christian

Dato : 10-01-03 21:51

> Du kan jo også lægge helt nye betontegl,de koster kun ca. 40 kr. m2
charmen
> ryger,men din vurdering stiger.

Er det sådan generelt, at man betragter betonsten som værende bedre en gamle
teglsten - når man nu, som du skriver, ser bort fra charmeværdien osv.
Holder betontagsten bedre end gamle tegl - hvis teglene vel og mærke er
brændt ordentligt. JEg har altid haft en opfattelse af, at sådan nogle gamle
teglsted nærmest kunne holde evigt.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-01-03 22:23

"Christian" <ingen@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Holder betontagsten bedre end gamle tegl - hvis teglene vel og mærke er
> brændt ordentligt. JEg har altid haft en opfattelse af, at sådan nogle

Betontagsten holder i mange år.. Men om de holder lige så længe som lertegl
ved jeg ikke. (de holder ihvertfald ikke længere)

Det største problem er at betontagsten hurtigere bliver grimme og ru i
overfladen og mister lidt af farven. En betontagsten som er 10 år gammel
begynder allerede at se "kedelig" ud.

En lertegl bevarer sin fine overflade og farve i hele sin levetid.

Det er lidt som at sammeligne laminatgulve og ægte trægulve. Ægte trægulve
har en "glød" som man aldrig får i et laminatgulv.

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 22:34

On Fri, 10 Jan 2003 22:22:56 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> skrev:

>Det er lidt som at sammeligne laminatgulve og ægte trægulve. Ægte trægulve
>har en "glød" som man aldrig får i et laminatgulv.

præsis. Bare synd at der er en del der ikke kan fornemme det.

Vh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 11-01-03 10:14

> gamle
> gamle
>
> Betontagsten holder i mange år.. Men om de holder lige så længe som lertegl
> ved jeg ikke. (de holder ihvertfald ikke længere)

Man har jo heller ikke rigtig haft mulighed for at få erfaring med
beton tagsten. De er vist ikke blevet produceret i mere 50 år, tegl er
blevet brugt i 1000 år.

Og jeg har da pillet betontage ned der var 50 år gamle (romer fals
sten) og de var ikke en disse værd. Men det er jo ikke til at vide med
de "nye", de bliver vel bedre og bedre til at lave dem?.

> [...]
> begynder allerede at se "kedelig" ud.
>
> En lertegl bevarer sin fine overflade og farve i hele sin levetid.

Helt enig. Beton stenene er også mere kraftige i det.
Jeg er blevet fortalt at tyskbrændte tegl er blevet bedere end de
danske fordi vi ikke har mere af en bestemt type ler? Og de har
længere ovne, som gør at brænde tiden er længere.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-01-03 16:41

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> danske fordi vi ikke har mere af en bestemt type ler? Og de har
> længere ovne, som gør at brænde tiden er længere.

Det er korrekt.

De bruger skiferler. Og så bliver de brændt hårdere.

Det er tydeligt at mærke når man skærer i dem!. Og så er de meget hårdere i
overfladen så de ikke "suger" skidt til sig så nemt.

I dag bliver mange tegl lavet i tyskland, også flere af dem som f.eks.
Dantegl sælger i dk. Deres falstegl er f.eks. fra tyskland, mens deres
vingetegl er fra danmark (og derfor af en anden type ler og ikke
hårdtbrændt).

Røde tegl i skiferler er en anelse brunere en danske tegl.

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-01-03 21:04

> Du kan jo også lægge helt nye betontegl,de koster kun ca. 40 kr. m2
charmen
> ryger,men din vurdering stiger.

Har du erfaring med betonsten (eller tegl) der kan lægges uden undertag.
F.eks sådan nogle som "Lafarge Tekkin B&C DANFLOCK"

Citat fra http://www.dansktag.dk/bc_produkter/danflock/index.html :"man
både får et tæt tag, der kan ånde og samtidig sparer såvel undertag som
understrygning."

Btw er der er her der udfra spærdimensioner og afstande kan beregne hvor
tungt et tag de kan bære ?
(Eller hvem går man til ? en statiker ?)

Da huset er fra 1928 og der er skifftereternit på antager jeg at det
ikke er det oprindelige tag. Tiden taget i betragtning har der
formodenligt været nogle tegl på oprindeligt

/Anders - som bruger vinteren på at tegne skitser og overveje
mulighederne ...

Fra : Tømreren

Dato : 10-01-03 21:42

> Har du erfaring med betonsten (eller tegl) der kan lægges uden undertag.
> F.eks sådan nogle som "Lafarge Tekkin B&C DANFLOCK"

Jeps,det var faktisk den første tagsten som vi tømrere måtte lægge (det
hørte nomalt under murerene).
Ganske god tagsten,men jeg mener at den også er ret dyr.
Jeg har bare lidt mere tiltro til et undertag der er difutionsåbent.
Så har man jo 2 tagelementer der er tætte,for hvis nomale betontegl er lagt
godt,er de helt tætte.

> Btw er der er her der udfra spærdimensioner og afstande kan beregne hvor
> tungt et tag de kan bære ?
> (Eller hvem går man til ? en statiker ?)

Her kan du se vægten på forskellige tag typer:
http://www.randerstegl.dk/VINGE/TAGPRISEN-TIL.HTM
Der efter køber du denne bog til 125,- og deri er der nogen tabeller som du
lægger dine tal ind i,,, og vupti så ved du om det kan bære.
http://www.top.dk/servlet/shop?action=detailview&productno=28

> Da huset er fra 1928 og der er skifftereternit på antager jeg at det
> ikke er det oprindelige tag. Tiden taget i betragtning har der
> formodenligt været nogle tegl på oprindeligt

Dejligt gammelt hus at have.
Den der har lagt eternit-tag på,skulle have smæk i den bare mås.
Jeg tror ikke der er de store problemer i at lægge tegl,i gamle dage brugte
man alt for stort tømmer for at være på den sikre side.

> /Anders - som bruger vinteren på at tegne skitser og overveje
> mulighederne ...

Der er også mange muligheder i et gl. hus,trist det også koster penge.

Mvh
Tømreren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-01-03 17:01

> [...]
som du
> lægger dine tal ind i,,, og vupti så ved du om det kan bære.

Umiddelbart skulle der udfra dens tabeller ikke være problemer med tegl.

Og produkter som

Randers Tegls: RT 840 - Sort Engoberet Højslev Vingetagsten Lille Dansk
Format
http://www.randerstegl.dk/Vinge/RT840.htm

Lafarge Tekkin Gammel Dansk vingetagsten eller økonomi i blådæmpet
http://www.dansktag.dk/dantegl_produkter/test_vingetagsten/index.html

vil helst sikker klæde huse.

Mens B&C DANFLOCK tagsten stadig spøger lidt ...

Men i lørdags så vi ellers lige en kvist i hobro der er meget tæt på det
vi gerne vil have. Så jeg skal lige okring igen og høre hvem der har
lavet den og om de evt. har nogle tegninger ...

> Der er også mange muligheder i et gl. hus,trist det også koster penge.

Ja - vi er ihvertfald nødt til at tage det lidt ad gangen..
Se evt www.majland.org/hvolris der viser jeg omverdenen hvad vi går og
laver. Specielt udhuset kan man godt se forskellen på da vi overtog det
for 1/2år siden til nu

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 20-01-03 19:28

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Randers Tegls: RT 840 - Sort Engoberet Højslev Vingetagsten Lille Dansk
> Format

Det er godt Anders..... Du er ved at lære det

Mvh - Martin