Åhhh nej.. Kuglefisk eller Badebold??
Fra : Jimmi

Dato : 06-01-03 19:34

Hej Alle sammen..

Håber i kan hjælpe?? Jeg har lige nu opdaget at min kuglefisk, sådan en gul
en med sorte prikker folder halen op langs siden og flyder i toppen af
akvariet?? Hvis man lige prikker lidt på glasset så folder den sig ud og
svæmmer lystigt omkring... Hmmmm Er den syg og dårlig?? har den ondt i
maven efter røde mygge larver?? Eller det bare sådan en kuglfisk opføre
sig??

Håber nogen kan hjælpe...

Hilsen

Jim

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 06-01-03 21:52

"Jimmi" <iver007@hotmail.com> writes:

> [...]
> svæmmer lystigt omkring... Hmmmm Er den syg og dårlig?? har den ondt i
> maven efter røde mygge larver?? Eller det bare sådan en kuglfisk opføre

Jeg ved ikke om din kuglefisk er syg eller noget.
Men mine kuglefisk folder ofte halen op langs siden. F.eks. lige før
den angriber en snegl Og de kan blive faretruende store hvis man
ikke holder igen med foderet. Jeg gav for nylig nogle leven
myggelarver. Damn de blev runde. Jeg blev helt bange

/Esben
--
Only one shopping day left until tomorrow!

Fra : Plesner

Dato : 06-01-03 23:51

> [...]
> toppen af akvariet?? Hvis man lige prikker lidt på glasset så folder
> den sig ud og svæmmer lystigt omkring... Hmmmm Er den syg og dårlig??

Det er ikke usædvanligt, at kuglefisk puster sig op i forbindelse med, at
de bliver fanget. Til dette formål sluger de normalt vand for at opnå
kugleformen. Hvis de gør det i forbindelse med, at man fanger dem, kan
man risikere, at de i stedet sluger en mængde luft, som de så senere ikke
kan komme af med. De vil så typisk hænge halvt oppustede ved overfladen.
Når man forstyrrer dem, vil de bruge en masse kræfter på at prøve at
svømme normalt (hvorved luftboblen samles i den bagerste del af kroppen,
hvilket får den til at have hovedet nedad), men må efter kort tid give op
igen, hvorved de igen stiger op til overfladen.

Hvis din kuglefisks adfærd ligner denne, kan du fange den, og holde den
med hovedet opad under vandet. Da kuglefisken opfatter dette som en fare,
kan den godt finde på at puste sig op, og derfor kan det vare adskillige
minutter, før luft og vand spyttes ud.

> har den ondt i maven efter røde mygge larver?? Eller det bare sådan
> en kuglfisk opføre sig??

Nu er røde myggelarver langt fra det smarteste foder at bruge til sine
akvariefisk, så den kan da muligvis have pådraget sig en eller anden
komplikation som følge af dette.

> Håber nogen kan hjælpe...

Håber det hjalp dig lidt.

Plesner

Fra : Jimmi

Dato : 07-01-03 07:39

Hej..

Tak indtil videre.. :)

Jeg tror jeg lige vil lurer lidt på den og se om det skulle blive kronisk...
I nat sov den da på bunden som den plejer..

VH
Jim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-01-03 17:55

"Plesner" <you@wish.net> wrote in message

> Nu er røde myggelarver langt fra det smarteste foder at bruge til sine
> akvariefisk, så den kan da muligvis have pådraget sig en eller anden
> komplikation som følge af dette.

Jeg er lidt i tvivl om rigtigheden af ovenstående. Det er nok uden for
enhver tvivl at røde myggelarver /kan/ være problematiske - jeg ville ikke
benytte dem til mine aufwuchsædere fra Malawi- og Tanganyikasøen.
På den anden side har jeg et lille akvarium med Apistogramma Ortmanii. Hvis
jeg skal have dem i leg benytter jeg enten en kort periode med flittig
fodring med levende foder (ikke daphnier, der IMHO ikke er alverden værd -
nærmest mest terapi for fisk) eller de berygtede frosne røde myggelarver.
Efter en uges tid med dette foder er det næsten sikkert som amen i kirken at
minne små ortmanii'er lægger æg. Så her forekommer det mig at det da er et
ganske smart foder.

I min barndom/ungdom, da jeg hentede røde myggelarver i en bæk, der
fungerede som slagteriafløb (tænk sig - man ledte blod og bæ og andre safter
direkte ud) brugte vi dem som foder til bl.a. scalarer - og anså dette foder
for at være noget af det bedste, man kunne få.

vh
Jan

Fra : Plesner

Dato : 07-01-03 23:33

> Jeg er lidt i tvivl om rigtigheden af ovenstående. Det er nok uden for
> enhver tvivl at røde myggelarver /kan/ være problematiske - jeg ville
> ikke benytte dem til mine aufwuchsædere fra Malawi- og Tanganyikasøen.

Nej, naturligvis ikke.

> [...]
> næsten sikkert som amen i kirken at minne små ortmanii'er lægger æg.
> Så her forekommer det mig at det da er et ganske smart foder.

Jamen det er også fint, når det virker. Jeg ser dog flere problemer i
forbindelse med brugen af røde myggelarver:

De lever naturligt ikke i det reneste vand (som du selv kommer ind på i
dit brev) og jeg er overbevist om, at det ikke lige er alle leverandører
af frosne røde myggelarver, der gør specielt meget ud af at skylle dem
synderligt (prøv at lægge mærke til, hvor forskelligt forskellige mærker
røde myggelarver lugter, når det er bare halvt optøet.

I samtlige de tilfælde af bugvattersot, vi har haft i vores akvarieklub i
gennem flere år, er mistanken faldet på frosne røde myggelarver. selv
bruger jeg ikke dette foder længere, og har heller ikke haft bugvattersot
i en del år.

Røde myggelarver er stærkt allergifremkaldende idet de indeholder et
hæmoglobinlignende stof, som jeg efterhånden kender en del (mig selv
inklusive), der er blevet allergisk af - ikke kun overfor røde
myggelarver, men også overfor rejer og andre krebsdyr. Jeg behøver kun at
røre ved røde myggelarver idag, så går der få minutter før mine hænder
begynder at svulme op, armene klør og næsen løber. En ret kraftig
reaktion, som netop røde myggelarver er kendt for at kunne forårsage med
tiden.

Ville du bruge den slags foder i dag ?

Plesner

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 07-01-03 23:43

> [...]
> gennem flere år, er mistanken faldet på frosne røde myggelarver. selv
> bruger jeg ikke dette foder længere, og har heller ikke haft bugvattersot

Jeg selv og flere andre discusentutiaster har ligeledes observeret problemer
med røde myggelarver. I en periode på cirka et år brugte jeg dem jævnligt
som foder til mine discus og måtte som følge heraf behandle for indvoldsorm
med jævne mellemrum. Siden jeg stoppede med dette foderemne har jeg ikke
behandlet for sygdommen én eneste gang.

Mange forfattere af discus litteratur gengiver de samme erfaringer men
skriver samtidig, at man kan købe visse UV behandlede myggelarver der skulle
være et sikkert foderemne, da alle parasittet er døde som følge af UV'en.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-01-03 18:41

> Ville du bruge den slags foder i dag ?

Ja, ubetinget. Akkurat som jeg uden betænkning ville fodre f.eks. discus med
tubifix uanset at disse kommer fra vand der er mere iltfattigt end
myggelarverne.

vh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-01-03 20:44

> [...]
med
> tubifix uanset at disse kommer fra vand der er mere iltfattigt end

Der er jo heller ikke noget i vejen for at anvende tubifex som foder, da de
er meget næringsrige. Det eneste problem som jeg ser er, at de let kan være
inficerede og forårsage involdsorm, og så skal man ud i en behandling af
fiskene, hvilket efter min mening lige så godt kan undgås, hvis der er andre
foderemner der kan gøre det ud for tubifex eller røde myggelarver.

Fra : Rasmus Jungersen

Dato : 08-01-03 16:19

Hej NG

Jeg er da blevet lidt interesseret i disse kuglefisk... hvor stort et
akvarium skal man holde dem i og er der nogen der kender hjemmesider med dem
på??

Hilsen
Rasmus

Fra : Cyberbar

Dato : 08-01-03 18:58

Jeg har lige købt 2 kuglefisk, kan kun anbefalede dig at købe nogle. De er
sgu godt nok sjove at kigge på. Deres øjne flyver rundt i hovedet på dem.
Med hensyn til hvor stort akvarium du skal have, ved jeg det ikke. Ved ikke
rigtigt hvor store de bliver. Men mine fisk er vel ca. 2-3 cm. Og mit
akvarium er på 325 l.

Mvh. Cyberbar

www.cyberbar.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 08-01-03 22:17

"Rasmus Jungersen" <junger@mail1.stofanet.dk> writes:

> Jeg er da blevet lidt interesseret i disse kuglefisk... hvor stort et
> akvarium skal man holde dem i og er der nogen der kender hjemmesider med dem
> på??

Af hjemmesider, så er det store site indenfor kuglefisk Puffernet[1].
Den indiske dværg kuglefisk[2,3,4,5] bliver kun 2.5cm stor, og kræver
ikke særlig store akvarier. Jeg har 2 i et 54l akvarier, og har for 2
dage siden sat 5 siam barber i til dem. Jeg ville gerne sætte 2-3
mere ned i det.

Referencer:
[1] http://puffernet.tripod.com/
[2] http://www.rr.iij4u.or.jp/~kohda/en/en-dwarfpuffer.htm
[3] http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-trav.htm
[4] http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=21&pCatId=971
[5] http://www.geocities.co.jp/AnimalPark/7977/puffer.htm

/Esben
--
A day without sun shine is like, you know, night.