Hurra for frosten
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-01-03 18:55

Nu kan vi komme af med noget af det kryb der efterhånden har besluttet sig
for at overtage og indtage vore haver, muligvis incl. SAMTLIGE dræbersnegle.
Med håb om mere skarp frost afløst af varme perioder indimellem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : up

Dato : 08-01-03 01:14

> [...]
dræbersnegle.
> Med håb om mere skarp frost afløst af varme perioder indimellem.

Jeg kan kun erklære mig helt enig, har selv haft samme tanke, men samtlige -
den tror jeg desværre ikke på.
mvh up

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-03 19:55

up <melbaFJERNDETTE@c.dk> skrev i en

> [...]
> dræbersnegle.
> >

> Jeg kan kun erklære mig helt enig, har selv haft samme tanke, men

Hvis ikke det bliver samtlige, vil det kun give en meget kortvarig dæmpning
af ringe betydning. De er sarte og får vi et antal hurtige skift til skarp
frost, skulle de bukke under allesammen så det er jo spændende....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-03 19:55

Fra : Niels

Dato : 10-01-03 09:47

DMI :
http://www.dmi.dk/vejr/aktuelt/200301091630/snegle.html

Mange danske haveejere glædede sig i sidste uge over mediernes meddelelse om
at 'en længere periode med 10-15° frost ville gøre det af med den Iberiske
skovsnegls (Arion lusitanicus) æg'. Vi har i den anledning taget en snak med
en ekspert på området - Frank Jensen fra Naturhistorisk Museum i Aarhus - og
spurgt ham hvorvidt de seneste ti dages hårde frost så har været nok eller
om der skal mere til.

"Der skal mere til; meget mere endda". fortæller han.
"Vi har eksempler fra Sverige på at sneglens æg kan klare temperaturer helt
ned til -36°C". Og som grafikken fra Isenvad ved Ikast viser så er vi ikke i
nærheden af de døgnmiddeltemperaturer.
"Desuden skal man huske på at hver gang en snegl går til af kulde, så er der
mere plads og føde til dem der godt kunne tåle vinteren" fortsætter Frank
Jensen.
"Man får simpelthen en benhård naturlig udvælgelse af snegle hvis æg
besidder evnen til at klare sig på nordlige breddegrader."

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-01-03 13:01

Niels <nielsen@geocities.com> skrev i en
> [...]
> "Man får simpelthen en benhård naturlig udvælgelse af snegle hvis æg
> besidder evnen til at klare sig på nordlige breddegrader."

Med de udsigter vil jeg slet ikke beskæftige mig med at håbe på total
udryddelse. Suk! Jeg troede de var langt sartere. Men en kraftig reduktion
er da heller ikke at fornægte, det er jo det der sker med vort hjemlige
kryb.

Man glemmer jo også lykkeligt at der altid vil være et eller andet sted der
får kunstig varme, eller repræsenterer helt særligt gunstige naturforhold.
Så her vil der uanset kulden altid kunne overleve eksemplarer.

Vi må igang med de små hegn med kunstgødningssmurt underside, eller blande
jern i rugbrød.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 10-01-03 14:06

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> [...]
> sted der får kunstig varme, eller repræsenterer helt særligt gunstige
> naturforhold. Så her vil der uanset kulden altid kunne overleve

Ja og de mest hårdføre - læs darwinistisk: de bedst egnede - vil også
overleve. Om færre år end vi bryder os om at vide, er bæsterne
akklimatiserede.

, eller
> blande jern i rugbrød.

Det har jeg til gengæld ikke hørt om før. Fortæl fortæl ...

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-01-03 10:38

Lars M. Pedersen <Lars@NOSPAMtyf.dk> skrev i en
> [...]
> akklimatiserede.
>

> , eller
> >

> Det har jeg til gengæld ikke hørt om før. Fortæl fortæl ...

Det kalder jeg ferromol til 100 kr. pr. kg. Et middel der skal strøs med
rund hånd og igen og igen!

Så hellere købe lidt jernfosfat og blande noget selv, det kan næppe komme
til at koste andet end en brøkdel.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 11-01-03 14:30

> Det kalder jeg ferromol til 100 kr. pr. kg. Et middel der skal strøs med
> rund hånd og igen og igen!

Det havde jeg hørt om, og egentlig afskervet som alt for dyrt.

> Så hellere købe lidt jernfosfat og blande noget selv, det kan næppe komme
> til at koste andet end en brøkdel.

Har du nogen gode opskrifter at dele ud af? Hvor meget jernfosfat til hvor
meget rugbrød?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-03 00:09

> [...]
>
> Det havde jeg hørt om, og egentlig afskervet som alt for dyrt.

> Har du nogen gode opskrifter at dele ud af? Hvor meget jernfosfat til hvor

Det står på 100 kr. - pakkerne

Jeg har ingen erfaring, men det får jeg nok....

Med mindre nematoder er bedre. Jeg har en del tillid til Helge P., og han
siger det virker. Med dem kan man lave udsætning i hele kvarteret, ellers
kommer de jo bare fra naboen dagen efter. Det vil da være forbundet med en
vis fare med sene havevandringer: det kan være man får en våd,
nematodeinficeret snegl i nakken!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-01-03 09:50

On Sun, 12 Jan 2003 00:08:33 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Med mindre nematoder er bedre. Jeg har en del tillid til Helge P., og han
>siger det virker. Med dem kan man lave udsætning i hele kvarteret, ellers

Sidst jeg så en bestillingsseddel til de nematoder (halvandet år siden)
stod der at de ikke virkede ret godt mod dræbersnegle, men var rigtig
effektive mod agersnegle.

Men jeg savner nu stadig at høre erfaringer fra folk som har prøvet dem.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-03 13:03

> [...]
> effektive mod agersnegle.
>
> Men jeg savner nu stadig at høre erfaringer fra folk som har prøvet dem.

Jeg er indtil nu blandt de heldige, der også har tid til at vente. Fidusen
skulle være at man laver et fangstbur og laver en kontrolleret inficering.
Man kan så vente med at udsætte dem til det kan ses at de er syge. De raske
på udsætningsstedet æder så den syge/døde kammerat og bliver alle effektivt
inficerede. Det skulle så gerne brede sig i hele kvarteret, og man er fri
for problemet med indvandring fra ukontrollerede steder.

Angående agersnegle har disse også været meget slemme, så måske af den grund
vil jeg vælge nematoder.

Lige nu er jeg mest spændt på at se resultatet af vinterens hærgen.

Jeg har et område under bærbuskene hvor jeg lader et efterhånden tykt lag af
grenklip ligge og rådne. Måske dette er en effektiv sneglebørnehave, som jeg
skulle stakke sammen hvert efterår?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen