Fradrag for gave
Fra : Heidi Engelbrecht

Dato : 06-01-03 18:29

Hvis man nu har en trofast hjælper i sit firma, som ikke får løn.
Må man så give vedkommende en gave og hvordan er fradragsmulighederne?

Må man eks. købe en mobiltelefon til 1000,- og få fuld fradrag i firmaet og
modtageren bliver beskattet af det?

Mvh
Heidi Engelbrecht

Fra : Chevy Power

Dato : 06-01-03 21:01

"Heidi Engelbrecht" <heidi@NOSPAMengelbrecht.net> skrev i en meddelelse
> Hvis man nu har en trofast hjælper i sit firma, som ikke får løn.
> Må man så give vedkommende en gave og hvordan er fradragsmulighederne?

Ikke for at være urimelig, men hvis du ikke betaler løn, pension, atp m.m. af "hjælperens" arbejde
kan jeg ikke se det store problem i om "gaven" kan fradrages eller ej ...
Du får faktisk udført sort arbejde og vil trække udgiften fra !
Vedkommende er heller ikke dækket af nogen form for forsikring hvis han kommer til skade i
forbindelse med hans "hjælpearbejde"

--
Brian Sørup

Fra : The BMA man

Dato : 07-01-03 19:58

On Mon, 6 Jan 2003 21:00:46 +0100, "Chevy Power"
<camaropowerXXX454@hotmail.com> wrote:

>Du får faktisk udført sort arbejde og vil trække udgiften fra !

Om det er sort arbejde eller ej, skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Men hallo - spis lige brød til.

Hun spørger jo netop, om det må trækkes fra. Det må løn da.
Og hun spørger om det er ok, hvis modtageren beskattes af gaven - det
gør modtageren jo af løn.

Så jeg kan ikke se, ud fra _den_ argumentation, hvorfor det ikke må
trækkes fra. Men der er sikkert en masse regler om, at det ikke må
være familie, nære venner, tidligere kolleger (Hej Heidi eller
lignende, der får gaven, hvis der skal være fradrag.

--

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.

Fra : Jimmy

Dato : 07-01-03 23:46

"The BMA man" <bmadsen@NOSPAM.image.dk> wrote in message

> Hun spørger jo netop, om det må trækkes fra. Det må løn da.
> Og hun spørger om det er ok, hvis modtageren beskattes af gaven - det
> gør modtageren jo af løn.

Ja *løn* gør.
Dette er jo ikke løn.
Det er noget, der trækkes på kontoen og trækkes fra med det samme.
Modtageren opgiver jo ikke til T&S at han har modtaget en gave.

Bortset fra det, har jeg nu jævnligt sendt gaver ud til
forretningsforbindelser, som har hjulpet mig på den ene eller den anden
måde.

Jeg rådførte mig med min revisor inden jeg gjorde dette og fik følgende svar
til 700 ex moms

En gave i form af vin og lignede til kunder betragtes som repræsentation.
Der er ingen beløbsmæssige krav til repræsentation. Dog skal bilagene
opfylde nogle formelle og ufravigelige krav.
Af bilagene skal følgende fremgå:

- Dato
- Leverandørens navn
- Modtagerens navn
- Anledning til gaven
- Eventuelle deltagere, hvis der er tale om bespisning

Jeg formoder det besvarer en del af dit spørgsmål.
Nemlig at det er lovligt at give nogle typer gaver.
Om man må give en mobiltelefon ved jeg ikke.

Mvh
Jimmy

Fra : Heidi Engelbrecht

Dato : 07-01-03 21:16

> [...]
> Du får faktisk udført sort arbejde og vil trække udgiften fra !
> Vedkommende er heller ikke dækket af nogen form for forsikring hvis han
Det er ikke sort arbejde, men en god ven som kommer med gode idéer.

Heidi