Windows XP Pro - fjernadgang fra nettet?
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-01-03 16:16

Vi har en Windows XP pro maskine som jeg gerne vil udnytte uden for
den normale brugers arbejdstid, fra Linux/Solaris/OS X da den er
rimeligt hurtig, og der er mulighed for at vaere flere logget ind
samtidig.

Jeg har ikke praktisk erfaring med XP endnu, og vil derfor lige hoere
om der er nogen der vil give mig et par URL'er til projekter til
formaalet (vnc maaske) eller noegleord til google/freshmeat. Jeg
forventer noget i stil med at faa "mit" skrivebord paa XP maskinen op
i et vindue. Opdateringshastighed er ikke saa vigtig, da det primaert
er serverting jeg vil koere.

Paa forhaand tak,
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : TH

Dato : 06-01-03 16:23

Davs,

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev i en
meddelelse news:kkvg125mwi.fsf@mimer.null.dk...

> Paa forhaand tak,

Hvad med Rdesktop?
http://www.rdesktop.org/

Det bruger jeg til at koble op til Win servere med.
Ved dog ikke om Term-server er standard i din XP version?

/TH

---

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-01-03 16:39

"TH" <th@cogito.dk> writes:

> Ved dog ikke om Term-server er standard i din XP version?

Naeh, det ved jeg heller ikke. Hvordan ser jeg det?

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 06-01-03 17:19

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote in message >
> Ved dog ikke om Term-server er standard i din XP version?
>
> Naeh, det ved jeg heller ikke. Hvordan ser jeg det?

Hej

Remote desktop er som default installeret på en xp pro, men disablet. Det
kan enables via
computer management, mener jeg det er. Og man kan connecte med rdesktop.

/Sonni

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-01-03 20:59

"Sonni Skammelsen" <news@sonni.org> writes:

> Remote desktop er som default installeret på en xp pro, men disablet. Det
> kan enables via
> computer management, mener jeg det er. Og man kan connecte med rdesktop.

Alletiders :)

Jeg forsoeger i morgen!

Fra : TH

Dato : 06-01-03 18:05

Davs,

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev i en
meddelelse news:kkr8bq5lv5.fsf@mimer.null.dk...

> Naeh, det ved jeg heller ikke. Hvordan ser jeg det?

Aner det ikke...var det W2000 var det en anden ting.
Når jeg nu tænker over det er jeg faktisk slet ikke sikker på at XP i nogen
versioner er udstyret med Termserver...men det kan være at der er nogen
andre der ved det?

Eller som du selv siger TridiaVNC...men så ville jeg vælge den "nye"
version...udbryderne hvis man kan kalde dem det. Den er efter min mening
meget hurtigere og har ingen problemer med Windows2000/XP. Den hedder
"TightVNC"

http://www.tightvnc.com/

/TH

---

Fra : Anders Lund

Dato : 06-01-03 22:18

TH wrote:
> [...]

Højreklik på My Computer -> Properties -> Remote Desktop

> [...]
> Når jeg nu tænker over det er jeg faktisk slet ikke sikker på at XP i
> nogen versioner er udstyret med Termserver...men det kan være at der

Windows XP Pro har mulighed for "Remote Desktop". Dette er en terminal
server, som dog (så vidt jeg er orrienteret) kun tillader en tilsluttet
bruger ad gangen. Det der sker, er at du overtager skrivebordet (selve
konsol skærmen bliver låst), samtidig med at skærmstørrelse bliver tilpasset
til den PC som har overtaget. Dette giver ikke den samme mulighed som en
Windows 2000 server, hvor flere brugere kan være logget ind på en gang.
Fordelen er at du kan overtage desktoppen og samtidig de programmer du måtte
have kørende.

Windows XP Home understøtter ikke "Remote Desktop". Her kan man kun bruge
"Remote Help" (?), hvor du kan sende en anmodning til en anden (med Windows
XP) om at vedkommenden kan overtage skrivebordet og hjælpe med et eller
andet. Her kan begge parter kigge med hvad der sker. Denne funktion findes
også i Pro versionen.

Windows XP Remote Desktop giver også mulighed for overførsel af op til 24
bit farver og lyd.

> [...]
> version...udbryderne hvis man kan kalde dem det. Den er efter min
> mening meget hurtigere og har ingen problemer med Windows2000/XP. Den

Bruger vi også på arbejdet til fjernstyring af andre - Ikke Windows XP
maskiner.

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
OE-QuoteFix - Et Outlook Express must - http://flash.to/oe-quotefix

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 06-01-03 23:43

"TH" <th@cogito.dk> wrote in message
> Davs,

> Det bruger jeg til at koble op til Win servere med.
> Ved dog ikke om Term-server er standard i din XP version?

Remote Desktop (eller fjernsupport eller hvad fan de nu har fundet på at
kalde den) er i bund og grund bare terminal services på en XPer.
Hvis du kobler op med samme brugernavn / passwd som den er logget ind med på
Console bliver consollen låst (svarer til Lock Workstation) og du får det
aktive skrivebord i din remote desktop session
Alternativt kan du logge ind med et andet brugernavn /passwd men så mister
du det aktive fra consollen da den bliver logget af.
Men som Sonni skriver skal det først aktiveres.

/Dennis