Teori om switche.
Fra : Jørgen Elmer

Dato : 06-01-03 12:22

Hejsa.
Jeg har læst en del om Hub's, swithe, bridge og routere. Og jeg syntes
selv at jeg er blevet meget klog, men når så man kommer ud i den
virkelige verden så finder man ud af man ikke ved noget .
Jeg har set i nogle indlæg, og på anden vis set at en switch kan have en
IP-adresse ( og dermed en MAC-adresse)! Det kan da ikke passe? Såvidt
jeg kan regne ud, så virker switchen på lag 2 i OSI. Jeg kan godt forstå
at der fysisk og electronisk kan være nogle faciliteter indbygget i en
switch, og at disse faciliteter kan kontroleres via et web-interface,
men disse faciliteter er vel på 3. lag i OSI.
Den basale switch har hverken MAC eller IP-adresse på nogle af portene
ikk'?

Så er der i forbindelse med Hub's og repeatere - 5-4-3 - reglen: 5
maskiner - 4 segmenter(kabler) - heraf max 3 aktive, eller noget i den
retning. Det kan jeg godt forstå. Denne regel gælder ikke hvis man
bruger switche(store and forward) i stedet for hub's/repeatere ikk`? Min
kollega siger at netværket ikke virker hvis man har 3 switche i serie,
og det kan jeg ikke forstå. Jeg mener at man kan have uendelig mange
switche efter hinanden.

mj.v.h.
Elmer

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 06-01-03 13:30

Jørgen Elmer <elmermadsen@tdcadsl.dk.slet> writes:

> [...]
> IP-adresse ( og dermed en MAC-adresse)! Det kan da ikke passe? Såvidt

> Den basale switch har hverken MAC eller IP-adresse på nogle af portene

Det kommer sådan lidt an på hvad du mener med at have en MAC-adresse på
en port.
Hvis jeg vil i kontakt med switchens administrationsgrænseflade, taler
jeg almindelig TCP med det IP-nummer den har fået, og kan gøre det fra
enhver maskine på nettet, uanset om den er direkte forbundet med
switchen og hvilken port den i givet fald er forbundet til. Dermed kan
man sige at IMAC-adressen gælder alle portene. I forhold til den
almindelig funktion kan det dog ikke ses, kommunikation mellem to
maskiner forbundet til den switch fungerer præcis ligesom kommunikation
mellem to maskiner forbundet med en ikke-managable switch.

> kollega siger at netværket ikke virker hvis man har 3 switche i serie,
> og det kan jeg ikke forstå. Jeg mener at man kan have uendelig mange

Det er også noget vrøvl. Jeg har 3 switche her og det virker som det
skal når jeg laver forbindelser gennem alle 3.

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Alex Thomsen

Dato : 06-01-03 15:59

"Henrik Christian Grove" <grove@sslug.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer sådan lidt an på hvad du mener med at have en MAC-adresse på
> en port.

nej, hver port har en MACadresse.

> [...]
> enhver maskine på nettet, uanset om den er direkte forbundet med
> switchen og hvilken port den i givet fald er forbundet til.

Ja når du snakker managed switche som har et IPnummer, det kan du ikke med
de unmanaged som J. Elmer omtaler.

>Dermed kan
> man sige at IMAC-adressen gælder alle portene.

Nej, hver port har sin egen unikke MAC adresse.

\\alex

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-01-03 20:52

Alex Thomsen skrev:

> Nej, hver port har sin egen unikke MAC adresse.

Vil du dermed sige at en 24-ports switch har 24 _forskellige_
MAC-adresser?

-------
Tomas

Fra : Mads Bahrt

Dato : 06-01-03 21:44

Tomas Christiansen wrote:

> Vil du dermed sige at en 24-ports switch har 24 _forskellige_
> MAC-adresser?
>
> -------
> Tomas

Ja - de olicom 8711 switche jeg har arbejdet med har i hvert fald. Jeg
er dog ikke sikker på at dette er nødvendigt, da hver port (for små
unmanaged switche) vil befinde sig på hvert sit segment. Derved er det
muligt at man vil kunne give alle porte samme adresse da disse ikke vil
være på samme segment og derved ikke vil "lægge mærke til" at de ikke er
den eneste med denne adresse.

MVH
Mads

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-03 23:08

On Mon, 6 Jan 2003 20:51:47 +0100, "Tomas Christiansen"
<toc-nospam-01@blikroer.dk> wrote:

> Vil du dermed sige at en 24-ports switch har 24 _forskellige_
> MAC-adresser?

Det kunne være lavet sådan, men det ville være tåbeligt.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-03 23:08

On 6 Jan 2003 15:59:15 +0100, "Alex Thomsen" <atest@mjd.dk>
wrote:

> nej, hver port har en MACadresse.

Hver port på en (almindelig, flad, L2-) switch?
Da ikke nødvendigvis, og hvorfor skulle de også det?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Alex Thomsen

Dato : 07-01-03 11:46

> Hver port på en (almindelig, flad, L2-) switch?
> Da ikke nødvendigvis, og hvorfor skulle de også det?

ja - hvorfor ikke?

/alex

> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-01-03 12:15

On 7 Jan 2003 11:46:24 +0100, "Alex Thomsen" <atest@mjd.dk>
wrote:

> ja

Det er ikke almindeligt.

> hvorfor ikke?

Fordi det ikke er nødvendigt, simpelthen.

-A

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 06-01-03 13:57

"Jørgen Elmer" <elmermadsen@tdcadsl.dk.slet> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> kollega siger at netværket ikke virker hvis man har 3 switche i serie,
> og det kan jeg ikke forstå. Jeg mener at man kan have uendelig mange

Din kollega tænker sikkert på Hubs og andre "dumme" repeatere, hvor der opstår
massevis af kollisioner, så snart man linker en 3-4-5 enheder. Jeg ved ikke om
man kan have "uendeligt" mange switche i praksis, men i hvert fald mange ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : Alex Thomsen

Dato : 06-01-03 15:29

"Jørgen Elmer" <elmermadsen@tdcadsl.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Jeg har set i nogle indlæg, og på anden vis set at en switch kan have en
> IP-adresse ( og dermed en MAC-adresse)! Det kan da ikke passe?

Jo, så er det bare en lag3 switch du har fat i (på udenlandsk en layer3
switch) - en såkladt "managed switch" fordi den har et "styrbart"interface.

>Såvidt
> jeg kan regne ud, så virker switchen på lag 2 i OSI.

Ja - hvis det er en unmanaged switch

> [...]
> switch, og at disse faciliteter kan kontroleres via et web-interface,
> men disse faciliteter er vel på 3. lag i OSI.

Ja

> Den basale switch har hverken MAC eller IP-adresse på nogle af portene
> ikk'?

Jo og nej - en basal switch styrer sin adressetabel vha. MACadresser, og
dermed har samtlige porte på en switch en MACadresse - men ingen IP.

> [...]
> retning. Det kan jeg godt forstå. Denne regel gælder ikke hvis man
> bruger switche(store and forward) i stedet for hub's/repeatere ikk`?

nej

>Min
> kollega siger at netværket ikke virker hvis man har 3 switche i serie,
> og det kan jeg ikke forstå. Jeg mener at man kan have uendelig mange
> switche efter hinanden.

Det har du også ret i.

/alex

Fra : Mads Bahrt

Dato : 06-01-03 21:55

Alex Thomsen wrote:

> Jo, så er det bare en lag3 switch du har fat i (på udenlandsk en layer3
> switch) - en såkladt "managed switch" fordi den har et "styrbart"interface.
>

> Ja - hvis det er en unmanaged switch

Det at en switch har en ip-adresse, er ikke det samme som at den er
managed. Der er masser af lag2 managed switche derude.
Det at den er lag3 betyder blot at den er i stand til at operere med
pakkerne på baggrund af deres ipadresse. Som sådan behøves den ikke at
være administrerbar, selvom jeg vil regne med at alle lag3 switche på
markedet er det.
En lag2 switch kan også sagtens have en ipadresse til brug i forbindelse
med administration af denne. Eksempler på administration på en lag2
switch kunne være:
-Filtrering på macadresse
-Lukning og åbning af specifikke porte på switchen
-Indstilling af Auto/10/100 og Auto/halfduplex/fullduplex
-Opsætning af Vlan
-Opsætning af port mirroring mhp. trafikovervågning

MVH
Mads Bahrt

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-03 23:14

On Mon, 06 Jan 2003 21:54:37 +0100, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> [...]
> pakkerne på baggrund af deres ipadresse. Som sådan behøves den ikke at
> være administrerbar, selvom jeg vil regne med at alle lag3 switche på

Man kan sige, det vil være svært at konfigurere L3-switchen med
IP-adresser på de forskellige interfaces, hvis den ikke kan
administreres. (Man kan teoretisk forestille sig en box, der
DHCP'ede adresser på samtlige interfaces, men det ville ikke give
meget mening).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-03 23:12

On 6 Jan 2003 15:29:15 +0100, "Alex Thomsen" <atest@mjd.dk>
wrote:

> Jo, så er det bare en lag3 switch du har fat i (på udenlandsk en layer3
> switch) - en såkladt "managed switch" fordi den har et "styrbart"interface.

Det er usmart at sætte lighedstegn mellem en "managed switch" og
en "L3-switch". Det første betyder, at switchen kan administreres
(fx. via telnet eller web) og det andet betyder, at switchen
træffer sin forwarding-beslutning baseret på L3-information. Det
er to helt forskellige ting.

> Ja - hvis det er en unmanaged switch

Den virker på L2, hvis det er en 'L2-switch'. Det er ligegyldigt,
om den er managed.

> Jo og nej - en basal switch styrer sin adressetabel vha. MACadresser, og
> dermed har samtlige porte på en switch en MACadresse - men ingen IP.

Switchen har et antal MAC-adresser, men ikke nødvendigvis en
(forskellig) på hver port.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Djernaes

Dato : 06-01-03 22:08

Hej Joergen,

Jørgen Elmer wrote:
> Jeg har læst en del om Hub's, swithe, bridge og routere. Og jeg syntes
> selv at jeg er blevet meget klog, men når så man kommer ud i den
> virkelige verden så finder man ud af man ikke ved noget .

Jeg vil anbefale dig at laese her:

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=search&q=switch

> [...]
> men disse faciliteter er vel på 3. lag i OSI.
> Den basale switch har hverken MAC eller IP-adresse på nogle af portene

Hvis du laeser her:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hwswitch

vil du se at en "switch" er ikke et egentligt produkt. Der findes hubs
(elektrisk), bridges (store and forward) og router (IP aware).

Hub'en oeger delayet fra den ene ende til den anden, og da Ethernet har
et krav til et maks delay betyder det at der er et maks antal hubs man
kan bruge (tommelfinger reglen var vist nok at du skulle aldrig have
mere end fem hubs mellem to givende maskine).

Bridgen (er ikke begraenset til to porte) arbejder paa L2. Den
laerre/genkender/osv MAC adresserne og soerger for at de rette segmenter
faa de noedvendige data.

En router arbejder paa L3 og bruger IP adresserne samt sine routing
tabeller til at jfinde ud af hvor man skal sende dataende hen.

Nu vil sige "ja men hvad saa med en L3 switch?". Hvis den kender noget
til IP adresser, saa er det en router. Mange moderne "dimser" kan idag
profilere paa mac adresse, ip adresse, data indhold og andre "tags" (som
f.eks. vlan id). Det betyder at "dimsen" ikke klart hoere til i en ad de
ovenstaaende katagorier, men naermere alle ... afhaengig af
konfigurationen.

Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-01-03 23:07

On Mon, 06 Jan 2003 12:22:21 +0100, Jørgen Elmer
<elmermadsen@tdcadsl.dk.slet> wrote:

> Jeg har set i nogle indlæg, og på anden vis set at en switch kan have en
> IP-adresse ( og dermed en MAC-adresse)! Det kan da ikke passe?

Jo, switchens IP-adresse bruges til at administrere switchen. Det
får den ikke (nødvendigvis) til at kunne forwarde pakker baseret
på andet end L2-information.

> [...]
> i en switch, og at disse faciliteter kan kontroleres via et web-interface,
> men disse faciliteter er vel på 3. lag i OSI.

Ja.

> Den basale switch har hverken MAC eller IP-adresse på nogle af portene
> ikk'?

Det afgørende er, hvilket 'niveau' switchen bruger til at træffe
sin forwarding-beslutning. Hvis den træffes ud fra L2-information
(dvs. MAC-adresser) kaldes det oftest en L2-switch.

Men en L2-switch kan godt være managed (dvs. at man kan webbe
eller telnette til den).

> [...]
> retning. Det kan jeg godt forstå. Denne regel gælder ikke hvis man
> bruger switche(store and forward) i stedet for hub's/repeatere ikk`?

Det er rigtigt, at reglen med repeatere ikke gælder, hvis man
bruger switche i stedet for repeatere. For switche er broer, ikke
repeatere.

> Min kollega siger at netværket ikke virker hvis man har 3 switche i
> serie,

Det er noget sludder. Det kan sagtens virke. (Men det er ofte
ikke ønskeligt at bygge meget store switchede netværk. Routing er
godt).

> Jeg mener at man kan have uendelig mange switche efter hinanden.

Det kan man ikke.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 16-01-03 22:33

> [...]
> men disse faciliteter er vel på 3. lag i OSI.
> Den basale switch har hverken MAC eller IP-adresse på nogle af portene

<snip>
Jo, det kan en switch faktisk godt, men så er det en layer 3 switch (og som
navnet antyder så opererer den på lag 3 i OSI) Den mest almindelige type til
privat brug er dog stadigvæk layer 2 da de ofte er billigere.
Hvis du vil udvidde dit kendskab til netværk kan jeg anbefale en bog der
hedder "introduktion til datakommunikation" den giver en god grundviden om
netværk og de standarter der er på "markedet" samt historien bag dem.
Du kan sikkert låne den på biblioteket eller købe den hos f.eks. GAD

Thomas

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 17-01-03 01:42

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jørgen Elmer" <elmermadsen@tdcadsl.dk.slet> skrev i en meddelelse

Ordet "switch" er vist mest en gang salgsgas idet det ikke er
standardiseret!! Det vi normalt forbinder med en switch er en multiport
bridge (altså en brigde med mere end 2 porte) og en sådan opererer på OSI L2
hvor den er uafhængig af de højere lag. Hvis den har en MAC adresse er det
til management funktioner. En layer 3 switch er en router når den "switcher"
på L3. En l3 switch kan også være en gateway da det er det samme som en
router i TCP/IP (stammer vist fra en gammel RFC)..

Jeg kan også en rimeligt god bog om netværk generelt: "Communication
Networks" af Garcia og Widjaja

Ellers kan et kursus som kursus 34341 ved Reseach Center COM på DTU
anbefales.. Kurset udbydes under åben uddannelse og behandler mange
forskellige aspekter ved netværk. Det kræver at man ved lidt om det i
forvejen og lidt matematikkunnen er heller ikke af vejen - men så er det
ikke værre :)

MVH
Nikolaj