Wireless LAN - Rækkevidde
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 06-01-03 08:03

Hvor langt kan et WLAN række?

Vi er et par kammerater der gerne vil dele netværk, og vi bor omkring 200 m.
fra hinanden. Vi kan se direkte ind i hinandens stuer, så der er visuel
forbindelse (dvs. WLAN'et skal ikke gå igennem 200 m. tyk mur...)

Er der nogle der har erfaringer med den slags?

Esben

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 06-01-03 15:03

"Esben Kolind Laustrup" <esben@ezben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbindelse (dvs. WLAN'et skal ikke gå igennem 200 m. tyk mur...)
>
> Er der nogle der har erfaringer med den slags?

Jeg har den erfraing at det billege wireless udstyr der er på markede slet ikke
kan klare den slags. Nogen lover at det rækker op til 300m men jeg har ikke set
det virke mere end 50/60m i praksis. Hvis du er lidt fiks på fingrene kan det
dog efter sigende lade sig gøre:

http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : ab

Dato : 06-01-03 20:56

> "Esben Kolind Laustrup" <esben@ezben.dk> skrev i en meddelelse

A propos trådløs, har nogen så et bud på, hvad TDC dog mener med den sidste
bemærkning (taget fra deres e-handelsside) ?
De 3 forskellige radiomodtager-netkort som kunden kan vælge imellem er:

- PCI (til stationær pc)
- PCMCIA (til bærbar pc)
- USB (både til stationær og bærbar pc - lidt nemmere installation)

Bemærk! Husk at købe radiomodtager-netkort.

ab

Fra : Alex Thomsen

Dato : 07-01-03 11:17

> [...]
> forbindelse (dvs. WLAN'et skal ikke gå igennem 200 m. tyk mur...)
>
> Er der nogle der har erfaringer med den slags?

Ja, du kan som udgangspunkt ikke række så langt uden brug af eksterne
antenner. Men det er nu ikke så slemt, med en retningsbestemt antenne kan du
fint række mellem jer, du kan købe dem her www.mjd.dk (D-link / aviya
antenner) eller i USA hos http://www.fab-corp.com/ - vær dog opmærksom på
der er forsendelsesomkostninger på mellem 5 og 800kr

Hvis du bruger D-links accesspoints har de antenner der er lavet til
formålet.

Vær opmærksom på der er modstand i kablerne som forringer signalet
betydeligt, hvis du har lang afstand mellem accesspointet og antennen...

/alex

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-01-03 12:23

[snip]
> Hvor langt kan et WLAN række?

Ikke så langt som producenterne antyder!

> [...]
> fra hinanden. Vi kan se direkte ind i hinandens stuer, så der er visuel
> forbindelse (dvs. WLAN'et skal ikke gå igennem 200 m. tyk mur...)

Min erfaring siger et par murstensmure (husk der er 2 mure i 1 ydervæg!), og
en 20-30 m. That's it, medmindre du begynder at rode med eksterne antenner
og deslige!

Husk også på at mange (de fleste) lavenergiruder i dag er coatet med en tynd
metalfilm, som reflekterer infrarødt lys og andre elektromagnetiske bølger
ganske godt. Hos mig fungerede et WLAN bedre gennem ydermur, end gennem mine
lavenergiruder!

> Er der nogle der har erfaringer med den slags?

Jeps - glem de billige sæt. Ved ikke om de (noget) dyrere er bedre, men jeg
tvivler stærkt på at du vil nå de 200 m uden retningsbestemte eksterne
antenner.

Mvh
Michael

Fra : Alex Thomsen

Dato : 10-01-03 10:49

"Michael Jørgensen" <mijo@FJERN.pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps - glem de billige sæt. Ved ikke om de (noget) dyrere er bedre, men
jeg
> tvivler stærkt på at du vil nå de 200 m uden retningsbestemte eksterne
> antenner.

Jeg har prøvet sæt fra Compaq, Planet, ZyXel og D-link og der er praktisk
taget ingen forskel i hvor godt de rækker...

/alex