endhver tro frelser ikke
Fra : erik larsen

Dato : 06-01-03 05:03

ApG 14 v9 Denne mand lyttede, når Paulus talte. Paulus så fast på ham, og
da han så, at manden havde tro til at blive frelst,

Står der egentligt ikke her, at manden havde tro til at blive frelst. Og
derved bliver der henvist til en bestemt tro og der står ikke at enhver tro
kan frelse.

Jeg mener f.eks. der er forskel mellem en levende tro og den tro man får ved
at tro på hvad Lutter har skrevet om troen, men her i ApG 14 er der tale om
en tro af et bestemt indhold, et indhold der blev mandens frelse.

Det stemmer også med Jesus Ord til flere Jøder "din tro har frelst dig".
fordi det var en tro godkendt at Herren selv og ikke en hvilkensomhelst tro.

ErikL

Fra : Karsten

Dato : 06-01-03 18:48

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
frelst. Og
> derved bliver der henvist til en bestemt tro og der står ikke at

I andre oversættelser står der, at manden havde tro
til at blive helbredt. Sammenlign f.eks forskellige
oversættelser på http://www.tagryggen.dk/bible_compare.php
Om der er tale om den samme tro i forbindelse med
hhv. tro til frelse og tro til helbredelse i dette tilfælde er
vel ikke entydigt. Det er nok ikke alle der har tro til
at blive helbredt, selvom de hviler trygt i troen på
frelse som sådan. Der står heller ikke at man ikke
kan blive helbredt, selvom man ikke selv har tro til det.
Faktisk tror jeg ikke, helbredelser afhænger af troen,
hos den der helbredes. Jvf. fortællingen om officeren
med den syge tjener - her nævnes officerens tro og
intet om den syge tjeners tro. Der er også opvækkelsen
af Lazarus; hvor meget tro kunne der forlanges af ham
der var død?

> [...]
tale om
> en tro af et bestemt indhold, et indhold der blev mandens frelse.

Det er rigtigt der tales om levende tro og død tro.
Hvilken tro man har, når man tror på det Luther
troede om troen, har egenligt ikke noget at gøre
med om den tro er levende eller død. En "Luthersk tro"
kan vel være både død som levende.

> Det stemmer også med Jesus Ord til flere Jøder "din tro har frelst
dig".
> fordi det var en tro godkendt at Herren selv og ikke en
hvilkensomhelst tro.

Hvad er det så du mener er indholdet i den
godkendte tro?

Venlig hilsen

Karsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-01-03 20:16

Karsten <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev dette i
ews:3e19c040$0$71636$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

[ ... ]
> Hvad er det så du mener er indholdet i den
> godkendte tro?

Ifølge flere af de udtalelser han tidligere er kommet med i denne
gruppe, da vil en person med en levende godkendt tro være en der
grynter som gris, kagler som en hane, ruller rundt på gulvet som i
krampe samtidg med at vedkommende har en utæmmet hysterisk latter.
Efterfølgende skal vedkommende helst sidde tudbrølende af lykke over
at man kagle og grynte og te sig som en kugleskør spradebasse. - Og så
skal der helst være så megen uro, støj og forvirring i mødelokalet som
overhovedet muligt.

Jeg har desværre selv overværet den slags møder i apostolske og
pinse-forsamlinger. Der bedyrede de med stor vægt, at dersom man ikke
opførte sig på den måde, da var man hverken frelst, født på ny, eller
døbt med Helligånden. Den slags var ganske enkelt en betingelse for at
kunne være frelst.

Og så skal det også lige kraftigt understreges at det mig bekendt
altså slet ikke er alle apostolske og pinse-menigheder hvor det
foregår på ovenstående måde.

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : Karsten

Dato : 07-01-03 00:12

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> at man kagle og grynte og te sig som en kugleskør spradebasse. - Og

> skal der helst være så megen uro, støj og forvirring i mødelokalet

Jeg husker ikke at have læst, at Erik har
argumenteret for ovenstående. Måske
har jeg ikke deltaget i gruppen længe
nok. Når jeg svarer på Erik´s spørgsmål
er det fordi jeg søger svar på Bibelsk
grundlag og gerne vil have Erik´s Bibelske
fortolkning og hvordan den hænger sammen
med de oplevelser han har haft. Ikke forstået
sådan, at noget ikke kan være sandt, med mindre
det ikke er beskrevet i Bibelen.

> [...]
eller
> døbt med Helligånden. Den slags var ganske enkelt en betingelse for

Det er meget sørgeligt. at den slags foregår. Jeg
kan slet ikke genkende Jesu omsorg og kærlighed
i det. Er det ikke ham der lukker op for den der
banker på. Det lyder ikke for mig ikke som noget
der har med uro og forvirring at gøre. Jeg tror de
bedste oplevelser jeg har haft, i forhold til Gud
er foregået, hvor jeg har været alene med Ham,
og kunnet være hudløst ærlig for Ham. Uden
behov for forstillelse. Det du beskriver kan
jeg slet ikke forholde mig til, samtidig med at
jeg ved der er mange forskellige oplevelser af
hvordan Gud er og hvordan Han virker.

> Og så skal det også lige kraftigt understreges at det mig bekendt
> altså slet ikke er alle apostolske og pinse-menigheder hvor det
> foregår på ovenstående måde.

Det er egenligt heller ikke mit indtryk, ud fra den
smule jeg kender til Pinsekirken. Apostolsk kirke
kender jeg ikke indefra.

Venlig hilsen

Karsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-01-03 00:46

Karsten <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev dette i
ews:3e1a0c1d$0$71638$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

[ ... ]

> Det er egenligt heller ikke mit indtryk, ud fra den
> smule jeg kender til Pinsekirken. Apostolsk kirke
> kender jeg ikke indefra.

Nej heldigvis foregår det på en seriøs og ordentlig måde vel nok de
fleste steder. Og jeg kender en hel del pinsefolk og nogle apostolere,
og langt den overvejden del er stærkt troende og varme helhjertede
kristne. Og ikke mange vil kunne genkende ret meget af den lære Erik
står for i denne nyhedsgruppe! Erik har dog flere gange vist at man
kan føre en rigtig fornuftig og meget seriøs debat med ham. Og på
visse områder har han en en fantastisk god og dyb indsigt i Bibelens
lære. På trods af hans meget store antipati mod mig betragter jeg ham
som en kær trosbror i Kristus.

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : erik larsen

Dato : 07-01-03 05:51

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så
> som
>
> Jeg husker ikke at have læst, at Erik har

Jow det har du, men Andreas forstår ikke at Jesus og satan forkynder det
samme, derfor viser Gud os sin kærlighed gennem det talte Ord med fred,
under og tegn. Hvor Gud ikke er med i forkyndelsen opstår der altid splid,
Paulus skriver om det i Rom 16 v 17-21.

> [...]
> fortolkning og hvordan den hænger sammen
> med de oplevelser han har haft. Ikke forstået
> sådan, at noget ikke kan være sandt, med mindre

Skal jeg give et godt råd vil det være at lade Guds Helligeånd lærer og
vejlede os til sandheden på den måde Jesus selv fortalte om i Joh 16 v 5-15,
Hvor Helligånden åbenbare sandheden for os gennem vores søgen efter Jesus.

Det er selvføligt nødvendigt at have fået helligånden af Gud, men det er
ikke et problem da Gud med glæde delet ud af Helligånden til dem der spørger
Ham om at få del i Helligånden. Det står ikke i Bibelen, men Pinsevækkelsen
tager tungetalen som et tegn på at man er døbt i Helligånden og for at være
sikker på at et menneske har fået Helligånden lægger de meget vægt på at
tale i tunger, Tungetalen var dengang jeg kom i pinsevækkelsen lige som en
sikkerhedsanstaltning for at man har fået del i det Åndelige liv i tjenester
og menighedslivet, men man kan godt have fået Helligånden uden at have fået
tungetalen, men hvem ønsker ikke at få hvad Gud gladeligt giver.

Men heltsikker hvis du søger Gud og har Helligånden vil Gud levendegøre
sandheden, med levendegørelse mener jeg at Gud vil selv lade dig forstå
eller opleve det du læser i Bibelen, Guds Ord er levendegjort ved
Helligånden.

1 Joh 2 v27 Men i jer bliver den salve (Helligånden), I har fået fra ham,
og I har ikke brug for, at nogen skal lære jer noget; men da hans salve (Joh
16v5-15) lærer jer alt - og det er sandt og uden løgn - skal I også blive i
ham, sådan som den har lært jer.

> [...]
> behov for forstillelse. Det du beskriver kan
> jeg slet ikke forholde mig til, samtidig med at
> jeg ved der er mange forskellige oplevelser af

Vil du søge Jesus så søg ikke Jesus i en menighed eller i en eller flere
personer, Gud er den der vil have fældesskab og omsorg med dig og kun gennem
Helligånden kan det prakticeres, hverken gennem Luther, pinsevækkelsen eller
Apstolsk kirke kan man finde sandheden, sandheden tilhøre Gud allene.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-01-03 14:28

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> skrev dette i
ews:3e1a6a61$0$246$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

[ ... ]

> Jow det har du,

Så du indrømmer altså at du, Erik Larsen mener at Helligånden giver
sig til kende ved at få mennesker til at grynte som grise, kagle som
høns, rulle rundt på gulvet som i krampe og udbryde i en utæmmet
hysterisk latter, samt at overvældes af ukontrolleret krampegråd? - Du
påstår altså at den slags er udtryk for Guds Helligånds
tilstedeværelse, virke og kraftsudfoldelse? Og at Helligånden bevirker
at der er så megen uro, støj og forvirring i mødelokalet som
overhovedet muligt?

> men Andreas forstår ikke at Jesus og satan
> forkynder det samme,

Jaså, du påstår altså at Satan og Jesus forkynder det samme budskab? -
Hvad skal vi så med Bibelens mange advarsler om vranglære, når Satan
ifølge dig jo ikke fører vranglære?

> derfor viser Gud os sin kærlighed gennem det
> talte Ord med fred, under og tegn. Hvor Gud
> ikke er med i forkyndelsen opstår der altid splid,
> Paulus skriver om det i Rom 16 v 17-21.

Er det derfor du gør så meget for at så splid og være fordømmende over
alt og alle?

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : erik larsen

Dato : 07-01-03 20:54

> [...]

> tilstedeværelse, virke og kraftsudfoldelse? Og at Helligånden bevirker
> at der er så megen uro, støj og forvirring i mødelokalet som

Jeg må tilstå det er ukristiligt af mig at kalde dig en Idiot så derfor vil
jeg lade være, Kære Andreas. Men hvem i Struer og omegn gør disse mærkelige
ting for Jeg kender ingen, derimod kender jeg fra min gang i Pinsevækkelsen
gennem næsten ti år heller ingen der kagler eller grynter der.

Så meget jeg forstår er du ivrig efter at så tvivl om Guds Nådegaver, Jesus
løfte om Helligånden til opbygning og Helligåndens dåb mm, ved at anvende
Amerikanske sekters vildfarelse som dit argument for at slippe for at tale i
tunger og blive helbredt. Pas på Andreas det er farlig at race mod
Helligånden

> Jaså, du påstår altså at Satan og Jesus forkynder det samme budskab? -
> Hvad skal vi så med Bibelens mange advarsler om vranglære, når Satan
> ifølge dig jo ikke fører vranglære?

Kære Andreas jeg skrev mere en du kan fatte i dit lille SDA-regi, læs igen;
---------
--------------

> Er det derfor du gør så meget for at så splid og være fordømmende over
> alt og alle?

Kære Andreas, Jeg prøver ikke at stifte splid, der kan den konservetive
kristne indoktreneret forståelse at Gud, der prøver at bortforklare mirakler
fordi de ikke selv oplever nogen, godt selv klare og uden mig.

Jeg behøver bare sige; at alle Guds folk taler i nye tunger, og så flyver du
op for at bekæmpe den Gud som har levendegjort kristendom med sin Ånd. Du
er alt for langt fra sandheden til at indse at Guds fred hviler kun i dem
der har Hans velbehag og ikke i dem der har andre tossede ider.

ErikL

Fra : Karsten

Dato : 07-01-03 19:27

> "Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jow det har du,

Jeg mener: om jeg har deltaget længe nok i
gruppen, til at have læst din argumentation.

> men Andreas forstår ikke at Jesus og satan forkynder det
> samme,

Hvor har du hørt satan forkynde
samstemmende med Jesus?
Det lyder meget mystisk og meget usandt.

>derfor viser Gud os sin kærlighed gennem det talte Ord med fred,
> under og tegn. Hvor Gud ikke er med i forkyndelsen opstår der altid
splid,
> Paulus skriver om det i Rom 16 v 17-21.

Der gør der givetvis.

klip

> [...]
v 5-15,
> Hvor Helligånden åbenbare sandheden for os gennem vores søgen efter

Ingen ånd skal lære mig noget, der er i
modstrid med Bibelen. Det dæmoniske
ligger til tider så tæt på det guddommelige
at det er svært at se forskel - det tror jeg
er vigtigt at have med, når vi står overfor
det uforklarlige eller ejendommelige.

> [...]
have fået
> tungetalen, men hvem ønsker ikke at få hvad Gud gladeligt giver.

Jeg finder følgende, som et mere sikkert
tegn på at man har Helligånden:

Galaterbrevet 5
"v22 Men Åndens frugt er kærlighed,
glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed,
trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse."

- omend tungetale også kan bruges opbyggeligt.

> [...]
forstå
> eller opleve det du læser i Bibelen, Guds Ord er levendegjort ved

Heri er vi enige.

> [...]
salve (Joh
> 16v5-15) lærer jer alt - og det er sandt og uden løgn - skal I også

Det vers ku´ godt misbruges
- der er ingen der skal lære mig noget

klip

Venlig hilsen

Karsten

Fra : erik larsen

Dato : 07-01-03 21:33

> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener: om jeg har deltaget længe nok i
> gruppen, til at have læst din argumentation.

OK, jeg har rost mig af at være døbt med Helligånden og kan tale i nye
tunger, men det er langtfra det samme som at sige, at Toronto/vinyart
fænomenet er fra Gud, men da Andreas ikke har Helligånden har han ingen der
kan åbenbare forskelden mellem sandheden og forførelsen i den Åndeligt og
levende kristendom.

Andreas kan heller ikke forstå forskelden mellem herlighedsteologien og god
gamel Pinseskik, men tror at alle der taler i nye tunger grynter som grise
og kagler som høns.

Det Andreas kan forstå er web-sider der indeholder et hjemstrikket og (ikke)
evigt evangelium.

> Hvor har du hørt satan forkynde
> samstemmende med Jesus?
> Det lyder meget mystisk og meget usandt.

Som skrevet neden under, forskellen viser sig ved de under og tegn Gud
udfører. Som f.eks. når en narkoman eller en alkoholiker siger Jesus har
sadt dem fri, hvorfor skulle jeg ikke tro dem når de stopper deres misbrug

> [...]
> ligger til tider så tæt på det guddommelige
> at det er svært at se forskel - det tror jeg
> er vigtigt at have med, når vi står overfor

Nu lyder du som Andreas

Prøv at læse Joh 16 v5-- igen

Klip

> [...]
> "v22 Men Åndens frugt er kærlighed,
> glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed,
> trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse."

Heltsikkert, men uden Ånden hvordan skal vi mennesker så gro de frugter,
husk lige det er jo Åndens frugter og ikke vores frugter Paulus skriver om
og det er kun Helligånden der kan lader disse frugter gro frem i os, Jesus
er den der gør mirakler ved Helligånden vi er uden kraft uden Jesus og
Helligånden bor i vores indre.

> - omend tungetale også kan bruges opbyggeligt.

Ja, Men har du ikke et problem med at blive opbygget når ingen Ånd skal lære
dig noget ???

> levendegøre
> forstå
>
> Heri er vi enige.

> fra ham,
> salve (Joh
> blive i
>
> Det vers ku´ godt misbruges
> - der er ingen der skal lære mig noget

Jo Jesus siger det samme i Joh 14 og i Joh 16, at Sandhedensånd/hHelligånden
skal oplyse os/vejlede os til hele sandheden. Som du selv lige skrev at
Åndens Tungetale opbygger os.

ErikL

Fra : Karsten

Dato : 08-01-03 00:10

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
og jeg svarede i en meddelelse.

> [...]
nye
> tunger, men det er langtfra det samme som at sige, at

Det har du ret i. Det er ikke det samme -
men om Toronto/Vineyard er fra Gud
ved jeg ikke noget om. Jeg har godt
nok hørt nogle besynderlige beretninger
fra Toronto, men der er jo også et par
besynderlige beretninger i Bibelen.

>men da Andreas ikke har Helligånden har han ingen der
> kan åbenbare forskelden mellem sandheden og forførelsen i den
Åndeligt og
> levende kristendom.

Det er mærkeligt I begge lader til
at have det synspunkt om hinanden.
(Jeg håber ikke jeg overtolker, Andreas
tidligere udtalelser).

> [...]
og god
> gamel Pinseskik, men tror at alle der taler i nye tunger grynter som

Har du spurgt Andreas, hvordan
han mener kristen tungetale kommer
til udtryk. Det kunne også være
spændende at høre hvordan du mener
den kommer til udtryk.

Det kan faktisk lade sig gøre, at beskrive
hvordan tungetale kommer udtryk. Jeg
har hørt adskillige beskrivelser. Jeg ved ikke
hvad der er sand kristen tungetale.
De jeg har talt med det om, har altid
haft en forklaring på hvad det er.

> Det Andreas kan forstå er web-sider der indeholder et hjemstrikket
og (ikke)
> evigt evangelium.

Der er faktisk nogle rigtig gode artikler
på de sider (lad være med at tage dig til
hovedet Erik) - omend jeg ikke er enig
med Andreas i alt, der er skrevet der.

> [...]
har
> sadt dem fri, hvorfor skulle jeg ikke tro dem når de stopper deres

Der mener jeg det må være omvendt.
At underne og tegnene, må prøves
på Bibelens ord. Det er det bedste
vi har, at prøve den slags på.
Når nogen siger de er blevet sat fri
af Jesus Kristus tror jeg dem også.

klip

> Nu lyder du som Andreas

Dvs. sådan rigtig klog, vis og indsigtsfuld.
Tak, for det

> Prøv at læse Joh 16 v5-- igen

Er gjort.

> [...]
Jesus
> er den der gør mirakler ved Helligånden vi er uden kraft uden Jesus

Vi kan intet af os selv.

> Ja, Men har du ikke et problem med at blive opbygget når ingen Ånd
skal lære
> dig noget ???

Helligånden er inviteret til at
lære mig nyt og jeg er ganske vis
på jeg ved Ånden ikke lærer
noget der strider mod Guds Ord.

klip

> Jo Jesus siger det samme i Joh 14 og i Joh 16, at
Sandhedensånd/hHelligånden
> skal oplyse os/vejlede os til hele sandheden.

Til Sandheden, ja.

>Som du selv lige skrev at Åndens Tungetale opbygger os.

Som f.eks. i Ap.g. hvor apostelene
forkyndte evangeliet på mange sprog,
som de ikke kunne før Ånden gav
denne gave.

Med venlig hilsen

Karsten

Fra : Lars Andersen

Dato : 08-01-03 17:58

> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> og jeg svarede i en meddelelse.

[...]
> [...]
>
> Det kan faktisk lade sig gøre, at beskrive
> hvordan tungetale kommer udtryk. Jeg
> har hørt adskillige beskrivelser. Jeg ved ikke

Det er vel egentlig ens pligt som tungetalende
kristen at give sit besyv med her, om hvordan
det er at tale i tunger.

Jeg har i en tidligere tråd redegjort for dette, men
kan da kort fortælle om det.

På en af de utalige pinselejre, blev jeg ved hånds-
pålægelse bedt for, for at modtage Helligånden.
Dette skete også. Jeg sagde tre ord - og kun
disse tre ord. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg
kunne ikke sige andre.

Efter et sykke tid fik jeg den indskydelse at,
dette måtte være fra Satan! -hvis du ryster
på hovedet nu, er det ok. Det gør jeg også
i dag. Men der gik faktisk to år med denne
indbilning. Herefter kom jeg på bibelskole
for at modtage undervisning i tungetale.

Dette blev et vendepunkt for mig. Jeg blev
blev virkelig frigjort fra denne tvangstanke,
og talte nu et flydende sprog i tunger.

Noget andet er, at jeg i en årrække ikke har
været særligt aktiv kristen. Og ligesom en
skadet sportsmand har svært ved at få gang
i de stive lemmer, er jeg også blevet temmelig
sløvet i ånden, og mangler den skarphed jeg
havde før.

Men der er jo ikke noget der er så galt, at det
ikke er godt for noget!
Når man fra sidelinjen har set det skifte, eller
den drejning som frikirkerne har fået i dag,
er jeg nok sluppet for mange af de problemer
som fx. herlighedsteorien har været eksponent for.

Mvh. Lars.

Fra : Randy Kraufort

Dato : 08-01-03 18:17

> [...]
> den drejning som frikirkerne har fået i dag,
> er jeg nok sluppet for mange af de problemer
> som fx. herlighedsteorien har været eksponent for.

Jøsses......................

Tugetale - nu rabler det da - det er da rablende galt at tro at når man
rabler ord af sig så er det vorherre (eller hvad man nu ellers render rundt
i sin enfold og tror på) der taler gennem én. Man må le!

Men på den anden side var der engang én her i gruppen der gravalvorligt
påstod at jorden blev skabt for 6000 år siden - lårklaskende grin!

Man sku' være psykiater - det er der fremtid i!

Fra : Lars Andersen

Dato : 08-01-03 19:22

"Randy Kraufort" <randykr@ufo.rt> skrev i en meddelelse
> [...]

[...]

> [...]
render rundt
> i sin enfold og tror på) der taler gennem én. Man må le!

Det er da muligt jeg er rablende gal, men du lyder næsten som om
du brænte fingrene på et eller andet. Det er da dejligt med
mennesker
som dig, der enten er kolde eller varme, - du ved, de lunkne
bryder
Jesus sig nemlig ikke om...

> Men på den anden side var der engang én her i gruppen der
gravalvorligt
> påstod at jorden blev skabt for 6000 år siden - lårklaskende
grin!

Se, det er en helt anden historie. Med den kan du måske fravriste
en og
anden en masse værdifuld tid. Det bliver dog ikke mig.

> Man sku' være psykiater - det er der fremtid i!

Hvad holder dig tilbage?

> BØ

Mvh. Lars. Må Gud velsigne dig!

Fra : Vidal

Dato : 09-01-03 21:07

"Lars Andersen" <bcpt-lha@bora.dk> skrev i en meddelelse

> "Randy Kraufort" <randykr@ufo.rt> skrev i en meddelelse

> [...]

Du skal ikke tage dig af, hvad denne såkaldte Randy K
skriver. Det er en stakkels syg person, som har plaget
gruppen i længere tid under forskellige pseudonymer.

Han er, såvidt jeg har fået at vide, pædofil, og det er sikkert
en eller anden skyldfølelse over det, der får ham til at søge
gruppen her.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Lars Eriksen

Dato : 10-01-03 16:49

> Han er, såvidt jeg har fået at vide, pædofil,

Det har jeg sgu aldrig hørt før, jøsses

Med venlig hilsen
Conny Claes Cucumber

Fra : Vidal

Dato : 10-01-03 19:20

"Lars Eriksen" <lars.n@rre.hat> skrev i en meddelelse news:avmqfr$r80$1@sunsite.dk...

> Det har jeg sgu aldrig hørt før, jøsses

He, he. Nej, der er altid nogen, der får nyheden sidst.
Der har været flere af dem, der kender ham, der har
fortalt om det i nyhedsgrupperne.

På en eller anden måde føler man jo medlidenhed
med ham.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-01-03 21:52

Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev dette i
ews:avn705$cdt$2@dknews.tiscali.dk:

> [...]
> Der har været flere af dem, der kender ham, der har
> fortalt om det i nyhedsgrupperne.
>
> På en eller anden måde føler man jo medlidenhed

Lars Eriksen og ham der Randy Kraufort er altså med den største
sandsynlighed den sammen Troll, og den samme som i sin tid skrev under
bl.a. navnet Bæ9

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : Jan-Erik

Dato : 10-01-03 22:10

Andreas Falck wrote:
> Lars Eriksen og ham der Randy Kraufort er altså med den største
> sandsynlighed den sammen Troll, og den samme som i sin tid skrev under
> bl.a. navnet Bæ9

Og trolde skal ties ihjel. Så hvis vi ignorerer ham bliver han sikkert træt
af sig selv med tiden. :)

/Jan-Erik

Fra : Lars Eriksen

Dato : 10-01-03 23:32

> Lars Eriksen og ham der Randy Kraufort er altså med den største
> sandsynlighed den sammen Troll, og den samme som i sin tid skrev under
> bl.a. navnet Bæ9

> - der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Tror du dog søde???

Kærligst

Ingelise

Fra : Karsten

Dato : 08-01-03 19:50

> Det er vel egentlig ens pligt som tungetalende
> kristen at give sit besyv med her, om hvordan
> det er at tale i tunger.

Pligt ved jeg ikke, men dejligt du gør det.

> Jeg har i en tidligere tråd redegjort for dette, men
> kan da kort fortælle om det.

Tak

> [...]
> pålægelse bedt for, for at modtage Helligånden.
> Dette skete også. Jeg sagde tre ord - og kun
> disse tre ord. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg

Da jeg for 11 år siden seriøst bad om
denne gave (mens jeg var alene),
kom der seks ord - ikke mere.
Jeg havde ikke fået direkte undervisning,
men talt med forskellige kristne om hvad
det var for noget.
Jeg benyttede gaven i få år og det gled
ligesom ud af min opmærksomhed.

> Efter et sykke tid fik jeg den indskydelse at,
> dette måtte være fra Satan! -hvis du ryster
> på hovedet nu, er det ok. Det gør jeg også
> i dag.

Jeg ryster ikke på hovedet - den indskydelse
har jeg også haft omkring det der skete
for mig. Dog mest den indskydelse at det
måtte være noget jeg selv fandt på. Jeg har
svært ved at forholde mig til tungetale, fordi
jeg ikke finder det særligt klart beskrevet
i Bibelen og fordi det forekommer i andre
sammenhænge end blandt kristne.
Derfor er det for mit vedkommende stadig
"lagt på hylden".

> [...]
> for at modtage undervisning i tungetale.
>
> Dette blev et vendepunkt for mig. Jeg blev
> blev virkelig frigjort fra denne tvangstanke,

Det må være godt for dig, men jeg kan ikke
forholde mig til det.

> [...]
> skadet sportsmand har svært ved at få gang
> i de stive lemmer, er jeg også blevet temmelig
> sløvet i ånden, og mangler den skarphed jeg

Lignende historie her.

> Men der er jo ikke noget der er så galt, at det
> ikke er godt for noget!

Tror nu godt jeg kan komme med et par eksempler,
på noget der ikke er godt for noget

> Når man fra sidelinjen har set det skifte, eller
> den drejning som frikirkerne har fået i dag,
> er jeg nok sluppet for mange af de problemer
> som fx. herlighedsteorien har været eksponent for.

Ja, det er måske godt nok.
Tak for beretningen. Der er jo et par
lighedspunkter med det jeg har oplevet,
og har hørt andre fortælle lignende. Jeg
savner stadig Ordets "blåstempling".

Venlig hilsen

Karsten

Fra : Lars Andersen

Dato : 08-01-03 22:02

> [...]

> kom der seks ord - ikke mere.
> Jeg havde ikke fået direkte undervisning,
> men talt med forskellige kristne om hvad

Det var da interessant at hører, at andre
også har oplevet åndsdåben på denne måde.

Jeg tror det er vigtigt at følge op på de ting Gud
tildeler os. Jeg har nu erfaret, at hvis ikke gaverne
bruges, sygner de hen. Men hvis man bruger løs
af dem, kommer der bare endnu flere gaver.
Det er vel også sådan velsignelsen fungerer. Jo
mere du giver din næste, jo mere velsigner Herren.
(her kommer nok mange kommentarer)

> [...]
> i Bibelen og fordi det forekommer i andre
> sammenhænge end blandt kristne.
> Derfor er det for mit vedkommende stadig

"1.kor.14,5 Men jeg ønsker, at I alle måtte tale i
Tunger..."
Problemet er at alt for mange taler i tunger på
offentlige møder, uden at udlægge det. Det
underminerer betyningen af tungetalen især
for nyfrelste. For hvordan skal de kunne
forholde sig til noget de ikke forstår.
Det er jo ellers nogle klart formulerede spilleregler
vedr. tungetalen i kirken, som åbenbart ikke
håndhæves, så som at tale en eller to, og herefter
udlægge det.
Den alt for personfikserede og sensationshungrene
kirke, bevirker efter min opfattelse, at tungetalen
som gerne skulle udvikle sig til profeti, istedet
udvikler sig til uhæmmet desperat tungetale
inspireret af den enkelte selv, i stedet for af Gud.

Og tro mig, hvis man selv forsøger at skabe en
åndelig stemning, uden Gud er med i det, er Satan
ikke sen til at overtage hans plads.
Hvis kirken begyndte at fokuserer sine bønner
mod andre end sig selv og sine egne behov,
tror jeg de mange anstregnelser for at få
mirakler hver søndag, bliver overflødige.

> Det må være godt for dig, men jeg kan ikke
> forholde mig til det.

Husk 1.kor.14,22 "Således er Tungetalen til et
Tegn, ikke for dem, som tro, men for de vantro.."
Samtidig bygger den ved hyppig brug dig op,
og baner vejen for nådegaverne som er til
menighedens opbygning.

> [...]
> Tak for beretningen. Der er jo et par
> lighedspunkter med det jeg har oplevet,
> og har hørt andre fortælle lignende. Jeg

Jeg mener nu helt klart mange af brevene i
NT blåstempler tungetalen.

Mvh. Lars

Fra : Karsten

Dato : 08-01-03 23:23

> "Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Det var da interessant at hører, at andre
> også har oplevet åndsdåben på denne måde.

Ja. Hvis det er det det er... hmm

> Jeg tror det er vigtigt at følge op på de ting Gud
> tildeler os. Jeg har nu erfaret, at hvis ikke gaverne
> bruges, sygner de hen.

Det lyder rigtigt og jeg har også hørt
det tidligere.

> Men hvis man bruger løs
> af dem, kommer der bare endnu flere gaver.

Det der med automatikken, er vel
ikke givet!?

> Det er vel også sådan velsignelsen fungerer. Jo
> mere du giver din næste, jo mere velsigner Herren.
> (her kommer nok mange kommentarer)

Der er i hvert fald stor glæde, forbundet
med at give med åben hånd.

> "1.kor.14,5 Men jeg ønsker, at I alle måtte tale i
> Tunger..."
> Problemet er at alt for mange taler i tunger på
> offentlige møder, uden at udlægge det.

Og det kan virke forvirrende og mystisk.

> Det
> underminerer betyningen af tungetalen især
> for nyfrelste. For hvordan skal de kunne
> forholde sig til noget de ikke forstår.

Kender det godt...

> Det er jo ellers nogle klart formulerede spilleregler
> vedr. tungetalen i kirken, som åbenbart ikke
> håndhæves, så som at tale en eller to, og herefter
> udlægge det.

Og det underminere troværdigheden i det,
efter min opfattelse. Jeg forstår simpelt
hen ikke at det ikke håndhæves. Jeg
husker ikke jeg har været vidne til en
sådan udlægning.

> [...]
> som gerne skulle udvikle sig til profeti, istedet
> udvikler sig til uhæmmet desperat tungetale
> inspireret af den enkelte selv, i stedet for af Gud.

Og det kan være grumme ubehageligt,
at overvære det uhæmmede, desperate
halløj. Kanske det bare er mig, der har
det sådan.

klip

> Husk 1.kor.14,22 "Således er Tungetalen til et
> Tegn, ikke for dem, som tro, men for de vantro.."
> Samtidig bygger den ved hyppig brug dig op,
> og baner vejen for nådegaverne som er til
> menighedens opbygning.

Rimeligt nok, at dette ikke handler
alene om den enkeltes velsignelse,
men skal være til fælles gavn.

> Jeg mener nu helt klart mange af brevene i
> NT blåstempler tungetalen.

Jeg skal altså have studeret det her
mere indgående. Ting tager tid

Venlig hilsen

Karsten

Fra : Filip D. Johnsen

Dato : 08-01-03 23:02

"Karsten" skrev i en meddelelse
> [...]
> i Bibelen og fordi det forekommer i andre
> sammenhænge end blandt kristne.
> Derfor er det for mit vedkommende stadig

Tungetale er jo rent faktisk beskrevet i De Kristne Græske Skrifter. Og hvis
man undersøger stederne opmærksomt vil man se en del kendetegn. Et af de
første steder, tungetale omtales, er i Apostelgerninger 2. Ifølge versne 1-4
var tungetale en gave den første menighed fik direkte ved åndens indgriben.
Læg mærke til at de alle "begyndte at tale på andre tungemål". Der var altså
direkte tale om at de talte andre sprog!

Igen i vers 7-11 ser vi reaktionen. Straks menigheden har modtaget ånden
stimler folk sammen (vers 6) og hører disciple af Jesus tale på mindst 14
forskellige sprog! Folk kan ikke bare identificere sprogene, men også
tydeligt forstå hvad de talte om - "vi hører dem tale på vore tungemål om
Guds storslåede gerninger".

Tungetale var altså en gave fra Gud (vers 4). Disciplene kunne tale hele
sprog, og mange forskellige (versne 8-11) og de kunne tale flydende (vers
11). Tungetalen havde også et formål: ifølge vers 11 brugte disciplene
sprogene til at tale om Guds storslåede gerninger. Peter udnytter
situationen og holder en tale (fra vers 14) og omkring 3000 bliver døbt
(vers 41).

Paulus taler også om tungetale, særligt i 1 Korinther 12-14. I 12:10 nævner
han første gang tungetale, som en manifestation af ånden (versne 7 og 11).
Interessant nok nævner han i forbindelse med tungetalen også tolkning af
samme. Tungetalen er altså et sprog, der kan tolkes. Det der siges på
sproget har betydning, og er ikke blot lyde som ingen kan forstå.

I 14:26-28 nævner flere detaljer om tolkning af tungetale, der ydermere
forklarer noget om tungetalen og formålet med den. Der nævnes tungetale som
en del af de første kristnes møde (14:26). Så siges der: "Lad alt ske til
opbyggelse." Alt, der skete til mødet, skulle være til opbyggelse. Hvordan?
I vers 27 nævnes at man højst bør lade 2-3 forskellige tale i tunge *og at
det bør oversættes*. Selve tungetalen var altså i sig selv ikke interessant.
Opbyggelsen lå i at den der blev oversat havde et budskab at forkynde.

Dette understreget i vers 28, hvor der siges at tungetale ikke bør finde
sted i menigheden hvis der ingen oversætter er. En person, der taler
tungetale, bliver altså behandlet ganske som en hvilken som helst anden
person, der kommer i menigheden og taler et fremmedsprog. I stedet for at
bede en sådan fremmedsproget om at sige et eller andet på volapyk, ville man
bede én oversætte det han sagde, så alle kunne forstå det. Tungetale akkurat
på samme måde.

Hvordan så med vers 14:2, hvor der står: "For den der taler tungetale, taler
ikke til mennesker men til Gud, for ingen forstår det; han taler hellige
hemmeligheder ved ånden."

Af såvel Apostelgerninger 2 og 1 Korinther 12 og 14 fremgår det at 1) den
tungetale der henvises til var kendte sprog, ikke uforståelig tale, og at 2)
gaven ikke skulle benyttes privat, men til gavn for ikke-troende. Ordene om
at "ingen hører efter" kan hentyde til at de tilstedeværende hører noget
uden at forstå hvad der siges, hvilket bliver understreget af 14:13, 16 og
17.

Kort sagt: den der taler i tunger taler for Gud og ikke for mennesker, hvis
de der lytter ikke forstår det han siger. Det Paulus havde i tanke var ikke
uforståelig tale, men fremmede sprog som andre havde mulighed for at forstå.
Men hvis ingen af de tilstedeværende kunne forstå det sprog der blev talt
ville det være som vers 2 siger, "ingen forstår det; han taler hellige
hemmeligheder ved ånden."

Med andre ord: når man undersøger Bibelens udsagn om tungetale giver det
nogle klare vidnesbyrd om følgende:

1) Der var tale om kendte sprog, ikke uforståelig tale

2) Gaven skulle benyttes til gavn for ikke-troende, for at forkynde den gode
nyhed

3) De, der fik gaven, blev med ét i stand til at tale et helt sprog.

Så kommer vi til den alvorlige del: I giver begge udtryk for at I fik den
indskydelse af det var fra Satan. Var det det - eller ej? Det er ikke et
spørgsmål man blot må tage let på. 2 Korinther 11:14 siger at Satan selv
giver sig ud for at være en lysets engel. Og flere beretninger fra Bibelen
giver udtryk for at Satan har magt til at gøre mirakler af samme art som dem
Gud gør. Ifølge 2 Korinther 4:4 er det Satans største ønske at forblinde
vores forstand, så vi tjener ham uden at være klar over det. Og tilbage til
2 Korinther 11:14, så er én af hans metoder at give sig selv ud for at være
en lysets engel, altså at gøre lysets gerninger.

Hvordan kan I være sikre på at jeres gaver kom fra Gud?

I kan undersøge jeres gaver i lyset fra Bibelen, som jeg har forsøgt at gøre
ovenfor. Så kan I også undersøge Bibelen i det hele taget for at sikre jer
at jeres gudstro også er i overensstemmelse med den lære Jesu førte, i
overensstemmelse med Mattæus 7:21-23.

Læg mærke til de tegn Jesus gavn på sine sande disciple:
- De skal tro på Bibelen (Mattæus 4:4)
- De skal gøre Guds navn kendt som Jesus gjorde det (Johannes 17:6)
- De skal vise sand tro på Jesus Kristus (Johannes 3:36)
- De skal udvise åndens frugter (Galaterne 5:22, 23)
- De skulle kendetegnes af kærlighed (Johannes 13:34, 35)
- De skulle holde sig adskilt fra verden (Johannes 15:19)
- De skulle forkynde Guds rige (Mattæus 24:14; 28:19, 20; Apostelgerninger
1:8)

Med venlig hilsen

Filip Drejer Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Fra : Karsten

Dato : 08-01-03 23:50

"Filip D. Johnsen" <filip.johnsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

også
> tydeligt forstå hvad de talte om - "vi hører dem tale på vore

Der fungerer det jo yderst genialt.

> [...]
> samme. Tungetalen er altså et sprog, der kan tolkes. Det der siges

> sproget har betydning, og er ikke blot lyde som ingen kan forstå.

Den form for tungetale er jo oplagt
og brugbar.

> [...]
interessant.
> Opbyggelsen lå i at den der blev oversat havde et budskab at

Sådan forstår jeg også at tungetale
primært må fungere.

> [...]
ville man
> bede én oversætte det han sagde, så alle kunne forstå det. Tungetale

Jeg var engang til et stort møde, hvor
en amerikaner blev simultan-tolket til
dansk. Det har vist ikke noget med
tungetale at gøre, men ideen er vel
den samme.

> [...]
at være
> en lysets engel, altså at gøre lysets gerninger.

Det er jo det:

> Hvordan kan I være sikre på at jeres gaver kom fra Gud?

Jamen, jeg er absolut heller ikke sikker.
Jeg har også bevidst i nogle måneder
ladet være med at benytte mig af det.
Det er derfor jeg igen og igen må søge
tilbage til Bibelen, for at få vished om
hvad det drejer sig om. Som jeg lige
har svaret til Lars, vil jeg have dette
studeret mere indgående. Dit svar virker
meget indgående i Bibelen og jeg vil
naturligvis krydstjekke det snarest.

klip

Venlig hilsen

Karsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-01-03 00:32

Karsten <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev dette i
ews:3e1caa15$0$71708$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

[ .. klip .. om tungetale .. ]

> [...]
> hvad det drejer sig om. Som jeg lige
> har svaret til Lars, vil jeg have dette
> studeret mere indgående. Dit svar virker

Jeg vil også anbefale dig grundigt at studere denne artikel om
tungetale:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm

Et andet fænomen der er ret udbredt i nogle af de kredse hvor
"tungetale" bruges som kendetegnet på om man er frelst eller ej, er
det "at falde i ånden". Om dette fænomen kan der læses mere her:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-070.htm

Studer disse artikler meget nøje, og sammenhold det med et grundigt
studium af de steder i Bibelen hvor det at tale i tunger bliver
omtalt, bl.a. Ap.g. kap 2 og 1. Kor. kap. 12-14. Det er meget
væsentlig for forståelsen af tungetalens natur at man studerer disse
steder i Bibelen meget grundigt og i deres fulde sammenhæng.

Lad være med at læse nogle få vers i udpluk, men læs dem i den samlede
kontekst hvori i optræder!

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : Randy Kraufort

Dato : 09-01-03 09:39

> Straks menigheden har modtaget ånden
> stimler folk sammen (vers 6) og hører disciple af Jesus tale på mindst 14
> forskellige sprog!

Nårh ja og hvad så - er der ikke noget om at prisn Henrik akn 8 forskellige
sprog flydende?

> Tungetale var altså en gave fra Gud (vers 4).

Ku' ham der Gud så ikke lige lukke landets sprogskoler og hive
høretelefonerne af tolkene i EU?

> ......... og omkring 3000 bliver døbt

Det har Moon-bevægelsen praktiseret i forb. med vielser i mange
år...............

> Satan selv
> giver sig ud for at være en lysets engel.

Uhadada

> Og flere beretninger fra Bibelen
> giver udtryk for at Satan har magt til at gøre mirakler af samme art som
dem
> Gud gør.

Så er han sgu da ikke helt ude i hampen ham der satan.

> Ifølge 2 Korinther 4:4 er det Satans største ønske at forblinde
> vores forstand, så vi tjener ham uden at være klar over det.

Når man læser denne NG har vorherre i høj grad held med den selvsamme øvelse

Buh

Fra : erik larsen

Dato : 09-01-03 14:22

"Filip D. Johnsen" <filip.johnsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Med venlig hilsen
>
> Filip Drejer Johnsen
> Et af Jehovas Vidner

Det ligger helt fast, at en Jerhoveds Vidne ikke ved hvem Helligånden er og
det ligger helt fast at JVer ikke tro på frelsen, helligåndens dåb,
helbredelse eller tungetaler, da de ikke acceptere treenigheden ved at
benægte Jesus opstandelse og Helligåndens samfund.

Så det er spil af tid at diskutere kristendom med dem, fut dk.livssyn.newage
ErikL

Fra : TBC

Dato : 09-01-03 16:18

> Det ligger helt fast, at en Jerhoveds Vidne ikke ved hvem Helligånden er

Det ligger sikkert fast at de ikke tror på SAMME FORSTÅELSE af helligånden
som du gør, men de tror da bestemt på helligånden og beder endog om at få
tildelt sammes hjælp til at undgå kødets nedværdigende gerninger og i stedet
opdyrke den hellige ånds frugt

> og det ligger helt fast at JVer ikke tro på frelsen

JV tror på at Frelse sker gennem Jesus.

> helligåndens dåb

JV praktiserer vokendåb, de døbes i faderens, sønnens OG den hellige ånds
navn. De betragter dog selve dåbshandlingen med fuldstændig nedsænkning i
vand som "blot" et symbol på den indvielse de individuelt foretager sig i
deres hjerter. Ved at blive døbt i "den hellige ånds navn" anerkender de
åndens myndighed, at den er fra Gud og virker i overensstemmelse med hans
vilje. De tror på at Jesus blev døbt med den hellige ånd for at hans
disciple derefter, gennem ham, kunne blive døbt med hellig ånd. De tror på
at den dåb med hellig ånd der fandt sted i det 1 århundrede var ledsaget af
mirakuløse gaver der tjente som et tegn på at Gud ikke længere benyttede den
jødiske menighed som sit redskab, men havde godkendt den kristne menighed
som hans søn havde grundlagt.

> helbredelse eller tungetaler,

JV tror på dette som en del af de åndens gaver Paulus opregnede af åndens
manifestationer eller måder at virke på som det fremgår af 1 Kor 12:7-11.
De tror dog OGSÅ på bibelen i det tilfælde at Paulus skriver at de på et
tidspunkt ville blive afskaffede eller "forgå", og at det var gaver der
kendetegnede den kristne menigheds barndom, som allerede påpeget (1 Kor
13:8-13). Endog i det første århundrede var det ikke alle der havde disse
gaver (1Kor 12:29, 30) men JV tror på at der fra den hellige ånd fortsat er
gaver som beskrevet i 1 Kor 13:13. JV bemærker sig også at evnen til at
udføre mirakuløse gerninger ikke i sig selv er et bevis på Guds
bemyndigelse. (Mt 7:21-23).

> da de ikke acceptere treenigheden

Som det eneste du fremdrager er dette korrekt. JV tror ikke på
treeninghedsdogmet. De hæfter sig ved at det er et centralt dogme i langt de
fleste kirker selv om det ikke forekommer eksplicit formuleret i Det Nye
Testamente, og at læren udviklede sig gradvis i løbet af flere hundrede år
og under megen strid. Hvis man betragter treenighedslæren som "den kristne
tros centrale læresætning" kan det undre at Jesus så ikke selv åbenbarede
denne lære eksplicit da han befandt sig på jorden? Når Jesus siger "Jeg og
Faderen er ét" forstår JV dette som et udtryk for enheden der er imellem
Faderen og Sønnen, som den enhed der eksisterer blandt Kristi sande disciple
(Johannes 17:11, 22) - de forstår dem som ét i den forstand at de
samarbejder om at nå et fælles mål.

> ved at benægte Jesus opstandelse

JV tror på at Jesus blev oprejst fra de døde som en udødelig ånd.

> og Helligåndens samfund.

De tror på den hellige ånd, blot på en anden måde en du, og de beder endog
om at måtte modtage hellig ånd som allerede nævn.

> Så det er spil af tid at diskutere kristendom med dem
> fut dk.livssyn.newage

Fordi man ikke måtte være enige med deres fortolkninger ? .....Hvad er der
da at diskutere hvis man var enig ?
Jeg forstår ganske simpelt ikke dit udfald og bagvaskelse af JV som kristne.
Flere i min familie er JV, derfor ved jeg at du burde undersøge nærmere hvad
deres tro egentligt går ud på, og før du bagvasker dem på usandt grundlag og
udelukkende ud fra hvad dine helt private premisser for kristendom dikterer.

TBC

Fra : Lars Eriksen

Dato : 09-01-03 16:33

Goddag derude (deroppe ved Jammerbugten)

Meningspolitimandesnak, det er hvad dét er! I denne gruppe er der nogle få
der gerne vil bestemme hvad der må tales om.

Med venlig hilsen

Lars Eriksen
#Rigtige mænd tror på sig selv.#

virker.ikke@nem.lig

http://asp.jubii.dk/roulette/

http://www.mandezonen.dk/

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-01-03 16:54

Lars Eriksen, der også skriver under en række andre alias'er, bl.a.
BÆ9, skrev dette i
ews:avk4da$5fa$1@sunsite.dk:

Du skriver under mange alias'er hva'! Og det er samme gylle du spreder
uanset hvilket alias og navn du skriver under.

> Goddag derude (deroppe ved Jammerbugten)
>
> Meningspolitimandesnak, det er hvad dét er! I denne gruppe er der
> nogle få der gerne vil bestemme hvad der må tales om.

I denne gruppe er der nogle af de faste brugere der gerne vil bestemme
at gruppens regelsæt og fundats bliver overholdt.

Endnu har du ikke bestilt andet end at sende off topic, nedgørende og
hånende indlæg til denne gruppe. Derfor er der også afsendt en del
klager over dig til både din udbyder og til Sunsite.dk som du poster
igennem.

Så længe du ikke vil overholde gruppens fundats og almindeligt
gældende netikette vil der blive klaget over dig.

FUT dk.admin.netmisbrug

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : erik larsen

Dato : 09-01-03 18:48

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> jødiske menighed som sit redskab, men havde godkendt den kristne menighed

JV døber ingen til et navn (en titel)

> [...]
> gaver som beskrevet i 1 Kor 13:13. JV bemærker sig også at evnen til at
> udføre mirakuløse gerninger ikke i sig selv er et bevis på Guds

Men de tror ikke Gud manifastere sig i dag som for 2000 år siden

> [...]
disciple
> (Johannes 17:11, 22) - de forstår dem som ét i den forstand at de

Jvs forståelse er ikke bibelsk.

> JV tror på at Jesus blev oprejst fra de døde som en udødelig ånd.

Sikke noget sluder, JV tror Ærkeenglen Mikael Jehovads første skabning blev
til Jesus ved jomfrufødslen og igen blev genskabt i himmelen da Jesus døde.

> De tror på den hellige ånd, blot på en anden måde en du, og de beder endog
> om at måtte modtage hellig ånd som allerede nævn.

Nej JV tror ikke på at Helligånden Han er en person.

> Fordi man ikke måtte være enige med deres fortolkninger ? .....Hvad er
der
> da at diskutere hvis man var enig ?

Her er det kristendom man diskutere og i kristendom der høre JV ikke iblandt
skønt de har den frækhed at skjule sig under navnet Jesus for at lokke folk
til at tro på Gud.

> [...]
og
> udelukkende ud fra hvad dine helt private premisser for kristendom

Det er ikke bagvaskelse men oplysning om JV fordærv der føre folk til fald
og ikke til frelse.

ErikL

Fra : TBC

Dato : 09-01-03 21:24

> er
>
> Men de tror ikke Gud manifastere sig i dag som for 2000 år siden

Er det jeg påpeger ikke netop at de agter og tror på det Paulus skrev
i 1 Kor 13:8-13. Men da ellers fint for at du kunne koge det ned til en
sætning. Iøvrigt kan du være sikker på at de venter på endog en langt større
manifestation en gang i fremtiden.

> de
> disciple
>
> Jvs forståelse er ikke bibelsk.

Besynderligt uunderbygget postulat. Er det da ikke i bibelen Jesus siger
"Jeg og Faderen er ét". Er det ikke i bibelen at Jesus også beder om at hans
diciple skal være ét, lige som han og faderen er ét ? ..JV baserer deres tro
på bibelen og deres forståelse deraf. At de forstår den på en anden måde end
du, er så en anden sag. Men er det den slags premisser der skal gælde, og er
det det plan vi skal ned på, kan man i mindst lige så høj grad påstå at
forståelsen af treeninghedslæren ikke er bibelsk. Den eneste forskel er at
den ene teologiske fortolkning står den almindelige logiks prøve, hvor
treeninghedslærens hurtigt må transendere den almindelige logik, som
ellers hurtigt kommer til kort i lyset af meget af det bibelen ellers siger.

Men prøv da gerne logikken af med følgende i forbindelse med
treeninghedslæren:

Har Gud en Gud? Hvorfor sagde Jesus så efter sin opstandelse til Maria
Magdalene: "Jeg stiger op til min fader og jeres fader, til min Gud og jeres
Gud" (Johannes 20:17). Og Apostelen Peter skrev: "Lovet være Gud, vor Herre
Jesu Kristi fader" (1 Peter 1:3).

Jesus døde. Hvem var det der gav ham en opstandelse? ...Peter sagde: "Gud
oprejste [Kristus] fra de døde." (Apostelgerninger 3:15).

"Ingen har nogen sinde set Gud" siger bibelen (Johannes 1:18) ...Men
tusinder af mennesker så Jesus da han var her på jorden, og er det ikke ham
der har forklaret os om gud og genspejlet hans egenskber også på den måde
som JV forsår at de kan siges at være ét ?

Beder Gud til nogen? ...Jesus bad ofte til sin fader.
Talte han til sig selv ? ..Hvem hører bønner iflg bibelen ? Hvem lærte Jesus
os at bede til ?

Er Gud præst? Nej. Er Jesus? ..."Betragt den apostel og ypperstepræst som vi
bekender - Jesus." - Hebræerne 3:1

Med alt ovenstående kommer man ikke uden om at bibelen differentierer
imellem Jesus og gud.

Man kan også tænke over hvorfor apostelen Paulus ofte brugte vendinger som
denne i indledningen til sine breve "Nåde være med jer og fred fra Gud, vor
Fader, og Herren Jesus Kristus!" (Romerne 1:7) Hvorfor omtalte han ikke også
den hellige ånd som en ligeværdig person? Jakob, Peter og Johannes brugte
lignende vendinger i deres breve, men heller ikke de nævner den hellige ånd.
Hvorfor ? ...Sikkert fordi de aldrig havde hørt om treeninghedslæren som
først kom til århundreder efter at bibelen blev skrevet.

Hvor om alt er så nævnes treenighedslæren ikke eksplicit i Bibelen. Den er
en teologisk fortolkning, lige så vel som JV har en teologisk fortolkning.
Dit postulat om at JV's "forståelse ikke er bibelsk" må altså omskrives til
at "det ikke er den samme teologiske fortolkning som du selv tilkender dig."

Men om noget er bibelsk eller ej hidhører UDELUKKENDE i ultimativ forstand
til om det STÅR i bibelen eller ej. Og der er JV ikke ringere stillede end
andre kristne retninger, eftersom de alle baserer deres fortolkninger på
Bibelen.

> Sikke noget sluder, JV tror Ærkeenglen Mikael Jehovads første skabning
blev
> til Jesus ved jomfrufødslen og igen blev genskabt i himmelen da Jesus
døde.

Hvad er det ved mit udsagn der skulle være noget sludder ? ...Hvis du ikke
tror mig så tjek deres egen officielle hjemmeside. Der står det sort på
blåt. http://www.watchtower.org/languages/danish/library/jt/article_03.htm
.....Der finder du desuden også meget andet der måtte være forskellig fra DIN
teologiske fortolkning.

> Nej JV tror ikke på at Helligånden Han er en person.

Er du gået helt i sort ? ...nu svarer du faktisk "Nej" til at JV "tror på
den hellige ånd, blot på en anden måde en du". ...Men det er altså
tilfældet !

Det ville iøvrigt være spændende hvis du kan vise mig hvor i
bibelen det utvetydigt siges at helligånden er en person, så man kan sige at
det er bibelsk og ikke "blot" en teologisk fortolkning. Det du gør nu
tilsvarer at sige at man ikke syntes om musik, hvis man ikke syntes om den
musik du syntes om.

> [...]
iblandt
> skønt de har den frækhed at skjule sig under navnet Jesus for at lokke

Hvilken umådeholden intollerence. Men nu er det heldigvis ikke andet end et
udtryk for lige netop din intollerence. Skulle det virke den anden vej,
skulle man så syntes at man ikke hører til her i dk.kristendom eller at det
ikke var kristendom man diskuterede hvis man med sin teologiske fortolkning
ikke tror på treeningheden ....Nej vel ? ....kan du ikke selv se det ?

> Det er ikke bagvaskelse men oplysning om JV fordærv der føre folk til fald
> og ikke til frelse.

Dine meninger skal du have lov at have. Men skal du kalde det oplysning
ville det være fordelagtigt at dine udsagn og "oplysninger" om JV var i
overensstemmelse med fakta.

TBC

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-01-03 23:34

TBC <-sutmin@2night.dk> skrev dette i
ews:1TkT9.32693$Hl6.3392747@news010.worldonline.dk:

[ ... ]

> Dine meninger skal du have lov at have. Men skal du kalde det
> oplysning ville det være fordelagtigt at dine udsagn og
> "oplysninger" om JV var i overensstemmelse med fakta.

Han kender ganske enkelt ikke til hvad fakta er.

Han ser endog så stort på fakta og kendsgerninger at han kalder et
eksemplar af den autoriserede danske oversættelse for en hjemmelavet
privat forvansket oversættelse.

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : erik larsen

Dato : 10-01-03 08:42

> [...]
>
> Han ser endog så stort på fakta og kendsgerninger at han kalder et
> eksemplar af den autoriserede danske oversættelse for en hjemmelavet

Er det mig du omtaler som tredie person ??

ErikL

Fra : Lars Andersen

Dato : 09-01-03 19:58

"Filip D. Johnsen" <filip.johnsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:avi749$1cm$1@news.cybercity.dk...
[...]
> [...]
> Læg mærke til at de alle "begyndte at tale på andre tungemål".
Der var altså
> direkte tale om at de talte andre sprog!

Ja, og det var nemlig dette der var forjættet ved profeten Joel:
(Joel 3:1) "Og det skal ske derefter, at jeg vil udgyde min ånd
over alt kød..." Denne manifestation fra Guds side viser jo at
Han holder ord. I Gammel testamentlig tid var det jo kun Præster
eller profeter der var forundt denne oplevelse - som i øvigt
blev kaldt "at de kom i henrykkelse" Se 4.Mos.11,25 eller
4. Mos.11,27.

> [...]
men også
> tydeligt forstå hvad de talte om - "vi hører dem tale på vore

Det er også sådan jeg har oplevet det, når meget åndsfyldte
personer
har virket i menigheden. Der er en vis autoritet over tjenesten.
Det er
også min opfatelse at, Helligånden er en meget følsom person - en
slags
"gentelmand" der aldrig tvinger sit budskab igennem et menneske,
som
ikke ønsker det, men nøder til at sige eller handle, som han
ønsker.
Aldrig under tvang.

Det der sker i Ap.g.2. er et helt specielt erinde Helligånden er
ude i. Det
er første gang Ånden bliver udgyt over almindelige mennesker.
Hvis der
her blev talt i tunger, som ingen kunne forstå, tror jeg ikke der
blev frelst
ret mange.

Også i dag oplever man, at nogen fremsiger en tilsyneladene
uforståelig
tungetale, hvor efter andre i salen roser ham, for at bede så
korrekt på
deres repektive sprog. Så har han/hun måske bedt på arabisk eller
italiensk uden at kende til sproget.

> [...]
interessant.
> Opbyggelsen lå i at den der blev oversat havde et budskab at

Helt enig. Dette hænger sammen med nådegaven "at udlægge"
tungetalen,
som du altser kalder tolke. Tungetalen er det sprog som vores
iboende ånd
kan tale hemlighedder med Gud om. Som sådan opbygger den
mennesket,
men ikke andre. Med mindre man er i lille forsamling udelukkende
af
ånsdøbte. Da gør det ikke så meget at man opbygger sig selv her -
det bør
der være forståelse for i forsamlingen. Men er det blandt ikke
åndsdøbte,
opbygges andre kun hvis tungetalen udlægges. Derfor, som jeg
tidliger har
sagt, bør man ikke tale i tunger til offentlige møder, medmindre
den udlægges.

> [...]
> - De skulle holde sig adskilt fra verden (Johannes 15:19)
> - De skulle forkynde Guds rige (Mattæus 24:14; 28:19, 20;

Jeg har stor respekt for denne advarsel. Og som altid er I, (JV)
meget
grundige og præcise i jeres - hvad skal vi kalde det -
problemformulering.
Men jeg er bange for det bliver lovtrældom hvis man skal opfylde
alle disse
krav. Jeg er bestemt ikke helt uenig i dem, dog, jeg kan ikke
gøre
Gud navn kendt som Jesus gjorde. Eller holde mig adskilt fra
verden.

Kan du, hånden på hjertet, opfylde alle disse punkter? Jeg sætter
også
min lid til den nåde Gud har skænket mig gennem Jesu blod, og på
trods
af alle mine fejl og mangler, at han stadig kan bruge mig - nådig
som han er
håber jeg han ser viljen i mig til tjene, og gennem tjenesten
opbygge mig
til et helt menneske, så jeg kan tjene andre.
Mvh. Lars

Fra : Filip D. Johnsen

Dato : 09-01-03 22:29

"Lars Andersen" skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre
> Gud navn kendt som Jesus gjorde. Eller holde mig adskilt fra

Hverken Jesus eller hans Fader, Jehova, kræver fuldkommenhed af ufuldkomne
mennesker. De første kristne er et udmærket eksempel på hvad Jesus rent
faktisk krævede. De første kristne begik fejl, men de stræbte efter
ovenstående kvaliteter.

Paulus havde et alvorligt skænderi med Peter, men de blev venner igen. Såvel
Peter som Paulus var kendte for aktivt at forkynde den gode nyhed. De søgte
aktivt at udvise åndens egenskaber, kærlighed, glæde, fred, langmodighed,
osv. (Galaterne 5:22, 23). De fejlede, men erkendte deres fejl og gjorde
noget for at bringe deres liv i overensstemmelse med Guds vilje.

Paulus giver meget godt udtryk for det i 1 Korinter 9:27, hvor han
anerkender at han ikke lever op til Jesu fuldkomne eksempel, men samtidig
søger det; symbolsk 'banker løs på sit legeme'.

Jesu kan ikke bruge dem der bruger hans nåde som en undskyldning for synd
(Judas 4). Han ved, at vi er ufuldkomne og begår fejl. Men han ved også at
vi *kan* gøre noget aktivt. Det er denne aktive 'forsøgen' han ser som et
udtryk for vores kærlighed til ham. (Johannes 14:15).

Prøv at overveje tegnene igen:
Hvor mange gerninger er der i det? Det er tro, en overbevisning. Jesus havde
denne faste overbevisning. Paulus og Peter delte den. (2 Timoteus 3:16, 17;
2 Peter 1:21).

> 17:6)
Hvor *mange* gerninger er der i det? Udsagnet er ikke kvantitativt men
kvalitativt. Ikke "hvor meget" men "hvad". Når vi forkynder, skal vi
forkynde Guds navn. Der står intet om et antal timer, et antal omvendelser.
Kun, at når vi gør det, skal vi fremhæve Guds navn. Hvilket religiøst
samfund er kendt for - ligesom Jesus - at lægge vægt på Guds navn? (Se også
Apostergerninger 15:14).

Igen, hvor mange gerninger er der i det? Hvor stort et arbejde, hvor mange
timer? Der er tale om *tro*. Man *skal* som kristen tro på Jesus Kristus som
Guds søn og værdien af hans genløsningsoffer. Man kunne så spørge hvor stor
vægt éns eget religionssamfund lægger på dette, og om det er noget de lærer
andre om?

Her vil vi alle fejle. Jesus gjorde ikke, men Johannes, Peter, Paulus og
alle de andre kristne gjorde. Vi vil også gøre det. Men der er forskel på at
stræbe efter at vise fred, og fejle, og være generelt stridbar. Der er 9
frugter. De nævnes som 'frugter af ånden'. Det antyder at det er gaver som
ånden vil give os. Udviser medlemmer af mit religionssamfund sådanne
egenskaber? Ikke fuldkomment, men når jeg læser disse vers, virker det da
som om ånden velsigner min menighed eller ej?

Igen, gerning? Sand kærlighed skal ganske vist kunne ses i gerning, men sand
kærlighed er en egenskab der gennemsyrer et menneske, hans handlinger vil
naturligt være gennemsyret af kærlighed. Han vil tænke på denne måde.
Kærlighed vil give ham ydmyghed. Kærlighed vil give ham respekt for andre
mennesker. Kærlighed vil give ham nidkærhed for Gud. Kærlighed vil give ham
offervilje.

Dette bud er *ikke* valgbart. Det er et *krav*. Udviser man sikre tegn på
det?

Et kendetegn på sande kristne. Ikke gerninger, men en måde at tænke og
handle på. Læg mærke til at Jesus sagde at de kristne *var* i verden, blot
var de ikke *en del af* verden. Jesus fravalgte bevidst at tage del i hans
datidige verdens anliggende - politik, oprør mod romerne, o.lign. De første
kristne tog heller ikke del i verdens politik. De gjorde intet for at blive
*en del af* deres samfund. De var adskilte. Hvad er dit trossamfund? Aktivt
i politik? Deltager i valgkampagner?

Johannes 15:19 kræver ikke gerninger. Det kræver gerninger at gå imod dette
bud. Hvad gør du?

> Apostelgerninger

*Det* kræver noget. Forkyndelse. I hele verden. Med alle midler. Det var det
vigtigste for Jesus. Han forkyndte fra tidlig morgen til sen aften. Han
brugte 3½ år fuldt aktivt på tjenesten for Jehova. Han oplærte først de 12,
siden 70 i det samme arbejde. Den første kristne menighed var aktive
forkyndere. De forkyndte alle steder hvor der var mennesker. De forkyndte
fra dør til dør, på markedspladser, i templet, i synagoger, i offentlige
foredragssale, i retssale, for konger, for almindelige mennesker.
Forkyndelsen var den første kristne menigheds varemærke.

En menighed, der gør krav på at følge Jesus, kan ikke udelade dette
varemærke. Hele menighedens vigtigste eksistensberettigelse må være
forkyndelsen. Alle medlemmer må opfordres til at forkynde. Alle kan tage del
i denne forkyndelse. En sand kristen menighed vil leve op til dette krav.

Dette krav er så meget mere interessant, som dette er et umuligt krav at
søge at opfylde gennem menneskers kraft. Kun Guds ånd kan give os kraft til
at fuldføre dette arbejde. Derfor er det også bemærkelsesværdigt at Jehovas
Vidner, som folk betragtet, alle er forkyndere. Nogle kun lidt, andre meget,
alt efter evne og situation. Men Jehovas Vidners verdensomspændende menighed
er en forkynderorganisation. Vi er 6,3 millioner ulønnede forkyndere. Disse
forkyndere forkyndte sidste år i 1,2 milliarder timer, og ledte i gennemsnit
5,2 millioner bibelstudier hver måned. Bladet Vagttårnet, der ifølge sin
formålsparagraf forkynder Kongen og hans rige, udgives halvmånedligt i et
oplag på 24 millioner på 146 sprog. Jehovas Vidner udgiver bibelsk læsestof
på mere end 400 sprog i hele verden, og forkynder i 234 lande. Det er
bemærkelsesværdigt.

> [...]
> håber jeg han ser viljen i mig til tjene, og gennem tjenesten
> opbygge mig
> til et helt menneske, så jeg kan tjene andre.

Nåden skal frelse os. Men Jesus sætter krav. Hverken jeg eller du - eller
Johannes - kan opfylde disse krav til fulde. Men vi bør stræbe efter det. Og
andre bør kunne se ovenstående tegn i vores menighed.

Med kærlig hilsen

Filip Drejer Johnsen
Et af Jehovas Vidner

Fra : erik larsen

Dato : 08-01-03 19:15

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Ja, Andreas henviser til en af SDAs Web-sider, hvor der er skrevet noget
sluder jeg ikke kender fra mine oplevelser med Gud. Web-siden minder mere
om en bortforklaring end en forklaring.

Andreas vil nok give os adressen på web-siden igen ??

> Det kan faktisk lade sig gøre, at beskrive
> hvordan tungetale kommer udtryk. Jeg
> har hørt adskillige beskrivelser. Jeg ved ikke
> [...]

Der er ingen der kan forklare hvorfor Gud vil have vi skal tale i nye
tunger, så der er også en form for tillid til at Gud vil det bedste med
tungetalen.

Men tale direkte imod det vil jeg betegne som en form for vantro eller
mistilid til at Gud ikke er som ønsket af mange mennesker der ikke forstår
eller ikke ønsker at underkaste sig Guds ønsker.

> og (ikke)
>
> Der er faktisk nogle rigtig gode artikler
> på de sider (lad være med at tage dig til
> hovedet Erik) - omend jeg ikke er enig
> med Andreas i alt, der er skrevet der.

Det er rigtigt der er mange gode artikler hos SDA og for den sags skyld også
hos JV, men hvad hjælper en god artikel når hovedformålet med artiklen ikke
føre til mere Åndelig Liv fra Gud ???

Gud udgyder sin Ånd over mennesker og det er altid en oplevelse for den der
får Helligåndens dåb, noget nyt starter i den persons indre der for Ånden af
Gud. Personen har derfor altid en oplevelse at fortælle om sin Åndsdåb mange
gange også en helbredelse eller udfrielse samtidig.

> Gud
> [...]

Gud er den der startede med at vise sig gennem under og tegn, men problemer
er at alt for mange præster ikke ønsker at begive sig ind i den form for
kristendom Gud servicere os med.

> klip

> Dvs. sådan rigtig klog, vis og indsigtsfuld.
> [...]

Helt sikker spørg selv Gud.

> klip

> [...]

Også det, men der er mere end en form for tungetale

ErikL

Fra : Karsten

Dato : 08-01-03 20:53

> "Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, Andreas henviser til en af SDAs Web-sider, hvor der er skrevet
noget
> sluder jeg ikke kender fra mine oplevelser med Gud.

For mig giver det faktisk god mening.
Det er vel ikke nødvendigvis sludder, fordi
det ikke er genkendeligt for dig, i forhold
til dine oplevelser. Men det *er* gået op
for mig, at I er rigtig meget uenige.

>Web-siden minder mere
> om en bortforklaring end en forklaring.

Eller som en velment advarsel. Jeg læser den
i hvert fald sådan.

> Andreas vil nok give os adressen på web-siden igen ??

Ellers er den her:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

> [...]
nye
> tunger, så der er også en form for tillid til at Gud vil det bedste

Der er faktisk nogen der kan give
rimelige forklaringer. Og jeg er helt enig
med dig i, at Gud vil det bedste med
> [...]

forstår
> eller ikke ønsker at underkaste sig Guds ønsker.

Jeg tilkendegiver gerne at jeg ikke
forstår dette med tungetale.

> Det er rigtigt der er mange gode artikler hos SDA

....det var Andreas´ sider jeg talte om

>og for den sags skyld også
> hos JV, men hvad hjælper en god artikel når hovedformålet med
artiklen ikke
> føre til mere Åndelig Liv fra Gud ???

Forsagelse af visse ting, er også med
til at lede os til Gud.
Måske er årvågenhed en god ting, når
vi søger i den åndelige verden.

> [...]
den der
> får Helligåndens dåb, noget nyt starter i den persons indre der for

Det er der rigtig mange der kan berette.
Og jeg bemærker i min omgangskreds,
at der sker noget nyt med folk.

>Personen har derfor altid en oplevelse at fortælle om sin Åndsdåb
mange
> gange også en helbredelse eller udfrielse samtidig.

ok.

> [...]
problemer
> er at alt for mange præster ikke ønsker at begive sig ind i den form

Jeg kan ikke forlige mig med "servicere",
men derudover er vi nok enige.

> Helt sikker spørg selv Gud.

Enig igen. Jamen da

> Også det, men der er mere end en form for tungetale

....det ser det jo ud til.

Venlig hilsen

Karsten

Fra : erik larsen

Dato : 08-01-03 21:29

> [...]
> Det er vel ikke nødvendigvis sludder, fordi
> det ikke er genkendeligt for dig, i forhold
> til dine oplevelser. Men det *er* gået op

Bibelen behøver ingen hjælpende tilbud, er du en kristen læser du Bibelen og
spørger Gud hvis der er noget du ikke forstår.

Andreas og jeg har to meget forskellige opfattelser at Helligåndsdåben,
tungetaler og helbredelser, Jeg har oplevet de tre ting og vil ønske Andreas
også måtte opleve et møde af samme karakter. Men som jeg forstår Andrea er
han bange for alt der har med Hellihånden at gøre, tungetaler helbredelser
Helligåndens dåb og gaver mm.

> Eller som en velment advarsel. Jeg læser den
> i hvert fald sådan.

IMHO har vi mere brug for vejledning til Jesu end advarsler.

> [...]
> med
>
> Der er faktisk nogen der kan give
> rimelige forklaringer. Og jeg er helt enig

Rom 8 v26 Og også Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For
hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv
går i forbøn for os med uudsigelige sukke, v27 og han, der ransager
hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter
Guds vilje.

> [...]
> den der
> Ånden af
>
> Det er der rigtig mange der kan berette.

Det glæder mig at høre.

> [...]
> problemer
> for
>
> Jeg kan ikke forlige mig med "servicere",

Jesus kom i en Tjeners skikkelse for at servicere, måske skulle jeg have
skrevet Hjælpe.

> Enig igen. Jamen da

Hvorfor skulle vi ikke blive enig, det drejer sig kun om hvad vi kan læse os
til i bibelen.

> ...det ser det jo ud til.

Jeg mener Paulus nævner tre i 1 kor 14

ErikL

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-01-03 21:59

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> skrev dette i
ews:3e1c8a12$0$238$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Men som jeg forstår Andrea er han bange for alt der
> har med Hellihånden at gøre, tungetaler helbredelser
> Helligåndens dåb og gaver mm.

Ja som sædvanlig kan du ikke holde dig til fakta af nogen art!

Du kan ikke finde et eneste enkelt sted hvor jeg har tilkendegivet
noget der blot nærmer sig en lille smule hvad du løgnagtig herover har
skrevet, - tvært imod, og det er du blevet gjort opmærksom på
adskillige gange!

Hvornår holder du op med dit mudderkast og dine løgne?

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : erik larsen

Dato : 09-01-03 14:51

> [...]
> adskillige gange!
>
> Hvornår holder du op med dit mudderkast og dine løgne?

Hvornår hopper du til dk.livssun.newage

ErikL

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-01-03 16:55

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> skrev dette i
ews:3e1d7e67$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Hvornår hopper du til dk.livssun.newage

Den dag du holder op med at lyve! - Så det sker nok aldrig.

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : erik larsen

Dato : 09-01-03 18:53

> erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> skrev dette i
> ews:3e1d7e67$0$203$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Den dag du holder op med at lyve! - Så det sker nok aldrig.

Har du ikke en anden LP-plade vi har alle hørt den du spiller hele tiden

Erik L

Fra : Jan-Erik

Dato : 09-01-03 19:22

erik larsen wrote:

> Har du ikke en anden LP-plade vi har alle hørt den du spiller hele
> tiden
> Erik L

Det er da vist din plade der kører i samme rille. Det tror jeg ikke der er
mange der er uenige med mig i.
Jeg har stadig en mistanke om at du er en trold (troll), for du opfører dig
i hvert fald meget grimt.
Prøv at skrue skråle-knappen ned og se ud over din egen næsetip. Man lærer
mens man lever :) WWJD?

Guds fred

/Jan-Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-01-03 23:34

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> skrev dette i
ews:3e1db6ff$0$120$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

[ ... ]

> Har du ikke en anden LP-plade vi har alle hørt den du spiller hele
> tiden

Jeg ser stadig frem til den dag hvor du vil aflægge dig løgnen og
holde dig til sandhed, fakta og kendsgerninger.

Og jeg er da langt fra den eneste der kan se hvordan du lyver og
manipulerer og fordrejer fakta og kendsgerninger!

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : Lars Eriksen

Dato : 10-01-03 16:52

> Og jeg er da langt fra den eneste der kan se hvordan du lyver og
> manipulerer og fordrejer fakta og kendsgerninger!

Du er bare den eneste der gider skrive om det!

Carl Skamfuld

Fra : Karsten

Dato : 08-01-03 22:54

> [...]

Bibelen og
> spørger Gud hvis der er noget du ikke forstår.

Men det er ikke ligegyldigt, hvordan
Bibelen læses. Oversættelser bærer
præg af den forståelse, der ligger
bag en given oversættelse. Oversættelsen
bærer præg, af den "kultur" den er oversat i.
Kombinationen af en given oversættelse
og den kultur man er vokset op i, kan lægge
så meget slør, over ens turden til at tro
hvad der står, at man kan overse hvad der
faktisk står!!!

Jeg har oplevet, at jeg ikke turde spørge
Gud, fordi jeg forventede samme svar fra Gud,
som kulturen gav (læs IM, LM, pinsekirke m.fl.)
Men det er jo ikke pga. Bibelen,
som sådan. Det er jo mig. Så "åbenbaringen"
kom til at afhænge af mine forventninger.
Troen var kommet af det, jeg havde hørt.
Og det var ikke sandheden, alt hvad jeg hørte.

klip

> IMHO har vi mere brug for vejledning til Jesu end advarsler.

Det har du jo ret i.

> [...]
> går i forbøn for os med uudsigelige sukke, v27 og han, der ransager
> hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige

Hmm, det har ikke nødvendigvis noget
med tungetale at gøre...

klip

> Det glæder mig at høre.

Tænkte jeg nok

> Jesus kom i en Tjeners skikkelse for at servicere, måske skulle jeg
have
> skrevet Hjælpe.

Det harmonerer bedre i mine øre.
Jeg har ikke brug for service
- jeg har brug for hjælp.
(og alle frejdige kommentarer i den
forbindelse frabedes

klip

> Jeg mener Paulus nævner tre i 1 kor 14

....og de er lidt "vanskelige".

Venlig hilsen

Karsten

Fra : erik larsen

Dato : 09-01-03 14:50

> [...]
> kom til at afhænge af mine forventninger.
> Troen var kommet af det, jeg havde hørt.
> Og det var ikke sandheden, alt hvad jeg hørte.

Ja det er rigtigt at tro kommer af det man hører og så den forkerte tro
kommer af det forkerte man hører. Jeg understreger derfor også
nødvendigheden af Jesus tilbud om at Sandhedens Ånd som Faderen sendte i
Jesus sted vil føre os til Hele sandheden Jog 16 og 1 Joh 2 hvor der ingen
tvivl ligger hos mig om at Jesus står ved hans Ord hvis man søger sandheden.

Søger man hvad Luther tror på eller hvad SDA, SDH, JV, IM, LM og folkekirken
tror på kommer man også til at tro på de vilfarelser de sekter og menigheder
har gjort. Desuden er den fældeskirkelige Alpha kursus dukket op, hvor man
skal tro på troen i fældesskabet og bekendelsen at vi alle skal være ´et og
samme legeme, skønt Bibelen Guds Ord advare mod fremmede lære og fældesskab
med dem.

> klip

> Det har du jo ret i.

> For
> Ånden selv
> efter
>
> Hmm, det har ikke nødvendigvis noget
> med tungetale at gøre...

Jo, det er Helligånden der står bag tungetalen og derfor beder Helligånden
for os, eller går i forbøn for os.

> klip

> Tænkte jeg nok

Er der noget paulus lægger meget vægt på i Korinterog Galater brevende er
det aflæggelse af det gamle liv og iklædelsen af det nye liv, Men mange
menigheder og sekter tror de skal selv aflægge det gamle i egen kraft, men
det er ikke hvad Gud ønsker Gud vil have menneskets gamle liv begravet fordi
elles kan Gud ikke oprejse mennesket med sin opstandelseskraft til et nyt
liv med Jesus. (Rom 6v4)

> have
>
> Det harmonerer bedre i mine øre.
> Jeg har ikke brug for service
> - jeg har brug for hjælp.
> (og alle frejdige kommentarer i den
> forbindelse frabedes

En servicering er elles det samme som at blive hjulpet

> klip

> ...og de er lidt "vanskelige".

???? vandskelige

ErikL

Fra : Karsten

Dato : 09-01-03 17:38

> [...]
klip

skrøbelighed.

> Jo, det er Helligånden der står bag tungetalen og derfor beder

Ja, Helligånden står bag tungetale. Men i det skriftsted
du henviser til, kan jeg ikke finde noget om tungetale.
Mener du det er det samme som at "Ånden selv
går i forbøn for os med uudsigelige sukke"?
For mig at læse, handler dette om noget uudsigeligt
- noget der ikke siges. Dette "noget" er sukke.
Kunne sukke mon være et udtryk for længsel?

Gad vide hvad original-teksten siger? Jeg må have
en kopi

> En servicering er elles det samme som at blive hjulpet

Ja, ordene er synonyme, men alligevel er der
klangbar forskel, for mig i denne sammenhæng:
Ved "service" går der lidt for meget
"Peter fra Léasy" i den.
"Hjælp" har mere at gøre med hvad der
er "brug" for.
Er der ikke noget med, at "Helligånden"
på svensk er oversat til "hjælperen", eller
er det bare rygte?

Venlig hilsen

Karsten

Fra : erik larsen

Dato : 09-01-03 19:03

> [...]

> For mig at læse, handler dette om noget uudsigeligt
> - noget der ikke siges. Dette "noget" er sukke.
> Kunne sukke mon være et udtryk for længsel?

Jeg kan let forestille mig at Helligånden går i forbøn med usigelige sukken
og at tungetalen er de usigelige sukken, Hvad er elles de usigekige sukken
fra Helligånden ???

> Gad vide hvad original-teksten siger? Jeg må have
> en kopi

Kan du læse græsk ???

> [...]
> er "brug" for.
> Er der ikke noget med, at "Helligånden"
> på svensk er oversat til "hjælperen", eller

OK, vi siger at Gud hjælper os uden serviceringen, for mig er det lige meget
hvad det heder bare hjælpen fra Gud, som det hele drejer sig om at få del i,
kommer her og nu medens vi har brug for den.

ErikL

Fra : Karsten

Dato : 09-01-03 22:42

> "Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kan du læse græsk ???

Næh, jeg gad bare godt vide det.
Men ellers kan det måske læres

Venlig hilsen

Karsten

Fra : erik larsen

Dato : 11-01-03 06:19

> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, jeg gad bare godt vide det.
> Men ellers kan det måske læres

Ja, det var ikke ulækker med 5 år i Grækenland solskind

ErikL

Fra : Karsten

Dato : 11-01-03 09:28

> Ja, det var ikke ulækker med 5 år i Grækenland solskind

Mon ikke jeg har et kald til det... ;-D

Fra : erik larsen

Dato : 11-01-03 13:16

> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke jeg har et kald til det... ;-D

Ønsker du det af hele dit hjerte, kan jeg godt rejse derned og kalde på dig
)

ErikL

Fra : Niels Peter

Dato : 11-01-03 14:54

> "Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det var ikke ulækker med 5 år i Grækenland solskind

Hvad er det for et kursus? For mit vedkommende foregår græskindlæringen
i et støvet lokale i Fiolstræde

Niels Peter

Fra : erik larsen

Dato : 12-01-03 09:52

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for et kursus? For mit vedkommende foregår græskindlæringen
> i et støvet lokale i Fiolstræde

Her er ikke tale om et kursus, men en nødvendig sprogforandring for at kunne
begå sig i Grækenland

ErikL

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-01-03 22:00

erik larsen <eriklarsen@oncable.dk> skrev dette i
ews:3e1c6ab0$0$141$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

[ ... ]
> Ja, Andreas henviser til en af SDAs Web-sider,

Erik Larsen, nu er det snart på tide at du holder op med dine bevidste
løgne.

Hvem tror du at du gavner ved at lyve med fuldt overlæg?

> hvor der er skrevet noget sluder jeg ikke kender fra mine
> oplevelser med Gud. Web-siden minder mere om en
> bortforklaring end en forklaring.

Du har aldrig nogen sinde haft en oplevelse med Gud, for havde du det
var du ikke så fyldt med løgn og ondskab. Helligånden vil aldrig få
folk til at lyve som du gør!

I stedet for dine useriøse og udokumenterede mudderkastning var det
bedre at du fremdrog nogle konkrete eksempler og påviste ud fra
Bibelen at det er sludder og bortforkalringer.

Hvis du virkelig er døbt med Guds Helligånd da ville du ikke fremture
med din ondsindede mudderkastning og personangreb foruden al den
bevdiste løgn du konstant kaster rundt med, men du ville som en god og
ydmyg kristen påvise hvori de fejl og vranglære består, som du påstår
findes på mine hjemmesider.

Og som det er sagt utallige gange, så er det altså stadig ikke sider
der har noget med SDA at gøre, - det er mine private hjemmesider!

FES den nu ind hos dig, - eller vil du blive ved med at lyve med fuldt
overlæg!

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-01-03 00:03

> [...]

> herlighedsteologien og god gamel Pinseskik, men tror at alle der
> taler i nye tunger grynter som grise og kagler som høns.

Du udtaler dig bevidst løgnagtigt og mod bedre vidende! Hvor løgnagtig
og modbydelig har man lov at være når man påstulerer sig døbt med
Helligånden?

Er der mon håb om at du vil holde op med din løgnagtige bagvaskelse og
personangreb. Det er sørgeligt når personer der påstulerer sig døbt
med Guds Hellige Ånd fremturer på den måde.

> Det Andreas kan forstå er web-sider der indeholder et hjemstrikket
> og (ikke) evigt evangelium.

Du er adskillige gange blevet opfordret til at finde et par ting frem
fra mine hjemmesider og påvise ud fra Bibelen at det er vranglære.

Men da du jo åbenbart slet ikke har læst hvad der står på de
hjemmesider, bygger du således dine usmagelige personangreb på
løgnagtige fordomme og bevidst ukorrekte forudfattede holdninger.

Du har endnu ikke fremkommet med ét eneste dokumenteret punkt! - Men
du fortsætter blot med din usmagelige og løgnagtige smædekampangne.

> Nu lyder du som Andreas

Så du mener godt at Helligånden kan og vil lære os noget der er i
modstrid med Bibelen?

- der skriver fra en lånt modemforbindelse.

Fra : erik larsen

Dato : 08-01-03 18:51

> [...]
>
> Du udtaler dig bevidst løgnagtigt og mod bedre vidende! Hvor løgnagtig
> og modbydelig har man lov at være når man påstulerer sig døbt med

Hvad er lige nøjagtig forskelden mellem herlighedsteologien og god gamel
Pinseskik ?????

Erik L

Fra : Randy Kraufort

Dato : 08-01-03 19:34

> Hvad er lige nøjagtig forskelden mellem herlighedsteologien og god gamel
> Pinseskik ?????
>
> Erik L

Pinsebryggen.........?

Fra : Lars Andersen

Dato : 06-01-03 21:05

Luk 16:10 Den, som er tro i det mindste, er også tro i meget, og den, som er
uretfærdig i det mindste, er også uretfærdig i meget.

Med udsendelsen på DR2, "Jesus, Guds søn" frisk i erindring forleden, viste
man, at det faktisk var muligt svede bloddråber(som jesus gjorde) hos
visse personer, der var meget bange. Dvs. der kræves mere end almindelig
frygt for at fremprovokerer denne reaktion.
Er dét det samme med tro?

Måske har man tendens til, at udvise større tro i vanskelige situationer.
Vedr. ApG 14 v9 var manden jo lam fra livet og ned. Og de
forudgående rygter om Jesus, har naturligvis givet denne
mand realistiske forventninger mht helbredelse, og givet ham megen tro.

Jeg mindes en beretning om en dame, der ved en møderække på
første møde blev spurgt, om hun vil gå frem til forbøn for at modtage
Helligånden. Hun følte ikke hun havde tro for det og ville vente til
næste dag. Dette gentog sig alle dagene indtil den sidste dag. Da
hun blev spurgt den sidste dag, var svaret ja, hun ville godt gå frem.
Da svarede præsten imidlertid, at nu var det ikke længere
nødvendigt for hende at gå frem - han bad for hende hvor hun sad
og hun modtog Helligånden.

Den første dag var det, for hende nødvendigt, at gå frem for at blive
styrket i troen. Den sidste dag havde hun tro nok i sit hjerte til at
modtage hvad Herren havde til hende.
Med dette siger jeg ikke at, - sådan er det altid. Men sådan var det altså
for hende...

Jeg ved ikke der findes flere slags tro. Jeg tror snare der findes mere
eller mindre tro.
[...]
Mvh. Lars

Fra : Karsten

Dato : 06-01-03 22:30

"Lars Andersen" <bcpt-lha@bora.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
altså
> for hende...
>
> Jeg ved ikke der findes flere slags tro. Jeg tror snare der findes

Ja, Lars, det lyder faktisk rigtigt. Mere eller mindre tro.
Sådan kan jeg godt forholde mig til det.

En smule eftertænksom
og venlig hilsen

Karsten

Fra : erik larsen

Dato : 07-01-03 06:30

> [...]

> intet om den syge tjeners tro. Der er også opvækkelsen
> af Lazarus; hvor meget tro kunne der forlanges af ham

Tro til frelse og tro til helbredelse, jeg tror ikke der er forskel mellem
tro i Jesus-regi enten tror man eller også tror man ikke. F.eks. når folk
kom til Jesus for at få helbredelse sagde Han "tag din seng og gå" eller
"din tro har frelst dig", det bekræftiges faktisk i Efeserbrevet kap 4 hvor
Paulus kun omtaler en tro, hvor både genfødslen, frelsen, helbredelsen osv
er med i, altsammen er en Gave fra Gud, kun vi mennesker har mistolket
forståelsen og fordi tingende ikke sker finder vi en løgn forklaring på
hvorfor f.eks. helbredelsen er udeblevet.

> [...]
> troede om troen, har egenligt ikke noget at gøre
> med om den tro er levende eller død. En "Luthersk tro"

Det mener jeg ikke, søger man Jesus og troen på Jesus gennem Luthers
skrifter er det hvad Luther mente og sagde. For Luther selv havde det nok
nogen betydning, men for den søgende i dag går vejen til Gud ikke gennem
Luthers tanker, men direkte til Gud.

> dig".
> hvilkensomhelst tro.
>
> Hvad er det så du mener er indholdet i den
> godkendte tro?

At Gud gør det du tror han vil gøre.

Erik L

Fra : Lyrik

Dato : 06-01-03 20:13

"erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
: ApG 14 v9 Denne mand lyttede, når Paulus talte. Paulus så fast på ham, og
: da han så, at manden havde tro til at blive frelst,
:
:
[...]
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tillykke og Godt Nytår!

Du er endelig nået sandhedens kærne og har opnået fuldstændig universel
forløsende åbenbaring og forståelse.
Det du hele tiden har vidst er nu en overvældende vished:
Du! Er den eneste sande troende og den eneste der vil blive frelst, i denne
endens tid!

Tillykke med din fremtidige tilværelse i et Paradis som du! Helt alene og
velfortjent kan nyde uden indblanding fra de tåber som ikke fattede
forskellen mellem vanetro, og levende, sand forståelse af Bibelens
universelle sandheder.
Levende, følsom hengivelse, kontra pseudoakademisk automatskrift og
småborgerlig vanekristendom.
Du alene skal sidde ved floden som udspringer fra Guds bjerg,hvorfra Satan
blev forvist, og som forfriskende fordeler sig i Eden.
Du alene skal spise af flodbredens frugt og leve evindelig, på gader af guld
som du tilgår gennem porte af udskårne perler.
Her skal du ligge henslængt(tag et tæppe med) og spise af frugter i
evighedernes evigheder, mens du tænker tilbage på alle fjolserne som ikke
kendte deres besøgelsestid!

-Men så var det at du vågnede med hjertet vildt bankende og frygtens
kvælende kvælergreb om din hals, mens du stakåndet mumlede:"Herre! Er jeg
virkelig værdig til al denne nåde!?"

Hilsen
Jens

Fra : erik larsen

Dato : 07-01-03 06:00

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om
> : en tro af et bestemt indhold, et indhold der blev mandens frelse.

I lige måde.

> [...]
> Det du hele tiden har vidst er nu en overvældende vished:
> Du! Er den eneste sande troende og den eneste der vil blive frelst, i

Nå-Nå, så er det vel på tide du tager dig sammen og slår følger med Jesus,
så du kan overbevise mig om det er forkert hvad jeg søger.

ErikL

Fra : Lars Eriksen

Dato : 09-01-03 15:36

Goddag allesammen
- også de vantro, ja, selv Køvenhavnerne og dem der har syndige tanker

Alt det der med at blive frelst. Kan det ikke være lige meget. Og hvis det
endelig er så vigtigt, hvad så med at lade det komme an på en prøve.

Hvis der er en himmel, skal vi så ikke give hinanden håndslag på at vi fra
dette forum siger "hej" deroppe, når den tid kommer. Dem der ikke siger
"hej" - det er dem der ikke er frelste. Det er skisme da enkelt.

Skal vi have et kendeord, vil jeg da foreslå. "Erik og Andreas er
meningsdiktatorer"

Hvis der nu ikke er en himmel, tjae, så må vi jå bare ligge der i krukker og
kasser i den sorte kolde muld og ærgre os over alle de der søndag formiddage
vi kunne have været til bal og kaffedrikning - ja, vi kunne enda have
spillet kort....... (UHA-UHA) uden at ryge i helvede. Hmmmm, jeg tror nu nok
jeg ved hvad jeg vælger!

Med venlig hilsen

Lars Eriksen
snydt.men@pyt